اخبار روز قیمت خودرو (آبان 1402)

مقالات خودرویی

قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت


در جلسه روز دوم آبان ماه سال 1402، شورای رقابت تصمیم گرفت به منظور تسهیل و تسریع در فرآوری خودروها، دستورالعملی برای تنظیم بازار خودرو سواری را به تصویب برساند. طبق این تصمیم، قیمت کلیه خودروهای وارداتی بر اساس ضوابط قیمت گذاری تایید شده توسط سازمان حمایت محاسبه و ابلاغ خواهد شد.



بر اساس دستورالعمل فعلی، شورای رقابت مسئول نظارت بر این موضوع است و قیمت‌گذاری باید طبق قوانین هیئت تعیین و تصویب قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت انجام شود. به همین دلیل هیچ عذری برای تعلل در عرضه خودروهای وارداتی قابل قبول نیست و نهادهای نظارتی قصد تقویت نظارت خود را دارند.


دو نرخی شدن قیمت خودرو غیرکارشناسانه بود

به عبارتی دیگر ، وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس علی‌آبادی، در مورد قیمت‌گذاری خودروها، چند نکته را مورد بررسی قرار داد.

  • شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.
  • وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به ‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری خرید خودرو به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد.
  • همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.
  • از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.
  • باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو کالای سرمایه‌ای است.
  • بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانی که بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد.
  •  باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.
  • اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد.

افزایش قیمت خودرو در انتظار تایید است

شهریور ۱۴۰۲: احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، اعلام کرد که قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای شورای رقابت ارسال شده و اکنون در دست بررسی قرار دارد. این قیمت‌ها براساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان تنظیم شده است.



دلیل زیان انباشته خودروسازان چیست؟


نحوه قیمتگذاری خودرو در 10 سال اخیر


قیمت خودرو در بازار تا 45 درصد کاهش یافته



رئیس جمهور خواستار لغو افزایش قیمت شد



قیمت جدید خودروهای مونتاژی‌ از 17 تیر




برای مشاهده لیست کامل، روی تصویر کلیک کنید

روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت





نزولی شدن قیمت‌ها با تصویب واردات خودرو کارکرده



روند کاهشی قیمت خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت؟





زیان 21 هزار میلیاردی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری





خودروسازان خصوصی با شورای رقابت و وزارت صمت توافق نکردند



ضوابط جدید قیمت گذاری و فروش خودروهای مونتاژی








کاهش قیمت‌ها با وجود سامانه یکپارچه 





افزایش قیمت 18 تا 19 برابری قیمت خودرو داخلی از سال 97




اطلاعیه ایران خودرو برای شفاف‌سازی مبالغ مازاد 






نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت بازار


سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صمت


بخشنامه جدید افزایش قیمت خودرو


قیمت کارخانه خودروها در سال 1402 (کلیک کنید)




قیمت گذاری دستوری و رانت 250 هزار میلیارد تومانی




افزایش قیمت 70 درصدی خودرو در سال آینده تکذیب شد





افزایش قیمت 30 تا 70 درصدی خودرو در سال 1402



کاهش چشمگیر قیمت خودرو در روزهای اخیر








الزام خروج خودروسازان از شمول قیمت گذاری دستوری تا پایان سال



قیمت کارخانه‌ای خودروها ثابت می‌ماند



قیمت گذاری خودرو با تعامل وزارت صمت و شورای رقابت





فرمول قیمتی برای کنترل قیمت خودرو




هزینه های تولید و علت زیان خودروسازان


وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو وعده داد


دلیل گرانی خودرو از زبان وزارت صمت


  • کاهش تولید خودروسازان داخلی از سال 97 و اهتمام نداشتن دولت گذشته.
  • تولید خودروهای ناقص و دپوی آن در پارکینگ خودروسازان.
  • تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای
  • هجوم دلالان به این بازار به سبب قیمت‌گذاری دستوری در محصولات داخلی
  • وجود نداشتن اهرم‌های لازم برای اخذ مالیات بر درآمدهای اتفاقی و سودهای بادآورده ناشی از سوداگری (به علت تصویب نشدن آن در مجلس) 



  • حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد 2 هزار دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروساز و برای سایر شرکت‌های خصوصی حداقل به میزان 500 دستگاه است.
  • شرکت‌های خودروساز موظف‌اند فهرست خریداران محصولات در 48 ماه گذشته را پیش از هر عرضه به بورس کالا اعلام نمایند تا تمامی افراد فهرست تجمیع شده مذکور و همچنین خریداران دوره‌های پیش در بورس کالا (که اطلاعات آن‌ها نزد سازمان بورس موجود است) از شمول خرید در هر عرضه جدید خارج شوند.
  • خودروسازان موظف‌اند تعهدات قانونی ابلاغی (نظیر طرح جوانی جمعیت، اسقاط خودرو و …) را متناظر با عرضه‌ها در بورس کالا انجام دهند.
  • خودروسازان موظف‌اند برنامه‌ریزی لازم در خصوص عرضه در بورس را مطابق مجوزهای فروش اعطا شده به گونه‌ای انجام دهند که خدشه‌ای در تعهدات پیشین ایشان ایجاد نشده و یا تعهدات معوق جدید ایجاد نشود.
  • هرگونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو اعم از گواهی سپرده، معاملات سلف و سلف موازی استاندارد و ...‌ با توجه به آن‌که بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می‌گذارد، مستلزم اخذ مجوز از وزارت صمت است. 


قیمت گذاری دستوری تا پایان سال حذف می شود



روند حذف قیمت گذاری دستوری آغاز شد



زیان ایران خودرو از قیمت گذاری دستوری



پیش بینی قیمت خودرو




آغاز فروش اقساطی خودروهای داخلی




مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان



تمام عوامل کنترل قیمت نزد خودروساز نیست



واردات خودرو قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد




قیمت خودروهای زیان‌ده اصلاح می‌شود




قدرت خرید خودرو براساس قیمت



دهک درآمدیحد پایین قیمتحد بالای قیمتسهم از بازار
دهک 110815618.1 درصد
دهک 215720330.8 درصد
دهک 320424321.6 درصد
دهک 424429814.5 درصد
دهک 52993803.5 درصد
دهک 63815697.1 درصد
دهک 75706801.6 درصد
دهک 86818421.3 درصد
دهک 98439300.4 درصد
دهک 1093117501 درصد


مخالفت مجلس با آزادسازی قیمت خودرو



دو پیشنهاد برای قیمت‌گذاری خودرو ارائه شد





خودروهای چینی در ایران، با قیمت سه برابری




قیمت تمام شده خودرو کاهش می‌یابد



فریز شدن قیمت‌ها و بحران قطعه‌ سازان


افزایش قیمت خودرو
فرهاد به نیا؛ سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو



فرمول قیمتگذاری خودرو تغییر کرد؟




ارتباط قیمت خودرو و نرخ تورم


اخبار روز قیمت خودرو
فاطمی امین ؛ وزیر صمت


افزایش قیمت خودرو کارخانه: هنوز نه!



روند صعودی قیمت خودروها و دلیل آن



اخبار افزایش قیمت روز خودرو
سعید مؤتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران



مشکل حمل و نقل خودروها و اثرات آن بر قیمت



احتمال گرانی قیمت خودرو در 1401


گران شدن قیمت خودرو در سال 1401
مقتدری؛ عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان



برای شکایت از قیمت خودرو کجا برویم؟




اختلاف زیاد قیمت خودرو در کارخانه و بازار





قیمت دستوری خودرو و زیان قطعه سازان





اما و اگرها درباره افزایش 10 درصدی قیمت





لغو افزایش قیمت خودرو بدستور رئیس جمهور


افزایش قیمت کارخانه توسط ایران خودرو و سایپا


دلیل قیمت بالای خودروهای چینی


ضرر 20 تا 30 میلیونی برای تولید هر خودرو



درخواست خودروسازان برای اصلاح قیمتگذاری






قیمت روز خودرو


قیمت روز ایران خودرو


قیمت روز سایپا


پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید


اخبار سامانه یکپارچه خودرو


خوشحال میشیم نظرتو بزاری

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم