
در حوزه صنعت خودروسازی ایران، تعدادی شرکت خودروساز فعال هستند که با آغاز واردات خودروها در دهه ی 1380 خورشیدی، تعداد آنها افزایش یافته است. برخی از این شرکتها به عنوان واردکنندههای خودروها شناخته میشوند و برخی دیگر در زمینه خودروسازی فعالیت دارند. بهمن، یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی در ایران است که معمولاً به عنوان مزدا شناخته میشود و برند ایسوزو را نیز در بازار خودروهای این کشور معرفی کرده است.
تولید وانت در سالهای نخستین
گروه بهمن یکی از قدیمیترین شرکتهای خودروسازی کشورمان است. در زمانی که ایرانخودرو و سایپا با زیرمجموعههای خود فعالیت میکردند، گروه بهمن به عنوان سومین شرکت فعال در صنعت خودروسازی ایران شناخته میشد.
در سال 1331، شرکت بهمن موتور با نام شرکت سهامی ایران خلیج کو تأسیس شد تا در زمینه حمل و نقل دریایی فعالیت کند. در سال 1338، این شرکت موفق به دریافت مجوز ساخت، تولید و مونتاژ موتورسیکلت از وزارت صنایع و معادن شد.
از سال ۱۳۵۰، با افزایش سرمایه شرکت به ۴۰۰ میلیون ریال، تولید وانتهای سه چرخه وسپا با توانایی حمل بار تا ۲۰۰ کیلوگرم آغاز شد. سپس وانتهای مزدا ۱۰۰۰ با توان حمل بار ۵۰۰ کیلوگرم و مدل ۱۶۰۰ با ظرفیت یک تن به محصولات این شرکت اضافه شدند. آغاز به کار گروه بهمن با تولید وانتبارهای مزدا بود که با بهرهگیری از کیفیت بالا، موفق شدند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند و نام قابل توجهی برای گروه بهمن و وانتهای باکیفیت مزدا بسازند.

شرکت خلیج کو در سال 1350 تغییر نام داد و به شرکت سهامی خاص اتومبیلسازی مزدا تبدیل شد. با موفقیتهای بزرگ در عرضه وانتهای مزدا، شرکت تغییر نام داد و در سال 1363 با نام شرکت ایران وانت شناخته شد. این تغییر نام همراه با تولید نسل جدید مزدا 1600 صورت گرفت.
نامگذاری گروه بهمن در دهه 1370
واحد بهمن در سال 1370 تأسیس شد و از آن زمان با این نام فعالیت میکند. این شرکت در سال 1371 مجوز تولید 35 هزار دستگاه وانتبار و خودرو سواری را از وزارت صنایع دریافت کرد. سرمایه گذاری شرکت از سال 1371 تا 1374 به 30 میلیارد ریال افزایش یافت و در سال 1375 به 75 میلیارد ریال افزایش یافت.
با تأسیس بخش خصوصی در سال ۱۳۷۳، تغییرات چشمگیری در فعالیتهای شرکت رخ داد. تیم مدیریتی جدید به دنبال افزایش تولید و بهبود بهرهوری بود و تصمیمهای جدید برای افزایش تنوع محصولات در برنامههای آنها دیده میشد. همچنین، افزایش خدمات پس از فروش و ارتقای رضایتمندی مشتریان نیز در اولویتهای شرکت قرار گرفت.
دو دهه همکاری با میتسوبیشی و مزدا
در سال 1381، قرارداد همکاری با میتسوبیشی برای مونتاژ خودرو پاجرو منعقد شد. در همین دوره، خط تولید گروه بهمن نسل جدید خودرو مزدا 323 را با اتاق سری F تولید کرد. این خط تولید همچنین موفق به تولید مدلهای GLX و FL از این اتاق شد، که محبوبترین خودروهای تولیدی آن زمان بودند. به علاوه، در سال 1381، شرکت موفق به دریافت گواهینامههای ISO 14001، OHSAS18000 و ISO/TS 16949 شد و 16 درصد از سهام شرکت سایپا را به دست آورد. این شرکت همچنین موفق به کسب رتبه اول در بورس شد.
با معرفی موتور 2 لیتری 12 سوپاپ در مدل قدیمی شده پیشرانه کاربراتوری مازدا 1600 در سال 1382، این خودرو به صورت تک و دوکابین با موفقیت بالا در بازار عرضه شد. این اقدام به خوبی در فروش این خودرو تا به امروز بیانگر توانایی بالای آن بوده است. در همین مدت، نسل جدید پاجرو با موتورهای 2.7 و 3 لیتری برای استفاده شخصی از آغاز دهه 1370 خورشیدی در کشور ما وارد بازار شد و سپس نیروهای پلیس راه نیز از این خودرو به صورت سازمانی برای نیازهای خود استفاده کردند.

در سال ۱۳۸۵، تولید و عرضهٔ میتسوبیشیهای پاجرو نسل دوم با ارتقاء فیسلیفت، مجهز به موتور ۳.۵ لیتری و دو گیربکس دستی و اتوماتیک، به تعداد ۱۰ هزار دستگاه انجام شد. همچنین، مدل مزدا ۳۲۳ نیز از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶ تولید میشد.
در سال 1385، شرکت بهمن خودرو تولید خودروی سواری مزدا 3 را آغاز کرد، که به عنوان جایگزین مدل قبلی، مزدا 323، معرفی شد. این شرکت همچنین وارد بازار خودروهای سواری ون شد و خودروی ون با نام نارون را تولید کرد. در سال 1388، نسل جدید مزدا 3 به نام مزدا 3 نیو معرفی شد و همچنین وانت دوکابین کاپرا به عنوان رقیبی برای نیسان پیکاپ پارسخودرو معرفی شد. تولید این دو محصول جدید از سال 1389 آغاز شد، و در همین زمان، هاچبک کوچک مزدا 2 نیز تولید شد، اگرچه فروش آن نسبت به سایر خودروها کمتر بود.
در پایان دهه 1380 خورشیدی، همکاری بهمن با شرکتهای خارجی، به شدت گسترش یافت و محصولاتی همچون مزدا 3 و مزدا 2 در این شراکت تولید شدند. این همکاری از دهه 1390 خورشیدی تا امروز به تولید محصولات خودروسازان چینی نیز گسترش یافته است. تولید مدل جدید مزدا3 نیز در اوایل دهه نود شروع و تا سال 1398 ادامه یافت.

آغاز همکاری با چینیها
تولید خودروی سواری فاو بسترن B50 در سال 1392 آغاز شد و پس از یک سال، نسخه بهبود یافته آن به نام B50F روانه بازار شد. در سال 1396، با قطع تولید مدل B50F، خودروی کوچکتر بسترن B30 به تولید رفت که پس از دو سال نیز از خط تولید خارج شد.
بله، مطمئناً میتوانم کمک کنم. لطفاً پاراگراف موردنظرتان را ارسال کرده و من آن را به شکل بهتری بازنویسی خواهم کرد.
در دهه ۱۳۹۰ خورشیدی، خودروهای متنوعی تولید شدند که از جمله آنها میتوان به نسخه فیس لیفت کاپرا به نام کاپرا۲، استیشن لندمارک V۵، هاوال H۲ و H۹، وانت کارا که جانشین وانت مزدا B۲۰۰۰ شد و از موتورهای روآ با حجم ۱.۷ لیتر و یک موتور میتسوبیشی با حجم ۲ لیتر برخوردار است، پیکاپ دو کابین ایسوزو دی مکس، دیگنیتی، فیدلیتی، ون اینرودز، ریسپکت و ... اشاره کرد.

ورود گروه بهمن به عرصه تجاری سازی
در دههی هشتاد، در حالی که کامیونت خاور به عنوان یکی از معروفترین انواع کامیونتها در بازار ایران شناخته میشد، واردات کامیونتهای ژاپنی و کرهای به کشور آغاز شد. در همین زمان، گروه بهمن نیز تصمیم به ورود به حوزه تجاریسازی این نوع خودروها از سال 1383 گرفت و با تأسیس بخش بهمن دیزل، آغاز به مونتاژ و فروش کامیونتهای ایسوزو کرد. به دلیل کیفیت بالا و تجهیزات فنی مناسب، کامیونتهای ایسوزو در مدت کوتاهی جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کردند و به یکی از پرفروشترین خودروهای تجاری کشور تبدیل شدند.
در سال 1388، شرکت سیباموتور با همکاری تراکتورسازی ایران تأسیس شد تا وارد بعد خودروهای سنگین میانوزن و سنگینوزن شود. پس از مدتی همکاری با گروه FAW چین آغاز شد و تولید کشندههای دو و سه محور FAW J6 با موتور 420 اسب بخار آغاز شد.
بعد از عرضه فورد ترانزیت، شرکت فاو نیز مدل مشابهی به نام تایگر معرفی کرد و در آخرین دهه دو هزاری، کامیونتهای این شرکت تحت عنوان تایگر، همچنین نسخهی بهتازگی ارتقایافته از فاو J6 به بازار عرضه شدند. این نسخه جدید از کشنده فاو، با موتور 460 اسب بخاری به بازار آمد و بهترین ویژگیها و امکانات مدرن را در اختیار کاربران قرار داد.

در سال 1402، نسل جدید کامیونهای کشنده FAW J7 با موتور 550 اسبی معرفی شد. گروه بهمن همچنین با همکاری فوتون چین، خط تولید کامیونهای سبک تا سنگین را در ایران آغاز کرد و این خودروها با نام امپاور معرفی شدند. امپاور BD500 و BD300، همراه با فورس 12 تن، شش و 8 تن، از محصولات فوتون در بازار ایران توسط گروه بهمن عرضه شدهاند.
گروه بهمن، با داخلیسازی و بومیسازی توسط مهندسان خود، موفق به طراحی و تولید کامیونت شیلر با اتاق ایسوزو، شاسی طراحی شده بومی، قوای محرکه و فنی کامنز و گیربکس WLY شده است. این کامیونت مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی داخلی با اتاق ایسوزو و پیشرانه کامنز با قیمت مناسب هستند. علاوه بر این، گروه بهمن فعالیتهایی در زمینه عرضه مینی بوس نیز دارد و مینیبوسهایی با نامهای مکسوس، سحر و شیلر را تولید کرده است.

گروه بهمن یکی از اقدامات بزرگ خود را در حوزه عرضه خودروهای تجاری انجام داده است، بهعنوان مثال مونتاژ و عرضه خودروی بایک X9 در چین که به عنوان قویترین کشندهی مونتاژی در سال 2024 شناخته میشود. این خودرو دارای موتور 560 اسب بخاری است.
ارزیابیهای گروه بهمن
گروه بهمن یکی از برترین شرکتها در زمینه خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان است. این شرکت توانست در سال 1401 مقام اول را در حوزه خدمات پس از فروش از طریق ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استانداردها کسب کند. این رتبهبندی بر اساس فعالیتهای مختلفی اعم از عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه خدماتی، نظیر وضعیت نمایندگیها، سیستمهای ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت ضوابط فروش، حمل و نقل خودرو، و رسیدگی به شکایتها صورت گرفته است. نمره کلی گروه بهمن در این ارزیابی 88 از 100 است که با میانگین 58.4 این تست، نشاندهنده کیفیت بالای نظامهای مدیریتی این شرکت میباشد.
نمره رضایت مشتریان شرکت بهمن در استان میران 88.2 است که بالاتر از میانگین کل شرکتها (69.7) در نظرسنجی است. این شرکت نیز در بررسی وضعیت نمایندگیها از لحاظ فضا، نیروی انسانی و تجهیزات، بهبود پیدا کرده و با نمره 88.2 رتبه اول را کسب کرده است. همچنین، در زمینه خدمات فروش خودروهای سواری، بهمن موتور نیز رتبه اول را از بین شرکتهای رقیب به دست آورده است.
در بخش خودروهای تجاری، گروه بهمن توانسته است تا ارتباطات خوبی را با مشتریان خود برقرار کند و خدمات برتری در زمینههای مختلف ارائه دهد. این شامل عواملی مانند عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه خدمات است. بهمن دیزل و سیباموتور به ترتیب رتبه اول و دوم را دریافت کردهاند در مقایسه با دیگر شرکتها. این دو شرکت نمره بالایی برای وضعیت نظام مدیریتی خود گرفتهاند. همچنین، در ارضایت مشتریان، هر دو شرکت نمره بالایی را کسب کردهاند. اما در ارزیابی نمایندگیهای مجاز، بهمن دیزل یکمتر نمرهای بیشتری نسبت به سیباموتور داشته است.