
افزایش 35.5 درصدی نرخ بیمه شخص ثالث
در اسفند ماه سال 1402، علی بنیادی نائینی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، درباره افزایش نرخ دیه برای حق بیمه شخص ثالث توضیح داد. او اعلام کرد که نرخ دیه کامل در ماههای معمولی برای سال آینده از 900 میلیون تومان به 1.2 میلیارد تومان (افزایش 34 درصدی) و در ماههای حرام به 1.6 میلیارد تومان افزایش یافته است. به این توجه شورای عالی بیمه امروز تصویب کرد که نرخ حق بیمه شخص ثالث از اول سال 1403 تا حداکثر 35.5 درصد افزایش یابد.
درباره افزایش سقف تعهدات مالی بیمه نامه شخص، بیان شده که امسال تعهدات مالی بیمه نامه ثالث 30 میلیون تومان بود و این رقم برای سال آینده به 40 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. افزایش این رقم اختیاری برای بیمه های جاری مهلتدار است و افرادی که بیمه نامه جاری دارند، در صورتی که تا سال آینده ادامه دهند، لازم نیست الحاقیه اضافی برای شخص ثالث خریداری کنند. اما اگر میخواهند، میتوانند به کارگزاری یا نمایندگی بیمه مراجعه کرده و سقف تعهد مالی بیمه نامه خود را افزایش دهند.
با افزایش نرخ تجهیزات خودرو و نرخ دیه انسان که به ترتیب یکی چهارم و سی و چهار درصد افزایش یافتهاند، نرخ بیمه مجبور به افزایش شد. در واقع، در سال گذشته با رشد پنجاه درصدی نرخ دیه، هزینه بیمه فقط به اندازه سی درصد افزایش یافته بود. این موضوع باعث تنش در شرکتهای بیمه شده بود. بنابراین، تصمیم گرفته شد که نرخ بیمه نامه با افزایش نرخ دیه، متناسب شود. این تصمیم در جلسه شورای عالی بیمه گرفته شده و در تاریخ 26 اسفند 1402 به اجرا درآمد.
دریافت کارت سوخت ملزم به داشتن بیمهنامه است
در ماه مرداد 1402، سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اعلام کرد که فرایند صدور کارت سوخت خودروهای نوشماره تغییر کرده است. او توضیح داد که مالکین خودرو و موتورسیکلتهای نوشماره باید به دفاتر پلیس + 10 سراسر کشور مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت کنند تا به وقفهای در دریافت کارت سوخت برنخورند.
برای دریافت کارت سوخت، صاحبان خودروها و موتورسیکلتهای بیمه نامه شخص ثالث معتبر باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند. بیمه نامه شخص ثالث این اشخاص باید معتبر باشد تا بتوانند کارت سوخت دریافت کنند. واضح است که خودروها و موتورسیکلتهای بیمه نامه شخص ثالث ندارند، قادر به دریافت کارت سوخت نمیباشند.
پاسخ به درخواست لغو شرط صدور بیمه
در تاریخ مرداد 1402، مجید مشعلچی، معاون اجرایی بیمه مرکزی، اعلام کرد که براساس قانون بودجه، بیمه مرکزی موظف است هنگام صدور بیمهنامههای شخص ثالث، مبالغ تسویه حساب آزادراهی را از فرد دریافت نماید. با توجه به این مقررات، سیستمهای نظارتی نیز به کار گرفته شده است و هر فردی که تخلف مالی در زمینه آزادراهی داشته باشد، به مراجع قضایی ارجاع داده میشود. با اجرای این قانون، بیمه مرکزی به حداقل رسوبات قانونی پایبند بوده و بیمهگذاران هیچ مشکلی نخواهند داشت.
وی بر اساس درخواست مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی اشاره کرد که باید بند قانونی مربوط به بازبینی توسط مجلس اصلاح شود. همچنین بیان کرد که نگرانی وجود داشت که اجرای این قانون ممکن است با چالشهایی روبهرو شود، اما در حال حاضر قانون در حال اجرایی شدن است.
اتصال عوارض الکترونیکی به بیمه شخص ثالث
تیر ماه سال 1402: عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره برداری و نگه داری آزادراه، اعلام کرد که از تاریخ 17 تیرماه، بسیاری از سرمایه گذاران حوزه آزادراه به دلیل عدم پرداخت الکترونیکی عوارض توسط رانندگان و عدم بازگشت سرمایه خود، موظف هستند هنگام صدور یا تمدید بیمه شخص ثالت و تعویض پلاک خودرو، بدهی های عوارض را مرتفع نمایند.
وی تاکید کرد که یک بخش قابل توجه از بازگشت سرمایهها از طریق پرداخت عوارض آزادراهها انجام میشود و باید با همکاری دستگاهها به منظور ارتقاء این فرایند به حداکثر برسانیم. قبلاً همکاری با بیمهی مرکزی در زمینه بیمه شخص ثالث وجود نداشت، اما با برنامهریزی انجامشده، امکان صدور بیمه شخص ثالث بدون بدهی عوارض آزادراه بوجود آمده است.
صدور بیمهنامه مشروط به پرداخت عوارض
در تاریخ 17 تیر 1402، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد که بر اساس تغییراتی که در فرآیند صدور بیمهنامه شخص ثالث اتفاق افتاده است، بیمه مرکزی باید در جمع آوری وصول عوارض آزادراهی و بزرگراهی به کمک شرکتهای بیمه اقدام کند. این تغییرات بر مبنای نواقصی در قوانین بودجه سالهای گذشته و کنونی اتفاق افتاده است. به همین دلیل، بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه دستورالعملی داده تا هنگام صدور بیمهنامه شخص ثالث، مبلغ عوارض آزادراهی و بزرگراهی را از بیمهگذار دریافت کنند. این تغییر در روند صدور بیمهنامه شخص ثالث به منظور پرداخت عوارض مذکور بوده و هیچ ارتباطی با جریمههای بیمهای عادی ندارد.
با توجه به بند ک تبصره 11 قانون بودجه 1402، بیمه مرکزی و فرماندهی انتظامی موظف به انجام خدمات اخذ عوارض آزادراهی و بزرگراهی در زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث و تعویض پلاک هستند. طبق تعهد این بند از قانون بودجه، وزارت راه و شهرسازی مجاز به انجام عملیات اخذ عوارض در تمام آزادراهها و بزرگراهها از طریق مشارکت سرمایهگذاران بخش غیردولتی به صورت الکترونیکی است. همچنین، وزارت راه و شهرسازی ملزم به تعیین نرخهای عوارض جادهای به شکلی است که تشویق و انگیزه کاربرانی که به موقع پرداخت مبالغ عوارض را داشته باشند، حفظ شود. به این ترتیب، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای بیمهگر مکلف به اخذ مفاصحساب بدهیهای ناشی از عوارض آزادراهی از افراد درخواست کننده تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث میباشند. منابع حاصل از این فعالیتها برای هدایت به سمت هزینههای استهلاکی و سود سرمایهگذاری در پروژههای جادهای که تردد در آن اتفاق میافتد، استفاده خواهد شد.
حق بیمه شخص ثالث سال 1402 اعلام شد
به اطلاع میرساند که بر اساس اعلام بیمه مرکزی و تعیین نرخ دیه سال جدید، نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه در سال 1402 اعلام شده است.
بیش از 23 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شد
در مورخه مهر ماه سال 1401، رئیس بیمه مرکزی در جریان همایشی که به منظر تجلیل از نمونههای موفق در بار و مسافر در شهرک آزمایش برگزار شده بود، اظهاراتی داشت. او اشاره کرد که صنعت بیمه در دستههای مختلفی فعالیت دارد و بیش از 40 درصد از پورتفوی حق بیمه به بیمه شخص ثالث مربوط میشود. در سال 1400، بیش از 24 میلیون بیمهنامه صادر شد و بیش از 1.457 میلیون خسارت ثبت شده است که مبلغ بیش از 23 هزار میلیارد تومان برای پرداخت خسارتها صرف شده است. کلیه خسارتهای پرداخت شده توسط صنعت بیمه بیش از 30 هزار میلیارد تومان بوده است.
پایانهایحق بیمه در صورت وقوع حادثه، از جمله مصدومیت شخص ثالث، به مقدار 10 درصد برای رسیدگی فوری پرداخت میشود. این مبلغ در سالهای گذشته به 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. علاوه بر این، صنعت بیمه نیز در فرهنگسازی نقش مهمی ایفا کرده و از طریق رسانهها و سریالها به ترویج و ارتقاء آگاهیهای مربوط به بیمه پرداخته است.
دارندگان گواهینامه منقضیشده، همچنان بیمه هستند
در خرداد ماه 1401، اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی اعلام کرد که اخبار غلط و اشتباهات مربوط به بیمهنامههایی که دارندگان گواهینامههای منقضی شده دارند، در فضای مجازی منتشر شده است. آنها بر آنند که این شبهات را برطرف کنند تا ابهامات احتمالی پیرامون اعتبار بیمهنامهها رفع شود.
بعضی از افراد در فضای مجازی ادعا کردهاند که در صورت سلب اعتبار گواهینامه رانندگی به دلیل انحراف از حد نمره منفی یا انقضاء آن، اعتبار بیمهنامه نیز از دست میرود. این ادعا صحت ندارد. طبق ماده 15 قانون بیمه اجباری، تنها راننده مسبب حادثه که بدون گواهینامه رانندگی است، میتواند خسارتهای آسیب رانندههای دیگر را جبران کند. انقضاء گواهینامه، اعتبار بیمهنامه را تحت تأثیر قرار نمیدهد، و فقط رابطه آن با موارد مربوط به گواهینامه مورد بررسی قرار میگیرد.
باید توجه داشت که اجازه رانندگی بدون گواهینامه باعث بازپرداخت کل خسارت در صورت وقوع حادثه میشود. افراد بدون گواهینامه رانندگی پایه یک نمیتوانند از وسایل نقلیهای استفاده کنند که بسته به گواهینامه این سطح را باید داشته باشند. در صورت وقوع حادثه، تمامی خسارتها از آنها جبران میشود.
آمار پرداخت خسارت شرکتهای بیمه
بر اساس آمار و گزارش منتشر شده توسط بیمه مرکزی، ارزش حق بیمه تولیدی ناشی از صدور بیمهنامه شخص ثالث در یازده ماه سال 1400 بیش از 35 هزار میلیارد تومان بوده است.
شرکتهای بیمه در ازای دریافت این مبلغ تا پایان بهمنماه سال گذشته، برای بیش از 21 هزار و 500 وسیله نقلیه بیمهنامه شخص ثالث صادر کردند. این شرکتها برای بیش از یک میلیون و 140 هزار سانحه رانندگی، خسارتی بالای 17 هزار و 515 میلیارد تومان پرداخت کردند.
در بخش بیمه حوادث راننده بیش از 21،500 بیمه نامه صادر شده است و ارزش حق بیمه تولیدی این بیمه نامهها بیش از 4،571 میلیارد تومان است. همچنین، ارزش خسارت پرداختی این بیمهنامهها برای بیش از 97،000 حادثه بیش از 2،300 میلیارد تومان گزارش شده است.
نرخ جدید بیمه نامه 1401 اعلام شد
در تاریخ 8 فروردین 1401، بیمه مرکزی قیمت جدید بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه را اعلام کرد.
براساس اطلاعاتی که از بیمه مرکزی دریافت کردهام، این موضوع را هم باید در نظر بگیریم:
دریافت الحاقیه برای افزودن پوشش بدنی بیمه شخص ثالث برای بیمهنامههایی که پوشش آنها قبل از یکم فروردین 1401 آغاز شده است، امکانپذیر نیست.
در صورتی که بیمهنامهها از 1 فروردین 1401 تا 8 فروردین 1401 اعتبار داشتهباشند و بر اساس تعهدات سال گذشته صادر شده باشند، شرکتهای بیمه موظفند به مشتریان اعلام کنند که باید تعهدات بدنی بیمهنامه خود را افزایش دهند.
پرداخت خسارت به خودروهای متعارف
بر اساس اظهارات سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در دی 1400، فرد بالغی که دچار تصادف شود، میتواند خودرویی با ارزش 320 میلیون تومان داشته باشد که به عنوان مبلغ متعارف و تحت پوشش قرار میگیرد. به این ترتیب، در صورتی که این خودرو مقصر تصادف نباشد، بیمه شخص ثالث طرف مقابل موظف است تمامی خسارتها را تحت تامین خودرو پوشش دهد.
بنا به گفتههای سردار حسینی، اگر در یک تصادف، فرد رانندهٔ خودروی غیرمتعارف مقصر نباشد و خسارت ناشی از تصادف بیشتر از پوشش بیمهٔ بدنه خودروی مقصر باشد، تنها سقف تعهدات مالی بیمهٔ شخص ثالث خودروی مقصر پرداخت میشود. او همچنین تأکید کرد که خودروهای غیرمتعارف (با ارزش بیش از 320 میلیون تومان) میتوانند برای دریافت بخشی از خسارت خود در تصادفات بدون کسب امتیاز منفی، خودروی خود را بیمهٔ بدنه کنند.
حذف شرط قیمت خودرو برای پرداخت خسارت بیمه
تیر ماه 1400: اصلاحیه قانون بیمه تأمین اجتماعی، توسط کمیسیون قانونی مجلس رای گرفته و در حال حاضر منتظر بررسی در جلسه علنی مجلس است. آقای مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در تاریخ 6 تیر این موضوع را اعلام کرده است و اظهار داشته که طبق قانون فعلی، شرکتهای بیمه تنها درصدی محدودی از خسارات وارده را جبران میکنند، به اندازه قیمت و نوع خودرو.
با اصلاحیه قانون بیمه، شرکتها موظفند تمام خسارات وارده را پرداخت کنند، بدون اینکه به قیمت خودرو توجه کنند. این تغییرات تاکنون در کمیسیون مجلس تصویب شده است و برای تایید نیاز به رأی نمایندگان مجلس دارد.
حق بیمه انواع وسایله نقلیه در سال 1400
در تاریخ اسفند 99، شرکت بیمه مرکزی اعلام کرد که نرخ جدید دیه با افزایش 45.5 درصد، از ابتدای سال 1400 به میزان 480 میلیون تومان تعیین شده است. همچنین، نرخ دیه ماه حرام نیز به مقدار 640 میلیون تومان افزایش مییابد. افزایش نرخ بیمه شخص ثالث نیز برابر با 37 درصد در سال 1400 نسبت به سال 1399 میباشد. برای اطلاعات بیشتر، جزییات جدید نرخهای بیمه شخص ثالث به شرح زیر میباشد:
بله، حتماً! لطفاً پاراگرافی را که میخواهید بازنویسی شود برایم ارسال کنید.
دریافت خسارت برای رانندهای که مالک خودرو نیست
در تاریخ پنجم اسفندماه سال ۹۹، بیمه مرکزی ایران اعلام کرد که شرکتهای بیمه برای صدور بیمهنامه، باید اطلاعات گواهینامه راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مشمول بیمه را از بیمهگذار دریافت و این اطلاعات را از طریق سامانه سنهاب به بیمه مرکزی ارسال کنند. بیمه مرکزی تأکید کرده که راننده وسیله نقلیه میتواند شخصی غیر از بیمهگذار یا مالک وسیله نقلیه باشد و عدم تطابق مشخصات راننده و بیمهگذار موجب مانع شدن از صدور بیمهنامه شخص ثالث نمیشود.
خرید الحاقیه بیمه در زمان تغییر قیمت خودرو
در تاریخ مهر ۹۹، بیمه مرکزی ایران اعلام کرد که به دلیل تغییرات قیمت خودروها، از همه بیمهگذاران خود خواسته است که سرمایه بیمهنامههای خود را افزایش دهند.
اگرچه بیمهنامه مرکزی تنها یک پیشنهاد است، اما همه بیمهگذاران باید این پیشنهاد را به جدیت مد نظر داشته باشند. بر اساس قوانین بیمه، اگر مالی را با مبلغ کمتر از ارزش واقعی آن بیمه کنید، شرکت بیمه نیز تنها در اندازه مبلغی که بیمه شده پوشش خواهد داد و نه به اندازه ارزش واقعی آن.
بنابراین، بیمه مرکزی همواره توصیه میکند که در صورت افزایش قابل توجه قیمت خودروها، مالکان برای خرید الحاقیه بیمه اقدام کنند.
قوانین جدید در بیمه تکمیلی
براساس اعلام بیمه مرکزی، به دلیل نوسانات قیمتها در بازار، از تاریخ 15 تیرماه 99 شرایط پوشش بیمه تکمیلی بدنه تغییر خواهد کرد. این تغییرات جدید، باعث کاهش نگرانی مالکان وسایل نقلیه در مورد میزان پوشش بیمه خواهد شد و اطلاع رسانی مربوط به این موضوع به تمامی نمایندگیها صورت خواهد گرفت.
بله، حتماً! لطفاً پاراگرافی را که میخواهید بازنویسی شود برایم ارسال کنید.
متقاضیان در زمان صدور بیمه نامه یا الحاقیه بیمه، میتوانند انتخاب کنند که چه درصدی از افزایش ارزش مورد بیمه به عنوان پوشش بیمه تکمیلی در نظر بگیرند، طبق بخشنامه مورد بیمه. شرط استفاده از این قانون جدید، بروزرسانی سرمایه بیمه نامه براساس ارزش واقعی مورد بیمه است.
بیمه شخص ثالث چیست؟
اگر شما دارای وسیله نقلیه هستید، احتمالاً با بیمه شخص ثالث آشنا هستید. این نوع بیمه در صورت وقوع حوادث مختلف میتواند به شما کمک کند و از مشکلات بزرگی جلوگیری کند. از طرف دیگر، عدم داشتن بیمه شخص ثالث ممکن است منجر به عواقب جدی و هزینههای بالایی شود.
بیمه شخص ثالث برای خودروی شما ضروری است در صورت وجود هر گونه خسارتی که به دیگران وارد کنید. این نوع بیمه اجباری است و برای استفاده از آن، داشتن گواهینامه الزامی است.
بیمه نامه ها ۳ اصطلاح مهم دارند:
پاراگراف بهبود یافته:
مالک یا صاحب بیمهنامه خودرو به عنوان بیمهگذار شناخته میشود.
شخص دوم: شرکت بیمه، یا همان "بیمهگر" است.
3- نفر سوم: هر فردی که در یک حادثه رانندگی، آسیب مالی یا جانی به وی وارد شود، به عنوان شخص ثالث شناخته میشود.
- جنین داخل رحم، شخص ثالث محسوب میشود.
- تمامی سرشنیان خودرو، شخص ثالث هستند.
- راننده مقصر، شخص ثالث است (تصویب شده در آذرماه 1398)
تفاوت بیمه حوادث راننده با بیمه شخص ثالث
محدودهی پوشش بیمه حوادث راننده تنها مرتبط با خسارتهای جانی است و خسارتهای مالی دیگر را تحت پوشش خود قرار نمیدهد. به عبارت دیگر، بیمه حوادث راننده تنها برای هزینههای درمانی و دیه نقص عضو توسط راننده پرداخت میکند.
بیمه شخص ثالث علاوه بر پوشش جبران خسارت جانی، خسارت مالی نیز را پوشش میدهد.
بیمه حوادث رانندگی جدید از مرداد ماه سال ۹۶ اجرا شده است. اگر بیمهنامه شما قبل از این تاریخ گرفته شده باشد، از این بیمه برای هزینههای درمانیتان استفاده نمیتوانید کنید. در این صورت، باید منتظر باشید تا زمان تمدید بیمهنامه فرا برسد.
اگر شما دارای گواهینامه رانندگی نباشید، بیمه حوادث راننده به شما تعلق نمیگیرد.
رانند مقصر کیست؟
اصطلاح "راننده مقصر" به فردی اطلاق میشود که مسئول ایجاد تصادف یا خسارت شده است.
بر اساس گفته آقای علیزارده، رئیس شعبه 42 دیوان کشوری، در تاریخ 19 آذرماه 98، از این پس، راننده مقصر نیز باید به عنوان شخص ثالث در نظر گرفته شود. به همین دلیل، اختلاف نظر دادگاهها در این زمینه پایان میپذیرد.
در این وضعیت، در صورت وفات راننده مقصر، طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه موظف است دیه او را به خانوادهاش پرداخت کند. همچنین اگر راننده مقصر صدمات جسمی ببیند، شرکت بیمه باید دیه مربوطه را به خود او پرداخت کند.
در صورت وقوع حادثه و خسارت به خودرو در دورههای 90 تا 95، تمام رانندگان میتوانند بهعنوان شرکتکننده شخص ثالث از شرکت بیمه خسارت دریافت کنند.
شرایط بیمه راننده مقصر
راننده مقصر تا آذرماه ۹۸ تحت پوشش بیمه شخص ثالث است.
راننده مقصر برای پرداخت خسارات میتواند از بیمه شخص ثالث و بیمه حوادث راننده استفاده کند.
1- اگر شما مقصر تصادف هستید، میتوانید از بیمه حوادث راننده برای پوشش هزینههای درمانی و دیه نقص عضو استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در صورت تصادف در ماه حرام، تنها دیه ماه عادی به شما تعلق میگیرد.
اگر شما به عنوان راننده مقصر شناخته شوید، شرکت بیمه ممکن است از شما درصدی از خسارت مالی را دریافت کند. این درصد بر اساس قوانین مشخصی تعیین میشود، اما به طور کلی معادل است با:
- یک درصد برای خسارت جانی
- دو درصد برای خسارت مالی
اگر راننده مقصر در حادثه فوت کند، تنها "دیه ماه عادی" به وی تعلق میگیرد، بدون توجه به اینکه حادثه در ماه عادی یا ماه حرام رخ داده باشد. بنابراین، شرکت بیمه تنها موظف است دیه ماه عادی را پرداخت کند.
بیشتر بخوانید:
حداقل پوشش بیمه ثالث چقدر است؟
1- حداقل پوشش بیمه شخص ثالث باید معادل یک چهلم (یا 2.5 درصد) از مبلغ ماهانه حق بیمه باشد و در غیر اینصورت حرام محسوب میشود.
با توجه به فرمول فوق، میزان حداقل پوشش بیمه شخص ثالث برای سال 1402 برابر با 30 میلیون تومان است (یک میلیارد و 200 میلیون تومان تقسیم بر 40). بنابراین، در صورت وقوع تصادفات با شرایط مذکور، ارائه "کروکی پلیس" ضروری نیست.
- خسارت مالی کمتر از 30 میلیون تومان باشد.
- هر دو طرف، گواهینامه داشته باشند.
- هر دو طرف، بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشند.
- هر دو طرف، درباره «راننده مقصر» اختلاف نظری نداشته باشند.
- خسارت جانی، رخ نداده باشد.
حداکثر پوشش بیمه ثالث چقدر است؟
اینکه بیمه شخص ثالث تعهدات مالی و جانی دارد، این سوال باید به دو نگرش دوگانه پاسخ داده شود.
بسته به نوع شرکت، سقف پوشش بیمه مالی متفاوت است، اما مشتریان میتوانند با پرداخت مبلغ بیشتر، سقف تعهدات بیمه را افزایش دهند.
با توجه به تعهدات جانی، حداکثر تعهد بیمه شخص ثالث معادل گرفته شود.
نرخ بیمه شخص ثالث 1402
تعرفهها برای خدمات آمبولانس، حمل وسایل نقلیه خون، حمل وسایل رادیولوژی و همچنین خدمات آتشنشانی بر اساس وسایل نقلیه مورد استفاده مشخص میشود.
دریافت الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای تمام بیمهنامههای صادرشده قبلی غیرمجاز است.
اگر بیمهنامهی شما در ابتدای سال جدید صادر شده باشد، الحاقیهای نیاز نیست.
اگر برای جبران خسارتهای مالی نیاز به افزایش تعهد مالی دارید، باید شرکت بیمه الحاقیهای صادر کند تا با دریافت حق بیمه مربوطه، خسارتهای شما تا حداکثر تعهد مالی تغطیه شود.
مالیات ارزش افزوده برای هزینههای پروژه، از جمله بیمههای نشانهدار شده در جدول زیر، محاسبه خواهد شد.
براساس قانون جدید، سوابق رانندگی خطرناک و امتیاز منفی نیز در محاسبه هزینهی بیمه تأثیرگذار خواهد بود.
طبق جداول زیر، قیمت خودرو ملاکی برای تعیین حق بیمه نیست.
قیمت بیمه خودرو سواری در 1402
بیمه نامه برای خودروهای آژانس، تاکسی، خودروهای اجاره ای و خودروهای شخصی که درون شهر حرکت میکنند، 10% گرانتر از سایر خودروهای مشابه است.
در تعیین حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، 20% بیشتر از سایر وسایل نقلیه سواری مشابه در نظر گرفته میشود.
نوع وسیله | کمتر از 4 سیلندر | پیکان،پراید،سپند | سایر 4 سیلندر | بیش از 4 سیلندر |
---|---|---|---|---|
سال 1400 | 1,937,000 | 2,294,000 | 2,697,000 | 3,018,000 |
سال 1401 | 2,344,000 | 2,776,000 | 3,263,000 | 3,652,000 |
سال 1402 | 3,047,000 | 3,608,000 | 4,241,000 | 4,747,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه خودرو سواری در 1402
بیمه نامه برای خودروهای آژانس، تاکسی، خودروهای اجاره ای و خودروهای شخصی که درون شهر حرکت میکنند، 10% گرانتر از سایر خودروهای مشابه است.
در تعیین حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، 20% بیشتر از سایر وسایل نقلیه سواری مشابه در نظر گرفته میشود.
نوع وسیله | کمتر از 4 سیلندر | پیکان،پراید،سپند | سایر 4 سیلندر | بیش از 4 سیلندر |
---|---|---|---|---|
سال 1400 | 1,937,000 | 2,294,000 | 2,697,000 | 3,018,000 |
سال 1401 | 2,344,000 | 2,776,000 | 3,263,000 | 3,652,000 |
سال 1402 | 3,047,000 | 3,608,000 | 4,241,000 | 4,747,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت در 1402
نوع وسیله | گازی | تک سیلندر | دوسیلندر و بیشتر | 3 چرخ/سایدکار |
---|---|---|---|---|
سال 1400 | 481,000 | 587,000 | 645,000 | 694,000 |
سال 1401 | 582,000 | 711,000 | 781,000 | 840,000 |
سال 1402 | 756,000 | 924,000 | 1,015,000 | 1,092,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث وانت در 1402
بیمه وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره، هزینه بیمه آن را 50٪ افزایش میدهد.
در صورت استفاده از وسیله نقلیه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی، حق بیمه آن با 25٪ افزایش خواهد یافت.
درصد کاهش حق بیمه ماشین آلات کشاورزی نسبت به ماشین آلات راهسازی و ساختمانی
تناژ وانت | تا 1 تن | 1 تا 3 | 3 تا 5 | 5 تا 10 | 10 تا 20 | بیش از 20 |
---|---|---|---|---|---|---|
سال 1400 | 2,373,000 | 2,858,000 | 3,617,000 | 4,634,000 | 5,393,000 | 5,715,000 |
سال 1401 | 2,872,000 | 3,458,000 | 4,377,000 | 5,608,000 | 6,526,000 | 6,916,000 |
سال 1402 | 3,733,000 | 4,495,000 | 5,690,000 | 7,290,000 | 8,483,000 | 8,990,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث وانت در 1402
بیمه وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره، هزینه بیمه آن را 50٪ افزایش میدهد.
در صورت استفاده از وسیله نقلیه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی، حق بیمه آن با 25٪ افزایش خواهد یافت.
درصد کاهش حق بیمه ماشین آلات کشاورزی نسبت به ماشین آلات راهسازی و ساختمانی
تناژ وانت | تا 1 تن | 1 تا 3 | 3 تا 5 | 5 تا 10 | 10 تا 20 | بیش از 20 |
---|---|---|---|---|---|---|
سال 1400 | 2,373,000 | 2,858,000 | 3,617,000 | 4,634,000 | 5,393,000 | 5,715,000 |
سال 1401 | 2,872,000 | 3,458,000 | 4,377,000 | 5,608,000 | 6,526,000 | 6,916,000 |
سال 1402 | 3,733,000 | 4,495,000 | 5,690,000 | 7,290,000 | 8,483,000 | 8,990,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث خودرو صنعتی در 1402
نوع وسیله | کشاورزی | راهسازی و ساختمانی | حمل زباله و خیابان پاک کن |
---|---|---|---|
سال 1400 | 994,000 | 1,420,000 | 2,309,000 |
سال 1401 | 1,203,000 | 1,719,000 | 2,794,000 |
سال 1402 | 1,263,000 | 2,234,000 | 3,632,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث ون در 1402
به خودروهای "ون و استیشن" در زیرمجموعه خودروهای اتومبیل توجه شده است.
وسایل نقلیه عمومی شهری با ظرفیت بیش از 6 نفر برای حمل مسافر تخفیف 50 درصدی دارند.
نوع وسیله | 7 نفره | 9 نفره | 10 نفره |
---|---|---|---|
سال 1400 | 5,555,000 | 5,715,000 | 5,779,000 |
سال 1401 | 6,722,000 | 6,916,000 | 6,993,000 |
سال 1402 | 8,738,000 | 8,990,000 | 9,090,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث مینی بوس در 1402
«مینیبوس و اتوبوس» جزو زیرمجموعه خودروهای اتوکار هستند.
وسایل نقلیه عمومی شهری با ظرفیت بیش از 6 نفر برای حمل مسافر تخفیف 50 درصدی دارند.
در مینیبوسها فقط راننده در تعداد نفرات خودرو محسوب میشود.
نوع وسیله | 16 نفره | 21 نفره |
---|---|---|
سال 1400 | 7,105,000 | 7,380,000 |
سال 1401 | 8,598,000 | 8,931,000 |
سال 1402 | 11,177,000 | 11,610,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث مینی بوس در 1402
«مینیبوس و اتوبوس» جزو زیرمجموعه خودروهای اتوکار هستند.
وسایل نقلیه عمومی شهری با ظرفیت بیش از 6 نفر برای حمل مسافر تخفیف 50 درصدی دارند.
در مینیبوسها فقط راننده در تعداد نفرات خودرو محسوب میشود.
نوع وسیله | 16 نفره | 21 نفره |
---|---|---|
سال 1400 | 7,105,000 | 7,380,000 |
سال 1401 | 8,598,000 | 8,931,000 |
سال 1402 | 11,177,000 | 11,610,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
قیمت بیمه شخص ثالث اتوبوس در 1402
«مینیبوس و اتوبوس» جزو زیرمجموعه خودروهای اتوکار هستند.
وسایل نقلیه عمومی شهری با ظرفیت بیش از 6 نفر برای حمل مسافر تخفیف 50 درصدی دارند.
در اتوبوسها، تعداد نفرات موجود شامل هم راننده و هم کمک راننده محاسبه میشود.
نوع وسیله | 27 نفره | 40 نفره | 44 نفره |
---|---|---|---|
سال 1400 | 10,883,000 | 13,693,000 | 14,532,000 |
سال 1401 | 13,169,000 | 16,569,000 | 17,584,000 |
سال 1402 | 17,119,000 | 21,539,000 | 22,859,000 |
نکته: اعداد بالا بر حسب تومان نمایش داده شدهاند. این جدول بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بیمهی مرکزی تهیه شده است.
شرایط دریافت خسارت از بیمه
در صورتی که شرکت بیمه متوجه شود که بیمهگذار برای دریافت خسارت، به شیوهای کلاهبرداری انجام داده است، امکان دارد اقدامات قانونی را علیه او انجام دهد. این اقدامات ممکن است شامل اقدام قضایی، حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی (به مقدار دو برابر مبلغ دریافتی از بیمهگذار) باشد.
اشخاصی که خسارتهای مالی آنها کمتر از سقف حداقل پوشش بیمه شخص ثالث هستند، نیازی به تهیه بیمه ندارند تا از جبران خسارتشان توسط بیمه گران استفاده کنند.
هر روزی که شرکت بیمه در پرداخت خسارت به تأخیر افتاده، باید جریمهای به میزان 0.005 درصد از مبلغ کل خسارت به این مبنا محاسبه شده و پرداخت کند.
ضریب کهنگی خودرو چیست؟
اکثر شرکتهای بیمه علاقهای به پوشش خودروهای قدیمی ندارند؛ زیرا احتمال وقوع نقص فنی در این نوع خودروها بیشتر است. به همین دلیل، بسیاری از شرکتهای بیمه تمایل دارند یا خودروهای قدیمی را بیمه نکنند یا در صورت تمایل، با قیمتهای بالاتری این خدمات را ارائه دهند. این افزایش قیمت معمولاً توسط ضریب کهنگی محاسبه میشود.
ضریب کهنگی به معنای افزایشی است که بر اساس سن خودرو محاسبه میشود. به عبارت دیگر، اگر سن خودرو بیشتر از 15 سال باشد، برای هر سال اضافی 2% از مبلغ بیمه باید پرداخت کنید. به عنوان مثال، اگر خودروی شما 20 ساله باشد، باید 10% اضافه به مبلغ بیمه پرداخت شود (5 سال ضربدر 2%).
اعتبار بیمه نامه شخص ثالث
مدت اعتبار بیمه نامه، چه به شما و چه به شرکت بیمهگر شما بستگی دارد و ممکن است چند روز یا حتی چندین سال اعتبار داشته باشد. بیمههای کوتاه مدت معمولاً گرانتر از بیمههای بلندمدت هستند، بنابراین اقتصادیتر استفاده از بیمههای بلندمدت میتواند برای شما مقرون به صرفهتر باشد.
اخبار بیمه خودرو در ایران
آخرین اخبار و تحولات مرتبط با بیمه شخص ثالث از جمله افزایش تعرفهها در سال جدید، نرخ جریمه برای عدم داشتن بیمه، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، قوانین مهم مرتبط با بیمه بدنه خودرو و تعیین نرخ جدید دیه را در مطالب زیر به دقت مطالعه کنید: