
واردات بدون مجوز موتورسیکلت و خودرو رسوبی
در ماه شهریور سال 1402، سعید غلامی، معاون بهرهبرداری و فروش سازمان اموال تملیکی، درباره ممنوعیت واردات ماشینآلات معدنی و راهسازی مستعمل توضیحاتی ارائه کرد. وی بیان کرد که واردات ماشینآلات راهسازی به کشور مجاز است، اما وزارت صمت به منظور جلوگیری از واردات ماشینآلات مستهلک، بخشنامهای را به تصویب هیئت وزیران ارسال کرده است.
بر اساس بخشنامه فعلی، واردات ماشینآلاتی که دارای عمر بیش از 5 سال هستند و یا بیش از 10 سال عمر دارند، ممنوع است. با این حال، واردات این نوع ماشینآلات در برخی موارد به شرایط خاص ممکن است روی بیاید و مجاز باشد. در آینده، استثناءهایی برای صنایع، تولیدکنندگان و ماشینآلات راهسازی نیز در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین، اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تأمین نیازهای داخلی و واردات منطبق با این نیازها میباشد.
تعیین تکلیف ماشینآلات رسوبی براساس قانون بودجه در حال انجام است. بخش زیادی از این ماشینآلات، بهرغم عدم نیاز واقعی در بنادر و گمرکات، رسوب کرده بودند و بعضی از آنها حتی تا 15 سال دیگر نیز باقیمانده است. این موضوع در قانون بودجه سال 1402 مشاهده شد و پس از تصویب مجلس و شورای نگهبان، تصویب و ابلاغ شد.
سازمان اموال تملیکی اکنون مجاز است تا در سال 1402، ماشینآلات راهسازی، خودروهای سواری، موتور سیکلت و خودروهای سنگین بدون نیاز به مجوزهای ورود (مانند مجوز عمر 5 ساله)، با قابلیت شمارهگذاری به فروش برساند. اما این سازمان باید رعایت کند که دریافت مجوز استاندارد از سازمان استاندارد ضروری است. مجوز استاندارد و محیط زیست به دلیل ایمنی و سلامت جامعه اهمیت زیادی دارند. در ضمن، باید توجه داشت که واردات برخی ماشینآلات با عمر بیش از 5 سال ممنوع است و مجوز جدید مربوط به قانون تصویب شده در مجلس در اولویت قرار دارد.
غلامی توضیح داد که اگر قبلاً واردات این نوع ماشین آلات انجام شده بود، قانون جدیدی برای اخذ این مجوز در سال 1402 لازم نبود. او اشاره کرد که اگر ماشینآلات وارد شده بودند، مسئله رسوب مالیات در مدت زمان 15 تا 20 سال برای آنها واقع نمیشد. همچنین، او اظهار کرد که قضاییات ممکن است دستور قضائی صادر کنند، که باید توسط دستگاه اجرایی اجرا شود. بنابراین، اگر در گذشته وارداتی صورت گرفته بود، این به دلیل دستور یا حکم دادگاهی بوده است.
واردات ماشین آلات کارکرده به یک شرط !
در نامهای که ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، به باقری زمردی، مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات، ارسال کرده است، جزئیات و ضوابط واردات ماشینآلات معدنی به دقت توضیح داده شده است.
تطبیق با بخشنامه جدید وزارت صنعت، ماشینآلات تولید شده در داخل کشور بدون سابقه، شامل موارد زیر است:
1. بیل مکانیکی با توان موتور بیش از ۳۵۰ اسب بخار یا وزن کل بیش از ۴۰ تن. 2. لودر با توان موتور بیش از ۳۱۰ اسب بخار یا وزن کل بیش از ۳۰ تن. 3. دامپتراک با ظرفیت بارگیری بیش از ۵۰ تن. 4. تراک معدنی با ظرفیت بارگیری بیش از ۷۰ تن. 5. بلدوزر با توان موتور بیش از ۳۲۰ اسب بخار. 6. گریدر با وزن کل بیش از ۲۰ تن. 7. ماشین آلات مورد نیاز برای عملیات معدنی زیرزمینی.
در راستای حمایت از تولید ماشینآلات داخلی و تشویق به استفاده از محصولات محلی در بخش معدن، تصمیم شد که برای هر دستگاه رده معدنی از تولیدکنندگان داخلی، اجازه واردات ماشینآلات تا ۵ سال ساخت با تعداد مشابه خرید شده از داخل به واحدهای معدنی کشور صادر گردد.
در نامه دیگری آمده است که «گمرک جمهوری اسلامی ایران»، ضوابط جدیدی برای ورود موقت ماشین آلات معدنی و راهسازی تعیین کرده است که با ضوابط قبلی مغایرت دارد. به همین دلیل، افرادی که قصد دارند ماشین آلات را وارد کنند، نیاز دارند تا پس از تعیین مهلت ورود به کشور، به معاونتهای معادن و ماشین آلات مراجعه کنند و درخواست ترخیص دائمی خود را ارائه دهند. اما متاسفانه، درخواستهای آنها با ضوابط فعلی تطابق ندارد.
"ضمن آمادگی برای تعیین وظایف ماشین آلات موقت که تا به حال وارد کشور شده یا در گمرکات باقی ماندهاند، از گمرک خواهش میکنم که در صورت اجازه واردات موقت، قوانین و مقررات جدید را رعایت کند. این اقدام به منزله تغییر مسئولیت بر عهده وزارتخانه مربوطه برای ترخیص دائمی ماشین آلات وارداتی نباید باشد."
اخبار واردات خودرو به ایران
در حال حاضر شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض این واردات در سال جدید، راههای ثبتنام خودروهای واردشده، جزئیات طرح واردات خودروهای دست دوم به همراه شرایط نوسازی ناوگان حملونقل عمومی با واردات کامیونهای دست دوم و همچنین واردات اتوبوسهای کارکرده را در مقالات زیر بررسی کنید: