
ترخیص خودرو از گمرک فرودگاه پیام
در اسفند ماه سال 1402، گمرک ایران اعلام کرد که گمرک فرودگاه پیام به لیست گمرکات تخصصی ترخیص خودروها اضافه شد.
به اطلاع گمرکات اجرایی سراسر کشور می رساند که گمرک جمهوری اسلامی از اعلام آمادگی و زیرساختهای لازم در استان البرز اطلاع داده است. بنابراین، گمرک فرودگاه پیام به عنوان گمرک تخصصی ترخیص خودرو تعیین شده است.
ترخیص خودروهای وارداتی ادامه دارد
در مهر 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، توضیح داد که بسیاری از شرکتهای واردکننده خودروها محصولات خود را از گمرکات ترخیص کرده و اطلاعات آنها را به سازمان حمایت ارسال کردهاند. در این رابطه، پیشنهادهای مربوط به قیمتگذاری خودروها بعد از بررسی توسط سازمان حمایت به شورای رقابت ارسال خواهد شد. مهدی ضیغمی بیان کرد که تاکنون در مرحله شورای رقابت تأخیری در اعلام قیمتها وجود نداشته است.
در حال حاضر، شرکتهای واردکننده هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی، در حال ترخیص خودروهای خود از گمرکات هستند و مدارک خود را برای تعیین قیمت به سازمان حمایت ارسال کردهاند. در حال حاضر سامانه یکپارچه خودرو در حال بهروزرسانی برای آمادگی عرضهی این خودروها در آیندهای نزدیک است. پس از تکمیل اطلاعات و ارسال آنها به سازمان حمایت، لیست این خودروها در سامانه بارگذاری خواهد شد و به اطلاع مشتریان خواهد رسید.
صاحب کالا و گمرک باید در ارزشگذاری توافق کنند
در ماه شهریور 1402، اگر صاحب کالا و گمرک در خصوص ارزشگذاری خودروهای وارداتی به توافق نرسیده باشند، این خودروها به مزایده گذاشته میشوند. اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، عدم توافق میان صاحب کالا و گمرک را به عنوان علت دپوی این خودروها در گمرکات اعلام کرده است. به اعتقاد وی، ارزشگذاری این خودروها باید در اولویت قرار گیرد تا امکان اظهار و ترخیص آنها فراهم شود.
با اشاره به وجود 1217 دستگاه خودرو تجاری و سواری وارداتی در گمرک بندر شهید باهنر، بیان شد که برخی از این خودروها از گذشته در گمرک نگهداری شدهاند و برخی دیگر اخیرا وارد شدهاند. اختلاف بین صاحب کالا و گمرک در مورد ارزشگذاری این خودروها منجر به نگهداری آنها در دپوی گمرکی شده است. به همین دلیل در یک جلسه جهت روان سازی ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات، تصمیم بر آن گرفته شد که اگر اختلاف ارزشگذاری بین صاحب کالا و گمرک حل نشود، این خودروها به عنوان اموال متروکه تلقی شده و به مزایده گذاشته شوند تا فرآیند ترخیص آنها از گمرکات بهبود یابد. سازمان استاندارد ایران کاملاً با واردات خودروهای با کیفیت و رقابتی موافق است، اما برخی افراد اشتباها فرض میکنند که این سازمان مخالف واردات خودروها است. برخی افراد از طیفهای مختلف حاضر نیستند نقصها و مشکلات موجود در زمینه واردات خودروها که ممکن است مربوط به آنها باشد را به جایی پذیرا نشان دهند، به همین دلیل نقاط تاریک خود را پنهان میکنند و به سازمان ملی استاندارد ایران اتهام میزنند.
وی بر این باور است که سازمان ملی استاندارد با واردات میلیونها خودرو با کیفیت و رقابتی موافق است. او تاکید کرد که بخشی از صنعت اتومبیلسازی ایران ظرفیت کافی برای انجام این واردات را ندارد و ادعاهایی که بیان میشود در مورد مخالفت سازمان استاندارد، صحت ندارد.
الزام پذیرش ضمانتنامه بانکی برای ترخیص خودرو وارداتی
شهریور ۱۴۰۲: واردات خودروها آزاد شده است، اما هنوز موانع زیادی وجود دارد که اجازهی انجام این عمل را به راحتی نمیدهد. این موانع شامل استانداردها، مسائل شمارهگذاری، تأخیر در تهیهی ارز، و مسائل دیگر است. در موارد گوناگون، اقدامات قاطع از سوی مسئولان ارشد، بهبود قابل توجهی در این مسائل ایجاد نکرده است.
یکی از موانع عجیب، حذف قانونی است که در گذشته با ارائه ضمانتنامه بانکی معتبر، ترخیص کالاها را ممکن میساخت. اما با آزادسازی واردات خودروها، این رویکرد به نظر میرسد که منتفی شده و این موجب کاهش سرعت ترخیص و فروش خودروهای وارداتی شده است.
واردات خودرو در جهت کنترل بازار خودرو و تامین نیازهای مشتریان در شرایط فعلی ضرورت دارد. ارائه ضمانتنامه بانکی میتواند در بهبود فرآیند عرضه خودروهای وارداتی موثر باشد.
ترخیص قطعی 1218 خودرو از ابتدای سال جاری
به گفته گمرک ایران، در مدت پنج ماهه امسال، 1218 دستگاه خودرو سواری خارجی پس از انجام مراحل گمرکی وارد کشور شدهاند. ارزش این خودروها به مبلغ 25 میلیون و 371 هزار دلار است.
در 5 ماهه ابتدای سال 1402، یازده گمرک واردات خودروهای سواری را انجام دادند. از این گمرکات، گمرک شهید باهنر بندرعباس با ترخیص 485 دستگاه، در رتبه اول قرار داشت. همچنین، گمرکات غرب تهران با 431 دستگاه و گمرک شهریار (تهران) با 131 دستگاه نیز در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.
در این بازه زمانی، کلیه تعداد 2323 دستگاه خودروی سواری جدید در گمرکات اظهار شده است. از این تعداد، 1218 دستگاه ترخیص شده و وارد کشور شده اند، در حالی که 1105 دستگاه دیگر هنوز در انتظار ترخیص در گمرک هستند. بیشترین تعداد خودروهای وارد شده در حال حاضر، 760 دستگاه در گمرک غرب تهران است. سپس گمرکات شهریار تهران با 193 دستگاه و قزوین با 72 دستگاه در رتبه های بعدی قرار دارند.
ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک
در تاریخ 29 مرداد 1402، مهدی اسلام پناه، رییس سازمان استاندارد کشور، و مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، از خودروهای وارداتی موجود در بنادر هرمزگان بازدید کردند.
یکی از محمولهها شامل چهار نوع محصول از هیوندا، از جمله مدلهای النترا و توسان است. اما به دلیل برخی موارد مشکلات مربوط به استانداردها، هنوز اظهار نشدهاند. طبق دستور رییس سازمان استاندارد، این خودروها باید به زودی اظهار و از گمرک ترخیص شوند.
< p dir="RTL">آقای اسلام پناه بیان کرد که با افزایش سرعت واردات خودرو، می توان بیشتر از خودروها را در بنادر استان تخلیه کرد و فضای بنادر را برای ورود کالاهای دیگر خلوت کرد. ترخیص هزار دستگاه خودروی النترا که امروز اتمام می یابد، به بهبود ناوگان حمل و نقل کشور کمک خواهد کرد و می تواند نقش مهمی در تنظیم بازار خودروهای کشور داشته باشد. این اقدام از صاحب کالا درخواست شده بود و کارشناسان استاندارد نیز برای انجام تطابقهای لازم، در محل حضور دارند.
با تاکید بر آنچه که گفته شد، تصمیم گرفتهایم در صورت وجود موانع برای واردات، تلاش کنیم آنها را برطرف کنیم و اقدامات لازم برای سهولت و راحتی در انجام امور انجام دهیم.
شرکت کرمان موتور اعلام کرد که بیش از ۹۰۰ دستگاه خودروی هیوندای این شرکت در بندر شهید باهنر تخلیه شده است و از دستور رییس سازمان استاندارد کشور برای حل مشکلات واردات این خودروها مطلع شده است.
هزار دستگاه النترا ترخیص میشود
در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، مهدی اسلام پناه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد، از بندر شهید باهنر بندرعباس دیدار کرد و اعلام کرد که یک هزار دستگاه خودروی النترا تا این تاریخ ترخیص خواهد شد. این اقدام به بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور کمک خواهد کرد.
وی توضیح داد که ترخیص این خودروها میتواند بازار را تنظیم کند. این موضوع قبلاً مطرح نشده بود و از صاحب کالا درخواست شده بود که این کار انجام شود. همچنین کارشناسان استاندارد در محل حاضر هستند تا تطابق لازم را برای ترخیص فراهم کنند. اگر مانعی برای واردات وجود داشته باشد، تلاش خواهیم کرد آن را برطرف کنیم تا مشکلات رفع شده و روند واردات بهبود یابد. دولت تصمیم دارد با نظارتهای میدانی و عملیاتی، گرههای موجود در مسائل مختلف را باز کند.
آمار ترخیص خودرو از گمرک تا مرداد 1402
در مرداد 1402، آقای محمد رضوانیفر، رئیس کل گمرک ایران، به وضعیت ترخیص کالا از گمرکات کشور اشاره کرده و بیان کرده که اصلیترین مشکلات برای تسهیل در ترخیص کالا در گمرکات کشور، به دو نکته برمیگردد:
یکی از نکات مهم در این حوزه، اشکالات مربوط به مراحل قبل از اظهار کالا است که در اینجا گمرک دخالتی ندارد. مسائل مرتبط با رسوب و ماندگاری بعد از اظهار کالا و زمانی که کالا با وجود اظهار، از گمرک خارج نمیشود نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله اصول مهم در آغاز تشریفات گمرکی، ارائه اسناد مالکیت است. در صورت عدم داشتن اسناد حمل یا ثبت سفارش، اظهار کالا به گمرک امکانپذیر نخواهد بود. ارائه اسناد، شروعگر فرآیند گمرکی بوده و نظارت سیستمی بر پاسخدهی به استعلامات از اهمیت ویژه برخوردار است. طبق قوانین مربوطه، پاسخ به استعلامات باید حداکثر در 7 روز به گمرک داده شود تا جریان تشریفات گمرکی بهصورت صحیح پیگیری شود.
در مورد تخصیص کد ساتا یا کد ارز مشکلاتی وجود دارد. برای کالاهای اصلی مشکلی نیست اما برای بیش از ۳۰۰۰ کد تعرفه بدون تخصیص کد ساتا، ترخیص صورت میگیرد.

بر اساس اظهارات رئیس کل گمرک، تا به حال 1621 دستگاه خودرو به گمرکات اعلام شده است. از این تعداد، حدود 928 دستگاه خودرو در حال انجام اداری هستند و حدود 690 دستگاه دیگر نیز ترخیص شدهاند.
بر اساس سقف واردات 2 میلیاردی خودرو در سال جاری، انتظار میرود حدود 40 هزار میلیارد تومان از حقوق ورودی وصول شود. به علت این شرایط، فعالان و ذینفعان بازار خودرو از تسریع در روند ترخیص خودرو بهرهمند خواهند شدند. تا تاریخ 20 مرداد، حدود 59 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است که نشاندهنده افزایش دوبرابری در مقایسه با دوره مشابه است، اما پرداخت حقوق ورودی خودرو هنوز برای ما چالش بزرگی است.
ترخیص خودروهای هیوندای از گمرک هرمزگان
در تاریخ مرداد 1402، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، به گزارشهای دریافتی درباره واردات تقریبا 1000 دستگاه خودروی سانگیانگ و هیوندای (شامل مدلهای النترا، توسان، کریتا، اکسنت) به کشور و معطلی بیش از چند ماهه آنها در بنادر استان اشاره کرد. او از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواست تا با صدور دستورات قضایی ویژه، به سرعت و به صورت فوری جهت تعیین وضعیت و ترخیص این خودروها اقدام کنند.
به تدارکات دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی این استان سفارش داده شد تا برای جلوگیری از احتکار و سوء استفادههای احتمالی، به موضوع تأخیر در ترخیص خودروهای وارداتی رسیدگی کنند. این سفارش شرکتهای واردکننده را به انجام فرآیند ترخیص خودروها در کوتاهترین زمان ممکن تشویق میکند.

قهرمان در بیانیهاش تأکید کرد که انبارهای گمرکی نباید به محلی برای احتکار کالا تبدیل شوند و درصورت بروز هرگونه تخلف و تعطیلی بدون دلیل جهت افزایش قیمتها و احتکار کالاهای وارداتی، اقدامات قانونی با متخلفان صورت خواهد گرفت و آنها با تعزیراتی مواجه خواهند شد.
ترخیص خودروهای چانگان وارداتی از گمرک
در تاریخ 9 مرداد 1402، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با حضور در گمرک غرب تهران، دستور ترخیص یک هزار و 133 خودرو وارداتی در این گمرک را صادر کرد. این خودروها بیش از 10 روز در پارکینگ گمرک دپو قرار داشته و به علت عدم تطابق با استانداردها، با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و اخذ تعهد قانونی از طرف واردکننده، ترخیص شدند.
در حین این بازدید، اسلامپناه تاکید کرد که خودروهایی که تایید نوع و تطابق تولید را دارند، در کمتر از 24 ساعت پس از اظهار ترخیص، تحویل داده میشوند. رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که مجوز واردات به واردکننده داده شده است و خودروها پس از ورود، اظهار ترخیص و انتظار قیمتگذاری توسط شورای رقابت، وارد بازار و شبکه توزیع میشوند.

به اظهارات وی: خودروهای وارد شده باید به تمامی استانداردهای قانونی مربوطه را دارا باشند. اگر واردکنندگان مدارک صحیح اصالت و تصدیق نوع خودرو را ارائه دهند و تعهد قانونی بدهند، خودروها ترخیص میشوند. اسلام پناه هم یادآوری کرد که مسئله ترخیص خودروها به انحصار نظامات استاندارد و گمرک محدود نمیشود و برخی از عوامل دیگر نیز برای تأخیر در این مراحل مسئول هستند.
تکذیب خبر توقف ترخیص خودروهای کرهای
در اردیبهشت 1402، پس از انتشار شایعات خبری در فضای مجازی درباره ممنوعیت و توقف واردات خودروهای کرهای، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلامیهای را منتشر کرده و این خبر را رد کرده است. در این اعلامیه آمده است:
خواهشمند است توجه داشته باشید که شرکتهای واردکننده خودروهای کره ای در حال حاضر اقدام به دریافت ارز و صدور گمرک مینمایند و اطلاعات منتشر شده در رسانهها باید با احتیاط بالا مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار گیرند.
در خبر تکذیب شده آمده بود که پس از تغییرات پیشنهادی در قانون واردات خودرو، سقف ارزشی واردات خودروها احتمالاً از ۲۰ هزار یورو به ۳۵ هزار یورو افزایش خواهد یافت. افزایش تعرفهها نیز مورد بحث قرار گرفته است. همچنین، پیرو درخواست وزارت امور خارجه، واردات خودروهای کرهای ممکن است متوقف شود. اما وزارت صمت تاکنون هیچ اعلام رسمی در این زمینه نداشته و فقط به ادامه فرآیند تخصیص ارز و ترخیص خودروهای کرهای اشاره کرده است.
شرط گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی
در بهمن ماه سال 1401، معاون گمرک ایران توضیحاتی درباره تنظیمات ترخیص خودروهای وارداتی ارائه داده است. این تنظیمات مبنای مصوبهای است که توسط دولت برای ساماندهی واردات خودروها ابلاغ شده است. طبق این مصوبه، سود بازرگانی به صورت علیالحساب مشخص شده و دولت موقتاً نرخ سود بازرگانی را بر اساس قدرت موتور وارزش خودروها تعیین کرده است.
پس از ترخیص خودروها، آنها باید در بورس برای کشف قیمت و فروش عرضه شوند. اختلاف قیمت فروش باید به حساب گمرک واریز شود و پس از آن، پروانه ترخیص قطعی صادر میشود. به این معنا که تا زمانی که خودروها در بورس به فروش نرسند، پروانه ترخیص قطعی برای خودروهای موجود در گمرک صادر نمیشود.
ترخیص 200 دستگاه تویوتا هایس
در آذر 1401، طبق مکاتبات بین مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران و مدیر کل گمرک بوشهر، 220 دستگاه ون تویوتا هایس که در گمرک نگهداشته شدهاند، به زودی ترخیص خواهند شد. اطلاعات نشان میدهد که این ونها متعلق به شرکت تولیدی مزین خودرو فراز، بخشی از شرکت ایرانروور، میباشند. پس از انجام تجهیزات و تبدیل آنها به ونهای خدمات امداد و خدمات شهری، این ونها به ناوگان اورژانس، شهرداریها و سازمانهای مرتبط تحویل داده خواهند شد.
وضعیت پرونده ایرتویا و نگین خودرو
دادستان تهران، علی صالحی، در مهر ماه 1401 اظهار کرد که تا کنون 234 خودرو از شرکتهای ایرتویا و نگینخودرو به مشتریان تحویل داده شدهاند و 180 خودرو دیگر نیز در حال پردازش هستند تا به زودی به مشتریان تحویل داده شوند.
او اعلام کرد که پروندههای ایرتویا و نگینخودرو به عنوان دو پرونده ویژه در این دادسرا، هفتگی مورد بررسی قرار میگیرند. او اظهار کرد که پرداخت مطالبات باقیمانده به افرادی که خودرو به آنها تحویل داده نشده و تمایل به بازپرداخت پول دارند، بر اساس شاخص بانک مرکزی انجام خواهد شد. حتی در تعطیلات آخر هفته جاری، ثبتنامها تکمیل خواهند شد. مزایده 52 دستگاه خودروی شرکتهای ایرتویا و نگینخودرو در روزهای آینده برگزار خواهد شد و تصمیم گرفته شده است که این پرونده با تلاش فعال همکاران به سرعت به اتمام برسد.
مجوز ترخیص هزار دستگاه آمبولانس
مهر 1401: معاون اول رئیس جمهور، مصوبهای را برای ورود و ترخیص یک هزار دستگاه آمبولانس موردنیاز سازمان اورژانس کشور ابلاغ کرد تا اجرا شود.
هیئت وزیران با هدف بهبود ارائه خدمات فوریتهای پزشکی و سلامت به شهروندان، تصمیم گرفت تا در مناطق کمبرخوردار کشور، تجهیزات پزشکی اهدایی از سازمانهای بینالمللی و خیرین را توزیع کند. برای این منظور، با درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوز برای ثبت سفارش، ورود، ترخیص و شمارهگذاری یک هزار دستگاه آمبولانس اهدایی صادر شده است.
به منظور استفاده در پایگاههای اورژانس کشور، این اقدام بدون رعایت شرایط مقرر در ضوابط فنی واردات خودرو، بدون پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی و معاف از مالیات بر ارزش افزوده و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط صورت گرفته است.
چگونه دو هزار خودرو دپو شده ترخیص میشوند؟
در ماه شهریور سال 1401، از کلیهی 12 هزار خودروی موجود در دپوهای گمرکی کشور، تقریباً 10 هزار خودرو ترخیص شدند و حدود 2 هزار دستگاه خودرو هنوز در بنادر و گمرکات منتظر رفع مسائل مربوطه هستند.
با توجه به گفتههای کاربر، اگر سیاستگذاران به 900 خودرویی که پیش از بروز بحران ارزی سال 97 ثبت سفارش نداشته و ارزش آنها تأمین شده بود، اجازه ورود آنها به چرخه تشریفات وارد کرده باشند، میتوانند این خودروها را آورده و ترخیص کنند. لازم به ذکر است که اگر کالا دارای ثبت سفارش نباشد و منشأ ارز و قبض انبار معتبری نداشته باشد، امکان اظهار کالا در گمرک وجود ندارد؛ اما این خودروها بهطور عمده دارای قبض انبار و منشأ ارز تأیید شده هستند و تنها ثبت سفارش ندارند.
ایرج لطیفی ذکر کرد که بررسی وضعیت هزار خودروی دارای پروندههای قضایی باید از سوی قوه قضاییه صورت گیرد. اگر صاحبان این خودروها راجع به پروندههای خود برائت حاصل کنند، مجاز به ترخیص خودروهایشان خواهند بود. تاکنون حدود دهها خودرو به تصمیم دستگاههای قضایی رای برائت دریافت کرده و ترخیص شدهاند. البته فرآیند ترخیص این دسته از خودروها هر ماه به تعداد محدود ادامه دارد و ضمناً ورود خودروهای با موتور بیش از 2500 سیسی، خودروهای آمریکایی و یا سفارش آمریکا بر اساس قوانین کشور ممنوع است. این امر ممکن است به تصمیمات سیاستگذاران تجارت خارجی و واردات بستگی داشته باشد و اگر اجازه داده شود، گمرک آماده انجام فرآیند ترخیص با رعایت قوانین و مقررات مربوطه است.
وی در پایان به یادآوری کرد که خودروهای دارای مشکلات قضائی، در صورت ثابت شدن قاچاق بودن آنها و قرار گرفتن در دستهبندی کالاهای قاچاق، به اموال تملیکی سازمان منتقل خواهند شد و تصمیمات قانونی مربوط به آنها توسط این سازمان اتخاذ خواهد شد.
120 خودرو لوکس اموال تملیکی بندرعباس تعیین تکلیف شدند
در ماه شهریور سال 1401، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، از ستاد مدیریت سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان بازدید کرد.
حضور دادستان عمومی و شرکتهای مرتبط، همچنین مسئولان اموال تملیکی استان در جلسهای مرتبط با تعیین سرنوشت 120 خودرو لوکس خارجی در انبار بندرعباس، به صورت ویژه بررسی شد.
این مورد باید به صورت مختصر و واضحتر باشد: "آقای قهرمانی اعلام کرد که پرونده 120 دستگاه خودرو لوکس وارداتی توسط شرکت نگینخودرو، در حال بررسی توسط مقامات قضایی و اموال تملیکی قرار دارد. برای ترخیص 20 خودرو، روند تسریع یافته و هماکنون در حال تحویل به مالکان آنها میباشند. همچنین برای ترخیص سریعتر 100 خودرو دیگر نیز اقدامات لازم انجام شده است."
در بحث تعیین سرنوشت خودروهای وارداتی خارجی و اموال تملیکی ذخیره شده در انبارهای گمرک، یکی از مواردی که رئیس قوه قضاییه به آن تاکید کرده است، ازجمله مسائلی بود که به آن پرداخته شد در سفر استانی اخیر به بوشهر بود که در آن از گمرک و انبار تملیکی این استان بازدید کرد.
پیگیری قضائی برای خودروهای ترخیص نشده
در ماه مرداد 1401، چهار سال از اعلام ممنوعیت واردات خودرو گذشته بود، اما هنوز هم در برخی از گمرکات کشور، خودروهای ترخیص نشده به طور غیرقانونی نگهداری میشدند. به همین دلیل، آقای اژهای، رئیس قوه قضاییه، در سفر خود به بوشهر، از مدیران این استان خواسته بود تا هرچه سریعتر، خودروهای دپو شده در گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی را تعیین تکلیف کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

بعد از وقوع این حادثه، آقای روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک، اظهار نمود که مسائل مربوط به خودروهای ترخیص نشده ناشی از عوامل خارج از دستگاه گمرک است و تعیین سرنوشت این خودروها باید توسط دستگاههای بالادستی صورت گیرد. او همچنین اطلاعاتی درباره وضعیت فعلی خودروهای غیرترخیص شده در گمرکات کشور ارائه داده است که جزئیات آن را در ادامه میتوانید مطالعه کنید:
بعد از اعلام ممنوعیت واردات خودرو در ابتدای سال 1397، تقریبا 12 هزار دستگاه قادر به ترخیص از گمرک نشدند. این اتفاق در حالی رخ داد که در دولت یازدهم، واردکنندگان خودرو موظف بودند مراحل تشریفات و دریافت مجوزهای لازم را انجام دهند.
با توجه به سوال شما، این پاراگراف را به صورت زیر بازنویسی میکنم: "طی چندین بار ترخیص موفق، اکثر خودروهای نگهداری شده در گمرک، از مجموع 12 هزار دستگاه، بیش از 10 هزار دستگاه ترخیص شده و به بازار عرضه شدند."
در حال حاضر، حدود ۲۰۰۰ خودرو در گمرکات کشور نگهداری میشوند، از این تعداد، ۹۰۰ دستگاه به دلیل مشکلات در ثبت سفارش، قادر به ترخیص نیستند. از این خودروها، که اکثراً مدلهای قدیمیتر از سال ۲۰۱۷ هستند، حدود ۳۰۰ دستگاه ثبت سفارش دارند، اما به دلیل ممنوعیت واردات در زمان ثبت، بدلیل مشکلات ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نشدهاند. اما اگر تصمیمات جدیدی توسط دولت اعلام شود، این خودروها نیز میتوانند از گمرک ترخیص شوند.
تقریبا 1000 دستگاه دیگر هم به دلیل مشکلات حقوقی، مشکل در ترخیص از گمرک دارند و نیاز به رای دادگاه دارند. اگر برای این خودروها، رای صادر شود، آنها سلب امتیاز میشوند و به سازمان اموال تعلق میگیرند. اگر رای برائت برای آنها صادر شود، واردکنندگان میتوانند بدون هیچ تاخیری، مراحل گمرکی را انجام داده و خودروها را ترخیص کنند.
تعداد دیگری از خودروهای ذخیره شده، قبل از سال ۱۳۹۳ وارد کشور شده و بر اساس مصوبات واردات انجام شدهاند.
در دپو، تعدادی از خودروها ممکن است بیش از 2500 سیسی باشند یا از آمریکا و یا به سفارش آمریکا تولید شده باشند که ترخیص آنها مشکل است، برای مثال در گمرک منطقه آزاد اروند، تعداد 140 خودرو به همین دلیل در دپو نگهداری میشود.
شرایط ترخیص خودروهای دپویی در گمرک
در آذر ماه سال ۱۴۰۰، پس از تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو توسط مجلس، آقای ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، اعلام کرده است که پیشنویس دستورالعمل ترخیص خودروهای نگهداری شده در انبارهای گمرکات کشور آماده شده است.

مطابق این پیشنویس که به وزارت اقتصاد ارسال شده است، در صورت تصویب توسط هیئت وزیران، خودروهای رسوبی در گمرکات کشور میتوانند ترخیص شوند. یکی از نکات اصلی این پیشنویس، آغاز مجدد ثبت سفارش خودروهاست؛ زیرا با باز شدن ثبت سفارش، امکان تعیین سرنوشت این خودروها توسط گمرک وجود خواهد داشت. شرایط دیگر برای ترخیص خودروهای دپو شده به شرح زیر است:
با توجه به آرایههای امکانی امروز، ثبت سفارش برای واردات خودروهایی که تا تاریخ 16 دیماه 1397 قبض انبار گرفتهاند، با شرط اینکه منشا ارز شخصی متقاضی توسط بانک مرکزی تایید شود، مجاز است.
ثبت سفارش برای خودروهایی که تا تاریخ 27 دی 1397 قبض انبار کردهاند اما ارز بانکی دارند، با پرداخت مابهالتفاوت ارز دریافتی با ارز نیمایی، مجاز است. همچنین اختصاص هرگونه ارز جدید برای این گروه از خودروها ممنوع خواهد بود.
برای خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار، میتوانید سفارش دهید اما باید 40٪ بیشتر از تعرفه گمرکی را پرداخت کنید تا سفارش شما تایید شود.
خودروهای با موتور بیش از 2500 سیسی قابلیت ترخیص ندارند، مگر اینکه این خودروها سهمیه جانبازان باشند و قبل از شهریورماه 1393 وارد گمرک شده باشند و دارای ثبت سفارش باشند.
خودروهای با ظرفیت موتور بیش از 2500 سیسی که تا تاریخ 31 مرداد 1397 وارد مناطق آزاد شده و قبض انبار شدهاند، مجاز به ترخیص و تردد در این مناطق هستند.
6- خودروهای دارای پرونده قضایی میتوانند ترخیص شوند، اگر رای قطعی از مرجع قضایی صادر شده باشد و دارای منع پیگیرد یا برائت از پیگرد باشند. در این صورت، محدودیت زمانی برای ترخیص اعمال نخواهد شد.
آمار خودروهای ترخیص نشده از گمرک
در آبان ماه سال 1400، گزارش جدیدی از گمرک به وزارت اقتصاد منعکس شد که نشان میدهد بیش از دو هزار دستگاه خودرو هنوز در دپوهای گمرکی کشور نگهداری میشوند و وضعیت ترخیص آنها از سال 1397 تا به امروز همچنان مبهم مانده است. اطلاعات اخیر نشان میدهد که وضعیت خودروهای سواری موجود در دپوهای گمرکی بدین صورت است:
- تعداد 1089 خودرو، بدلیل داشتن پرونده قضایی، امکان ترخیص ندارند. البته در برخی از این پروندهها، با ترخیص خودروها موافقت شده است.
- تعداد 927 خودرو، زیر 2500 سیسی هستند اما بدلیل نداشتن ثبت سفارش، امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 100 خودرو، بالای 2500 سیسی هستند و امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 82 خودرو در گمرک خرمشهر دپو شدهاند که از این تعداد، 73 خودرو به علت سفارشگذاری آمریکا و 9 خودرو نیز به علت بالای 2500 سیسی، امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 51 خودرو نیز با اینکه کمتر از 2500 سیسی هستند و اظهار گمرکی شدهاند اما بدلیل عدم صدور پروانه، امکان ترخیص ندارند.
تکلیف خودروهای ترخیص نشده از گمرک چیست؟
در ماه تیر سال 1400 تکلیف خودروهای مانده در گمرکات کشور مشخص شده است و در انتظار تصویب هیئت دولت قرار دارند. آقای میرمعینی، معاون فروش سازمان تملیکی، اعلام کرده است که مصوبه کلیات ترخیص خودروهای دپویی توسط کمیسیون اقتصادی دولت صادر شده است و برای اجرای آن، انتظار اصلاحیه ماده 17 واردات خودروها توسط دولت میباشیم. این تصمیم به منظور تعیین تکلیف خودروهای در انتظار ترخیص در گمرک، اعمال خواهد شد.
- برخی از خودروها، امکان واگذاری به اورژانس یا ناجا را دارند.
- برخی از خودروهای زیر 2500 سیسی، به شرط فروش در داخل، امکان فروش و واگذاری را دارند.
- برخی از خودروهای بالای 2500 سیسی، به شرط تردد در مناطق آزاد، امکان فروش از طریق مزایده را دارند.
- خودروهای آمریکایی و خودروهایی که فاقد نمایندگی هستند نیز باید امحای فنی شوند.
اخبار ترخیص وسایل نقلیه
می توانید جزییات جدیدترین روشها برای ترخیص خودرو وارداتی از گمرک و همچنین شرایط ترخیص خودرو و موتور از پارکینگ پلیس را در مقالات زیر مطالعه کنید:
متنی که شما ارسال کردهاید خیلی کوتاه است و اطلاعات کافی برای بازنویسی ندارد. لطفا اطلاعات بیشتری ارائه دهید تا بتوانم بهترین بازنویسی را ارائه دهم.