مشخصات موتور M15 پلاس سایپا (Saipa M15i)

مقالات خودرویی

عرضه محصولات سایپا با موتور جدید

در آبان ماه ۱۴۰۲، شرکت سایپا به منظور بهبود کارایی و کاهش مصرف سوخت خودروهای خود، موتور بهبود یافته M15 i را توسعه و تولید نمود. محصولات جدید این شرکت با این موتور پیشرفته، به زودی وارد بازار خواهند شد.

ویژگی‌های این پیشرانه عبارتند از ارتقا به استاندارد یورو 5 و قابلیت ارتقا به استاندارد یورو 6. این پیشرانه با استفاده از تکنولوژی مگاموتور توسط گروه سایپا تولید می‌شود و باعث افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X200 می‌شود.


طبق اطلاعات شرکت، تغییرات و بهبودهای اعمال شده بر روی این موتور عبارتند از: طراحی سرسیلندر جدید برای بهبود عملکرد محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید، و افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 با طراحی پیستون های جدید. علاوه بر این، برای کاهش اصطکاک موتور و مصرف سوخت، رینگ ها و یاتاقان هایی با طرح جدید استفاده شده است. از طرفی، با هدف بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، طراحی منیفولد هوا به صورت کاملاً جدید انجام شده است و از دریچه گاز برقی و بهترین زاویه پاشش انژکتور ها بهره برده شده است. همچنین، منیفولد دود نیز از جنس استیل استفاده می‌شود به جای چدنی M15.



موتور M15i در حال حاضر تمامی آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام را با موفقیت تجربیات متمرکز گروه سایپا با محصولات جدید خودا ، کوییک GX، سایناGX، اطلس و سهند را پشتیبانی می کند. همچنین ، موتور در تمامی آزمون های سطح خودرو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با تکمیل فرآیندهای نصب و انطباق ، موتور M15i آماده تجاری سازی و عرضه به مشتریان است.



این پیشرانه مجهز به موتوری است که گشتاور 137 نیوتن متر و توان 90 اسب بخار تولید می‌کند. به عبارت دیگر، این موتور 7 درصد بهتر از موتور M15 فعلی عمل می‌کند و در حدود نیم لیتر کمتر سوخت مصرف می‌کند. طرح های فروش گروه خودروسازی سایپا به زودی خودروهایی را با این موتور ارتقا یافته به مشتریان عرضه خواهند کرد.


موتورهای جدید سایپا با مصرف سوخت کم تر

در سال 1401، جشنواره هفته پژوهش با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و نمایندگانی از شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد. در این مراسم، ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان به امضا رسید. یکی از تفاهم‌نامه‌های امضا شده، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و بهبود راندمان موتور و برنامه‌ریزی تولید 100 هزار خودرو ساینا دوگانه‌سوز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بود.

دو تفاهم‌نامه دیگر در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل به منظور بهبود عملکرد و راندمان موتور تک‌سوز و دوگانه‌سوز CNG و همچنین بهبود راندمان موتور در سطح خودرو بین شرکت‌های مگاموتور و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو‌سازی سایپا و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به امضا رسید. هدف از این تفاهم‌نامه‌ها کاهش مصرف بنزین، کاهش آلودگی محیط‌زیست، تضمین پایداری تامین سوخت و استفاده از سوخت ارزان قیمت CNG در تولید موتورهای این گروه خودرو‌ساز است.

محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل سایپا

در مراسم حضور داشته روزگار تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، که نکات زیر را به یادآوری کرد:

  • یکی از سیاست‌های گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر، ایجاد زیرساخت‌ برای تولید خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز است که مصرف سوخت کم‌تر و آلایندگی پایین‌تر خواهد داشت.
  • تولید 100 هزار خودرو سواری ساینا دوگانه‌سوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد.
  • در سال آینده 65 هزار خودرو نیسان دوگانه‌سوز در برنامه تولید سایپا قرار دارد. همچنین نیسان‌هایی با ظرفیت حجمی بزرگ‌تر و دوگانه‌سوز به منظور حمل بار بیش‌تر طراحی شده و در دست ساخت است که با تعبیه دو کپسول گازی سی‌ان‌جی روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارد.
  • پلتفرم ون 14 نفره دوگانه‌سوز دو کپسوله با 400 کیلومتر پیمایش در سطح شهر، سال بعد عرضه می‌شود.
  • کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
  • موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کم‌تر مصرف خواهد کرد. همچنین موتور M24 جدید نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کم‌تری دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.
  • اولین قرارداد تولید موتورهای هیبریدی منعقد شده و تا دو سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهند شد که 80 درصد ساخت داخل هستند و علاوه بر  سی‌ان‌جی‌سوز، هیبریدی هم خواهند بود.
  • خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد.
  • در یک سال گذشته مراجعه مشتریان سایپا به نمایندگی‌ها 400 درصد کاهش یافته است. 

تغییر قلب ساینا و کوییک در آینده‌ای نزدیک!

احسان جابری، قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل مگاموتور، اعلام کرد که متخصصین شرکت مگاموتور توانسته‌اند سطح عملکرد و ویژگی‌های رفتاری موتور M15 سایپا را با موفقیت و به شکل قابل توجهی ارتقا دهند.

در این مقاله توضیح داده شده است که همزمان با کاهش مصرف سوخت، توان و گشتاور موتور M15 افزایش می‌یابد. همچنین بهبودهایی در حوزه‌های خنک‌کاری و روغن‌کاری صورت گرفته است. این بهبودها نتیجه آزمون‌های متعددی است که بر روی موتور جدید انجام شده است و نشان از ارتقای قابل توجه عملکرد این موتور دارد.

توجه به توسعه و تکوین موتور M15GSI با هدف افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت خودروهای گروه سایپا X200، به مرحله نمونه تولید رسیده است.

آقای مگاموتور برندی است که با تولید موتورهای خود، می تواند تنوع قابل توجهی را در محصولات جمع‌آوری گروه سایپا ارائه دهد. این موتورها علاوه بر تأمین نیازهای قانونی کشور در زمینه آلودگی و مصرف سوخت، همچنین می توانند نیازهای آتی خودروسازان را نیز تأمین کنند.

تغییرات مهم در موتور M15GSI

موتور M15GSI برای خودروهای اطلس، سهند و همچنین خودروهای ساینا GX و کوییک GX تولید خواهد شد. این موتور جدید دارای تکنولوژی VVT (زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها) است که توان و گشتاور آن را در حدود 8 درصد افزایش می‌دهد و در عین حال مصرف سوخت را 5 درصد کاهش می‌دهد. همچنین، گشتاور موتور در دورهای پایین‌تر نیز حدود 9 درصد افزایش می‌یابد، که منجر به لذت رانندگی بیشتر و شتاب‌گیری بهتر نسبت به موتور M15 اصلی خواهد شد.

طبق گفته‌های وی، پروژه توسعه موتور M15 پلاس در سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. این پروژه از همان زمان با تلاش کارشناسان شرکت مگاموتور ادامه یافت و در حال حاضر با پایان فاز توسعه موتور و اجرایی شدن نقشه و مدارک مربوطه، فاز تکوین قطعات جدید از جمله سرسیلندر، منیفولد هوا، منیفولد دود استیل، میل سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ، هوزینگ یکپارچه ترموستات سپر حرارتی و قطعات دیگر با موفقیت به اتمام رسیده است. در حال حاضر حدود ۵۰ دستگاه موتور M15GSI تولید شده و تمامی آزمون‌های دوام با استفاده از قطعات جدید ساخته شده توسط زنجیره تامین داخلی با موفقیت به اتمام رسیده و فاز تکوین هم اکنون در مرحله به کیفیت‌رسانی حداکثری این قطعات است.

آقای جابری پیش‌بینی کرد که موتور M15GSI از اواخر سال 1401 و بر اساس نیازهای مشتریان و برنامه تولید خودروساز، در خط تولید شرکت مگاموتور قرار خواهد گرفت.


معرفی انواع پیشرانه ایرانی

جهت مطلع شدن از آخرین اخبار مرتبط با موتورهای ایرانی و همچنین دست یابی به اطلاعات فنی موتورهای جدید تولید شده توسط خودروسازان ایرانی مانند ایران خودرو، سایپا و سایر شرکت های همتای آنها، میتوانید مقالات زیر را مشاهده کنید و اطلاعات مهمی درباره با خرید خودرو ها بدست آورید.

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم