سامانه جامع گارانتی ایران (سامانه ملی گارانتی خودرو)

مقالات خودرویی

فرصت محدود برای اتصال شرکت‌ها به سامانه جامع گارانتی

در آذر ماه 1402، حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، اعلام کرد که تا به این لحظه، 14 شرکت خودروسازی از کل 22 شرکت به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شده‌اند. بقیه شرکت‌ها نیز طبق مقررات بودجه 1402، مجاز هستند تا پایان آذر ماه به استعلام‌های مربوط به خدمات پس از فروش در سامانه جامع خدمات پاسخ دهند.

شرکت‌های خودروساز تاکنون به زیرساخت‌های لازم برای اتصال به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شده‌اند، اما هنوز دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به این سامانه متصل نشده‌اند. طبق آیین‌نامه اجرایی تبصره 10 قانون بودجه 1402، شرکت‌های خودروساز تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلام‌های مربوط به خدمات پس از فروش که در سامانه جامع خدمات پس از فروش مطرح می‌شود پاسخ دهند. بنابراین با انجام این اتصالات، امکان ارتقاء خدمات پس از فروش برای شرکت‌های خودروساز ایجاد خواهد شد.

یکی از مزایای انتقال شرکت‌های خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش، شفافیت در ارائه خدمات و ایجاد امکان برای مردم برای شکایت از عملکرد این شرکت‌ها است. بر اساس ماده 4 قانون حقوق مصرف‌کنندگان، تمام شرکت‌های خودرویی که شامل تولید کننده، واردکننده و مونتاژ کننده هستند، موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند و این خدمات باید طبق دستورالعمل‌های وزارت صمت، به وسیله سامانه جامع خدمات پس از فروش ارائه شود.

اتصال همه خودروسازان به سامانه گارانتی

اطلاعات منتشر شده حاکی از این است که خودروسازان ملزم به متصل شدن به سامانه ملی گارانتی شده‌اند. به منظور اضافه شدن به این سامانه، خودروسازان باید شبکه خود را ارائه دهند تا پس از ارزیابی و تایید، به سامانه اضافه شوند. به گفته وزارت صمت، تمام خودروسازان داخلی ملزم به متصل شدن به این سامانه هستند و مهلت تا پایان مهر ماه داده شده است.

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، توضیح داد که همه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو به سامانه ملی گارانتی وصل می‌شوند. با اظهار تولید یا واردات خودرو و ثبت اطلاعات آن در ناوگان کشور، یک شناسه رهیابی و شناسه خدمات پس از فروش به خودرو اختصاص داده می‌شود. از آن پس، خدمات پس از فروش به راحتی قابل پیگیری خواهد بود. هر خودرو دارای یک شناسه رهیابی منحصر‌به‌فرد (VIN خودرو) است و با درج اطلاعات خدمات پس از فروش برای آن در سامانه، تضمین خدمات و شبکه خدمات مشخص خواهد شد.

در سامانه، تعهدات خدمات پس از فروش توسط خودروسازان، زمانی که خودروها تولید یا وارد می‌شوند (به عنوان مثال، 1000 دستگاه خودرو در روز به ناوگان اضافه و به بازار عرضه می‌شود)، با تخصیص یک شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری به هر خودرو، به شناسنامه خدمات پس از فروش آنها پیوست می‌شود. این کار منجر به فعال‌شدن شناسنامه گارانتی برای خودرو می‌شود و از آن زمان، تمامی خدمات پس از فروش قابل مشاهده و پیگیری خواهند بود. به همراه ارسال اطلاعات از طریق پیامک به خریدار و مصرف‌کننده، ارائه‌دهنده خدمات نیز مشخص خواهد شد که کدام خودروها نیاز به خدمات دارند و باید برای آن‌ها خدمات ارائه کند.

ثبت نام خودروسازان در سامانه گارانتی تا پایان مهر

در تاریخ 1402/07/05، حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، اعلام کرد که خودروسازان موظفند گارانتی برای خودروهایشان ارائه کنند. او همچنین اظهار داشت که تا پایان مهر ماه، خودروسازان داخلی باید به سامانه ملی گارانتی ملحق شوند.

او توضیح داد که اگرچه خودروها به سامانه ملی گارانتی اضافه شده اند، اما هنوز خودروسازان داخلی در این سامانه حضور ندارند. برای ورود به سامانه، خودروسازان باید شبکه خود را معرفی کرده و برای ارزیابی و تایید ثبت نام کنند. عدم حضور آن‌ها در این سامانه نشان دهنده عدم وجود گارانتی برای خودروهای داخلی نیست، زیرا خودروهای داخلی تا 60 هزار کیلومتر یا سه سال گارانتی دارند. ادعا که اگر شیشه خودرو دودی شود یا کف خودرو با قیمتی نصب شود، گارانتی رد می‌شود، صحت ندارد و احتمالاً شاید شوخی باشد. اما در صورت وجود شکایت، به طور قطع رسیدگی خواهد شد. در طول این سه سال، خدمات رایگان ارائه می‌شود و پس از این مدت، خدمات پس از فروش با پرداخت هزینه انجام خواهد شد.

به‌گفته‌اش، نظارت بر فرآیند گارانتی خودروها در کشور باید تقویت شود و این امر تنها از طریق اجرای بخش "بگیر و ببند" امکان‌پذیر نیست. او افزود که افراد می‌توانند در مورد این موضوع شکایت کنند و تا یک هفته از زمان شکایت، بررسی شکایت انجام می‌شود. وی اطلاع داد که فرآیند ثبت اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سامانه در حال انجام است و مشغول به بررسی تعهداتی هستند که این شرکت‌ها نسبت به مشتریان خود دارند. همچنین، اعلام کرد که درحال بررسی اختلافات موجود در گارانتی‌های ارائه شده توسط شرکت‌ها برای رفع این نواقص هستند. وی تصریح کرد که دستگاه‌های نظارتی نیز باید با وزارت صمت همکاری کنند و در حال ارتباط بین سامانه‌های شرکت‌ها و سامانه گارانتی برای بهبود فرآیند هستند تا پایان ماه مهر، اطلاعات شرکت‌های خودروساز به سامانه وارد شوند.


اخبار گارانتی خودرو

آخرین اطلاعات مهم در حوزه گارانتی خودروهای سایپا و شرایط جدید گارانتی محصولات ایران خودرو را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

لطفا متن خود را وارد کنید تا من بتوانم بهترین بازنویسی را برای شما ارائه دهم.

خوشحال میشیم نظرتو بزاری

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم