
حضور قطعهسازان ایرانی در نمایشگاه روسیه
در مرداد ماه ۱۴۰۲، قطعه سازان و خودروسازان ایرانی در نمایشگاه "اتومبیلیتی ۲۰۲۳" در مسکو حضور مییابند. این نمایشگاه به عنوان یک فرصت عالی برای صنعت خودرو ایران، به ویژه در بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه با ارزش چهار تا پنج میلیارد دلار، تلقی میشود.
پس از گذشت تقریباً یک سال از حضور ایرانیها در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، صنعتگران ایرانی شانس دوبارهای را پیدا کردهاند که در این زمانی که روسیه با تحریمها و فشارهای اقتصادی روبرو است، در مقابل رقبای شناخته شده مانند چینیها و ترکها، به عنوان یک بازیگر مهم در بازار خودروی این کشور شناخته شوند. حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۳ به تولیدکنندگان قطعات و خودروسازان ایرانی فرصتی میدهد تا توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند و بتوانند موانع صادراتی را کاهش داده و با استانداردهای روسیه سازگار شوند تا به راحتی در بازار این کشور حضور یافته و فعالیت کنند.
در حالی که سال گذشته در طول برگزاری نمایشگاه، تفاهمنامههای بالغ بر ۷۰۰ میلیون یورو برای صنعت خودرو و قطعات با روسیه امضا شد، کارشناسان معتقدند که برای صنعت خودروسازی و قطعهسازی، به خصوص بازار قطعات یدکی خودرو در روسیه، قدرت خرید چهار تا پنج میلیارد دلاری برای ایران وجود دارد. ابراهیم دوستزاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، بهطور همزمان با پایان ثبتنام قطعهسازان و تجار، درباره حضور ایرانیان در نمایشگاه بزرگ «اتومبیلیتی ۲۰۲۳» در مسکو، توضیح داد که بار و تجهیزات بسیاری از شرکتها به روسیه حمل و در اختیار شرکتها قرار خواهد گرفت. در طول نمایشگاه، بیش از ۱۸۰۰ مترمربع مساحت مفید برای تولیدکنندگان خودرو، قطعهسازان و شرکتهای تجاری ایران در دسترس قرار خواهد گرفت.
محصولات سایپا در روسیه تولید خواهد شد
در ماه فروردین سال ۱۴۰۲، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سازمان پرورش و نوسازی صنایع ایران (سایپا) اعلام کرد که بسیاری از کشورهای منطقه، از جمله روسیه، علاقهمند به همکاری و همگامسازی با صنعت خودروسازی ایران هستند. تیموری از مذاکراتی که با روسیه صورت گرفته است اطلاع داد و اظهار کرد تا این لحظه توافقهایی برای تولید برخی از محصولات سازمان پرورش و نوسازی صنایع ایران در خطوط تولید روسیه به دست آمده است.
در دهه 1400، شرکت خودروسازی باید در زمینه خودرو به تکنولوژیهای جدیدی که به حفظ محیط زیست کمک میکند مجهز شود. به همین دلیل، سیاستگذاری این شرکت برای سالهای 1400 تا 1410 به سمت تولید خودروهای پاکی که آلایندگی محیط را کاهش میدهد، است.
در سال جاری، تمرکز سعیپا بر تسلیم خودروها در زمان کمتری نسبت به سال گذشته بوده و برنامهریزی شده است که تحویل خودروها در کمتر از صد روز صورت گیرد. افزایش قیمت خودروها که شورای رقابت آن را مورد تصویب قرار داده است، تصمیمی با اساسی منطقی بوده است و سازمان حمایت نیز تحلیل قیمتها را ارائه نموده و برخی از قیمتهای پیشنهادی را تعدیل کرده است.
وی توضیح داد که قیمت تمام شده درب گمرک چانگان حدود 900 میلیون تومان است. با توجه به سود 17 درصدی در نظر گرفته شده و محاسبه تمام هزینهها از جمله عوارض و ارزش افزوده، قیمت تمام شده این خودرو بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نخواهد بود. در حالی که قیمت این خودرو در بازار حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان است. در شرایط فعلی و با توجه به تاکید بر مهار تورم، سایپا از افزایش قیمت راضی است.
در هفته جاری، رونمایی از خط تولید موتوری با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، برنامه ریزی شده است. این خط تولید، موتورها را بر روی دو خودرو نصب میکند.
امضای قرارداد 300 میلیون دلاری صادرات با روسیه
در آذر ماه ۱۴۰۱، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، اعلام کرد که تا به حال ۱۰۰۰ خودرو ایرانی به ونزوئلا صادر شده است. به دلیل استقبال بالای این کشور از خودروهای ایرانی، فرایند صادرات خودرو به ونزوئلا ادامه دارد.
وی همچنین اعلام کرد که یک تفاهمنامه با ارزش 300 میلیون دلار برای صادرات خودرو به روسیه امضا شده است. روسیه و ونزوئلا دو بازار مهم برای صادرات خودروهای ایرانی هستند و اگر شرایط صادرات ایجاد شود، ایران قادر است به طور قابل توجهی در زمینه صادرات خودرو پیشرفت کند.
آقای نجفیمنش اعلام کرد که پیش از این نیز خودروهای ایرانی به کشورهای ارمنستان و آذربایجان صادر شدهاند. این صادرات خودرو به کشورهای مختلف نشان میدهد که خودروهای تولید داخلی به کیفیت خوبی دست مییابند. با این حال، برای ادامه و گسترش صادرات، لازم است تلاش کنیم تا کیفیت خودروها همچنان بهبود یابد.
افتتاح نمایشگاه روسیه و آغاز فعالیتهای ایرانخودرو و سایپا
در مراسم افتتاح نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، اظهار کرد که حوزه خودرو و قطعات خودرو، به همراه زنجیره ارزش مرتبط با خودرو، از جمله محورهای مهمی هستند که میتوانند به توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاریهای تجاری بین دو کشور کمک کنند. وی همچنین افزود که نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، به عنوان یکی از نمایشگاههای معتبر روسیه، فرصت مناسبی برای شرکتهای قطعه ساز و خودروساز ایران فراهم میکند تا با حضور فعال و جدی خود در این نمایشگاه، توانمندیها و ظرفیتهای فنی خود را به نمایش بگذارند.
با توجه به گفتههای ارائه شده، در دو ماه گذشته برنامهریزی منظمی با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت برای حضور قوی شرکتهای ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو صورت گرفته است. این شرکتها توانستهاند بیش از 1000 متر مربع از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده و بزرگترین و مهمترین فضای نمایشگاهی را در تاریخ برگزاری حاضر کننده به دست آورند. طبق بیان وی، نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو به عنوان شروعی جدی برای همکاریهای دوجانبه بین ایران و روسیه در حوزه صنعت خودرو و قطعات آن شناخته شده و در تأمین و صادرات قطعات خودرو نیز نقش دهنده مهمی خواهد بود. علاوه بر این، طرحهای مشترکی برای تولید خودرو و قطعات آن بین شرکتهای ایرانی و روسیهای ارائه خواهد شد تا بستر مناسبی برای ارتقای صنعت خودرو در هر دو کشور فراهم شود.
وزیر صنعت، سفیر ایران در روسیه و مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حضور داشتند. هدف ایرانخودرو از شرکت در این نمایشگاه، برقراری همکاریهای بلند مدت با خودروسازان و قطعهسازان روس بود. در غرفه ایرانخودرو، توانمندیهای ۲۱ شرکت مرتبط با خودروهای سواری و خودروهای دیزل ارائه شده است. همچنین خودروی تارا اتوماتیک آپشنال در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
سایپا برای ورود به بازار روسیه، برنامه های دقیقی را برگزار کرده است و به همین منظور، مذاکراتی با هیاتهای مختلف روسی انجام داده است، از جمله هیات مدیران منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا و ...
گروه سایپا شروع به مذاکره برای همکاری با تولیدکنندگان اصلی و تامین کنندگان OE به منظور تأمین قطعات خودروهای رنو و لادا در سایتهای تولیدی روسیه کرده است. سایپا در حال بررسی برای تأسیس خط تولید محصولات خود در بازار روسیه است و همچنین قصد دارد صادرات قطعات خودرو به روسیه را نیز افزایش دهد.
این شرکت خودروسازی دارای طرحی است که هدف آن تصاحب بیشترین سهم بازار در روسیه است. به همین دلیل، تولید و صادرات خودرو و قطعات آن به عنوان مسالهای مورد توجه جدی در این نمایشگاه قرار خواهد گرفت.
حضور ایران در نمایشگاه روسیه و فرصتی دوباره
منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در مرداد ۱۴۰۱ درباره برگزاری نمایشگاه «اتومبیلیتی» روسیه صحبت کرد. وی اظهار داشت که وزیر صمت کشورمان در هفته آینده در این رویداد حضور خواهد داشت. او همچنین افزود که روسیه یک بازار مهم است که در دهه ۸۰ میلادی حضور فعالیتهای خود را در آن صورت گرفت و خودرویی مانند سمند به شدت توسط مردم این کشور استقبال شد.
با توجه به اظهارات وی، روسیه از بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و هست؛ اما قطع ارتباطات خودرویی باعث شده تا امروز برای مجدد ورود به این بازار، نیازمند صرف انرژی، زمان و هزینههای بیشتر شویم. برای فعالیت مجدد در این کشور، باید خودروهای داخلی را در نمایشگاههای مختلف روسیه به نمایش درآورد، شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد کرده و برای شناخت بهتر محصولاتمان، تبلیغات ویژهای انجام دهیم.
ایشان تاکید کرد که با از دست رفتن فرصت طلایی در گذشته، باید در حال حاضر از فرصتهای موجود در بازار خودروی روسیه استفاده کنیم. با توجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، فرصتها برای ما بازتابدهی میکند. در حال حاضر چینیها بهتر از ما از این فرصت استفاده میکنند ولی همچنان فرصتهایی برای ما وجود دارد که باید محصولات خود را در اختیار دیگران قرار دهیم.
وی گفت که احتمالاً میتوان برای قطعات و محصولات، تفاهمنامهها و شاید قراردادهایی با طرفهای روسی انعقاد داد. همچنین، لازم است از فضای مثبت موجود حداکثر استفاده را برداشت کنیم. باید در نظر داشت که در کدام بخش و کلاس خودرویی میتوانیم قیمتی را برای ورود به بازار روسیه قائل شویم و بیشترین تقاضاها از سوی روسها در کدام بخشها مشاهده میشود.
با توجه به گفته آقای منطقی، در دهه 80، خودرو سمند وارد بازار روسیه شد و نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش در بیش از 50 شهر این کشور ایجاد شد. امروزه نیز نیازمند مطالعه و بخشبندی بازار روسیه برای ایجاد حضور قوی در این بازار هستیم. برای پرقدرت شدن در یک بازار، مشتریشناسی و آمادگی لازم برای پشتیبانی از محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است.
پس از بررسی، عرض اینکه خوب است. میتوان در ادامه بستر و شرایط این همکاری را تحلیل و بررسی کنیم.
نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه در بازه زمانی 31 مرداد تا 3 شهریورماه سال 1401 با حضور بیش از 600 شرکت از 18 کشور در فضایی به اندازه 30 هزار متر مربع برگزار می شود. از تمام کشورها، ایران تنها کشوری است که بیشترین مساحت غرفههای مرکزی را در این نمایشگاه دارد. غرفه ایران به مساحت 900 متر مربع در یک سالن به مساحت یک هزار و 700 متر مربع قرار دارد و این امر تاریخ نمایشگاههای بین المللی است.
به علاوه، در جریان این رویداد، همفکریهای بینالمللی بین صنایع قطعهسازی ایران و روسیه برقرار شد. علاوه بر این، توافقنامههایی بین اتحادیه کارفرمایان قطعهسازی ایران واتحادیه کارگران و صنعتگران سنت پترزبورگ امضا شد.
فقط تفاهم اولیه صورت گرفته است
در ماه تیر سال ۱۴۰۱، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور، درباره تولید مشترک یک خودروی ایرانی-روسی، توضیحاتی ارائه کرد. او ابتدا بیان کرد که تاکنون تنها یک توافق اولیه بین دو کشور صورت گرفته است و این معنا نخواهد داشت که فردا صبح قادر به تولید خودرو خواهیم بود. سپس، ضمن اشاره به این نکته، آقای نجفیمنش به موارد زیر اشاره کرد:
- ایده تولید مشترک ایران و روسیه مربوط به 7 الی 8 سال پیش است و ترکها آن را مطرح کردند.
- این ایده از طرف انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور نیز مطرح شد، اما دولت باید تصمیم میگرفت و به همین دلیل عقب افتاد.
- در روسیه تعدادی خطهای تولید ایجاد شده است. احتمالا چینیها دنبال راهاندازی یک خط تولید بنز در آنجا هستند. در این میان، قرار است در نمایشگاهی در مردادماه در مسکو شرکت کنیم و به این ترتیب، بازار خوبی برای فروش کالاها ایجاد میشود.
- ما باید یک پلتفرم داشته باشیم و مالکیت آن نیز برای سه کشور باشد. سه کشور باید براساس نیاز خود، طراحی خودرو را انجام دهند و به مرحله تولید برسانند.
- صنعت روسیه تحریم است و به همین خاطر برای متوقف نشدن تولیدات، برخی از آپشنهای ایمنی را حذف کرده است.
- پیشنهاد داده شده تا یک نماینده مشترک از سوی ایرانخودرو و سایپا باشد.
- از آن جایی که خودروسازان دیگر قطعات را وارد کرده و مونتاژ میکنند، تنها ایرانخودرو و سایپا انتخاب شدهاند. اما اگر خودروساز دیگری علاقهمند باشد، میتواند جلو بیاید و دولت و سازمان توسعه تجارت باید موضوع را تشخیص دهند.
- صادرات قطعه به روسیه در دستور کار است و آنها درخواستهای خود را مطرح کردهاند.
- ایران تولیدکننده قطعات مکانیکی و الکترونیکی است. اکنون تنها مشکل مواد اولیه قطعات الکترونیکی (میکروچیپها) است.
- هنوز نوع خودرو و قطعات تولیدی مشخص نشده است.
- هیچ تفاهمنامه قطعی در این باره امضا نشده است.
- همکاری مشترک برای کشورمان مفید و موثر است.
تندر 90 دوباره تولید میشود؟
در تیر ماه 1401، در یک نشست خبری برگزار شده به مناسبت دهه تولید و تجارت، آقای فاطمیامین، وزیر صمت، اعلام کرد که مذاکراتی برای تبادل قطعات خودرو بین ایران و روسیه در حال برقراری است. طبق این توافق، قرار است قطعاتی که به ویژه در خودروهای مشترک مانند تندر90 استفاده میشود، از روسیه وارد شده و تولید این خودرو در ایران انجام شود.
فقط بشه یک نکته بگم خوبه؟
شاید ترکیه هم بیاید!
در ماه خرداد سال ۱۴۰۱، محمدرضا نجفیمنش، عضو اتاق بازرگانی تهران، درباره طرح تولید خودرویی مشترک بین ایران و روسیه روشنگری کرد. او از این طرح که در چند سال قبل در نشستهای رسمی بین قطعهسازان ایران و ترکیه به ارمغان آمده بود، یاد کرد و بازخورد مثبتی دریافت کرد. نجفیمنش ادعا کرد که پیشنهاد تولید این خودرو چند سال قبل با دولت آقای روحانی مطرح شده و در ارتباط با سازمان توسعه تجارت نیز به بررسی و پیگیری رسیده بود. در نهایت، در جریان مذاکرات بین سازمان توسعه تجارت و مقامات روسی، به توافق ابتدایی رسیده شد. با این حال، لازم به ذکر است که این طرح هنوز در مرحله اولیه قرار دارد و برای رسیدن به موفقیت نهایی نیاز به گامهای بعدی دارد.

آقای نجفیمنش، درباره جزئیات طرحی که توسط سه کشور پیشنهاد شده برای تولید خودرو در منطقه صحبت کرده است. طبق این طرح، قطعهسازان هر یک از این کشورها مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات خودرو را برعهده خواهند داشت. مثلاً قطعهسازان ایرانی موتور خودرو را تولید و تامین خواهند کرد، قطعهسازان ترکیه قطعات داخلی و روسها نیز بدنه خودرو را تولید خواهند کرد. این طرح بر پایه تقسیم کار و اشتراک منافع میباشد و هدف از آن تولید خودرو در کشورهای این سه کشور است، نه خرید و فروش نقدی.
وی افزود که تصمیم گرفته شده خط تولید این خودرو در سه کشور فعال شود. به عنوان مثال، اگر توافق شود که در سال ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود و هر کشور مسئولیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه را بر عهده داشته باشد، قطعه سازان برای تأمین نیاز خط تولید فعالیت خواهند کرد. آقای نجفیمنش درباره ظرفیت فعالیت قطعه سازان ایرانی در این طرح بیان کرد که قدرت تولید قطعه در ایران سالانه برای دو میلیون دستگاه خودرو است. با توجه به سطح تولید فعلی تولید کنندگان داخلی، بدون شک ظرفیتی وجود دارد تا با همکاری با کشورهای دیگر، تولید محصولات جدید در دستور کار قرار بگیرد. بنابراین، میتوان ایرانخودرو و سایپا را همچنین به این همکاری و شراکت جدید متصل کرد تا در نهایت به تولید نهایی این محصول مشترک با روسیه و ترکیه برسیم.
پلتفرم خودرویی مشترک برای ایران و روسیه
در جهت برنامه مورد نظر، معاون وزیر صمت، علیرضا پیمانپاک، تأکید کرد که ایران و روسیه در زمینههای صنعتی بسیار قوی هستند. بنابراین، هر دو کشور میتوانند تکنولوژی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در زمینههایی که هر دو کشور دچار محدودیت هستند، همکاری مشترک از جمله تحقیق و توسعه، ارتقا فناوری، همکاری تجاری و تجاری سازی فناوری به عنوان جایگزین واردات مورد نظر قرار میگیرد.

به گفته وی، با توجه به تبادلاتی که در قالب جلسات بین دو کشور در حوزه خودروهای سنگین، ون، مینیبوس و ... برگزار شده است، تصمیم گرفته شده است که در بخشهایی ایران به عنوان خریدار کالاها از روسیه عمل کند و در بخشهای دیگر نیز روسیه به عنوان خریدار قطعات موردنیاز از ایران عمل کند. در خصوص خودروهای سبک نیز، مباحث گوناگونی مطرح شده است. به عنوان مثال، صادرات قطعات خودرویی که در ایران تولید میشود. زمینه ساخت قطعات خودرویی در ایران به شرایط مناسبی دست یافته است و به همین دلیل، تولیدکنندگان قطعات به روسیه معرفی شده و مذاکراتی برای صادرات قطعات خودرو انجام شده است. بدون شک، برخی از قطعات مورد نیاز ما نیز در زمینه خودروهای سبک توسط روسیه قابل تولید است.
موضوع بعدی مربوط به پلتفرمها است. هر دو کشور در زمینه تولید خودروهای رنو تجربه دارند. در واقع، کشور ما دارای دو پلتفرم النود و نسخه هاچبک آن است که میتواند در بررسیهای مشترک مورد احیا قرار گیرد. البته قبل از همکاری بر روی پلتفرم مشترک، باید تیمهای فنی آن را مورد بررسی قرار دهند. امکان دارد که دو کشور بتوانند در این زمینه همکاری کنند.
همکاری ایران و روسیه برای تولید خودرو
طبق مذاکرات اخیر بین ایران و روسیه، توافق شده است که یک خودروی مشترک بین دو کشور در ایران تولید شود. اما هنوز جزئیات این تعاون تعیین نشده است. این تصمیم از سفر علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت به سن پترزبورگ و شرکت در مجمع بینالمللی اقتصادی برمیگردد. دستیار رئیسجمهور روسیه نیز در جلسات تخصصی اعلام کرده است که صنعت خودروسازی روسیه آماده همکاری با ایران است.
بعد از انتشار اخبار درباره تمایل ایران و روسیه به همکاری، وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد که این کشور علاقهمند به گسترش همکاری با ایران در بخش قطعات خودرو است. وی همچنین اظهار کرد که ایران نیاز به روی، آلومینیوم، سرب و فولاد دارد و روسیه میتواند قطعات خودرو و توربینهای گازی را تأمین کند.

محمدرضا نجفیمنش، کارشناس صنعت خودرو، اعتقاد دارد که ایران و روسیه میتوانند به عنوان شرکای بسیار خوبی در بخش صنعت خودرو و قطعات خودرو عمل کنند. به همین دلیل، خودروسازان داخلی باید از این فرصت بهرهبرداری نموده و با همکاری مشترک، خودروهای جدید و بهروز تولید کنند. قطعهسازان داخلی نیز توانایی بالایی در تولید قطعات خودرو دارند. در صورت همکاری با روسیه، آنها میتوانند به راحتی سفارشات را برآورده کنند.
حسین احمدی، کارشناس فعال در صنعت خودرو، اعتقاد دارد که همکاری با روسیه در صنعت خودرو و تولید قطعات میتواند برای ایران پرسود و موجب پیشرفت آن شود. وی بیان میکند که اگر این همکاری با چین نیز اتفاق بیافتد و به شکل چندجانبه گسترش یابد، صنعت خودرو ایران به طرز قابل توجهی تغییر خواهد کرد. وی از خطر اتلاف این فرصت میگوید و به اهمیت دریافت تکنولوژی به منظور رشد صنعت خودرو ایران اشاره میکند.
تولید خودرو در ایران
در اینجا چندین خبر تازه در مورد تولید و تجربه خودرویی گزارش شده است که می تواند به خبرهای خوانندگان علاقه مند به این صنعت کمک کند. این اطلاعات شامل جدیدترین آمار تولید خودرو و همچنین خبرهای مهم از تولید خودروسازان بزرگ کشور ما است. با خواندن این مطالب می توانید به روز رسانی های مهم در این صنعت را دریافت کنید.
آمار تولید سالانه خودرو در ایران
آمار تازهترین تولید خودروهای سواری، ون، وانت و همچنین وضعیت تولید ماشینهای سنگین را در این مقاله بیابید.
آمار تولید شرکت ایران خودرو
در این مقاله جدید، آخرین اخبار مربوط به تولید محصولات شرکت ایران خودرو به همراه آمار رسمی تولید ماهانه و سالانه این شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. اگر علاقهمندید درباره تولیدات جدید ایران خودرو و آمار تولید ماهیانه و سالیانه آنها مطالعه کنید، لطفاً خودرو شاپ همراه باشید.
آمار تولید شرکت سایپا
اخبار تولید محصولات شرکت سایپا در این مقاله، جدیدترین آمار تولید خودروهای سایپا را بر اساس مدل و همچنین آمار تولید سالانه این شرکت بررسی میکند.
آمار تولید شرکت پارس خودرو
با مراجعه به مقاله ما، اطلاعات جدیدترین اخبار مربوط به تولیدات شرکت پارس خودرو را به دست خواهید آورد، این شامل آمار تولید ماهانه و سالانه محصولات شرکت نیز می شود.
آمار تولید شرکت زامیاد
محتوای مقاله ارائه شده از بررسی موارد زیر تشکیل شده است: اخبار مربوط به تولید محصولات زامیاد، آمار تولید وانت زامیاد، وضعیت تولید مختلف محصولات زامیاد بر اساس مدل، آمار تولید ماهانه زامیاد و گزارش تولید سالانه زامیاد.