
بازگشت کوراندو به ایران با نسل چهارم
در سال 2019، چهارمین نسل کوراندو با کد اتاق C300 معرفی شد و حالا پس از گذشت سالها از عرضه جهانی، وارد بازار ایران شده است. این خودرو توسط شرکت "نورا موتور پارس" در ایران عرضه میشود پس از اینکه قبلاً توسط شرکت "رامک خودرو" فروخته میشد.

در زمستان 1402، نخستین نسخه از این خودرو به مشتریان تحویل داده شد. جالب اینجاست که مدیران نورا موتور هنوز هیچ اقدامی برای اطلاعرسانی رسمی درباره این موضوع انجام ندادهاند. شرکت نورا موتور، کوراندوی جدید را به شکل مونتاژی (CKD) به ایران وارد کرده است و همچنین شرکت بهمن موتور نیز قصد دارد که این خودروی جذاب را به صورت کاملاً وارداتی (CBU) و توسط شرکت زیرمجموعهای به نام «بیام کارز» در ایران عرضه کند.
طراحی سانگ یانگ کوراندو توربو
طرح کلی نسل جدید سانگ یانگ کوراندو به طور واقعی از خودروی مفهومی SIV-2 الهام گرفته است که در سال 2016 رونمایی شد. یک جنبه مهم دیگر از این خودرو افزایش ابعاد آن است که در تمام جهات نسبت به نسل قبلی کوراندو بزرگتر شده است. این افزایش ابعاد و اضافه شدن فاصله محوری به مصرفکنندگان فرصتی مناسب برای بهرهبرداری از راحتی، به خصوص برای سرنشینان در صندلیهای عقب، فراهم میکند.

طراحی کلی بخشهای جلو و عقب این خودرو، به صورت فرم عضلانی و با جزئیات واضح، ویژگیهای طراحی نسل جدید رکستون را به خوبی به ارمغان میآورد. از جمله نمونههای قابل تشخیص، شکل چراغهای جلو و عقب است.
کابین و امکانات سانگ یانگ کوراندو توربو
در داخل کابین، طراحی نوین کوراندو نسل جدید از سانگ یانگ، که از فناوریهای دیجیتال بهره میبرد، به چشم میخورد. داشبورد خودرو دارای یک صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی است که به سیستم اطلاعات و سرگرمی مربوط است. همچنین، یک صفحه نمایش دیگر با اندازه 9 اینچی نیز در دسترس است.

دربارهٔ فناوریهای جدیدی که در نسل جدید سانگ یانگ کوراندو معرفی شدهاند، باید گفت که علاوه بر 7 ایربگ، این خودرو دارای ترمز اضطراری خودکار، دستیار تعویض خطوط، هشدار حرکت خودروی مقابل و دستیار حفظ فاصله ایمنی نیز مجهز شده است. سازنده این خودرو ادعا میکند که نسل جدید کوراندو یکی از خودروهایی با سطح بالای ایمنی است که در مقایسه با رقبای همرده خود، برتری دارد.
مشخصات فنی سانگ یانگ کوراندو توربو
هنگام عرضه این خودرو به بازار جهانی، دو نوع پیشرانه موجود است که هر دو با استانداردهای آلایندگی یورو 6 همخوانی دارند. اولین گزینه یک پیشرانه بنزینی 1.5 لیتری توربو است که توان 163 اسب بخار دارد. این پیشرانه در دورشمار 5550 دور در دقیقه حداکثر توان را تولید میکند و گشتاور 280 نیوتنمتری را در بازه 1500 تا 4500 دور در دقیقه ارائه میدهد.
محرک پیشرانه دوم این خودرو یک موتور توربو دیزل 1.6 لیتری است که دارای 136 اسب بخار قدرت و 324 نیوتن متر گشتاور است که در 1500 دور در دقیقه به راننده ارائه میشود. این موتور، برای بازار ایران انتخاب نشده و صرفا برای بازارهایی مانند استرالیا و اروپا تولید میشود.
گیربکس کوراندو توربو، با ۶ سرعت خودکار و تولید کننده آن آیسین است. این گیربکس، همراه با سیستم چهارچرخ محرک، توانایی انتقال قدرت به تمام چرخها را داراست.