ملاقات با مرسدس بنز 450SEL 6.9

مقالات خودرویی

زمانی که به خودروهای شاهکار مرسدس بنز فکر می‌کنیم، نام‌هایی مانند 300SL گلوینگ (Gullwing)، نسخه مسابقه‌ای Silver Arrow (پیکان نقره‌ای) و مدل 280SL (W113) معروف به پاگودا نمایان می‌شوند. این خودروها به عنوان اسطوره‌هایی در تاریخ خودروسازی شناخته می‌شوند، زیرا یا تیراژ محدودی تولید شده‌اند یا برای مسابقات طراحی شده‌اند یا از نظر عملکرد بی‌نظیر بوده‌اند.

در دهه‌های 1950 و 1960، خودروسازان اروپایی تحت تأثیر خودروسازان آمریکایی قدرتمند بودند. خودروسازان آمریکایی در این دوره در تمامی کلاس‌های خودرو، از کوپه‌ها تا سدان‌های سنگین، با پیشرانه‌های 6.0 لیتر و بالاتر و عملکرد برتر به بازار معرفی می‌شدند. در عوض، خودروسازان اروپایی با سیاست‌های طراحی و تولید خود، به رقابت در بازار خودرو‌های آمریکای شمالی می‌پرداختند و مرسدس بنز به عنوان یکی از تنها شرکت‌های اروپایی برای رقابت با آمریکایی‌ها تصمیم به گام‌های بزرگی در این راستا گرفت.

سرآغاز اسطوره

تلاش ابتدایی مرسدس بنز برای ابتکار و اختلاف از رقبای خودروسازی اروپایی، شامل کپی برداری از رویکرد آمریکایی بود. آنها تصمیم گرفتند به نصب یکی از پیشرانه‌های بزرگترین حجم ممکن در یک خودروی سدان لوکس بپردازند. نتیجه این تصمیم، ساخت یک مدل مرسدس بنز کلاس S به نام W109 بود که با پیشرانه شش سیلندر خطی (I6) تولید می‌شد. اما در این مدل خاص، مرسدس بنز تصمیم گرفت تا از قدرتمندترین پیشرانه‌ای که در آن زمان تولید می‌شد، یعنی پیشرانه 6.3 لیتری V8 با کد M100 (پیشرانه طراحی شده برای مدل لیموزین 600) استفاده کند. این تصمیم منجر به ایجاد یک سدان تازه به نام 300SEL 6.3 شد. این خودرو با وزن 1.8 تن، قدرت 300 اسب‌بخار، گشتاور 588 نیوتون‌متر و شتاب اولیه 6.6 ثانیه، در بین سریع‌ترین خودروهای سدان آن دوران (انتهای دهه 1960) قرار گرفت، اما ماجرا تا اینجا پایان نیافت.

در اوایل دهه 1970، مرسدس بنز معرفی کرد که پیشرانه‌های قدرتمند برای ورود به بازار آمریکای شمالی V8 پسند، از جمله مدل‌های SL و SEL (R107 و C107) اضافه شدند. با این حال، خانواده S سود لاشه‌های پریمیوم به پرچمدار باقی ماند، تا با رقبای لوکس آمریکایی مانند امپریال، کادیلاک و لینکلن رقابت کند. در آن زمان، AMG هنوز به عنوان یک تیونر رسمی شناخته نمی‌شد و پیشران M100 قابلیت تغییر و بهبود برای پرچمدار بعدی مرسدس بنز را فراهم نمی‌کرد. به همین دلیل، مرسدس بنز تصمیم گرفت تا پیشران M100 را ارتقا دهد و به M100.985 تبدیل کند، با افزایش حجم از 6.3 لیتر به 6.8 لیتر. این ارتقات باعث ایجاد مدل 450SEL 6.9 شد که بین سال‌های 1975 تا 1981 تولید شد.

مشخصات فنی مرسدس بنز 450SEL 6.9

پیشرانه بهبود یافته M100 برای دومین نسل از خودروهای سدان اسپرت کلاس S مرسدس بنز، با افزایش حجم و بهره‌گیری از سیستم تزریق سوخت انژکتوری مکانیکی نسل سوم K-Jetronic از شرکت بوش، با کاهش قدرت مواجه شد. در مدل بهترین (فقط در نسخه‌های اروپایی)، این پیشرانه توانایی تولید 286 اسب بخار و 550 نیوتن‌متر گشتاور را داشت که در مقایسه با نسل قبلی و با افزایش 500 سی سی حجم، قدرت کمتری ارائه می‌داد. با این حال، این پیشرانه باید به مقررات سخت‌گیرانه و جدید آلایندگی بازار آمریکای شمالی که از سال ۱۹۷۲ تعیین شده بود، پاسخ دهد. بنابراین، ضریب تراکم از 9.0 به 8.8:1 (8.8 به یک) کاهش یافت تا میزان گازهای گلخانه‌ای تولیدی توسط پیشرانه کاهش یابد.

نسخه آمریکایی این مدل در سال ۱۹۷۷ و پس از اعمال مقررات جدید آلایندگی به بازار عرضه شد. تراکم موتور به ۸.۰:۱ افتاد و از آن زمان با بنزین بدون سرب و سیستم کاتالیزور، توان و گشتاور خودرو کاهش یافت. حتی با توان بیش از ۲۵۰ اسب بخار و ۴۹۰ نیوتن متر، این نسخه نتوانست عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی ارائه دهد. با افزایش وزن به حدود ۲ تن و استفاده از گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته، کارایی مدل ۶.۹ به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. شتاب اولیه این خودرو ۷.۴ ثانیه بود که نسبت به مدل قبلی حدود ۰.۵ ثانیه ضعیف‌تر بود. با اینکه قادر بود به سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت (۲۴۰ کیلومتر در ساعت غیر رسمی) برسد، مصرف سوخت روزمره بین ۱۶ تا ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از خود نشان داد. با در نظر گرفتن مصرف سوخت مشابه رقبا در آمریکا، استفاده از باک سوخت ۹۶ لیتری مناسب به نظر می‌رسد.

هدف اصلی از ساخت سری S-Class اسپرت مرسدس بنز، فقط تولید یک خودرو تند و تیز نبود. بلکه این خودرو به عنوان یک نماینده از سطح بالا و لوکس خودروسازی شناخته می‌شد که ارایه کیفیت و راحتی بیشتری برای سرنشینان خود داشته و دارای امکانات راحتی و فراورده‌های برتر بود. این به منظور ارائه یک خودروی لوکس، مقاوم و قدرتمند بود.

ویژگی‌ها و چالش‌های مرسدس بنز 450SEL 6.9

خودرو 450SEL 6.9 از تکنولوژی‌های پیشرفته و منحصر به فرد برای اثبات برتری خود در صنعت خودروسازی استفاده کرد. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به سیستم روانکاری کارتر خشک اشاره کرد که تا آن زمان تنها در خودروهای مسابقه استفاده می‌شد. این سیستم با ظرفیت 12 لیتر روغن، بیش از دو برابر پیشرانه‌های V8 معمول دوران داشت و باعث افزایش بازه تعویض روغن تا 20 هزار کیلومتر شد.

این پیشرانه از بلوک چدنی، سرسیلندر آلومینیومی و واشر سرسیلندر مخصوص به همراه لیفترهای هیدروولیک استفاده کرد، که در 80 هزار کیلومتر اول نیازی به تمدید فشار گشتاور روی پیچ‌های سرسیلندر نداشت. سیستم تعلیق این خودرو از نمونه هیدرونئوماتیک (Hydropneumatic) الهام گرفته شده است که در محصولات سیتروئن فرانسه استفاده می‌شود، این سیستم قابلیت تنظیم ارتفاع، سواری نرم و فرمان‌پذیری بالا را فراهم می‌کند. همچنین وظیفه تامین نیرو کمکی سیستم فرمان و سیستم ترمز را نیز بر عهده دارد.

سیستم تعلیق بادی/روغنی مرسدس با سیستم رایج سیتروئن از دهه 1950 متفاوت بود. در سیتروئن، یک پمپ واحد برای راه‌اندازی سیستم‌های تعلیق، فرمان، ترمز و کلاچ استفاده شد، که نیروی خود را از میلنگ پیشرانه انتقال می‌داد. از سوی دیگر، مرسدس بنز برای سیستم ترمز و فرمان از یک پمپ و برای سیستم تعلیق از یک پمپ دیگر استفاده کرد، که نیرو خود را از زنجیر تایم سیستم SOHC سوپاهای داخل سرسیلندر دریافت می‌کرد.

در خودروهای سیتروئن، خاموش شدن پیشرانه منجر به کاهش طبیعی ارتفاع خودرو به دلیل کاهش فشار روغن می‌شد. اما در مدل 6.9، سیستم تعلیق به گونه‌ای طراحی شده بود که به‌طور خودکار فشار وزن خودرو را بر روی تایرهای فنری تنظیم می‌کرد، به طوری که ارتفاع خودرو همواره ثابت می‌ماند، حتی در صورت خاموش شدن پیشرانه یا خرابی سیستم تعلیق. این ویژگی باعث شده بود که خودرو به‌طور پایدارتر و مطمئن‌تر باشد و دوام مکانیکی آن بیشتر از خودروهای دیگر مانند مرسدس بنز باشد.

خودروی مرسدس بنز مدل 6.9 اولین خودرویی بود که به سیستم ترمز ضد قفل مدرن (ABS) مجهز شد. این سیستم با ساختاری شبیه به سیستم‌های ترمز مدرن خودروها کنونی بود. قبل از این مدل، برخی از خودروهای دیگر در خط تولید مرسدس بنز و برخی از سایر خودروسازان جهان از نسخه‌های قدیمی‌تر ترمز ضد قفل استفاده می‌کردند.

ویژگی‌های منحصر به فرد فنی 450SEL 6.9 را از سایر مدل‌های W113 متمایز می‌کند. اما باید توجه داشت که این پیچیدگی‌های فنی، هرچند جالب، ممکن است هزینه‌های تعمیرات را افزایش دهد. به‌ویژه سیستم تعلیق خودرو که در صورت خرابی، نیاز به هزینه‌های بالایی برای تعمیر دارد. پیشرانه M100، آنچه که در 6.9 به کار رفته است، ممکن است یکی از پایدارترین پیشرانه‌های کلاسیک مرسدس بنز باشد، اما تغییرات اعمال شده بر روی آن، از جمله پیچ‌ها و واشرهای سرسیلندر و سیستم روان‌کاری و پمپ‌های روغن، همگی از قطعات نایاب و گران‌قیمت تشکیل شده‌اند.

طراحی مرسدس بنز 450SEL 6.9

مدل W116 توسط فردریش گایگر در سال 1969 طراحی شد. این خودرو الهام گرفته از طراحی‌های کلاسیک مرسدس بنز پس از سال 1970 است. مدل 6.9 از نسخه LWB (فاصله محور بلند) یا به عبارت دیگر، مدل لانگ W116 استفاده می کند و به همین دلیل دارای طول بیشتری نسبت به دیگر مدل های این پلتفرم است.

در مورد نسخه SEL این مقاله، اصل اروپا به تازگی انتشار یافته است. شناسایی این مدل از طریق چراغ‌های جلو یکپارچه و سپرهای دو طبقه باریک و کم عمق بسیار آسان است. ابعاد این نسخه برابر با 5060×1870×1410 میلی‌متر است. از سوی دیگر، نسخه آمریکایی به علت استفاده از سپرهای ضربه‌گیر مخصوص و مطابق با قوانین فدرال جاده‌ای، ابعاد 5334 میلی‌متر دارد که تفاوت قابل توجهی با نمونه اروپایی دارد. همچنین مهم است بدانیم که مدل معمولی لانگ (SE) آمریکایی با استفاده از همین نوع سپرها، با طول 5220 میلی‌متر، حتی از SEL450 6.9 اروپایی هم بلندتر است. Fاز طرف دیگر، فاصله محورها در نسخه SE و SEL برابر با 2965 میلی‌متر است که به میزان 100 میلی‌متر بیشتر از نمونه‌های معمولی است. این تفاوت در فاصله محور در نسخه لانگ منجر به بهبود فضای پای خلبان عقب و راحتی بیشتر برای مسافران می‌شود، که برای خودروی 6.9 اهمیت دارد.

مدل 6.9 هیچ چیزی از یک W116 واقعی کم ندارد. اما، مشکل اصلی این است که در نمای خارجی هیچ تفاوتی با نسخه 450SE (که دارای یک پیشرانه 4.5 لیتر V8 است) ندارد. تنها نشانگری که تمایز آن تا حدی را نشان می‌دهد، استفاده از نوشته "6.9" در پشت خودرو است. ریم‌ها، نمونه‌های آلیاژی 15 اینچی با طرح باروک (Baroque/Barock) هستند، که توسط شرکت‌های رونال و فوش آلمان تولید می‌شوند و در نسخه 14 اینچی در خودروهای معمولی‌تر مرسدس بنز نیز استفاده می‌شوند. اما به غیر از این، هیچ تمایز دیگری وجود ندارد.

نمای داخلی این خودرو با تریم دو رنگ و تزئینات طرح چوب، همان طراحی رایج بین سایر مدل‌های W116 است که در ایران و سراسر جهان موجود است. هرچند مدل 6.9 از ویژگی‌هایی مانند سیستم تنظیم ارتفاع، سان‌روف، سیستم تهویه، چهار شیشه برقی و گیربکس اتوماتیک نیز بهره می‌برد، اما هیچ تغییر چشم‌گیری در طراحی داخلی و خارجی آن نیست که این مدل را از نسخه‌های معمولی لانگ W116 متمایز کند. لازم به ذکر است که به دلیل قوانین فدرال آمریکا، سیستم تنظیم ارتفاع در مدل‌های صادراتی آمریکای شمالی حذف شده است.

راند نهایی با مرسدس بنز 450SEL 6.9

در سالنامه دیگر اشاره بعد کردند که تیراژ محدود 6526 دستگاه سری 6.3 و 7380 دستگاه سری 6.9 تولید شده است، از جمله 1816 دستگاه سری 6.9 برای صادرات به بازار آمریکای شمالی اختصاص یافت. این دو مدل به عنوان یکی از سریع‌ترین سدان‌های تولید انبوه شناخته می‌شوند، اما هزینه نگهداری و خودروی این خودروها حتی در بازارهای خارجی معتبر نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، در بازار ایران، بسیاری از قطعات انحصاری این خودروها در بازار دست دوم وجود ندارد و تنها با واردات مستقیم جایگزین شوند.

از ابتدای تولید این مدل خودرو در سال 1977 تا زمان حال، قیمت آن از 38000 دلار به 178000 دلار در سال 2021 افزایش یافته است. در سال 1980، قیمت خودرو به 53000 دلاررسید. در همین مدت، رقبای آمریکایی این خودرو با تیراژ فروش بیشتر و قیمت کمتر، انتخابی محبوب‌تر برای مشتریان بودند. به همین دلیل، تولید این خودروها به تعداد کمتر از 10000 دستگاه برای هر مدل محدود شد تا بازار خودروهای لوکس مانند رولزرویس و بنتلی را جذب کند.

با توجه به وضعیت سلامت، مدارک سرویس‌های دوره‌ای، و میزان کارکرد، قیمت نسخه‌های امروزی 6.9 حدوداً 25 تا 50 هزار دلار است. به همین دلیل، هر دو سری 6.3 و 6.9 در بازار جهانی به عنوان قطعات کلکسیونی جذاب شناخته می‌شوند و کسی از آن‌ها به عنوان خودروهای کلاسیک روزانه استفاده نمی‌کند.

عکس از سوژه‌ای دیدنی با پس‌زمینه‌ی جذاب و با کیفیت بالا است.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم