
چندی پیش ، در طرح فروش سایپا 50 هزار خودرو پیشفروش شد که باعث بروز مشکلات زیادی شد. احتمالاً به دلیل خلط دادهها و نبود توجه کافی نویسنده و گروه ناظر روزنامه "جمهوری اسلامی"، مطلبی اشتباه در صفحه سوم این روزنامه به تاریخ 24 شهریور 97 منتشر شد.
سایپا موفق شد با فروش 50 هزار خودرو به قیمتهای 550 تا 950 میلیارد تومان، درآمد نقدی بالایی کسب کند. این میزان درآمد در مقایسه با بدهی 15 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان بزرگ قابل توجه نیست. اما نویسنده مقاله در اعداد و ارقامی که ارائه کرده است خطایی عمده داشته و با در نظر نگرفتن حجم بازدید سایت سایپا که 6 میلیون نفر است، محاسبات اشتباهی انجام داده است. این خطا به دلیل بیتوجهی رسانههای اینترنتی که بارها این معلومات را منتشر کردهاند و سایتهای معتبر اقتصادی که آن را بازنشر کردهاند رخ داده است.
براساس محاسبات نویسنده، هر فرد باید ۲۵ میلیون تومان، یعنی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، یا به عبارتی ۳۵ میلیارد دلار با قیمت دلار دولتی بپردازد.
در یک پاراگراف از مقاله آمده است: "اگر مردم بخواهند به یک سرمایهگذاری بسیار سودآور شرکت کنند، با همان مبلغ پول، میتوانند یکی از شرکتهای برنده را مانند بنز، بیامو، لامبورگینی، شورلت، فورد یا تویوتا خریداری کنند و آن را به ایران وارد کنند. اغلب مردم به این امر غافل بودند که کمپانی ایرانی سایپا با همین میزان پول، امکان ساخت و تعمیر شرکت خود را 15 برابر دارد." پیشنهاد میکنم این پاراگراف را بازنویسی کرده و بهبود ببخشیم.
پاسخ شرکت سایپا به مقاله روزنامه جمهوری اسلامی
در خصوص این موضوع، گروه خودروسازی سایپا به مطلب منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی پاسخی ارائه کرده است. در این پاسخ آمده است که برای پیشفروش اینترنتی محصولات خود، گروه خودروسازی سایپا تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده و این تعداد نیز توسط ۵۰ هزار نفر ثبتنام شده است؛ بنابراین، عدد ۶ میلیون نفر که در مطلب اشاره شده است، اشتباه است. در این طرح، خریداران براساس خودروی مورد نظرشان، مبلغی بین ۱۱ تا ۱۹ میلیون تومان به عنوان پیشپرداخت به حساب سایپا واریز کردهاند و عدد "هر نفر ۲۵ میلیون تومان" که در مطلب مورد بحث آمده است، صحیح نیست.
سایپا در پاسخ به موضوع تیراژ حاکم روش تولید خودروهای خود پرداخته و آن را اصلاح میکند. این کاملا اشتباه است که سایپا خودروهای تولید شده در 9 سال را پیش فروش کرده است. تعداد 50 هزار دستگاه خودرویی که تولید میکند تنها برای پوشش نیاز دسته ابتدایی بازار است و معمولا در مدت 20 روز به فروش میرسد.
قدرت خودروسازی سایپا با جذب نقدینگی بهبود یافته است.
متاسفانه، موضوع اصلی که قابل توجه بود برای تحلیل، با اشتباه نویسنده مقاله در روزنامه جمهوری اسلامی به حاشیه رفت. اکنون تحلیلها بر روی محکومیت اشتباه نویسنده تمرکز دارند و موضوع اصلی که میتوانست مورد تحلیل قرار بگیرد، نادیده گرفته شده است.
سایپا با فروش 50 هزار خودرو مبلغی بین 550 تا 950 میلیارد تومان دریافت نقدی کرده است. اما این مقدار به تنهایی کافی نیست. حتی اگر مبلغ حداکثر، یعنی حدود 1000 میلیارد تومان را در نظر بگیریم، میبینیم که این مبلغ به مقدار 10٪ بدهی خودروسازان به قطعهسازان نیست. طبق گفتهها، مطالبات قطعهسازان از خودروسازان حدود 15000 میلیارد تومان است.
سایپا خرید قطعات با هزینه های بالای یک میلیارد و 226 میلیون دلار، معادل 5 هزار و 317 میلیارد تومان (با احتساب نرخ دولتی) انجام داده است. همچنین آمار نشان میدهد که سایپا 20 درصد از کل قطعاتی که وارد میکند را مجبور شده است خریداری کند.
مبلغ فوق حتی کمتر از ارزش خودروهای وارداتی در طی 5 ماه گذشته است. لازم به ذکر است که ارزش واردات خودروها نسبت به سال قبل با یک کاهش 67 درصدی روبرو بوده و به میزان 345 میلیون دلار، یا به عبارتی یک هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است (با در نظر گرفتن نرخ تبدیل 4200 تومان برابر یک دلار).
سطح اعتبار درخواستی فعالان حوزه خودرو برای حل مشکل نقدینگی صنعت خودرو، حدوداً 10 هزار میلیارد تومان است، که تقریباً 15 برابر نقدینگی دریافتی سایپا است.
بدون شک، اینکه یک حجم بزرگ از نقدینگی به صورت یکجا به سایپا تخصیص یابد، میتواند به طور قابل توجهی به رفع مشکلات این شرکت خودروسازی کمک کند. اما واقعیت این است که انتظار نمیرود این مقدار نقدینگی به صنعت خودروسازی بازگردانده شود.
با توجه به میزان بالای فروش خودروهای تویوتا در سال گذشته و ارزش داراییهای این شرکت، امکان خرید خودروهای برند بنز و تویوتا و ورود آنها به بازار ایران وجود دارد. این مقاله به اشتباه نویسنده در محاسبات خود درباره فروش شرکت سایپا اشاره کرده و بررسی میکند که حتی در صورت درست بودن این محاسبات، باید مبلغ 300 میلیارد دیگر به نقدینگی سایپا اضافه شود تا بتوان با آن خودرو های تویوتا را خرید.