
با انتشار سایه چین بر صنعت خودروسازی، نمیتوانست پیشبینی کرد که خودروسازان با سابقه به جز اتحاد، راهی دیگر ندارند. قرارداد بین هوندا و نیسان، ممکن است یکی از بهترین نمونهها در این زمینه باشد.
به طور رسمی دو شرکت خودروساز ژاپنی در حال بررسی روشهای همکاری در زمینه تولید خودروهای برقی و قطعات و نرمافزارهای مرتبط به آنها میباشند، اگرچه هنوز در مراحل ابتدایی هستند.
به گزارش رویترز، مدیرعامل هوندا، آقای توشی هیرومی، در یک اظهارنظر محافظه کارانه، از بررسی پتانسیلهای همکاری مشترک با نیسان خبر داد. او اشاره کرد که این همکاری به طور جدی در نظر گرفته شده و در سراسر جهان، نه فقط در ژاپن، اجرا خواهد شد. مدیرعامل نیسان، آقای ماکوتو اوشیدا نیز بیان کرد که این همکاری تنها در بازار ژاپن محدود نخواهد بود و سراسر جهان را در بر خواهد گرفت. وی همچنین به افزایش سریع تعداد رقبای نو ظهور و تشدید رقابت در صنعت اتومبیل اشاره کرد و به نظر میرسد که این موضوع علاوه بر شرکتهای خودروساز چینی، میتواند شامل شرکت تسلا نیز باشد. او تاکید داشت که برای پیروزی در رقابت، لازم است از روشها و رویکردهای نوآورانه استفاده شود و به سنتیها پایبند نباشیم.

نیسان با معرفی مدل لیف در سال 2010، به عنوان یکی از پیشتازان بازار خودروهای برقی شناخته میشد، اما در سالهای اخیر نتوانست جایگاه خود را حفظ کند.
همکاری بین هوندا و نیسان به نظر ممکن نمیرسد، زیرا نیسان هنوز عضو اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است. این شرکت هماکنون در حال توسعه نسل بعدی مدل الکتریکی نیسان میکرا است که بر پایه یک پلتفرم مشترک با رنو 5 طراحی شده است. احتمالاً این دو خودرو به صورت همزمان و در یک مکان مشترک، مثلاً در کارخانهای در فرانسه، تولید خواهند شد. اخیراً، با امضای قرارداد با گروه جیلی، رنو سهم خود را در شرکت نیسان کاهش داده است.
مدیرعامل نیسان به مخاطبان اطمینان داده است که هیچ برنامه مشترکی با هوندا برای همکاری با رنو و حضور در بازار اروپا، تاثیری نخواهد داشت.
همچنین، هوندا همکاری با چندین شرکت دیگر دارد. این شرکت برای تولید خودروهای برقی هوندا و آکورا در آمریکای شمالی، از پلتفرم GM Ultium شرکت جنرال موتورز استفاده می کند. علاوه بر این، هوندا با همکاری سونی، قصد دارد تا پایان دهه فعلی، سه خودرو برقی جدید را به بازار عرضه کند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.