خودروی امویام ایکس۲۲ پرو، یک شاسیبلند چینی پرفروش در بازار ایران است که با طراحی زیبا، امکانات مناسب و قیمت معقول، علاقهمندان زیادی پیدا کرده است. از آنجا که شرکت مدیران خودرو معمولاً جدیدترین مدلها را به بازار ایران میآورد، مدتی است که نسخه بهروزرسانیشده این خودرو با نام امویام ایکس۳۳ کراس نیز عرضه میشود. جالب اینجاست که برخلاف روال همیشگی، هر دو مدل ایکس۲۲ پرو و ایکس۳۳ کراس همزمان در خط تولید قرار دارند.
از نظر فضای داخلی و مشخصات فنی، امویام ایکس۲۲ پرو و ایکس۳۳ کراس بسیار به هم شبیه هستند و تفاوت اصلی آنها در ظاهر و برخی امکانات است. به همین دلیل، بسیاری از خریداران میخواهند این دو خودرو را با هم مقایسه کنند تا ببینند آیا پرداخت هزینه بیشتر برای خرید ایکس۳۳ کراس ارزش دارد یا نه.
در این مطلب، قصد داریم ایکس۳۳ کراس و ایکس۲۲ پرو را دقیقتر بررسی کنیم، شباهتها و تفاوتهای این دو خودروی چینی را ببینیم و در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که کدام یک گزینه بهتری برای خرید است. اگر شما هم به فکر خرید یک شاسیبلند شهری و جمعوجور هستید، پیشنهاد میکنیم ادامه این مقایسه را از دست ندهید.
معرفی x22 پرو و x33 کراس
بر اساس روال معمول و پیش از آنکه به مقایسه x22 پرو و x33 کراس بپردازیم، نگاهی میاندازیم به گذشته این دو خودرو و حضورشان در بازار ایران. هر دوی این خودروها در اصل به مدل چری تیگو 3 ایکس بازمیگردند که با نام امویام x22 شناخته میشود. این خودرو اولین بار در سال 2016 معرفی شد و از پایان سال 1395، با نام امویام x22 در کارخانه مدیران خودرو مونتاژ شد.
در سال 2020، شرکت چری نسخه بهروزرسانیشده تیگو 3 ایکس را با نام تیگو 3 ایکس پلاس ارائه کرد. این مدل در واقع همان امویام x22 پرو است که از میانههای سال 1400 خط مونتاژ مدیران خودرو را راهی شد و جایگزین مدل اولیه x22 گردید.

اما سه سال گذشت و در سال ۲۰۲۳، چری دومین بهروزرسانی ظاهری تیگو ۳ ایکس را ارائه داد. این مدل جدید، مدت کوتاهی پس از عرضه در بازار چین، در پاییز سال ۱۴۰۲ توسط مدیران خودرو به ایران وارد شد. با توجه به اینکه مدیران خودرو قصد داشت تولید مدل x22 پرو را ادامه دهد، نام x33 کراس را برای این نسخه تازه انتخاب کرد. این نامگذاری کمک میکرد تا خودروی جدید، در مقایسه با x22 پرو، به عنوان محصولی متمایز و در ردهای بالاتر دیده شود.
مقایسه x22 پرو با x33 کراس از نظر ظاهری
ام وی ام ایکس ۲۲ پرو یکی از نخستین خودروهای چینی بود که به بازار ایران آمد. این خودرو از یک سبک جدید در طراحی جلو استفاده کرده بود که در آن چراغهای جلو به دو بخش تقسیم شدهاند. قرارگیری این چراغها در کنار یک جلوپنجره تزئین شده با قطعات کرومی (که به آن طرح کهکشانی میگویند)، ظاهری ورزشی و امروزی به جلوی خودرو بخشیده است. این طراحی حتی پس از گذشت چند سال، هنوز هم زیبا و جذاب به نظر میرسد.
با این حال، ایده اصلی و نوآوری طراحان این خودرو بیشتر در قسمت جلوی آن دیده میشود. زیرا نمای بغل و عقب ام وی ام ایکس ۲۲ پرو، تفاوت چشمگیری با مدل قدیمیتر آن (ایکس ۲۲) ندارد. طراحان تنها با تغییرات کوچک در برخی قسمتها، سعی کردهاند تنوعی نسبت به نمونه پیشین ایجاد کنند.

فضای داخلی خودروی x22 پرو به دلیل خطوط متنوع و طرحهای گوناگون در بخشهای مختلف، ظاهری مناسب ارائه میدهد، اما نمیتوان آن را کاملاً مدرن دانست. این طراحی نشان میدهد که امویام x22 پرو نسبت به بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران، قدمت بیشتری دارد.
اما ظاهر خارجی امویام x33 کراس را میتوان یک نسخه بهروز شده و تا حدی اغراقشده از x22 پرو در نظر گرفت. جلوپنجره بزرگتر و ادغام آن با چراغهای روز شطرنجیشکل، جلوهای خشنتر و تهاجمیتر به نمای جلو این خودرو بخشیده است.
نمای جانبی x33 کراس تقریباً مشابه x22 پرو است و تنها تفاوتهای آشکار در طراحی رینگها و نوار تزئینی نارنجیرنگ روی رکاب آن دیده میشود که این دو مدل را از یکدیگر متمایز میکند.
در نمای عقب اما، x33 کراس بیشترین تفاوت را با x22 پرو دارد. این تمایز به ویژه به دلیل استفاده از چراغهای متصل به هم در عقب خودرو ایجاد شده است. اگرچه این چراغها از نظر طراحی گرافیکی مطلوب و مطابق با مد روز هستند، اما شکل و ابعاد آنها با کلیات طرح و اندازه خودرو هماهنگی کامل ندارد.

در کابین خودروی x33 کراس یک صفحهکشو کاملاً تازه دیده میشود که به غیر از فرمان، هیچ شباهتی به مدل x22 پرو ندارد. این صفحهکشو به دلیل طراحی باریک و یکدست دریچههای هوا، صفحهنمایش عمودی در بخش بالایی و دکمههای صاف و مرتب سیستم گرمایش و سرمایش، بسیار مدرن است و با سلیقه مشتریان ایرانی نیز سازگاری دارد.
به طور کلی، اگر بخواهیم طراحی x22 پرو و x33 کراس را با هم مقایسه کنیم، باید گفت که x22 پرو نمای سنتیتر اما هماهنگتری دارد. در مقابل، طراحان x33 کراس بخشی از این هماهنگی را برای رسیدن به ظاهری امروزی و ورزشیتر کنار گذاشتهاند. بنابراین، برنده این بخش از مقایسه کاملاً به سلیقه و انتخاب خریدار بستگی خواهد داشت.
مقایسه x22 پرو با x33 کراس از نظر امکانات رفاهی
هر دو خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ پرو و ایکس ۳۳ کراس در دو نوع دندهای و اتوماتیک ارائه میشوند. مدلهای اتوماتیک هر دو خودرو، امکانات بیشتری نسبت به نمونههای دندهای دارند. همچنین، به طور طبیعی ایکس ۳۳ کراس که خودروی جدیدتر و گرانقیمتتری است، از تجهیزات کاملتری در مقایسه با ایکس ۲۲ پرو برخوردار میباشد.
در مقایسهی دقیقتر، مدل دندهای ایکس ۳۳ کراس دو قابلیت اضافهتر نسبت به مدل دندهای ایکس ۲۲ پرو دارد: شارژ بیسیم موبایل و ترمز دستی برقی. تفاوت امکانات در مدلهای اتوماتیک این دو خودرو نیز شامل دو مورد است: نورپردازی داخلی کابین و شارژر بیسیم تلفن همراه.

برای مقایسه دقیقتر امکانات رفاهی خودروهای x33 کراس و x22 پرو، میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید. توجه داشته باشید که گزینههای داخل پرانتز، فقط برای مدلهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در دسترس هستند.
| تجهیزات | ام وی ام x22 پرو | ام وی ام x33 کراس |
| چراغ | مه شکن عقب، دیلایت، سنسور نور، (چراغهای جلو LED) | مه شکن عقب، دیلایت، سنسور نور، چراغهای عقب LED (چراغهای جلو LED) |
| سیستمهای مالتی مدیا | USB، بلوتوث، میرور لینک، مانیتور 9 اینچی لمسی، 4 بلندگو | USB، بلوتوث، میرور لینک، مانیتور 10.25 اینچی لمسی، 4 بلندگو |
| رینگها | 16 اینچی آلومینیومی | 17 اینچی آلومینیومی |
| شیشه و آینه | شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن | شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن |
| تهویه مطبوع | الکتریکی | الکتریکی |
| صندلی | روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، گرمکن صندلیهای جلو | روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، گرمکن صندلیهای جلو |
| سایر امکانات | کروز کنترل، سانروف، (کیلس استارتر با امکان استارت پیشرانه از روی ریموت)، (ترمز پارک برقی با اتوهلد)، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیکها | کروز کنترل، سانروف، (کیلس استارتر با امکان استارت پیشرانه از روی ریموت)، ترمز پارک برقی، (اتوهلد)، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیکها، (نورپردازی داخلی 64 رنگ)، شارژر وایرلس تلفن همراه، پورت USB ردیف عقب برای شارژ تلفن همراه |
مقایسه x22 پرو با x33 کراس از نظر ایمنی
ام وی ام ایکس ۲۲ پرو از نظر تجهیزات ایمنی، امکانات قابل قبولی برای قیمت خود ارائه میدهد. این امکانات شامل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، کمک فنر برای شروع حرکت در سربالایی، قابلیت کنترل حرکت در سراشیبی و دو کیسه هوا است.
اما مدل ایکس ۳۳ کراس، علاوه بر تمام این ویژگیها، به کیسههای هوای جانبی برای سرنشینان ردیف جلو نیز مجهز است. به همین دلیل، در بخش مقایسه ایمنی، این مدل برتری خود را نشان میدهد.

متأسفانه تستهای ایمنی استانداردی برای خودروهای x22 پرو و x33 کراس انجام نگرفته است. بنابراین نمیتوانیم درباره عملکرد دقیق این خودروها در هنگام تصادف اظهار نظر قطعی کنیم. اما با توجه به اینکه هر دو مدل از یک شاسی و طراحی کلی بدنه مشترک بهره میبرند، میتوان با اطمینان گفت که استحکام و مقاومت آنها در برابر تصادفات تقریباً یکسان خواهد بود.
برای بررسی و مقایسه تجهیزات ایمنی موجود در x22 پرو و x33 کراس، میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید:
| تجهیزات | ام وی ام x22 پرو | ام وی ام x33 کراس |
| تجهیزات ایمنی و حفاظتی | کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) | کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) |
| کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) | راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو(در مجموع 4 عدد) |
| سیستم ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) | ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) |
مقایسه x22 پرو با x33 کراس از نظر فنی و تجربه رانندگی
مقایسه فنی بین x22 پرو و x33 کراس منطقی نیست! زیرا این دو خودرو از نظر مشخصات فنی و پایه ساخت کاملاً مشابه هستند. به همین دلیل، در این بخش تنها احساس رانندگی با مدلهای دندهای و اتوماتیک این دو خودرو را مرور میکنیم.
در مدلهای اتوماتیک امویام x22 پرو و x33 کراس، یک موتور سه سیلندر ۱ لیتری توربوشارژ وجود دارد که بیشترین قدرت آن ۱۰۲ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن ۱۵۰ نیوتنمتر است. این قدرت از طریق یک جعبهدنده اتوماتیک بدون دنده (CVT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
مصرف سوخت ترکیبی هر دو این خودروهای همخانواده نیز ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

اما نیروی اصلی مدلهای دندهای x22 پرو و x33 کراس یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری بدون توربو است. این موتور میتواند تا ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور ایجاد کند. نیروی تولیدشده توسط یک جعبهدنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو فرستاده میشود.
مدلهای دندهای x22 پرو و x33 کراس در شرایط ترکیبی، در مقایسه با نمونههای اتوماتیک، ۱ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت بیشتری مصرف میکنند. مصرف سوخت ترکیبی این خودروها ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر است.

پس از نگاه به مشخصات فنی، نوبت به تجربه رانندگی میرسد. هر دو مدل ام وی ام x22 پرو و ام وی ام x33 کراس از نظر فضای داخلی کاملاً شبیه هم هستند و باید بگوییم که این خودروها فضای بسیار بزرگی ارائه نمیدهند. به عبارت دیگر، جای سرنشینان جلو کافی است، اما سرنشینان صندلیهای عقب فضای چندان راحتی ندارند.
نحوه حرکت و آرامش سرنشین در این دو خودرو نسبت به هاچبکهای داخلی کمی بهتر است، اما با این حال، تکانها و لرزشهای معمول خودروهای این محدوده قیمتی در آنها حس میشود.
در مورد قدرت و عملکرد فنی هم باید گفت که هر دو نوع دندهای و اتوماتیک x22 پرو و x33 کراس را میتوان در حد «معمولی» دانست. در واقع اگر انتظار شما در حد یک کراساوور کوچک شهری باشد، از این محصولات ام وی ام راضی خواهید بود؛ اما اگر به دنبال رانندگی ورزشی و شتاب بالا هستید، احتمالاً ناامید خواهید شد.
البته در مقایسه بین آنها، مدلهای دندهای عملکرد فنی بهتری نسبت به نمونههای اتوماتیک دارند. اما کلاچ این مدلها که چندان نرم نیست، تا حد زیادی لذت رانندگی در شهر را کاهش میدهد.

خودروهای ام وی ام ایکس ۲۲ پرو و ایکس ۳۳ کراس در کنترل و هدایت، عملکردی معمولی دارند. بنابراین هنگام رانندگی در پیچهای تند، بهتر است با احتیاط و سرعت مناسب حرکت کنید. البته این دو خودرو به سیستمهای الکترونیکی کمککننده برای حفظ پایداری مجهز هستند که حضور این سیستمها تا حد زیادی از احتمال رخ دادن حوادث ناگوار میکاهد.
بالأخره x22 پرو بخریم یا x33 کراس؟
در نهایت و پس از مقایسه خودروهای x22 پرو و x33 کراس، و با توجه به شباهت زیاد آنها از نظر مشخصات فنی، فضای داخلی و کیفیت حرکت، بهتر است اول ببینیم این خودروها مناسب چه کسانی هستند و سپس ارزش خرید هر کدام را بررسی کنیم.
هر دو مدل x22 پرو و x33 کراس در انواع دندهای و اتوماتیک، ظاهر مدرن، امکانات نسبتاً خوب و مصرف سوخت معقولی ارائه میدهند. با این حال، قدرت موتور، رفتار حرکتی و فضای داخلی این محصولات شرکت مدیران خودرو چندان چشمگیر نیست.
پس اگر معمولاً آرام رانندگی میکنید و به دنبال خودرویی کوچک و مناسبی هستید که در مقایسه با خودروهای داخلی، ظاهر جدیدتر، امکانات بیشتری و حس لواستری داشته باشد، خرید x22 پرو یا x33 کراس میتواند گزینه خوبی برای شما باشد.
اما بیایید نگاهی به عامل مهم در انتخاب خودرو، یعنی قیمت بیندازیم تا ببینیم کدام یک از این دو، ارزش پول شما را بیشتر دارد. در حال حاضر قیمت x33 کراس در مدلهای دندهای و اتوماتیک حدود ۱۲ درصد بیشتر از قیمت مدل مشابه x22 پرو است. در ازای پرداخت این مبلغ بیشتر، شما ظاهر مدرنتر و چند قابلیت اضافهتر دریافت میکنید.
با توجه به این شرایط، اگر خیلی به دنبال مد روز و جزئیات ظاهری نیستید، خرید x22 پرو به دلیل قیمت پایینتر، انتخاب منطقیتری به نظر میرسد. اما اگر دوست دارید با توجه به بودجهتان، بهروزترین گزینه ممکن را سوار شوید، میتوانید مبلغ اضافی را بپردازید و به سراغ x33 کراس بروید. برای دریافت کارشناسی فوری و در محل خودروی خود میتوانید از خدمات خودروشاپ استفاده کنید.
مقایسه سریعالسیر x22 پرو با x33 کراس
در پایان، برای مقایسهٔ نهایی خودروهای x22 پرو و x33 کراس، نگاهی به جدول مقایسهٔ فشردهٔ این دو مدل میاندازیم. توجه داشته باشید که اعداد و مشخصات داخل پرانتز مربوط به گونههای مجهز به جعبهدندهٔ دستی هستند.
| ویژگیها | ام وی ام x22 پرو | ام وی ام x33 کراس | |
| حجم موتور (cc) | 998 (1499) | 998 (1499) | |
| تنفس موتور | توربو (طبیعی) | توربو (طبیعی) | |
| تعداد سیلندر | 3 (4) | 3 (4) | |
| قدرت موتور | 102 اسب بخار در 5500 دور (116 اسب بخار در 6150 دور) | 102 اسب بخار در 5500 دور (116 اسب بخار در 6150 دور) | |
| گشتاور | 150 نیوتن متر در 4500 دور (143 نیوتن متر در 4000 دور) | 150 نیوتن متر در 4500 دور (143 نیوتن متر در 4000 دور) | |
| گیربکس | اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک 9 سرعته مجازی (5 سرعته دستی) | اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک 9 سرعته مجازی (5 سرعته دستی) | |
| شتاب صفر تا صد (S) | — | — | |
| مصرف سوخت ترکیبی | 6.1 (7.1) | 6.1 (7.1) | |
| فضای صندوق (L) | 420 | 420 | |
| وزن (Kg) | 1239 | 1314 | |
|
برتریهای ام وی ام x22 پرو · قیمت منطقیتر · تناسب بهتر در طراحی بدنه |
برتریهای ام وی ام x33 کراس · ظاهر بهروزتر · آپشنهای بیشتر |
||





















