در پاییز سال گذشته، شرکت ایران دوچرخ، زیرمجموعه گروه بهمن، در نمایشگاه حمل و نقل تهران، موتورسیکلت جدیدی با عنوان DS200 را معرفی کرد. این محصول یک استریت اسپرت با امکانات قابل قبول و ویژگیهای مشتریپسند میباشد.
موتورسیکلت خیابانی ایران دوچرخ، در ماه بهمن سال ۱۴۰۱ نیز در نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه حضور داشت و از موفقیت DS200 خبر داد. در ادامه، به بررسی طراحی، تجهیزات و مشخصات فنی این محصول میپردازیم.
بررسی طراحی ایران دوچرخ DS200
به منظور ارائه بهترین عملکرد در خودروهای سبک شهری، طراحی بسیار مهم است. این خودروها باید قابلیت حمل و نقل درون شهری را داشته باشند و همچنین قابلیت استفاده برای سفرهای طولانی را نیز داشته باشند. این خودروها باید جایگزین مناسبی برای خودروهای تقریبا کلان باشند، بنابراین طراحی آنها باید راحت و جذاب باشد تا استفاده طولانی مدت از آنها از آن لذت برد.
بدون شک، یکی از ویژگیهای چشمگیر ترکیبی از طراحی و گرافیک در موتور، طراحی فرم چراغهای جلو است. استفاده از چراغهای LED و پنلهای پشت آنها، علاوه بر افزایش جذابیت اسپرتی، برای بهبود آیرودینامیک نیز تأثیرگذار است.
در قسمت عناصر اقتصادی بیشتر به چشم میخورد که متأسفانه مطلوب نیست. به عنوان مثال، ورق متصل به اگزوز و فنربندیها کمی سبک و غیر واقعی به نظر میرسند. همچنین، در بخش پشتی، انتظار میرفت که در طراحی چراغهای عقب بیشتر به خلاقیت توجه شود.
بررسی مشخصات فنی ایران دوچرخ DS200
طراحی این موتورسیکلت امتیاز بسیار پایینی ندارد، اما آنچه واقعاً توجه جلب کننده ای دارد، پیشرانه منحصر به فرد آن است. این موتورسیکلت دارای یک پیشرانه تکسیلندر با حجم ۱۹۷ سیسی است. این حجم نسبتاً بزرگ، این مدل را از دیگر موتورسیکلتها متمایز میکند. پیشرانه این موتورسیکلت از نوع چهار زمانه، هواخنک و با سوپاپ OHC تک میل میباشد.
موتورسیکلت ایران دوچرخ DS200 دارای سیلندر قطوری با قطرهای 58.5 و 65.5 میلیمتر است که با تراکم 9.1 بر یک عمل میکند. این موتورسیکلت توان حدود 14 اسب بخار را در 7250 دور در دقیقه و گشتاور 12 نیوتنمتر را در 6000 دور در دقیقه ارائه میدهد. از لحاظ عملکرد، با وجود موتور 200 سیسی، سرعت نهایی آن به ندرت به 100 کیلومتر در ساعت میرسد. این امر به نظر میرسد که به دلیل استفاده از جعبهدنده 5 سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت زنجیری، این موتورسیکلت از نظر فنی خاصیتی منحصر به فرد نداشته باشد.
ابعاد DS200 به اندازه 1083 میلیمتر در طول، 775 میلیمتر در عرض و 2003 میلیمتر در ارتفاع بوده و فاصله محوری آن 1350 میلیمتر میباشد. با وزن خالص 120 کیلوگرم، این دستگاه نه بوزرگ است و نه بسنگین که امکان تجربه بهتری را از آن باز نداشته باشد.
شرکت تاکید ویژهای بر استفاده از روغن 40-10 دارد و پیشنهاد میکند که استفاده از روغن موتور مناسب باعث کاهش مصرف سوخت پیشرانه به 2.7 لیتر در هر 100 کیلومتر میشود. همچنین، برای بهبود عملکرد موتور، افراد باید از بنزین با اکتان 90 استفاده کنند. همچنین باک بنزین با ظرفیت 13 لیتر نیز برای مشتریان فراهم شده است.
امکانات و ویژگیهای فنی این موتورسیکلت شامل سیستم برق و جرقهزنی EFI با ولتاژ 12 ولت، سیستم روشنکننده استارتی و باتری با ولتاژ 12.7 ولت است. این محصول دارای سیستم تعلیق بازویی متحرک مکانیکی در محور عقب و فنرهای تلسکوپی-فنری و روغنی در محور جلویی است، که منجر به سواری نرمتری میشود.
باید توجه داشت که ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای است. دوچرخهی DS200 ایران دارای لاستیکهای 80.17 و 90.17 میلیمتری است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.