در سال 1405، هزینه اخذ گواهینامه رانندگی اعلام شد. بنا بر گفته رئیس اتحادیه آموزشگاههای رانندگی تهران، مبلغ برای گرفتن گواهینامه به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
فرهاد حقیقی، بهعنوان رئیس اتحادیه آموزشگاههای رانندگی تهران، اظهار داشت: در حال حاضر، هزینههای آموزش رانندگی با افزایشی ۵۶ درصدی به ساعتی ۶۰۰ هزار تومان بالغ شده است.
او اظهار داشت: «طبق این محاسبات، هزینه نهایی برای اخذ گواهینامه رانندگی در شرایط کنونی تقریباً به ۱۵ میلیون تومان میرسد.»
در بررسیهای میدانی مشخص شده که هزینه هر جلسه آموزش عملی رانندگی از ۷۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۴ به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. علاوه بر این، برای شرکت در ۱۲ جلسه اجباری آموزش رانندگی پایه سوم، نیاز به صرف حدود ۱۴.۵ میلیون تومان دارید و هزینه کامل دریافت گواهینامه رانندگی بین ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان میباشد.
بخش عمده این افزایش به دو برابر شدن شهریه کلاسهای تئوری و عملی بازمیگردد، اما هزینههای مربوط به خدمات پزشکی، تهیه کتاب آییننامه و بهویژه هزینههای اداری مانند فیشهای دولتی، کاردکس و خدمات پلیس+۱۰ نیز بهطور قابلتوجهی بالا رفتهاند.
همچنین، در سال ۱۴۰۵، رد شدن در آزمونها با هزینههای بیشتری مواجه شده است. هر بار مردودی در آزمون آییننامه به ۷۵ هزار تومان میرسد و شرکت در آزمون عملی نیز هزینهای ۱۵۰ هزار تومانی دارد. برای شرکت مجدد، متقاضی باید دوره جبرانی عملی به مبلغ ۷۵۰ هزار تومان را نیز طی کند. بنابراین، عدم موفقیت در آزمون عملی ممکن است بار مالی حدود ۹۰۰ هزار تومان را بر دوش داوطلب بگذارد.