آیا موتور xu7p واشر میزند؟

واشر زدن موتور XU7P

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

یکی از مشکلات رایج در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سمند که قبل از سال ۱۴۰۱ تولید شده‌اند، این است که موتور آن‌ها مکرراً دچار مشکل واشر سرد می‌شود. این مسئله باعث می‌شود هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. ایران خودرو برای رفع این مشکل، در سال ۱۴۰۱ موتور جدیدی به نام XU7P را ارائه کرد. تغییرات و بهبودهایی که در این موتور ایجاد شده، نه تنها مشکل واشر زدن را کمتر کرده، بلکه کارایی موتور را نیز بهتر کرده و مصرف سوخت را هم حدود ۱۰ درصد کاهش داده است.

با این حال، موتور XU7P نیز مانند سایر خودروها ممکن است در برخی موارد دچار مشکل واشر سرد شود. در این نوشته، به بررسی دلایل و نشانه‌های واشر زدن این موتور می‌پردازیم و هزینه‌های احتمالی تعمیر آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

علت واشر زدن موتور XU7P

وقتی دمای موتور خیلی بالا می‌رود، ممکن است به مشکل واشر زدن دچار شویم. این اتفاق معمولاً به دلایل مختلفی می‌افتد که با هم ترکیب می‌شوند. مثلاً اگر سیستم خنک‌کننده خودرو به درستی کار نکند، اگر روغن موتور نشت کند یا اگر فن خودرو در زمان مناسب روشن نشود، همه این‌ها می‌توانند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شوند. همچنین اگر در رادیاتور یا لوله‌های سیستم خنک‌کننده رسوب ایجاد شود و جریان آب مختل گردد، یا اگر قطعاتی مثل ترموستات و واتر پمپ خراب شوند، احتمال افزایش دمای موتور و در نهایت واشر زدن بیشتر می‌شود. حتی نشت آب یا روغن نیز می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

مقاله علت کشیدن فرمان خودرو در حالت‌های مختلف منبع بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر است.

علت واشر زدن موتور XU7P

یک نکته مهم درباره موتور XU7 این است که یکی از دلایل اصلی واشر زدن آن، ورود هوا به داخل سیستم خنک‌کننده در هنگام تعویض آب موتور است. وقتی هوا وارد سیستم می‌شود، گردش آب خنک‌کننده به سمت موتور قطع می‌شود و همین مسئله باعث واشر زدن می‌گردد. برای جلوگیری از این مشکل، در این موتورها معمولاً یک لوله از مسیر لوله برنجی (که برای خارج کردن هواست) به قسمت ورودی آب رادیاتور وصل می‌کنند. با این کار، سیستم خنک‌کننده به طور دائم هوای داخل خود را خارج می‌کند.
[automoby_products]

علائم واشر زدن موتور XU7P

اگر بتوانید به سرعت مشکل سوختن واشر موتور را تشخیص دهید، می‌توانید از آسیب‌های جدی به قطعاتی مانند سرسیلندر و پیستون جلوگیری کنید. مهم‌ترین علامت سوختن واشر موتور XU7P، بالا رفتن ناگهانی درجه آب خودرو و داغ کردن بیش از حد ماشین است. علاوه بر این، وقتی واشر موتور می‌سوزد، راننده به وضوح احساس می‌کند که قدرت موتور برای افزایش سرعت کم شده است. همچنین، هرگونه رد نشت آب یا روغن روی موتور باید شما را نسبت به سوختن واشر مشکوک کند. اگر آب رادیاتور به سرعت کم می‌شود، باز هم باید به سوختن واشر موتور شک کنید.

هزینه واشر زدن موتور XU7P

هزینه تعمیر واشر سیلندر موتور XU7P کاملاً بستگی به میزان آسیب دیدگی موتور دارد. اگر مشکل فقط مربوط به خود واشر باشد و قسمت‌های دیگر مثل سرسیلندر سالم باشند، هزینه کار بسیار کمتر خواهد بود. در پاییز سال ۱۴۰۳، قیمت خود واشر سرسیلندر این موتور ۴۰۵ هزار تومان است. این واشر از ترکیب فلز مس و پنبه نسوز ساخته شده است.

هزینه واشر زدن موتور XU7P

هزینه تعویض واشر سیلندر در نقاط مختلف شهر، یکسان نیست. برای مثال، در تعمیرگاه‌های جنوب تهران، این کار حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. اما همین کار در تعمیرگاه‌های مناطق شمالی شهر، ممکن است بیش از یک میلیون تومان از شما بگیرند.

یک نکته مهم را هم فراموش نکنید: اگر در اثر خرابی واشر، به سرسیلندر یا دیگر قسمت‌های موتور آسیب رسیده باشد، هزینه تعمیر به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و بسته به میزان خرابی، ممکن است حتی تا ۱۰ میلیون تومان نیز برای شما هزینه داشته باشد.

در این مقاله علت کپ کردن ماشین چیست؟ اطلاعات مفیدی آمده است.

برای یادگیری پیشرفته، به بهترین روغن برای موتور ef7 کدام است؟ مراجعه کنید.

جلوگیری از واشر زدن موتور XU7P

تعویض روغن موتور در زمان مناسب، یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از مشکل واشر زدن در موتور XU7P است. طبق توصیه‌ی دفترچه راهنمای ایران خودرو، روغن مناسب این خودرو باید از نوع SN 0W20 باشد. قیمت روغن‌های داخلی با این مشخصات، حدود ۸۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت روغن‌های خارجی مشابه ممکن است به بیش از ۲ میلیون تومان برسد. طبق تجربه، بهتر است این روغن هر ۸ هزار کیلومتر تعویض شود.

همچنین، به‌طور مرتب سطح مایع خنک‌کننده را چک کنید و در صورت نیاز، ترکیبی از آب و ضد یخ به مخزن آن اضافه کنید. برای این کار، استفاده از آب جوشیده یا آب مقطر بهتر است. بهتر است قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کننده خودرو نیز به‌صورت دوره‌ای بررسی شوند. علاوه بر این، رانندگی صحیح و پرهیز از فشار آوردن بیش از حد به موتور، از دیگر راه‌های جلوگیری از واشر زدن موتور XU7P است.

کلام پایانی

در این نوشته، مشکل واشر سرد موتور XU7P را بررسی کردیم. اگرچه تجربه دو سال اخیر نشان داده خودروهای مجهز به موتور XU7P خیلی کمتر از نمونه‌های قدیمی‌تر با موتور XU7 دچار این مشکل می‌شوند، اما باز هم باید به این موضوع توجه کنید. چون در صورت بروز این مشکل، ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود و برای تعمیر آن مجبور شوید هزینه زیادی بپردازید.

در این مقاله بهترین زمان تعویض روغن موتور در انواع خودروها اطلاعات مفیدی آمده است.

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *