حواله خودرو فوتبالیست های ایرانی

مقالات خودرویی

آیا خودرو فوتبالیست‌ها بازپس گرفته می‌شود؟

ترتیب و جهت چیدمان مطالب تغییر کرد. اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر ارائه شد.

به طور کلی برای واردات خودروهای وارداتی، باید ابتدا مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت شود. این مجوز به خودرو اجازه ورود به کشور را می‌دهد. سپس گمرک به عنوان مجری، وظیفه ترخیص خودرو را بر اساس مقررات قانونی دارد و نقش قانون‌گذاری یا سیاست‌گذاری ندارد. بنابراین واردات خودروها باید در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه صورت گیرد. واردات خودروهای فوتبالیست‌ها نیز به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد تا در سامانه ثبت سفارش و اجازه ورود خودروها به کشور صورت گیرد. سپس گمرک حقوق و عوارض مربوط به این واردات را محاسبه و دریافت کرده و خودروها را به فرآیند شماره‌گذاری و شرح کردن می‌کند. این مرحله همچنین نیاز به هماهنگی با نیروی انتظامی دارد.

خودروهای متعلق به فوتبالیست‌ها باید طبق قوانین و مقررات مربوطه ترخیص و تحویل شوند. اما آیا این خودروها شماره‌گذاری شده‌اند یا خیر، وابسته به مسئله گمرکی نیست. در صورتی که خودروها اظهار به گمرک نشده باشند، احتمالا هنوز هزینه‌های مربوط به عوارض و مالیات پرداخت نشده است یا پرداخت مالیت نامناسبی صورت گرفته است. در نتیجه، این خودروها هنوز ترخیص نشده و در گمرکات ممکن است به تعویق افتاده باشند.

اگر خودروهای تحویلی به دلیل ابطال مصوبه توسط دیوان عدالت، بازگرفته شوند، باید توجه داشت که این خودروها وقتی وارد شدند، دارای مجوز و مصوبه بوده‌اند و مطابق با قانون و تعهدات دولت به ورزشکاران تحویل داده شده‌اند. اما اگر مصوبه لغو شود، باید گمرک بر اساس دستوراتی که از سوی قانون‌گذار یا سیاست‌گذار صادر می‌شود، بررسی کند که آیا باید خودروهای ترخیص شده یا سایر کالاهای ترخیص شده به گمرک بازگردانده شوند. همچنین، اگر هزینه‌های عوارض و حقوق گمرکی به درستی محاسبه نشده باشند، صادرهای مربوط به کسر دریافتی انجام می‌شود. بنابراین ابتدا باید تصمیم‌گیری در مورد وضعیت مصوبه ابطال شده انجام شود.

ابطال مصوبه واردات خودرو توسط بازیکنان فوتبال

در آذر 1402، هیات عمومی دیوان عدالت اداری تصمیم به ابطال تصویب‌نامه‌های هیات وزیران درباره واردات خودروهای خارجی توسط فوتبالیست‌ها گرفت. دلیل این تصمیم، ایجاد تبعیض غیرعادلانه بین ورزشکاران بوده است.

بعد از اعطای امتیاز ورودی به بازیکنان تیم ملی، اعتراضات گسترده ورزشکاران دیگر رشته‌ها برانگیزید. این اعتراضات به نتیجه‌ای رسید که دیوان عدالت این موضوع را بررسی کرده و تصمیم به ابطال تصمیم هیات وزیران گرفت.

به تازگی خبری منتشر شده که چند بازیکن تیم ملی فوتبال خودروهای خود را وارد ایران کرده‌اند. اما هنوز مشخص نیست آیا این خودروها پلاک شده‌اند یا خیر. در حال حاضر، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، اعلام کرده است که مادامی که دولت مصوبه‌ی رسمی صدور پلاک برای این خودروها را اعلام نکند، اجازه صادر کردن پلاک برای آنها را ندارد. او افزوده بود که خودروهای لوکس و آمریکایی که نشان دهنده تفاخر هستند، به‌صورت عمده پلاک نمی‌شوند. هرچند برخی از این خودروها به مشکلات گمرکی برخورد کرده‌اند، اما تاکنون هیچ یک از آنها پلاک نشده‌اند.

آیا خودروهای وارداتی بازیکنان پلاک می‌شود؟

در آذر ۱۴۰۲، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در مورد عدم پلاک‌گذاری خودروهای وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال توضیحاتی ارائه کرد. او اظهار کرد که بدون مصوبه صریح دولت، اجازه پلاک‌گذاری خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال صادر نخواهد شد. او انتقاد کرد که خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر محسوب می‌شوند، پلاک نمی‌گیرند. همچنین اشاره کرد که برخی از این خودروها مشکلات گمرکی دارند، اما تاکنون هیچ‌کدام از آنها به پلاک‌گذاری نرسیده‌اند.

ترخیص 13 خودرو وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال

در مهر ماه سال 1402، علی سلیمانی، مدیرکل گمرک بوشهر، اعلام کرد که هم اکنون 4 گمرک بوشهر، کنگان، گناوه و دیر اجازه ترخیص خودروهای خارجی را دارند، اشاره‌ی این موضوع به صدور مجوز واردات خودرو از گمرک بندر دیر بود.

وی افزود که مجوز واردات خودروهای خارجی برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران صادر شده است. این مجوز به آن‌ها امکان می‌دهد با پرداخت تمام عوارض و حقوق گمرکی، خودروهای خارجی را وارد کرده و ترخیص نمایند.

آقای سلیمانی اظهار کرد که مجوز واردات و ترخیص خودرو برای بازیکنان تیم ملی فوتبال به صورت ویژه از گمرک صادر شده است. تاکنون از 32 مجوز صادر شده، 21 خودرو وارد گمرک بوشهر شده‌اند. از این تعداد، 13 خودرو ترخیص شده و 8 دستگاه دیگر در مراحل تشریفات گمرکی هستند. بنابراین 11 خودرو هنوز وارد نشده‌اند.

100 میلیارد تومان برای خودروی فوتبالیست‌ها

در مرداد ماه 1402، خبر ورود اولین خودروی رنجرور ولار با پلاک ملی به یکی از نمایشگاه‌های تهران، شبکه‌های اجتماعی را به هیجان انداخت. به زودی، خودروی دوم رنجرور ولار نیز که به یکی از دیگر بازیکنان تعلق دارد، پلاک ملی خود را دریافت خواهد کرد.

رنج روور ولار به عنوان یک خودرو میان‌رده از برند لند روور شناخته می‌شود و از جمله خودروهای لوکس و گران قیمت نیست. اما قیمت این خودرو، حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان است.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، توضیح داد که هدف اصلی از واردات خودرو، جلوگیری از انجام سرمایه‌گذاری مردم در خرید خودروهای ارزشمند است. او به عنوان مثال اشاره کرد که بازیکنان فوتبال ممکن است خودروهای لندرور بهارات را با هزینه ۳ میلیارد تومان وارد کرده و قیمت آنها را به ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین کنند. او آن را تصریح کرد که اگر واردات خودروهای خارجی به اندازه کافی انجام شود، هیچگاه قیمت خودروهای ارزان چندین برابر قیمت اولیه آنها نمی‌شود. همچنین، با اشاره به تقاضا و عرضه در بازار، اظهار کرد که اگر بازار خودروها به رقابت بیشتری بیفتد، این مسئله می‌تواند به کاهش ارزش سرمایه‌ای خودروها منجر شود و قیمت‌ها متناسب با وضعیت بازار تعیین شود.با انجام صحیح واردات و تطبیق تقاضا و عرضه، افراد قادر خواهند بود خودروهایی را که به مصرف شخصی خود متناسب است وارد کنند.

خودرو فوتبالیست‌ها هنوز ترخیص نشده است

در ماه تیر سال 1402، خودروهای بازیکنان تیم ملی هنوز در گمرک بوشهر منتظر ترخیص هستند. اما، تکمیل تشریفات برای آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده است. احتمالات مختلفی در این زمینه به وجود آمده و اگر تا یک ماه آینده اظهارنامه‌های مربوط به این خودروها پذیرفته نشود، احتمالاً آن‌ها متروکه خواهند شد. از طرفی، گمرک ایران می‌تواند مدت زمان تشریفات را تمدید کند، اما هنوز تصمیم‌گیری قطعی انجام نشده است.

بر اساس مصوبه آبان ماه 1401 هیئت دولت، مجوز ترخیص یک دستگاه خودرو از طریق رویه مسافری صادر شده است. این خودروها با پرداخت حقوق و عوارض به هر یک از بازیکنان تیم ملی داده شده است. فرود عسگری، معاون فنی گمرک ایران، تأکید کرد که این خودروها با رعایت قوانین و مقررات مربوطه قابل ترخیص هستند.

مقررات ترخیص خودروها دارای دو نکته اساسی هستند که باید در نظر گرفته شوند. اولین نکته این است که ورود خودروهای با ارزش بالای 40 هزار دلار بر اساس تصمیمی که در سال 1399 توسط هیئت دولت اتخاذ شده ممنوع است. این موضوع باعث ایجاد چالشی برای ترخیص این خودروها شده است، زیرا بسیاری از خودروها ارزش بیش از 40 هزار دلار دارند. دومین نکته این است که به منظور ترخیص خودروها، منشأ ارز واردات باید توسط بانک مرکزی تایید شود. این به این معنی است که اگر ارز مورد نیاز برای واردات خودروها از راه های غیرقانونی تهیه شود، ترخیص آنها ممکن نیست.

امتیاز واردات خودرو به پیشنهاد وزارت ورزش

وضعیت ترخیص خودروهای لوکس بازیکنان تیم ملی از بندر بوشهر، به تعبیر دقیق، نامشخص است. مشکلاتی نظیر عدم رعایت سقف 40 هزار دلاری برای واردات خودروها و تحمیل منشا ارز این ماشین‌ها، باعث تاخیر در گمرک شده است.

بر اساس پیگیری‌های انجام شده، امتیاز تخصیص خودروهای مذکور حدود یک سال قبل توسط وزارت ورزش پیشنهاد شده، نهایی و تصویب شده است. بر اساس این پیشنهاد و تصویب وزارت ورزش، هر بازیکن تیم ملی مجوز ورود یک دستگاه خودرو به کشور از طریق رویه مسافری اخذ کرده و لیست بازیکنان مشمول این امتیاز خاص توسط وزارت ورزش به اطلاع وزارت امور اقتصادی قرار گرفته است. مهلت قانونی برای تشریفات لازم برای خودروهای مزبور تا اواسط مرداد ماه می‌باشد.

بر اساس تبصره 3 ماده 7 قانون اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردکنندگان کالا موظف هستند منشأ ارز کالای وارداتی خود را پس از ثبت سفارش و قبل از ترخیص، اعلام کنند. بانک مرکزی موظف است پس از دریافت اطلاعات منشأ ارز، آنها را بررسی کرده و در صورت تأیید اطلاعات، شناسه رهگیری معتبری اختصاص دهد. مجوز ثبت سفارش تا قبل از دریافت شناسه رهگیری، قابل استناد جهت ترخیص در گمرک نیست.

واردات خودروهای لوکس به صورت مسافری

در تیر ماه سال 1402، آقای ضیغمی، که به عنوان سرپرست سازمان توسعه تجارت فعالیت می‌کند، درباره ابهامات مرتبط با ترخیص خودروهای لوکس برای بازیکنان تیم ملی، توضیحاتی ارائه داد. او اعلام کرد که یک تعداد از این خودروها در انبارهای بندر بوشهر قرار دارند و براساس مصوبه‌ای که هیئت دولت در این زمینه ابلاغ کرده است، هیچ مشکلی برای ترخیص این خودروها وجود ندارد. در این مصوبه، مجوز ورود یک خودرو برای بازیکنان تیم ملی حاضر در مسابقات جام جهانی صادر شده است و به هیچ وجه نیازی به بررسی منشا ارز برای این موضوع وجود ندارد.

وی گفت که چون خودروهای مورد نظر به عنوان خودروهای مسافری وارد می‌شوند، مسائل ثبت سفارش و تعیین منشا ارز برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند و در آینده نزدیک این خودروها از طریق گمرک ترخیص خواهند شد.

هر فوتبالیست از واردات خودرو چقدر سود می‌کند؟

بر اساس تصاویر گمرک بوشهر، خودروی بازیکنان تیم ملی فوتبال به ایران وارد شده است. با توجه به محدودیت‌های بازار خودرو، هر بازیکن می‌تواند خودرو خود را با قیمتی بیشتر از هزینه‌ی ورودی به بازار آزاد بفروشد و سود کسب کند.

  • مهدی ترابی یک دستگاه مازراتی گریکاله با هزینه 8 میلیارد و 775 میلیون تومان وارد کرده که با فروش خودرو می‌تواند حدود 20 میلیارد تومان سود کند.
  • نوراللهی، نیازمند، قلی‌زاده و ... با هزینه 8 میلیارد و 762 میلیون تومان، خودرو پورشه ماکان را وارد کرده‌اند که سود حاصل از فروش آن به 16 میلیون تومان می‌رسد.
  • سردار آزمون نیز یک دستگاه رنجرور ولار را با هزینه 8 میلیارد و 586 میلیارد تومان وارد کرده که با فروش این خودرو می‌تواند حدود 42 میلیارد تومان سود کند.
سود واردات خودرو توسط بازیکنان تیم ملی

خودروهای بیرانوند و محرمی در گمرک

در تاریخ ۱۴۰۲، خودروهای آلایرضا بیرانوند و صادق محرمی به کشور وارد شدند. اسناد نشان می‌دهند که هر دو بازیکن ملی‌پوش خودروی پورشه ماکان ۲۰۲۳ با موتور ۲.۰ لیتری، چهار سیلندر و توربوشارژ را خریداری و به کشور وارد کرده‌اند.

اسناد گمرکی خودروهای بیرانوند و محرمی

پورشه، مازراتی و رنجروور بازیکنان تیم ملی

در خرداد ماه 1402، تعیین شد که پس از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2022، حواله واردات خودرو برای فوتبالیست‌های ایرانی به عنوان یکی از پاداش‌ها اعلام شود. به طبق این مجوز، بازیکنان تیم ملی (و همچنین برخی از همراهان آن‌ها) مجاز بودند تا یک خودرو خارجی را به انتخاب خودشان وارد کشور کنند.

به تازگی دریافت شده که اتومبیل‌های پنج بازیکن معروف تیم ملی ایران از گمرک بوشهر عبور کرده‌اند. بر اساس اسناد و تصاویر اخیر که در رسانه‌ها منتشر شده است، پیام نیازمند، علی قلی‌زاده، و احمد نوراللهی پورشه ماکان را وارد کرده‌اند.

پورشه، مازراتی و رنجروور بازیکنان تیم ملی

مهدی ترابی با مجوز و واردات خود، یک خودرو مازراتی گریکاله به کشور وارد کرده است، همچنین سردار آزمون با واردات خود رنجروور ولار به کشور داخل کرده است. دستیابی به این امکان برای سایر بازیکنان تیم ملی نیز فراهم شده تا با استفاده از مجوز و حواله واردات، یک خودرو به کشور وارد کنند.


اخبار واردات خودرو به ایران

برای آشنایی با آخرین شرایط و قوانین واردات خودروهای سواری به ایران، جزئیات در مورد عوارض و روندهای ثبت نام ماشین‌های وارداتی در سال جدید و همچنین شرایط و ضوابط مربوط به واردات خودروهای کارکرده به همراه مقررات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، می‌توانید مطالب مفیدی را در این مقالات پیدا کنید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ