آمار تولید ایران خودرو در سال 1402

اخبار خودرو

رکورد جدید تولید در ایران خودرو دیزل

محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، خبر داد که شرکت توانسته است رکورد تولید سالانه تاریخ ۶۴ ساله خود را شکسته و مقدار بیشتری از خودروها تولید کند. او از تلاش و زحمات کارکنان به ویژه مهندس توسلی‌مهر، مدیرعامل پیشین، تقدیر کرد و قدردانی از زحمات ایشان صورت داد.

ایشان توضیح دادند که پس از شکستن رکورد تولید سال گذشته، موفق به تولید ۱۸۰۵۸ دستگاه شدند و به عنوان رکورد جدید تولید سالانه در تاریخ ۶۴ ساله شرکت ایران خودرو دیزل ثبت شدند. این تعداد شامل انواع محصولاتی مانند کامیون باری و کمپرسی، کامیون کشنده، کامیونت، اتوبوس، ون و وانت پیکاپ بوده است. با این تولیدات، این شرکت توانست طی سال گذشته حجم تولید کامیونت‌ها را افزایش داده و در عین حال در دو دسته ون و پیکاپ نیز رکوردهای جدید برای تولید برپا کند.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل به افتخار فروش هفت رکورد جدید در سال 1402 اشاره کرد. او اعلام کرد که در این سال، شرکت برای نخستین بار رکورد فروش خالص، جذب نقدینگی، تحویل ماهانه، تحویل سالانه، تعداد اخذ پلاک و سهم فروش خالص نمایندگی‌های خود را به ثبت رسانده است. همچنین، اعلام شد که تعداد تحویل دستگاه‌های خودرو در دی‌ماه به عدد بی‌سابقه 2330 رسیده است و تا پایان اسفندماه جمعاً 16879 دستگاه تحویل داده خواهد شد، که این مقدار بیشتر از تعداد 17 هزار دستگاه قبلی خواهد بود.

جناب محمدزاده از کارمندان شرکت خودرو، اعلام کرد که با برنامه‌ریزی و تامین منابع لازم، شرکت قصد دارد در سال 1403 با تولید 24 هزار دستگاه خودرو دیزل، رکورد جدیدی در تولید سالیانه این صنعت را برای خود ثبت کند. او با اعتماد به خداوند و تلاش بی وقفه تیم کاری، به دستیابی به این هدف عالی اعلام کرده است.

تولید ماهانه ایران خودرو در آذر 1402

در آذرماه سال جاری، تولید ماهانه ایران خودرو بیش از 42 هزار دستگاه خودرو شامل خودروهای گروه‌های پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا بوده است. برای جزئیات کامل آمار تولید ایران خودرو در سال 1402، جدول زیر را مشاهده کنید:

آمار تولید ایران خودرو تا پایان آذر 1402
مدل دوره یکماهه آذر از ابتدای سال تا 30 آذر
گروه سمند 3,639 دستگاه 33,389 دستگاه
گروه دنا 7,711 دستگاه 54,935 دستگاه
گروه هایما 263 دستگاه 12,079 دستگاه
گروه رانا 2,396 دستگاه 14,293 دستگاه
گروه پژو 22,266 دستگاه 184,979 دستگاه
گروه تارا 4,675 دستگاه 29,681 دستگاه
سایر 1,751 دستگاه 11,950 دستگاه
مجموع تولید 42,701 دستگاه 341,306 دستگاه

بر اساس آمار مالی سالانه شرکت کدال، این اطلاعات ممکن است با اطلاعات واقعی تفاوت داشته باشد.

رشد 42 درصدی تولید از ابتدای سال 1402

در خرداد ماه سال 1402، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که روند تامین و تولید در گروه صنعتی ایران خودرو به خوبی ادامه دارد. طی این دوره، 95 هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید شده و حدود 92 هزار دستگاه از این خودروها به مشتریان ارسال شده اند.

با استناد به تلاش و همت کارکنان و شبکه تامین، تولید شرکت ایران خودرو از ابتدای سال به نسبت سال گذشته 42 درصد افزایش یافته است. شرکت به وفور تلاش می‌کند تا با تأمین نقدینگی مناسب، ادامه تولید و حفظ چرخش صنعت کشور را به تناسب انجام دهد و تعهد خود را به عرضه به موقع خودروها و تامین نیاز بازار ارائه کند. ایران خودرو در شرایط تحریم نشانه‌های موفقیت زیادی داشته است و تصمیم دارد هر کاری ممکن را برای جلوگیری از ایجاد معضلات در فروش اتخاذ نماید.

آقای عظیمی اعلام کرد که در طرح فروش سامانه یکپارچه وزارت صمت، بیش از 800 هزار دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو به فروش رفته است، و این شرکت تعهد دارد که خودروها را در زمان مقرر تحویل دهد. با توجه به افزایش تولید از ابتدای سال، شرکت توانسته است شرایط واگذاری برخی محصولات را قبل از زمان مقرر فراهم کند.

آمار تولید ایران خودرو تا 18 اردیبهشت 1402

از ابتدای سال 1402 تا تاریخ 18 اردیبهشت، گروه صنعتی ایران خودرو بیش از 59 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است، که نشان‌دهنده رشد 86 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. افزایش تولید در این گروه، امیدوارکننده برای تحقق هدف تولید 900 هزار دستگاه در این سال است که با پشتیبانی قطعه‌سازان و کارکنان، در دستور کار قرار گرفته است.

آمار تولید ایران خودرو تا پایان 18 اردیبهشت

آغاز واگذاری و تحویل خودروهای فروش رفته در سامانه یک پارچه، منجر به افزایش تیراژ تولید شده است. این افزایش عرضه خودروها باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو شده و با استقبال بالای مشتریان روبرو شده است. طبق گزارش حاضر، برنامه تولید و فروش گروه صنعتی ایران خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی تعهدات مقرر شده در زمان مقرر انجام شود.

افزایش 58 درصدی تولیدات ایران خودرو در فروردین‌ماه

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو، این شرکت در بازه زمانی از ابتدای سال تا پایان ماه فروردین 1402، در بخش‌های خودرو سواری و خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، افزایش ۵۸ درصدی در تولید را ایجاد کرده است. با توجه به هدف تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری توسط گروه صنعتی ایران خودرو، آماده‌سازی و اجرای اقدامات مناسب برای تحقق این هدف می‌تواند منجر به افزایش عرضه خودروها به بازار و ایجاد تعادل در آن شود.

افزایش تولید ایران خودرو در فروردین ماه

با توجه به هدف گذاری و همکاری با شبکه تامین و کارکنان، تولید روزانه در گروه صنعتی ایران خودرو که در حال حاضر از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه عبور کرده، به زودی با ظرفیت روزانه ۳ هزار دستگاه ادامه خواهد یافت تا برنامه‌های تعیین شده در موعد مقرر به اجرا درآید. شرکت ایران خودرو با توجه به استقبال بالای مشتریان، خصوصاً در طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرا درآمده و سهم اندکی که به محصولات این شرکت داده شده، تعهد دارد که با فراهم کردن الزامات مورد نیاز، تولید را افزایش دهد و تمام تعهدات خود را در موعد مقرر و بر اساس اولویت‌های اعلام شده برآورده کند.

برنامه افزایش تولید در ایران خودرو خراسان

در فروردین 1402، بیژن زاهدی‌فرد، مدیرعامل ایران خودرو خراسان، اعلام کرد که تعداد بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو در سال 1401 تولید شده است و این کارخانه قصد دارد تولیدات خود را با افزایش ۴۰ درصدی در سال جاری افزایش دهد.

وی اظهار داشت که در سال جدید قصد دارد بیش از 150 هزار دستگاه خودرو تولید کند. او برنامه‌ریزی مناسبی را صورت داده تا از این تعداد تولید، 60 هزار دستگاه از خانواده هایما، 62 هزار دستگاه از پژو پارس و 35 هزار دستگاه خودرو آریسان 2 باشد.

در سال 1402، زاهدی‌فرد درباره پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای حوزه خودروسازی صحبت کرد. او به امضای تفاهم‌نامه گروه صنعتی ایران خودرو با شرکت هایمای چین اشاره کرد و اظهار کرد که ایران خودرو خراسان به دنبال ارتقای کیفیت محصولات و توسعه فناوری‌های نوین است. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه، توسعه تولیدات خودروهای هیبریدی، تمام برقی و هیدروژنی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. او همچنین اعلام کرد که در سال جاری، پروژه تاسیس سالن پرس شاپ با ظرفیت تولید 100 هزار بدنه در سال در شرکت ایران خودرو خراسان آغاز خواهد شد.

وی به راه‌اندازی آزمون جاده بلند اشاره کرد و تصریح کرد که با اجرای این آزمون، شرکت ایران خودرو به سومین شرکت خودروسازی در کشور تبدیل خواهد شد که این امکان را خواهد داشت. در سال جاری، تمام کارکنان از خطوط تولید گرفته تا مدیران، مسئولیت کار و مکان خود را بپذیرند و با واقعی شدن شعار یک خانواده یک هدف، با تولید محصولات باکیفیت، به ارتقاء رضایت مشتریان کمک کنند.

زاهدی فرد اظهار داشته است که همواره تمایل دارند با کاهش نگرانی‌های مالی کارکنان، تمرکز و مسئولیت آن‌ها را ارتقا دهند تا بتوانند بدون هدررفت هزینه و زمان به اهداف مشخص خود دست یابند.

افزایش تولید ایران خودرو در سال 1402

در فروردین ماه سال 1402، آقای علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کردند که از هدف افزایش 50 درصدی تولید در سال جاری خبر داده‌اند. در سال قبل، این گروه موفق به تولید 550 هزار دستگاه خودرو شد و بر اساس برنامه‌ها، این تعداد در سال جاری با افزایش 50 درصدی افزایش خواهد یافت. همچنین، برنامه‌ریزی برای تولید 39 هزار دستگاه خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین در شرکت ایران خودرو دیزل نیز انجام شده است.

تولید 568 هزار خودرو در سال 1401

در سال 1401، گروه صنعتی ایران خودرو موفق به افزایش 21 درصدی تولید خودرو شد. با در نظر گرفتن خودروهای تکمیل شده، خودروهای تجاری‌سازی و آماده عرضه، این گروه افزایش 38 درصدی را تجربه کرده است. همچنین، صدور فاکتور خودروها نیز به میزان 38 درصد افزایش یافته است. از ابتدای سال تا 26 اسفندماه، بیش از 625 هزار دستگاه خودرو فاکتور‌گرفته شده است و این تعداد تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

در سال 1401، ایران خودرو بیش از 568 هزار دستگاه خودرو در دو بخش سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین تولید کرده است. تعداد خودروهایی که ارائه شده اند، در مقایسه با سال قبل 37 درصد افزایش داشته و بیش از 622 هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شده است. برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال، تحویل خودروها ادامه داشته باشد. تعداد کل خودروهایی که آماده حمل شده‌اند از ابتدای سال 1401 به بیش از 663 هزار دستگاه رسیده است.

محصولات ایران خودرو به دو آپشن جدید تجهیز شدند

در تاریخ ۲۰ اسفندماه 1401، محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو، اعلام کرد که این شرکت تصمیم دارد محصولات خود را به دو استاندارد جدید چراغ روشنایی در روز (دی لایت) و چراغ اتوماتیک (چراغ موقعیت عقب و سنسور نور) تجهیز کند.

وی توضیح داد که برای رفع تعلیق استانداردها، ایران خودرو از مجموعه استانداردهای خودرویی بهره می‌برد و تا پایان اسفند ۱۴۰۱ استانداردهایی مانند چراغ‌های روز و چراغ‌های اتوماتیک را اجباری می‌کند. همچنین، الزامات برای استانداردهای نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابران پیاده تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود. ایران خودرو در حال انجام برنامه‌ریزی لازم برای تطبیق این استانداردها برای تمامی محصولات خود می‌باشد و دو استاندارد نشانگر تعویض دنده (GSI) و نشانگر فشار باد تایر (TPMS) در مراحل نهایی آزمایشات و اعتبارسنجی هستند. همچنین، فرآیند کالیبراسیون و قالب‌سازی برای استانداردهای کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابران پیاده در حال اجرا است و تمام تلاش‌ها برای انجام این استانداردها در زمان مقرر انجام می‌شود.

ایران خودرو در سال جاری گواهینامه استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده را برای محصولات مختلف خود از جمله رانا پلاس، دنا، پژو ۲۰۷، سورن پلاس، کراس‌اوور ری‌را و تارا دریافت کرده است. همچنین، خودرو تارا قبلاً نیز این استاندارد را کسب کرده بود. ایران‌خودرو با رعایت استانداردهای لازم، محصولات آینده خود را از جمله ری‌را و TF۲۱ به گونه‌ای طراحی کرده است که از ابتدا دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) باشند. هم‌اکنون، تارا تنها خودروی تولید داخل است که این سیستم ایمنی حیاتی را دارا می‌باشد.

ارتقای استاندارد محصولات ایران خودرو در 1402

در اسفند ماه سال ۱۴۰۱، شرکت ایران‌خودرو بخشنامه‌ای درخصوص ارتقای استاندارد محصولات خود به نمایندگی‌هایش ارسال کرده است. متن این بخشنامه به شرح زیر است:

اطلاعیه به تمامی نمایندگان عزیز: در اجرای طرح بلندمدت خود و تلاش برای ارضاء مشتریان، شرکت ایران خودرو اقدام به ارتقاء استانداردهای محصولات خانواده پژو، پارس، دنا پلاس، سورن پلاس، رانا پلاس، هایما و آریسان2 کرده و کلاس جدید این خودروها را با تجهیزات جدید و مطابق با استانداردهای جهانی عرضه کرده است. هدف این اقدام، افزایش ایمنی خودروها و انطباق با استانداردهای جهانی است. تجهیزات اضافی شامل:

  • سنسور نور و باران
  • چراغ روز
  • روشن شدن چراغ‌های عقب همزمان با چراغ روز

خودروهای خانواده‌های پژو 207، سورن پلاس، دنا پلاس و هایما از قبل دارای چراغ روز بودند، و در حال حاضر خودروهای خانواده‌های پارس، رانا پلاس و آریسان 2 نیز به چراغ روز مجهز شده‌اند.

خودروهای خانواده پژو 207 شامل مدل‌های پژو 207 تیپ 5، پارس سال، رانا پلاس، سورن، دنا پلاس، هایما S5 و آریسان 2، قابلیت روشن شدن همزمان چراغ‌های عقب با چراغ‌های روز را دارند.

خودروهای پژو پارس ELX و تارا اتوماتیک حال حاضر دارای سنسور نور و باران هستند و خودروهای خانواده دناپلاس توربو و تارا دستی نیز این ویژگی را دارا می‌باشند.

لطفا یک پاراگراف برای بازنویسی ارائه کنید.

عرضه محصولات جدید ایران خودرو تا پایان 1401

بهمن 1401، شرکت ایران‌خودرو قصد دارد تعدادی از محصولات جدید خود را تا پایان سال 1401 معرفی کند. برخی از این محصولات نیز در سال 1402 به بازار عرضه خواهند شد. برنامه زمانبندی ایران‌خودرو به شرح زیر است:

  • عرضه هایما 8s و 7x تا پایان سال 1401عرضه تیپ جدید تارا و دنا پلاس تا پایان سال 1401
  • عرضه یک سدان خانوادگی جدید در نیمه اول سال 1402
  • رونمایی از محصول ری‌را و تولید انبوه تا نیمه اول سال 1402
  • عرضه محصول جدید از شرکتی چینی (تانا) در نیمه اول سال 1402
  • تولید یک هاچ‌بک جدید شهری و عرضه رانا پلاس جدید در سال 1402

رکورد 17 ساله تولید برند ملی در ایران خودرو

در روز 21 بهمن 1401، کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که این شرکت تا کنون بیش از 167 هزار و 429 دستگاه خودرو سواری با برند ملی خود تولید و عرضه کرده است، از سال 1384 تاکنون. تولید این تعداد بی‌سابقه خودروهای داخلی نشان از تلاش و تمرکز این شرکت بر توسعه و استفاده از توان داخلی در شرایط تحریم است. محصولاتی مانند دنا، تارا، رانا، سمند و سورن از جمله محصولات ملی ایران‌خودرو با برند داخلی هستند و افزایش سهم برند ملی از اهداف این خودروساز است.

به محض انتصاب، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با تأکید بر بهره‌گیری از توانایی‌های داخلی و تولید با کیفیت، برنامه‌ها و راهبردهایی را ارائه کرد. این تلاش‌ها منجر به بهبود کیفیت محصولات و رضایت بیشتر مشتریان شده است. در طول سال جاری تا 21 بهمن، تعداد 559،474 دستگاه خودرو تجاری و سواری تولید شد که نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد داشته و از آن تعداد 160،000 دستگاه افزایش یافته است. همچنین، تولید 100،000 دستگاه خودرو بیشتر از مجموع تولیدات سال قبل نیز انجام شد.

به گفته آقای پورمجیب، از ابتدای سال جاری بیش از 554 هزار دستگاه فاکتور صادر شده و در همین مدت بیش از 559 هزار دستگاه تحویل داده شده که نشان از افزایش حدود 164 هزار دستگاه نسبت به سال گذشته دارد. رشد 41 درصدی در دو شاخص صدور فاکتور و تحویل خودروهای سواری و تجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ایجاد شده است. تا تاریخ 21 بهمن ماه، تعداد تحویل دستگاه‌ها به 101 هزار واحد بیشتر از سال گذشته بوده است. با تلاش گروه صنعتی ایران‌خودرو و زنجیره تامین، آنها قطعا به اهداف خود در زمان مقرر خواهند رسید به شرطی که به راهنمایی و پشتیبانی مدیرعامل این شرکت ادامه دهند.

تولید ایران خودرو به نیم میلیون دستگاه رسید

در دسامبر 2021، گروه صنعتی ایران‌خودرو به تولید نیم میلیون دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین رسید. این نشان دهنده رشد ۴۵ درصدی این شرکت از ابتدای سال تا این تاریخ نسبت به سال گذشته است. ایران‌خودرو نزدیک‌تر به هدف تعیین‌شده برای افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید خودرو در سال جاری رسیده است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تولید در سه‌ماهه آخر سال به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و تولید مستقیم به عنوان یکی از دستاوردهای مهم ایران‌خودرو در تحقق اهداف تولید شناخته شده است.

رکورد تولید ماهانه ایران خودرو دیزل

در دسامبر 2022، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، اعلام کرد که این شرکت توانسته است در آذرماه امسال رکورد تولید ماهانه خود را برای ۶۰ سال گذشته ثبت کند.

در آذرماه ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۱۵ دستگاه محصول دیزل ایران‌خودرو تولید شد. این محصولات شامل 775 دستگاه کامیون، 717 دستگاه کشنده، 66 دستگاه اتوبوس، 288 دستگاه ون و 169 دستگاه وانت پیکاپ بودند. رکورد قبلی تولید شرکت مربوط به شهریورماه امسال بود.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد که تا پایان 9 ماهه سال جاری، بیش از 12 هزار دستگاه خودرو دیزلی تولید کرده‌اند، که از این تعداد، 10275 دستگاه به مشتریان تحویل داده شده است. این رقم نشان دهنده رشد سه برابری نسبت به دوره مشابه سال گذشته می‌باشد. همچنین، هدف این شرکت اکنون تولید 25 هزار دستگاه خودرو اسید است.

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده است که توانسته است با دوباره رونق تولید خودروهای دیزلی، از ورشکستگی خود خارج شود. این شرکت که در بازار سهام به عنوان یکی از زیان‌ده‌ترین شرکت‌های خودروساز تجاری کشور شناخته شده بود، در سال 1400 به یکی از سودده‌ترین شرکت‌ها تبدیل شده است، طبق گزارش‌های منتشر شده.

رکورد جدید ایران خودرو در تولید محصولات

در دسامبر 2022، مهدی خطیبی، مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو، اعلام کرد که بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ تولید شده‌اند، که این تعداد از سقف تولید سال ۱۴۰۰ عبور کرده است.

وی توضیح داد که تولید بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو کامل شامل خودروهای سواری، تجاری سنگین و نیمه‌سنگین بوده است که نشان‌دهنده افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. همچنین تولید ماهیانه ۶۳ هزار دستگاه خودرو نیز انجام شده و سقف جدیدی از تولید که از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بی‌سابقه است به ثبت رسیده است. به علاوه، این دستاورد مهم ایران‌خودرو نشان دهنده این است که از ابتدای خردادماه ۱۴۰۱ تمام محصولات خود را به صورت عبور مستقیم تولید کرده است.

شکستن مرز تولید 400 هزار دستگاهی در ایران خودرو

در آذر ماه سال 1401، کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که این شرکت تا تاریخ دوم آذرماه امسال، ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تولید کرده است. همچنین، ایران‌خودرو قرار است در پایان آذرماه رکورد فروش سال گذشته را شکسته و تعداد بیشتری خودرو به بازار عرضه کند. در سال گذشته، تعداد ۴۵۸ هزار و ۲۰۸ دستگاه خودرو به بازار عرضه شده بود و اما تا پایان آذرماه جاری قرار است این رقم را بیشتر کند و رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

بر اساس اظهارات ارسال شده، تولید خودروهای سواری و تجاری از ابتدای سال تا دوم آذرماه امسال با یک افزایش 42 درصدی مواجه بوده است، که مجموعاً 402،896 دستگاه خودرو تولید شده است. فعلاً تولید روزانه به میانگین 2700 دستگاه میرسد و موجب شده تا عرضه به بازار به نحو منطقی برگزار شود. در آبان ماه امسال، رکورد ماهانه عرضه خودروها از سال ۹۷ شکسته شد و 57،736 دستگاه خودرو تحویل داده شد. عرضه خودروها در آبان ماه امسال بی‌سابقه است و این رکورد قابل توجهی است که پس از اجبار بر نصب پلاک بر روی خودروها در خرداد ۱۳۹۷ برقرار شد.

در سال جاری، شرکت ایران‌خودرو موفق به عبور از عدد عرضه 50 هزار دستگاه خودرو شد، که این موفقیت دو بار در خردادماه و تیرماه رخ داد. این دستاوردها نشان از تلاش شرکت برای ارائه محصولات مدرن و با کیفیت به مشتریان خود دارند. هدف اصلی ایران‌خودرو ارائه محصولات با کیفیت بالا و خدمات عالی به مشتریان است، که توسط همکاری و هماهنگی بین زنجیره تامین، تولید و خدمات پس از فروش به دست می‌آید.

شاسی بلند جدید ایران خودرو به زودی عرضه می‌شود

در دسامبر 2022، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، اعلام کرد که قبل از معرفی مدل ری‌را در نیمه اول سال بعد، یک محصول جدید دیگر در تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه امسال عرضه خواهد شد.

وی تشریح داد که خودروی جدید ایران‌خودرو، یک خودرو شاسی‌بلند و جذاب است که با همکاری یک شرکت خارجی تولید می‌شود. برنامه تولید این خودرو را به دو مرحله تقسیم کرده‌اند: ابتدا دو هزار دستگاه به صورت قطعات نیمه منفصله (SKD) تولید خواهد شد و سپس مرحله تولید با قطعات کاملاً منفصله (CKD) آغاز خواهد شد با ظرفیت تولید سالیانه ۲۰ هزار دستگاه. میزان داخلی‌سازی در مرحله مونتاژ قطعات منفصله، حدود ۲۰ درصد خواهد بود.

آقای خطیبی درباره محصول ری‌را اظهار کرد که در مرحله نمونه‌سازی صنعتی برای کالیبراسیون و آغاز آزمون‌های مختلف آماده است. پنج دستگاه از این خودرو با رنگ‌های متنوع تولید شده و با دریافت مجوز پلاک موقت، آماده انجام آزمون‌های جاده‌ای می‌شود. همچنین، نسخه برقی محصولات جدید، از جمله ری‌را، نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پروژه‌های توسعه‌ای به موقع اجرا می‌شوند و خودروهای جدید به سرعت تولید و عرضه می‌شوند، در حالی که محصولات قدیمی به تدریج از بازار خارج می‌شوند. در طول دوره گارانتی و خدمات پس از فروش، محصولاتی که از خط تولید خارج می‌شوند، خدمات مناسبی ارائه می‌شود تا مشتریان هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

رشد 400 درصدی تولید ایران خودرو دیزل

با توجه به آمار تیراژ تولید ایران‌خودرو دیزل و پنج شرکت زیرمجموعه آن در طول شش ماهه ابتدای سال‌های 1399 تا 1401، این شرکت‌ها با یک رشد 500 درصدی در تولید مواجه بودند.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، جواد توسلی‌مهر، به اهداف اصلی شرکت برای رفع زیان و رسیدن به سودآوری با توقف تولید خودروهای ناقص اشاره کرد. او اعلام کرد که تولید محصولات این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته 220 درصد و نسبت به سال 1399 حدود 400 درصد رشد داشته است. ایران‌خودرو دیزل توانست رکورد تولید سال قبل را بشکند؛ تعداد تولیدات این شرکت از 2865 دستگاه در سال 91 به 2536 دستگاه در سال 92 و 3332 دستگاه در سال 93 افزایش یافت. با این حال، تعداد تولید محصولات در سال 94 به 2192 دستگاه کاهش یافت و سپس در سال 95 به 3232 دستگاه افزایش یافت. پس از این، تعداد تولیدات از سال 96 با تولید 1258 دستگاه کاهش یافت و در سال 97 به 2555 دستگاه و در سال 98 به 2211 دستگاه رسید.

در سال 99 شرکت آغاز به افزایش تیراژ محصولات کرده و تعداد دستگاه‌های تولیدی به 3700 واحد رسیده است. اما در سال 1400، تیراژ تولید به 7007 دستگاه افزایش یافته که نسبت به سال 99 حدود 90 درصد افزایش داشته است. تا پایان ماه شهریور سال 1401، تیراژ تولید محصولات شرکت نسبت به سال 1400 نیز به میزان 90 درصد افزایش یافته و با راه‌اندازی خط تولید کامیونت و گسترش تولید کامیون کشنده‌های فوتون H5 و آتامان، امکان رسیدن به هدف تیراژ تولید 25 هزار دستگاه محصولات این شرکت تا پایان سال فراهم خواهد شد.

آقای توسلی‌مهر اعلام کرد که تولید محصولات شرکت ایران‌خودرو در شش ماهه نخست سال جاری به 7205 دستگاه افزایش یافته است که نشان از رشد 220 درصدی دارد. همچنین، در ماه شهریور سال 1401، تولید ماهانه بالاترین سابقه این شرکت با تولید 2014 دستگاه خودرو رقم زده و سرانه تولید نیز به 1.34 دستگاه به ازای هر نفر افزایش یافته است. هدف این شرکت ارائه چهار دستگاه به ازای هر نفر تا پایان سال جاری است. همچنین، میانگین تیراژ تولید روزانه محصولات ایران‌خودرو دیزل نیز به ترتیب به 39، 48 و 95 دستگاه در اردیبهشت، خرداد و شهریور 1401 رسیده و هدف تیراژ تولید روزانه به 125 دستگاه تا پایان سال محقق خواهد شد.

تولید هر دستگاه پژو 206 با 45 میلیون تومان ضرر

در مرداد ماه سال 1401، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) اعلام کرد که قیمت‌گذاری دستوری باعث شده تا هر دستگاه خودرو 206 تیپ 2، باعث زیان حداقل 45 میلیون تومانی برای ایران‌خودرو شود. وی با اعتقاد خود بیان کرد که اگر اجازه داده میشد تا خودرو با قیمت واقعی عرضه شود، تولید، عرضه و قیمت خودرو در بازار افزایش می‌یافت و هیچکدام از طرفین، یعنی خودروساز و مشتری، زیان نمی‌کردند. او بیان کرد که در حال حاضر بهترین خودرو اقتصادی کشور پژو 206 است؛ زیرا قیمت تمام‌شده آن بسیار رقابتی است و می‌تواند استانداردهای تعیین شده را پاس کند.

بر اساس اظهارات او، در سال گذشته قیمت تمام شده این خودرو (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود) 169 میلیون تومان بود، که 12 برابر قیمت مصوب سال 90 بود. اما قیمت بازار این خودرو در حال حاضر 240 میلیون تومان است که 19 برابر سال 90 بود. در ماه شهریور سال 90، پژو 206 تیپ 2 با قیمت حدود 13.7 میلیون تومان به صورت اقساطی نیز موجود بود. در آن زمان، قیمت دلار 1100 تومان بود در حالی که در ماه شهریور سال قبل نرخ دلار 26 هزار تومان بوده است.

وی توضیح داد که تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود 70 درصد است. او می‌پرسد که کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که قیمت نهاده‌های تولید آن 30 برابر افزایش داشته باشد، اما قیمت مصوب محصول نهایی 12 برابر شده باشد. او بیان کرد که این افزایش هزینه‌ها در حالی رخ داده است که خودروها نسبت به سال 90 ارتقا ایمنی و امکانات نیز داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت ساپکو در پاسخ به انتقادات نسبت به کیفیت ناکافی محصولات ایران‌خودرو، اعلام کرد که برنامه‌های بهبود کیفیت در جریان قرار دارند. او بیان کرد که رشد کیفیت محصولات زمان بر است و تا زمانی که این تحولات برای مصرف‌کنندگان به طور واضح قابل مشاهده نباشد، نیاز به صبر داریم. او اظهار کرد که شاخص‌های کیفیت محصولات ایران‌خودرو براساس استانداردهای موسسات بین‌المللی غیر دولتی مانند ISQI تعیین می‌شود و تلاش دارند تا قطعات تنها در رده‌های A و B تولید و عرضه شوند.

در مواقعی که برخی از خودروها تا 70 میلیون تومان زیان دارند، مباحث ارتقای کیفیت و بهره‌وری نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، در ماه بهمن، بیش از 80 هزار خودرو توسط ایران‌خودرو به صورت ناقص تولید شدند. اما با تلاش فداکارانه کارکنان، تعداد خودروهای ناقص به شدت کاهش یافته و به سمت صفر رویایی حرکت می‌کنند.

بر اساس گفته‌های این شخص، صنعت قطعات الکترونیکی در حالت عقب‌مانده قرار دارد و در صورت بروز بحرانی بین چین و تایوان، تمام صنایع جهان مختل شده و با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. همچنین، تحریم‌ها باعث رشد و پیشرفت صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصولات شده‌اند. به عبارت دیگر، بدون اینکه خودمان طراح خودروها باشیم، نمی‌توانیم بهبود کیفیت آنها را بهبود دهیم. ارزش افزوده در صنعت خودرو از طریق توسعه محصولات و نه فقط اجرای مونتاژ حاصل می‌شود و با ارائه طرح‌های بهبودی در دوران تحریم‌ها، خودروهایی مانند تارا و ری‌را بهبود یافته‌اند.

به اظهارات وی بر سر نمی‌خواهند با شرکت‌های خارجی همکاری کنند، بلکه این را مخواهند که محصولات خود را توسط دیگران تجمیع کنند. متوقف شدن تولید خودروهای ناتمام به کاهش ضررهای ایران‌خودرو منجر شده و تولید روزانه این شرکت در حال افزایش است، در حالی که مواجه با مشکلات تحریم و نقص قطعات الکترونیکی برای تامین خطوط تولید است.

اگر تا زمانی که در کشور ما به فروش کالاهای خام توجه بیشتری داده شود و تولید محصولات نهایی حمایت نشود، قطعاً شرایط تولید در کشور بهبود نخواهد یافت.

وی به اهمیت نقش قطعه‌سازان در تحقق تولید کامل و اهداف تولید امسال ایران‌خودرو اشاره کرد و از اقدامات ساپکو در زمینه داخلی‌سازی و کاهش ارزبری تولید خود تعریف کرد. او اعلام کرد که تاکنون مبلغ 105 میلیون یورو از ارزبری در سال گذشته کاهش یافته است. به طور میانگین، 33 درصد از ارزبری هر خودرو مربوط به قطعه‌ساز و خودروساز، 30 درصد در زمینه تولید قطعات الکترونیکی و 37 درصد نیز در حوزه تامین مواد اولیه قرار دارد.

شکستن رکورد تجاری سازی هفتگی

در خرداد ماه 1401، گروه صنعتی ایران‌خودرو توانست در بازه زمانی 12 تا 15 خردادماه 5 هزار و 660 دستگاه خودرو را تکمیل و تجاری‌سازی کند. این به معنای برتری رکورد تجاری‌سازی هفتگی در سال 1401 است، زیرا تعداد 15 هزار و 917 دستگاه خودرو تولید شده است.

تولید روزانه ایران‌خودرو در حال حاضر 2600 دستگاه است و در آینده نزدیک به 2900 دستگاه افزایش خواهد یافت.

صد در صد تولیدات ایران‌خودرو کامل شد

در خرداد ماه سال 1401، کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که تولید خودروهای ناقص از این پس متوقف شده و به جای آن روزانه حداقل 2500 دستگاه خودرو کامل تولید خواهد شد. در روز پایانی اردیبهشت‌ماه، تعداد 2751 خودرو سواری کامل و 41 دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تولید شد. به این ترتیب، ایران‌خودرو با رعایت این روند، 5 درصد از برنامه تولید 725 هزار دستگاه در سال جاری پیشی می‌گیرد.

طبق گزارش ارسالی، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه، تعداد 84385 دستگاه خودرو سواری کامل در کارخانه ایران‌خودرو تولید شده است که نسبت به سال گذشته با افزایش 65 درصدی همراه بوده است. اسناد صادر شده مربوط به خودروها نیز در سال جاری با افزایش 45 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، که این نشان می‌دهد تعداد بیشتری از خودروها به بازار عرضه شده‌اند. او تأکید دارد که با کاهش و حذف خودروهای ناقص، هزینه‌ها هم به‌صرفه‌تر خواهند بود.

با همکاری وزیر صنعت و معدن و مدیرعامل ایران‌خودرو، آقای پورمجیب اعلام کرد که این پیشرفت‌ها حاصل تلاش‌های مشترک آن‌ها است و همچنین پروژه TF21 پس از 18 ماه توسعه، به مرحله‌ی طراحی و تولید انبوه خواهد رسید.

معرفی امکانات جدید آپکو

مراسم افتتاح مرکز کارگاهی فنی حرفه‌ای و رونمایی از تازه‌ترین امکانات خودروهای سفارشی ایران‌خودرو در اردیبهشت 1401 با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور، در شرکت آپکو برگزار شد.

دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، اعلام کرده است که آپکو با بهره‌گیری از تجهیزات به‌روز و با توجه به نیازهای مشتریان، خدماتی را برای طراحی و داخلی کردن خودروها ارائه می‌دهد. وی تأکید دارد که تنوع بیشتری باید فراهم شود و خدمات به مشتریان گسترش یابد.

بر اساس آنچه اعلام شده، ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای عرضه محصولات آپکو در برنامه‌ها در فراوانی است. دکتر خطیبی اظهار کرد که لوازم جانبی محصولات ایران خودرو توسط شرکت آپکو طراحی و تولید شده و این لوازم باید در تمام نمایندگی‌های آپکو عرضه شوند و دفترچه‌های ویژه‌ای برای معرفی آن‌ها باید در دسترس قرار گیرد.

در طول این مراسم، محصولات تارا و رانا پلاس با سقف شیشه‌ای آپشنال معرفی شدند. تارا دارای ویژگی‌هایی از قبیل سقف کهکشانی، سیستم جک برقی برای صندوق عقب، کیت برقی برای تنظیم ارتفاع، روکش صندلی چرمی، دوربین دید پشت،گرمکن صندلی، پوشش نانو سرامیک بدنه و تغییر طرح چراغ‌های عقب می‌باشد.

این خودرو دارای سقف شیشه‌ای پانوراما است و امکاناتی مانند داشبورد و رودری مخملی، تریم داخلی با تودوزی چرمی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و کیت تعلیق استاندارد اسپرت را دارا می‌باشد.

احتمال بازگشت بنز به ایران

در اردیبهشت ماه سال 1401، شرکت ایران‌خودرو در حال انجام مذاکرات با شرکت مرسدس‌بنز بود که در صورت موفقیت این مذاکرات، همکاری بین این دو شرکت به شکل جدیدی برقرار خواهد شد.

مدل‌هایی که به خطوط تولید تاپ‌خودرو می‌آیند، هنوز مشخص نیستند. اما احتمال دارد که مدل‌های شهری مانند کلاس A یا CLA تولید شوند.

مدل A کلاس بنز در حال حاضر در کشورهای آلمان، چین، فنلاند، مجارستان، تایلند و اندونزی تولید می‌شود. این خودرو به صورت هاچ‌بک و سدان در دسترس است و با موتورهای توربوشارژ 1.3 تا 2 لیتری عرضه می‌شود. همچنین، نوع گیربکس نیز قابل انتخاب است.

محصولات صادراتی ایران خودرو برای 1401

در اردیبهشت ماه 1401، شرکت ایران‌خودرو برنامه‌ریزی کرده است که به طور جدی در زمینه صادرات محصولات خود فعالیت کند. محصولات جدید ایران‌خودرو، از جمله تارا اتوماتیک و دستی، دنا پلاس و رانا پلاس، قابلیت فروش در بازارهای همسایه و حتی بازارهای آفریقا و روسیه را دارند. دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، اعلام کرده است که تعداد 15 هزار دستگاه خودرو را در سال 1401 صادر کردن این شرکت برنامه‌ریزی شده است.

خودروهای داخلی، با تنوع گیربکس، اطلاعات استانداردهای آلایندگی منطبق با اروپا، آزمون‌های ایمنی مانند آزمون‌های اسپانیا، و امکانات رفاهی بیشتر نسبت به رقبای خارجی در همان رده قیمت، می‌توانند راه حضور در بازارهای جهانی را برای خود ساده‌تر کنند.

حذف خودروهای دارای کسری قطعه

در اردیبهشت 1401، در جلسه مدیران عامل سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو، کیانوش پورمجیب، معاون توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که خودروهای دارای کسری قطعه از فرآیند تولید حذف خواهند شدند. این تصمیم به دنبال ابلاغیه مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و با هدف اجرای دستورات رئیس‌جمهور و استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده است. همچنین، افزوده شد که حذف این خودروها باعث افزایش 25 درصدی کیفیت محصولات خواهد شد.

اهداف ایران‌خودرو دیزل در سال جدید

در جلسه ای که در فروردین ماه سال 1401 برگزار شد، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، از برنامه‌های شرکت برای تولید 25 هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، عرضه شش محصول جدید، و گسترش سهم بازار خبر داد. از این تعداد، 15 هزار دستگاه از محصولات داخلی تولید خواهند شد. وی تصریح کرد که افزایش تولید این تعداد خودروها به ایجاد چهار هزار شغل جدید در صنعت خودروسازی کشور منجر خواهد شد.

آقای توسلی‌مهر محصولات جدید ایران‌خودرو دیزل را به شرح زیر معرفی کرد: کامیونت جدید، کشنده آتامان، پیکاپ اتوماتیک با هشت سرعت، اتوبوس برقی، مینی‌بوس هفت متری و کشنده اتوماتیک.

به گفته او، تقویت کیفیت محصولات تولیدی نیز از اولویت‌های اصلی این شرکت است که نیازمند ارتقاء کیفیت قطعات و مجموعه‌هایی است که از تمامی تامین‌کنندگان دریافت می‌شود. هدف دیگر این شرکت، کاهش ارزبری به مبلغ چهار هزار و ششصد میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد که ایران‌خودرو دیزل برای به روز رسانی اسطول خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین آماده است.

جزئیات واردات 13 دستگاه بنز

در فروردین 1401، بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، درباره واردات 13 دستگاه بنز E200 توضیح داد. او اظهار کرد که شرکت واردکننده این خودروها نمایندگی انحصاری واردکننده بنز آلمان بوده و کل سهام آن به ایران‌خودرو تعلق دارد. ثبت سفارشات این شرکت قبل از تصویب ممنوعیت واردات انجام شده است.

طبق اظهارات او، نمایندگی زیر نظر خود شرکت مرسدس بنز فعالیت می‌کرد و ۷۵۶ دستگاه از خودروهای آن در کشور تولید شد. اما پس از تحریم‌ها، همکاری شرکت تجارت ستاره ایران با مرسدس بنز متوقف شد.

پایین‌تر افزود که این شرکت در حال تبدیل شدن به یک شرکت دانش‌بنیان است.

برنامه افزایش تولید ایران‌خودرو در 1401

به تاریخ فروردین 1401 مطابق دستورات مقام معظم رهبری در زمینه افزایش تولید خودروسازان، شرکت ایران‌خودرو برنامه‌ای برای تولید 750 هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین در سال 1401 اعلام کرده است.

ایران‌خودرو با تولید 471 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، قصد دارد رشد بیش از 59 درصدی را به دست بیاورد. از این تعداد، 725 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت و 25 هزار دستگاه خودرو تجاری هدف‌گذاری شده است.

اگر ایران‌خودرو به اهداف خود دست یابد، در تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین ۲۵۶ درصد و در تولید خودروهای سواری و وانت ۵۶ درصد رشد خواهد کرد.

آمار تولیدات ایران‌خودرو در سال گذشته

در سال 1400، ایران‌خودرو بیش‌ترین تعداد خودرو را نسبت به سایر خودروسازهای داخلی تولید کرد و تعداد تولیدات آن به 471،397 دستگاه رسید. این میزان تولید نسبت به سال 99 با یک کاهش 6.7 درصدی همراه بوده است.

در ماه اسفند، تعداد 29 هزار و 815 دستگاه خودرو تولید شد که نشان‌دهنده یک کاهش 25.6 درصدی است.

در بخش خودروسواری، ایران‌خودرو با 6.9 درصد کاهش روبرو شده است. همچنین، در بخش وانت، کاهش 76.8 درصدی و در بخش ون‌ها، رشد 299 درصدی را تجربه کرده است. اتوبوس و میدل‌باس نیز به ترتیب با رشد 115.7 درصد و بخش کامیون، کامیونت و کشنده با رشد 85 درصد به نتایج خوبی دست یافته‌اند.

افزایش تولید در کارخانه کرمانشاه

به عنوان مثال، ایران خودرو در سال 1401 موفق به کسب جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد و همچنین دو گواهینامه بین‌المللی ایزو 45001 و 14001 را در زمینه‌های مدیریت ایمنی و محیط زیست به دست آورد.

محمد ملکی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو کرمانشاه، اظهار داشت که شرکتش در سال گذشته به عنوان برترین واحد تولیدی استان شناخته شده است و همچنین در بخش‌های خانه بهداشت برتر، کارفرمای حامی کارگر و کارفرمای سلامت محور در جشنواره استانی امتنان، رتبه نخست را کسب کرده است.

وی در ادامه از افزایش پنج درصدی تولیدات این شرکت در سال 1400 خبر داد و اعلام کرد که در بخش تجاری‌سازی با حدود 24 درصد رشد، در حمل جاده‌ای با حدود پنج درصد افزایش، در حمل ریلی با 962 درصد رشد و در بخش تحویل حضوری محصولات با 1204 درصد افزایش مواجه شده است.

کارنامه تولید ایران خودرو در سال 1400

در فروردین 1401، ایران خودرو آمارهای سال مالی 1400 خود را منتشر کرده‌است، که نشان می‌دهد گروه پژو با تولید بیش از 297 هزار دستگاه، همچنان به عنوان پرتیراژترین محصول این شرکت در سال 1400 شناخته می‌شود. به ترتیب، گروه‌های سمند و دنا با تولید حدود 50 هزار دستگاه هرکدام و با اختلاف زیاد از گروه پژو، در جایگاه دوم قرار دارند.

بله، متن اصلی شما به صورت زیر بازنویسی شد: پاراگرافی که ارسال کرده‌اید را بهتر کردم و بازنویسی کردم.

در بین خودروهای داخلی، گروه رانا با تولید 35 هزار دستگاه، سومین محصول پرتیراژ ایران خودرو در سال 1400 بود. همچنین، نزدیک به 8.5 هزار دستگاه از این محصول نیز تولید شده است.

در سال 1400، تولیدات سوزوکی و تندر 90 به صفر رسید و تنها محصول مونتاژی ایران خودرو با تولید حدود 8.6 هزار دستگاه بود. بعد از آن، با تولید 103 دستگاه، خودرو به رتبه دوم از زاویه تولید در این بازار قرار گرفت.

احتمال بازگشت سوزوکی به ایران خودرو

آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در اسفند ۱۴۰۰، در حاشیه مراسم رونمایی اعلام کرد که برنامه‌های تولیدی این شرکت برای سال ۱۴۰۱ بسیار گسترده است. این شامل صادرات ۱۵ هزار دستگاه خودرو، که ۳۰۰٪ بیشتر از سال ۱۴۰۰ است، و همچنین تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو است که شامل ۷۲۵ هزار دستگاه خودرو سواری و ۲۵ هزار دستگاه خودرو تجاری خواهد بود.

در صنعت خودروسازی، ایران خودرو توانسته است سهم قابل توجهی را در تولید خودروهای CKD داشته باشد. علاوه بر این، هایما، سوزوکی و دانگ فنگ نیز از برندهایی هستند که در این حوزه فعالیت دارند. آقای خطیبی به طور واضح به همکاری با دانگ فنگ اشاره کرده و بیان کرده است که در صورت برگشت به همکاری، خودروهای جدیدی تولید می‌شود که به جای محصولات قدیمی این شرکت قرار می‌گیرد.

توزیع مجدد محصولات ایران خودرو در ارمنستان

با حضور وزیر صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در سفر به کشور ارمنستان در اسفند 1400، تصمیماتی برای ورود مجدد ایران‌خودرو به بازار ارمنستان و سپس کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ شد.

دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، از مرکز تجاری ایران در شهر ایروان دیدار کرد. او به محل استقرار محصولات این شرکت در این مجموعه و خدمات پس از فروش پیشنهادی برای شریکان تجاری مراجعه کرد. علاوه بحر این، فروش دیگر محصولات از جمله ایساکو و ایران‌خودرو دیزل نیز در این مجموعه صورت خواهد گرفت.

در جریان دیدارها و مشاوره‌های دکتر خطیبی با مقامات ارمنستان، علاوه بر امضای قرارداد توزیع محصولات ایران‌خودرو در این کشور، برنامه‌های دو سال آینده نیز اعلام شد. همچنین تصمیم گرفته شده تا سامانه ارائه خدمات پس از فروش و امداد جاده‌ای برای مشتریان ایرانی محصولات ایران‌خودرو در ایروان نهایی شود، به نحوی که هزینه خدمات با ایساکو به روش ریالی واریز شود.

توقف تولید 405 و سمند در سال 1401

در تاریخ اسفند 1400، در حین بازدید رئیس جمهور از پارکینگ‌های خودروهای ناقص و خطوط تولید شرکت ایران‌خودرو، تاکید شد که بیشتر به تسریع در تکمیل خودروهای دارای کسری بپردازند. در ادامه، گروه ایران‌خودرو عهد کرد که تعداد این خودروها را تا پایان سال به میزان تولید دو هفته کمتر خواهد کرد.

ایران‌خودرو اعلام کرد که تا پایان سال آینده، تولید محصولات پژو 405 و سمند متوقف خواهد شد و به جای آن، محصولاتی مانند تارا افزایش خواهند یافت.

برنامه ایران‌خودرو در سال 1401

در اسفند ۱۴۰۰، دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، در یک جلسه با مدیرعامل بانک تجارت، موضوع تامین مالی زنجیره تامین و روش‌های رفع موانع آن در سال آینده را بررسی کردند.

بنا به اظهارات وی، 30 درصد از تعاملات مالی بانکی ایران‌خودرو با این بانک صورت می‌گیرد. تفاهم‌نامه‌ی تامین مالی تا سقف دو هزار میلیارد تومان به زودی امضا خواهد شد. این مبلغ تنها دو درصد نقدینگی دارد و ساپکو موظف است به قطعه‌سازان پرداخت کند.

سامانه SCF بانک تجارت، به عنوان یک پل تامین مالی جهت تولید، برای شرکت‌های ایران‌خودرو و ساپکو، طرح‌ها و انگیزه‌های لازم برای جذب بیش‌تر قطعه‌سازان و توسعه زنجیره تامین را ارائه خواهد داد.

ظرفیت تولید این شرکت خودروسازی در سال 1401 افزایش می‌یابد و برنامه تولید آن‌ها شامل تولید 750 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت در سال جدید است.

تولید محصولات ایران خودرو با فرمان برقی

در دسامبر 2021، آقای پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، اعلام کرد که ایران خودرو قصد دارد تا پایان سال 2022، 75 هزار دستگاه خودرو تولید کند. او همچنین اظهار داشت که تمامی خودروهای ایران خودرو تا سال 1405 با آپشن "فرمان برقی" عرضه می‌شوند، که این قابلیت می‌تواند منجر به کاهش 5 تا 7 درصدی مصرف سوخت در شهر شود.

تمدید قرارداد ایران‌خودرو با سنگال

در آبان ماه سال 1400، کیانوش پورمجیب، معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو، اعلام کرد که سایت تولیدی شرکت در کشور سنگال با نام "سنیران‌اتو" دوباره فعال شده است. او افزود که در این مرحله، آغاز شده با مونتاژ و عرضه خودرو سمند برای استفاده در تاکسی. همچنین، اعلام شد که در آینده، سایر محصولات تجاری سنگین، نیمه‌سنگین و موتورسیکلت نیز به این کشور صادر خواهند شد. پورمجیب این پیشرفت را به حمایت کامل مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو نسبت داد.

در مراسم امضای قرارداد تولید دوهزار دستگاه تاکسی در سنیران‌اتو، فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه ایران‌خودرو، حضور داشت و اعلام کرد که تامین اعتبار برای تولید 288 دستگاه سمند و 11 خودروی نمایشگاهی به ارزش دو میلیون دلار تصویب شده است. وی اظهار کرد که کنوانسیون میان ایران و سنگال به مدت هفت سال تمدید شده است و تاکنون 48 دستگاه در سنیران‌اتو تولید شده است. همچنین، مقیمی اعلام کرد که به زودی، فروشگاه قطعات یدکی و ایستگاه شارژ گاز خودرو نیز در این مجموعه احداث خواهد شد.

همچنین، تفاهم‌نامه‌ای برای خرید مینی‌بوس، اتوبوس و تاکسی از ایران‌خودرو نیز بین مصطفی نیانگ، مدیرعامل گروه بین‌المللی سیرمان و حسن ذاکری، مدیرعامل سنیران‌اتو، منعقد شد. مدیر نمایشگاه بین‌المللی شهر داکار، به کیفیت و زیبایی محصولات ایران‌خودرو اشاره کرد و اظهار داشت که این محصولات در بازار سنگال بسیار توجه‌خود را به خود جلب خواهند کرد.

تولید محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو 5

در آذر ماه سال 1400، آقای بنی‌عامریان، رییس صحت‌گذاری و تایید نوع محصولات در ایران خودرو، اظهار داشت که با تولید گیربکس جدید MT6، افزایش تعداد دنده‌ها باعث افزایش راندمان و بهبود کیفیت رانندگی می‌شود و همچنین میزان آلایندگی نیز کاهش می‌یابد. این اهداف برای توسعه گیربکس MT6 توسط ایران خودرو در نظر گرفته شده است. او اعلام کرد که تمام محصولات فعلی ایران خودرو، تاییدیه موسسه استاندارد را دریافت کرده‌اند و همگی دارای استاندارد یورو5 هستند.

تولید محصولات ایران خودرو با کیلس

در ماه شهریور سال 1400، آقای آذری، رییس کمیته افزایش ایمنی خودروها در برابر سرقت، به اهمیت قطعه ECU در عملکرد خودروها اشاره کرد. او اعلام کرد که به منظور افزایش ایمنی خودروها، موقعیت ECU در برخی محصولات شرکت ایران خودرو تغییر کرده است. ECU دارای یک کد خاص است و تنها بر روی خودرویی که برای اولین بار استفاده می‌شود، کاربرد دارد. این بدان معناست که حتی اگر ECU سرقت شود، نمی‌توان آن را برای روشن کردن خودروهای مشابه استفاده کرد.

آقای آذری اشاره کرده است که به کدگذاری قطعات اصلی خودروها از قبیل ECU اهمیت می‌دهد. او اعلام کرده است که اطلاعات این کدها به دست پلیس راهور رسیده است و در صورت دزدیده شدن قطعات، مالک خودروها به راحتی شناسایی می‌شوند. همچنین، رییس کمیته افزایش ایمنی خودروها اعلام کرده است که ایران خودرو در حال بررسی امکان اضافه کردن سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس) به خودروهای تولیدی خود می‌باشد.

تولید خودروهای متصل تا 5 سال آینده

در مرداد 1400، پس از امضای تفاهم‌نامه بین سایپا و همراه اول در تیرماه 1400 با هدف تولید یک میلیون خودرو متصل تا سال 1403، ایران خودرو نیز اعلام کرد که آغاز پروژه تولید خودروهای متصل شروع شده است. طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، این شرکت قصد دارد تا سال 1405 حداقل یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو متصل تولید کند. خودروهای متصل ایران خودرو شامل ویژگی‌های خاصی است که به بازار عرضه می‌شوند.

  • برقراری تماس اضطراری بصورت خودکار یا غیرخودکار.
  • اتصال به مرکز تماس ایران خودرو بصورت خودکار در زمان وقوع تصادف.
  • ارسال موقعیت مکانی خودرو برای امداد خودرو در زمان وقوع تصادف.
  • پیش بینی اشکالات احتمالی و راهنمایی مالکان خودرو.
  • کاهش هزینه‌های .
  • امکان ردیابی خودرو.

شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که علاوه بر تولید خودروهای متصل، قصد دارد سیستم‌های کمکی راننده به نام ADAS را نیز بر روی خودروهای تولیدی خود نصب کند. این سیستم شامل رادارهای پیشگیری از تصادف و ترمز اضطراری است که به عنوان ویژگی‌های اصلی آن محسوب می‌شوند.

تولید خودروهای سفارشی آپکو

منتشر شده در خرداد 1400، خطوط تولید ایران خودرو به زودی به تجهیزات آپشن جدید مجهز خواهند شد و 1% از تولید ماهانه ایران خودرو از طریق آپکو، به مشتریان عرضه خواهد شد. در مراسم افتتاح مرکز تیونینگ و سفارشی‌سازی محصولات ایران خودرو در شرکت آپکو، آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) اعلام کرد که به زودی امکان سفارشی‌سازی محصولات ایران خودرو برای مشتریان فراهم خواهد شد و خودروها با قطعات آپشن نیز به خریداران تحویل داده خواهند شد.

آقای مقیمی اعلام کرد که از 500 حادثه آتش‌سوزی در خودروها، بیش از 440 حادثه ناشی از نصب اشتباه آپشن ها بوده است. او تاکید کرد که تمامی آپشن‌های شرکت آپکو تحت نظارت مهندسان قرار می‌گیرند و با ارائه گارانتی به مشتریان عرضه می‌شوند.

در جریان مراسم، آقای جلینی، مدیرعامل شرکت آپکو، به فروش 3 میلیارد تومانی این شرکت در دو ماه اول سال 1400 اشاره کرد. او عنوان کرد که نصب کلاچ های هوشمند و بازسازی خودروهای قدیمی، از اهداف اصلی آپکو در آینده خواهند بود.


متن بالا را می‌توان به شکل زیر بهترین کرد: لطفا بیشتر بخوانید:

لطفا متن مورد نظر را وارد کنید تا من آن را بهبود بخشم.

لطفا متن مورد نظر را وارد کنید تا من آن را بهبود بخشم.

لطفا متن مورد نظر را وارد کنید تا من آن را بهبود بخشم.


تولید اولین کشنده داخلی در ایران خودرو دیزل

در بهمن ماه سال 99، آقای توسل مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، اعلام کرد که شرکت ایدم قصد دارد از آبان ماه سال 99، تولید موتور OM457 را برای اتوبوس‌های ایران خودرو با قدرت 300 اسب بخار آغاز کند. همچنین از نیمه اول سال 1400، این شرکت قصد دارد نسخه 430 اسب بخار این موتور را برای استفاده در کشنده‌ها نیز تولید کند.

آقای توسلی مهر در مورد ارتقای موتور ایران خودرو دیزل نیز حرف زده و اعلام کرده است که موتور خودروی ون وانا از استاندارد 69G4 به موتور 3TZ یورو5 ارتقا یافته است. اکنون ظرفیت تولید سالانه 300 دستگاه برای ون وانا در دسترس است. همچنین، پروژه‌های دیگری نیز در حال اجرا در شرکت ایران خودرو دیزل وجود دارد.

پروژه کامیونت آترین با موتور کامینز یورو5 تولید داخل در حال حاضر به 80 درصد پیشرفت کرده است.

پروژه تولید اولین کشنده داخلی با موتور یورو4 و به صورت تک محور در سال ۱۹۴۳ آغاز شد. تاکنون، کشنده‌های داخلی به این شکل در کشور تولید نشده‌اند و این پروژه اولین گام برای تولید این نوع محصولات محسوب می‌شود. پیشرفت این پروژه تاکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

کشنده مدل S2630 با موتور یورو4، یک پروژه تولیدی است که از ویژگی‌های آن افزایش توان موتور، بهبود شرایط اتاق و تبدیل از حالت تک کابین به دو کابین است. بر طبق تعهدات ایجاد شده، تعداد 20 دستگاه از این کشنده تا انتهای سال 99 به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

4- پروژه تولید مینی‌بوس آرین شامل مدل‌های 6 و 7 متری می‌شود؛ نسخه 6 متری آرین دارای موتور کامینز و استاندارد آلایندگی یورو5 است. همچنین نسخه 7 متری آرین قابلیت تولید در مدل‌های دو و تک در را دارد.

راه اندازی گمرک اختصاصی ایران خودرو

در آخرین روزهای بهمن ماه سال ۹۹، آقای مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو، اعلام کرد که تعهدات معوقه شرکت تا پایان سال جاری به جز دو محصول CKD، به صفر می‌رسد. همچنین اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک، حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو ناقص تجاری سازی خواهند شد و قطعات خودروهای ناقص از گمرک ترخیص خواهند شد.

آقای مقیمی به طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو اشاره کردند و اظهار داشتند که دو هدف اصلی دنبال می‌کنند. اولین هدف، سرعت بخشیدن به ترخیص قطعات است و هدف دوم، مدیریت قیمت نهایی خودرو است.

مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشته است که با بهره‌برداری از طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو، هزینه‌های اضافی کاهش خواهد یافت و از توقف قطعات وارداتی خودرو در سایر گمرکات پیشگیری می‌شود. قبلاً، برخی از گمرکات به دلیل ماهیت عمومی خود، مشکلاتی در شناسایی قطعات و صدور تاییدیه‌ها داشتند و فرایند ترخیص قطعات خودرو زمان‌بر بود، اما در این گمرک اختصاصی، همه قطعات و استانداردهای آنها مشخص است و ترخیص آنها به سرعت قابل انجام است.


آمار تولید ایران خودرو در سال 1401

تولید ماهانه خودروهای گروه پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا توسط ایران خودرو در اسفندماه سال 1401 بیش از 47 هزار دستگاه بوده است. جزییات آمار تولید این شرکت در این ماه را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

مدل پژو سمند دنا رانا هایما تارا سایر مجموع
فروردین 17,368 3,188 1,698 1,772 534 477 4 25,041
اردیبهشت 23,240 8,258 4,303 2,704 1,211 1,084 5 40,805
خرداد 36,520 7,172 8,610 3,310 1,738 686 5 58,041
تیر 29,282 4,768 6,001 2,095 1,985 1,950 1 46,082
مرداد 26,371 6,301 5,411 827 1,102 1,097 233 41,342
شهریور 24,994 8,355 8,278 1,242 944 1,243 323 45,379
مهر 29,779 5,719 6,686 2,167 1,169 1,787 672 47,979
آبان 35,423 5,853 6,652 3,000 1,568 2,372 848 55,716
آذر 35,501 5,845 9,206 3,297 1,370 4,248 1,198 60,665
دی 30,521 4,865 8,993 2,705 1,327 4,127 1,550 55,638
بهمن 36,561 6,266 10,006 3,296 1,711 4,469 696 63,005
اسفند 27,611 4,744 6,066 2,003 1,800 4,051 805 47,080

اطلاعات ارائه شده بر اساس داده‌های ماهانه کدال ارائه شده است و ممکن است با آمار واقعی شرکت خودروساز متفاوت باشد.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1400

در جدول زیر، تولید محصولات مختلف توسط ایران خودرو در سال مالی 1400 را مشاهده می‌کنید:

مدل تولید سالیانه
پژو 297 هزارو 817 دستگاه
سمند 50 هزارو 95 دستگاه
تندر 0
دنا 50 هزارو 257 دستگاه
رانا 35 هزارو 630 دستگاه
وانت آریسان 21 دستگاه
سوزوکی 0
دانگ فنگ 0
تارا 8 هزارو 541 دستگاه
هایما 8 هزارو 647 دستگاه
پژو 2008 103 دستگاه
 
مجموع تولید 451 هزارو  111 دستگاه

لطفا اطلاعات دقیق تولید خودروها را از قسمت آرشیو دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1399

شما می‌توانید جزئیات تولید انواع محصولات ایران خودرو در سال مالی 1399 را در جدول زیر مشاهده کنید:

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
تارا 153
پژو 2008 181
وانت 4,794
دانگ فنگ 94
هایما 4,971
تندر 0
دنا 55,320
رانا 13,030
سوزوکی 0
سمند 55,220
پژو 346,575
 
مجموع تولید 480 هزارو  338 دستگاه

لطفا اطلاعات دقیق تولید خودروها را از قسمت آرشیو دانلود کنید.

در سال 1399، تولید خودروهای سواری توسط شرکت ایران خودرو 35 درصد بیشتر از سال 1398 بود و همچنین تولید خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین دیزل توسط این شرکت در همان سال 67 درصد افزایش یافت.

در سال 1399، تولید خودرو در ایران نسبت به سال 1398 حدود 20 درصد افزایش یافته است، و از این افزایش تولید، 80 درصد مربوط به افزایش تولید شرکت ایران خودرو می‌باشد.

در سال ۱۳۹۹، تعداد تعهدات معوق شرکت ایران خودرو به نسبت ۸۰٪ کاهش یافت و از ۱۱۱ هزار تعهد معوق در پایان سال ۹۸، به ۲۱ هزار تعهده معوق در پایان سال ۹۹ تبدیل شد.

در سال ۱۳۹۹، سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدات شرکت ایران خودرو کمتر از ۱٪ بود. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸، خودروهای مونتاژی سهم ۱۳٪ از تولیدات شرکت ایران خودرو را داشتند.

شرکت ایران خودرو دیزل در سال 1399، توانست رکورد تولید خود را شکسته و بیش از 3700 خودرو را به بازار عرضه کند.

6- در سال 1399، سهم خودروهای مونتاژی در تولیدات ایران خودرو دیزل به مقدار 33 درصد رسید، در حالی که در سال 1398، این مونتاژی‌ها حدود 67 درصد از تولیدات این شرکت را تشکیل می‌دادند.

در سال 1399، اجرای پروژه‌های کاهش هزینه در شرکت ایران خودرو، منجر به صرفه‌جویی 2.2 تریلیون تومانی در هزینه‌های این شرکت شد.

در سال 1399، بیش از 150،000 نیروی کار جدید به شبکه تامین و قطعه‌سازان ایران خودرو افزوده شد.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1398

در سال مالی 1398، ایران خودرو بیش از 393 هزار دستگاه خودرو را تولید کرد. در دسته‌بندی محصولات ایران خودرو، خانواده پژو با 278 هزار دستگاه بیشترین تعداد تولید را داشته است. خانواده سمند با 52 هزار دستگاه و خانواده دنا با 32 هزار دستگاه به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند.

در فهرست محصولات مونتاژی ایران خودرو، خانواده‌هایما با بیش از 7200 دستگاه و پژو 2008 با بیش از 5800 دستگاه، به ترتیب رتبه‌های اول و دوم در تولید قرار دارند.

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 2008 5,824
وانت 4,358
دانگ فنگ 2,331
هایما 7,209
تندر 1,936
دنا 32,419
رانا 8,757
سوزوکی 120
سمند 52,774
پژو 278,084
 
مجموع تولید 393 هزارو 812 دستگاه

لطفا اطلاعات دقیق تولید خودروها را از قسمت آرشیو دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1397

شرکت ایران خودرو در سال ۹۷ بیش از ۳۷۶ هزار دستگاه خودرو سواری مختلف تولید کرده است.

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 243,014
سمند 44,400
سوزوکی 2,637
رانا 3,880
دنا 35,257
تندر 12,559
هایما 13,150
دانگ فنگ 19,087
وانت 5,585
پژو 2008 7,362
 
مجموع تولید 376 هزارو 931 دستگاه

لطفا اطلاعات دقیق تولید خودروها را از قسمت آرشیو دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1396

شرکت ایران خودرو در سال 96 بیش از 705 هزار دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است.

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 443,302
سمند 105,945
سوزوکی 5,100
رانا 6,941
دنا 43,040
تندر 51,080
هایما 9,274
دانگ فنگ 30,811
وانت 7,043
پژو 2008 2,771
 
مجموع تولید 705 هزارو 307 دستگاه

لطفا اطلاعات دقیق تولید خودروها را از قسمت آرشیو دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1395

شرکت ایران خودرو در سال 1395 بیش از 647 هزار دستگاه خودرو سواری مختلف تولید کرده است.

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 429,447
سمند 102,616
سوزوکی 2,644
رانا 12,243
دنا 28,008
تندر 45,382
وانت 27,226
 
مجموع تولید 647 هزارو 566 دستگاه

لطفا اطلاعات دقیق تولید خودروها را از قسمت آرشیو دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1394

شرکت ایران خودرو در سال ۹۴ بیش از ۵۰۴ هزار دستگاه خودرو سواری مختلف تولید کرده است.

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 346,083
دنا 17,264
رانا 14,713
وانت 20,208
تندر 19,251
سمند 85,449
سوزوکی 1,452
 
مجموع تولید 504 هزارو 420 دستگاه

لطفا اطلاعات دقیق تولید خودروها را از قسمت آرشیو دانلود کنید.


شرایط فروش ایران خودرو

لطفا برای دریافت اطلاعات مربوط به آخرین اخبار فروش شرکت و جدیدترین طرح های پیش فروش ایران خودرو، مقاله را مطالعه کنید.

آمار تولید خودرو در ایران

در این مقاله منتخب، شما می‌توانید آخرین وضعیت تولید خودروهای سواری، ون، وانت و همچنین خودروهای سنگین را بررسی کنید.

لطفاً پاراگراف موردنظرتان را ارسال کنید تا آن را بهترین شکل ممکن بازنویسی کنم.

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم