یکی از چیزهای مهم که روی کیفیت رانندگی با ماشینهای دندهای اثر میگذارد، راحتی عوض کردن دنده است. اگر به هر دلیلی، جا رفتن دندههای خودرو سخت شود، رانندگی با آن دشوار خواهد بود. یکی از دلایل اصلی که باعث میشود دنده ماشین بد جا برود، فرسوده شدن لنتهای صفحه کلاچ است. حتی اگر تمام اصول رانندگی درست را هم رعایت کنید، باز هم دیسک و صفحه کلاچ عمر محدودی دارند و روزی باید تعویض شوند. در ادامه، بهترین زمان برای تعویض دیسک و صفحه خودرو را بررسی میکنیم.
چرا باید دیسک و صفحه کلاچ خودرو تعویض شود؟
وقتی پدال کلاچ را فشار میدهید، در واقع به سیستم دستور میدهید که دیسک و صفحه کلاچ را از بقیه قطعات جدا یا به آنها متصل کند. این کار ارتباط بین موتور و جعبه دنده را قطع یا برقرار میسازد. روی دیسک، قطعهای به نام لنت وجود دارد که مستقیماً با سایر قطعات در تماس است.
لنتها معمولاً با پرچ به سطح دیسک متصل میشوند. به مرور زمان و بر اثر اصطکاک زیاد، لنتهای صفحه کلاچ فرسوده میشوند. در این مرحله، زمان آن رسیده که صفحه کلاچ ماشین را عوض کنید. اگر این کار را نکنید، تعویض دندههای خودرو به مشکل برمیخورد.
اما موضوع فقط به همین ختم نمیشود. اگر به موقع دیسک و صفحه کلاچ را تعویض نکنید، ممکن است به فلایویل خودرو نیز آسیب برسد. این اتفاق میتواند خسارت مالی قابل توجهی به شما وارد کند.

زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو
نکته مهم این است که نمیتوان زمان دقیق و یکسانی برای تعویض دیسک و صفحه در همه خودروها مشخص کرد. دو عامل اصلی که روی عمر این قطعه تأثیر میگذارند، کیفیت لنتها و وضعیت سیستم انتقال قدرت خودروی شماست.
به طور معمول، در خودروهای سواری ایرانی با جعبه دنده دستی، دیسک و صفحه حدوداً بین ۴۵ تا ۶۰ هزار کیلومتر دوام میآورند. اما در خودروهای اتوماتیک، این زمان معمولاً بیشتر است. اگر با یک خودرو اتوماتیک اصولی رانندگی کنید، ممکن است دیسک و صفحه آن حتی تا ۱۲۰ هزار کیلومتر نیز بدون مشکل کار کنند.
در جدول زیر میتوانید زمان پیشنهادی تعویض صفحه کلاچ را براساس توصیههای دفترچه راهنمای هر خودرو ببینید.
|
زمان تعویض دیسک و صفحه دنا |
60 هزار کیلومتر |
|
زمان تعویض دیسک و صفحه تیبا |
50 هزارکیلومتر |
|
زمان تعویض دیسک و صفحه برلیانس |
70 هزار کیلومتر |
|
زمان تعویض صفحه کلاچ ۲۰۶ |
60 هزار کیلومتر |
|
زمان تعویض صفحه کلاچ پراید |
50 هزارکیلومتر |
توجه کنید که ممکن است دیسک و صفحه کلاچ حتی پس از پیمودن مسافت پیشنهادی، همچنان به درستی کار کنند. با این حال، بهتر است طبق برنامه زمانی مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو، وضعیت این قطعات بررسی شود تا در صورت لزوم، کیت کلاچ تعویض گردد.
به دلیل جنس و مواد اولیهای که در ساخت دیسک و صفحههای امروزی استفاده میشود، معمولاً این قطعات پیش از رسیدن به مسافت توصیهشده برای تعویض، نیاز به جایگزینی ندارند.
نشانههای فرارسیدن زمان تعویض دیسک و صفحه
چند علامت مهم وجود دارد که اگر آنها را در ماشین خود دیدید، باید سلامت دیسک و صفحه را بررسی کنید. اولین نشانه، لرزش غیرعادی خودرو در لحظه شروع حرکت است. البته لرزش میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد. اما اگر این لرزش همراه با درست جا نرفتن دنده یک باشد، به احتمال زیاد زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است.
از طرف دیگر، سفت شدن پدال کلاچ هم باید توجه شما را جلب کند. گاهی این مشکل از تنظیم نبودن سیم کلاچ ایجاد میشود. اما در بعضی موارد، وقتی لنت صفحه کلاچ بیش از حد ساییده شده باشد، قدرت موتور به خوبی منتقل نمیشود و پدال سنگین میشود.
گاهی هم وقتی کلاچ را فشار میدهید یا پای خود را از روی آن برمیدارید، صداهای غیرمعمولی میشنوید. این صدا ممکن است به خاطر خرابی بلبرینگ کلاچ باشد یا نشان دهد که دیسک و صفحه ساییده شدهاند.
اگر پس از روشن کردن ماشین، احساس کردید که دور موتور با سرعت خودرو همخوانی ندارد (مثلاً دور موتور بالا میرود ولی ماشین به همان سرعت شتاب نمیگیرد)، بهتر است سلامت دیسک و صفحه را هم چک کنید.
بعضی رانندهها برای تست دیسک و صفحه، یک روش ساده به کار میبرند: ماشین را در حالت دنده دو و درجا نگه میدارند و سپس پا را از روی کلاچ برمیدارند. اگر خودرو خاموش شود، یعنی دیسک و صفحه سالم است. اما اگر ماشین خاموش نشود و به حرکت بیفتد، نشان میدهد که دیسک و صفحه نیاز به تعویض دارند.

دلایل خرابی زودهنگام دیسک و صفحه کلاچ خودرو
تا اینجا در مورد زمان مناسب برای تعویض صفحه کلاچ خودرو صحبت کردیم. اما گاهی ممکن است دیسک و صفحه خیلی زودتر از زمانی که گفته شد خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. چند عامل میتواند باعث این اتفاق شود که مهمترین آنها به شرح زیر است:
استفاده از دیسک و صفحه با کیفیت پایین
نصب نادرست دیسک و صفحه
تعویض دنده در زمان نامناسب هنگام رانندگی
فشار ندادن کامل پدال کلاچ هنگام عوض کردن دنده
پایین نگه داشتن پدال کلاچ برای مدت طولانی در ترافیک
وارد کردن فشار زیاد به خودرو (مانند حمل بار سنگین یا تعداد سرنشین بیش از حد معمول)
چگونه مدت زمان تعویض دیسک و صفحه را افزایش دهیم؟
بیایید ببینیم آیا راهی برای افزایش عمر دیسک و صفحه خودرو وجود دارد یا نه. نکته اولی که اهمیت زیادی دارد، انتخاب قطعات با کیفیت و مناسب است. بهتر است همیشه کیت کلاچ اصلی و استاندارد را از جای مطمئن تهیه کنید.
نکته دوم این است که هنگام تعویض صفحه کلاچ، بهتر است چند قطعه دیگر را هم همزمان عوض کنید. این قطعات شامل قیفی گیربکس، کاسه نمدهای میل لنگ و گیربکس، و همچنین بوشهای دو شاخه کلاچ (هم بالا و هم پایین) میشوند. به علاوه، توصیه میشود در همان زمان، روغن گیربکس را نیز تعویض کنید.
علاوه بر اینها، نحوه رانندگی شما هم نقش مهمی در دوام دیسک و صفحه دارد. سعی کنید وقتی خودرو در حالت درجا است، دنده را خلاص کنید. موقع عوض کردن دنده، پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید و به محض اینکه دنده جا رفت، پای خود را از روی آن بردارید. همچنین، حمل بار سنگین یا سوار کردن تعداد زیادی سرنشین، فشار زیادی به دیسک و صفحه وارد میکند.

اجرت تعویض دیسک و صفحه خودرو چقدر است؟
تعویض دیسک و صفحه کلاچ، یک کار فنی و تخصصی در تعمیر خودرو محسوب میشود. به همین دلیل بهتر است این کار را به کارگاههای معتبر و باتجربه بسپارید. معمولاً زمان لازم برای این کار حدود ۲ تا ۴ ساعت است. علاوه بر این، دستمزد تعمیرکار با توجه به نوع خودرو، بین ۷۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون تومان متغیر خواهد بود.
کلام پایانی
در این نوشته، زمان مناسب برای تعویض صفحه کلاچ خودرو را مرور کردیم. همانطور که گفته شد، در خودروهای دندهای معمولاً پس از پیمودن ۴۵ تا ۶۰ هزار کیلومتر باید دیسک و صفحه را عوض کنید. این مسافت برای خودروهای اتوماتیک بیشتر است و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر میباشد. به خاطر داشته باشید که شیوه رانندگی شما نقش مهمی در دوام دیسک و صفحه دارد. تا جایی که ممکن است، وقتی خودرو در حالت درجا قرار دارد، آن را خلاص کنید تا فرسودگی دیسک و صفحه کمتر شود.





















