در تاریخ 29 مارس 2024، خودروی پرطرفدار اروپا در تمام دوران، یعنی فولکس واگن گلف، جشن گرفتن 50 سالگی خود را جشن میگیرد. این خودرو برای اولین بار در 29 مارس 1974 در کارخانه ولفسبورگ آلمان تولید شد. از آن زمان تاکنون، بیش از 37 میلیون واحد از مدلهای مختلف گلف به فروش رسیده است. به عبارت دیگر، در طول نیم قرن گذشته، میانگین دو هزار نفر در سراسر جهان روزانه این خودرو را خریداری کردهاند.
پس از بهروزرسانی میاندورهای، این محصول همچنان در خط تولید قرار دارد تا در آینده، به عنوان جانشین برقی خود، یعنی Mk9، معرفی شود.
فولکس EA 266
همزمان با ساخت خودروی آزمایشی EA 266 توسط شرکت پورشه برای فولکس واگن، برنامه تولید جانشین بیتل توسط این شرکت به نمایش گذاشته شد. این خودرو قادر بود با سرعت 185 کیلومتر در ساعت حرکت کند که برای این دوره زمانی، بسیار قابل توجه بود.
مشکل اصلی فولکس EA 266 به نصب پیشرانه بنزینسوز و آب/خنک در بخش میانی اتاق و زیر صندلی عقب ارتباط داشت. انتقال سروصدا و گرمای زیاد به داخل اتاق، ناپایداری در سطوح خیس و دسترسی سخت به پیشرانه برای سرویس و تعمیرات، مشکلات مهم و غیرقابل حل به نظر میرسید. در نتیجه با وجود ساخت بیش از 50 دستگاه EA 266، پروژه تولید آن در اواخر سال 1971 لغو شد. بر طبق اعلام فولکس واگن، تعداد اندکی از این خودرو باقی مانده است.
فولکس EA 276
در همان زمان، فولکس واگن به توسعه مدل EA 276 میپرداخت که از موتور هواخنک بیتل الهام گرفته بود. این مدل نیرو را به محور جلو انتقال میداد و باک موتور زیر صندلیهای عقب قرار داشت. تعلیق عقب این خودرو به صورت میله پیچشی طراحی شده بود.
از آنجا که فناوری پیشرانه آن منسوخ شده بود، پروژه EA 276 لغو شد، هرچند تنها یک نسخه آزمایشی از این خودرو ساخته شده بود. اما نسل اول فولکسواگن گل که در سال 1980 در برزیل معرفی شد، از آن الهام گرفته و شکل گرفته است. به عنوان یک پارادایم از ظاهر زیبا و فضای جادار صندوق، EA 276 نیز ارزش دارد.
فولکس EA 337
خودرویی که پایه و اساس گلف را شکل داده است، اصلاً جز EA 337 به وجود نیامده است. این خودرو توسط طراح معروف استودیو ایتال دیزاین، یعنی جورجتو جوجارو طراحی شده است.
در نسخه نهایی از خودروی گلف Mk1، تغییراتی در طراحی اعمال شد. این تغییرات شامل تبدیل چراغهای مستطیلی به چراغهای دایرهای و منتقل شدن چراغهای راهنما از گلگیرها به سپر جلو بود. همچنین، طراحی دستگیره های درها و شیشه جلو نیز تغییر کرد. گوجارو اصرار داشت تا شکل چراغهای جلو همانند چراغهای عقب مستطیل باشد، اما فولکس واگن به منظور کاهش هزینه تولید، پذیرفت شکل دایرهای برای چراغهای جلو را بیشتر دوست دارد.
در طول 70 سال فعالیت حرفهای آقای جوجارو، از تمام اثراتی که خودروهای ب ام و M1 و لوتوس اسپریت را طراحی کرده است، اما در تولد 70 سالگی خود در سال 2008، گلف را به عنوان مهمترین طرح خود یاد کرد.
نام گلف از کجا آمده؟
نام گلف برای نسل هشتم این خودرو از عبارت گلف استریم الهام گرفته شده است که به جریان اقیانوسی گرم و قوی در اقیانوس اطلس اشاره دارد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.