مشخصات موتور 3 سیلندر 3F ایران خودرو (پیشرانه سه استوانه)

مقالات خودرویی

رونمایی از نخستین موتور سه استوانه تزریق مستقیم ملی

در بهمن ماه سال 1402، سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت به همراه دهمین نمایشگاه موتور تهران، با حضور همه استادان و کارشناسان حوزه قوای محرکه برگزار شد. در این رویداد، آخرین پیشرفت‌های علمی، پژوهشی و فنی در زمینه موتورها و خودروها به نمایش گذاشته شد. محور اصلی این همایش بررسی راهبردهای آینده استفاده از موتورهای احتراقی در صنعت خودروسازی و توسعه کاربردهای جدید موتورهای احتراقی بود. همچنین، در این همایش، اولین موتور ملی سه استوانه با تزریق مستقیم ایران خودرو معرفی شد.

یکی از محورهای این همایش شامل تحقیق و توسعه، سازندگان رده یکم، چرخه‌های رانندگی، موتور و خودروی برقی و دورگه، موتور و پیل سوختی هیدروژنی، مهندسی احتراق و آلایندگی، دینامیک سیالات و ترمودینامیک موتورهای درون‌سوز، خنک کاری و انتقال حرارت، روش‌های طراحی و ساخت در قوای محرکه، صحت‌گذاری و قابلیت‌اطمینان و مدیریت هوشمند الکترونیک و نگاشت است.

با بهره‌گیری از موتور سه استوانه تزریق مستقیم تولید شده توسط ایران خودرو، امکان افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین افزایش رضایت مشتریان وجود دارد. استفاده از این نوع موتور می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودروهای ایران خودرو به کمتر از شش لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر شود و همچنین باعث ارتقاء سطح آلایندگی خودروها به استاندارد یورو 6 گردد.

در پایان این همایش، از برترین‌های حوزه‌های پایان‌نامه، کتاب، ثبت اختراع و طرح پژوهشی در جشنواره علمی و فنی تقدیر خواهد شد. شرکت‌های داخلی و خارجی در نمایشگاه‌های موتور این همایش با آخرین تکنولوژی و دستاوردهای خود حضور پررنگی داشته‌اند.

در اولین روز این همایش دو روزه، وزیر صنعت، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس شورای اسلامی، همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعامل خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ساپکو، مدیرعامل شرکت ایپکو و چندین معاون و مدیر عامل شرکت‌های گروه و مجموعه‌های صنعتی کشور، به عنوان شرکت‌کنندگان در این همایش حضور داشتند.

تولید انبوه در بهار 1403

تیر 1402: در جلسه اخیر، مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو، به برنامه های محصول محور ایپکو برای سال جاری اشاره کرد. او موتور تزریق مستقیم ایران خودرو را به عنوان نخستین سری این نوع موتور در کشور توصیف کرد و اظهار داشت که هیچ خودروساز داخلی قبل از این موتور با فناوری تزریق مستقیم سوخت را در ایران معرفی نکرده است. توسعه این موتور تلقی می‌شود به عنوان یک گام مهم در صنعت قوای محرکه کشور. همچنین، طرحی برای قوای محرکه دورگه نیز در دست توسعه است و ایران‌خودرو تاییدیه های اولیه برای این طرح را دریافت کرده است. در حال حاضر، مرحله اولیه طراحی محصول در دست اجرا قرار دارد.

وارد شدن نسخه هیبریدی با کارایی بهبود یافته تا 40 درصدی در خودروهای ایران خودرو، امکان رانندگی بهتری را نسبت به مدل‌های فعلی این شرکت فراهم می‌کند. این خودرو همچنین توانایی رسیدن به استانداردهای آلایندگی یورو 6 را داراست و بر پلتفرم تارا توسعه یافته است. طبق برنامه زمانی ایران خودرو، این محصول تا پایان سال آینده وارد مرحله تولید انبوه می‌شود.

اشاره کردن به توسعه موتور XUP به منظور کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت هوا، به دو نسخه بنزینی و گازسوز انجام‌شده است. این محصول در حال حاضر بر روی خودروهای پارس (نسخه بنزینی) و آریسان 2 (نسخه گازسوز) نصب شده است. ارتقای اصلی این موتور، کاهش 1.5 لیتری مصرف سوخت و دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 5 است. همچنین بهبود گشتاور در دورهای پایین، به راننده‌ها احساس بهتری در رانندگی ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، موتور اول از این خانواده محصول در مرحله اصلی طراحی قرار دارد. تاکنون، آزمون‌های عملکردی و دوامی بر روی موتورهای نمونه صورت گرفته و سطح تاییدیه طراحی مورد بررسی قرار گرفته است.

پس از گذشت یک بازه زمانی، موتورهای دیگر این خانواده نیز به بازار عرضه خواهند شد. این موتورها با انواع گیربکس‌ها بر روی سه پلتفرم اصلی ایران خودرو نصب خواهند شد. در حال حاضر، منتظر تحویل قطعات مورد نیاز از تولیدکنندگان هستیم. پس از اخذ تأییدیه طراحی از قبل تولیدکنندگان قالب‌سازی و تولید قطعات، مراحل توسعه دیگر انجام خواهد شد. منتظر تولید صنعتی این موتور در نیمه دوم سال جاری هستیم و به احتمال زیاد در اوایل خردادماه سال آینده عرضه خواهد شد. خانواده موتورهای سه استوانه شامل موتورهای تنفس طبیعی و توربو با حجم 1300 سی سی با استفاده از انواع فناوری‌های مختلف نظیر تزریق درون سرشعله و دوگانه سوز طراحی شده است. این موتورها توانایی تولید گشتاور در حدود 120 تا 240 نیوتن متر را دارند. این خانواده شامل موتورهای کوچک تا بزرگ با توان‌ها و گشتاورهای مختلف مانند موتور TU3 ایران خودرو و EF7 توبوشارژ است. این موتورها با استفاده از فناوری‌های بروز دنیا، مصرف سوخت را کاهش داده و به سمت پیشرفتهایی در صنعت خودروسازی ایران خودرو می‌رود. قرار است تمامی محصولات این خانواده تا ابتدای سال 1404 به مرحله تولید انبوه برسند. همچنین برخی مذاکرات و توافقات ابتدایی برای عرضه این موتورها به دیگر تولیدکنندگان خودروی کشور نیز انجام شده است.

تولید اولین سری در سال جاری

مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو)، اعلام کرد که در حال حاضر مراحل توسعه خانواده موتورهای سه سیلندر انجام می‌شود و امیدوار است تا نیمه اول سال جاری، قطعات مورد نیاز برای آنها تهیه شوند. همچنین اعلام کرد که تا پایان سال، اولین موتور از این خانواده به مرحله تولید خواهد رسید.

با توجه به اظهارات مدیرعامل شرکت ایپکو، اهداف و برنامه های آن‌ها شامل پیشبرد در زمینه طراحی و توسعه قدرت‌های پایدار، کاهش مصرف و آلودگی پیشرانه‌های خودرو است.

تغییر قلب تارا از سال آینده!

در ماه اردیبهشت سال 1401، شرکت ایران خودرو در نهمین نمایشگاه موتور ایران، موتور سه استوانه قوی‌تری که با سامانه پاشش مستقیم (GDI) و توان حدود 148 اسب بخار مجهز شده بود، معرفی کرد. این موتور با کد 3F3H شناخته می‌شود و طبق برنامه زمان‌بندی ایران خودرو، از نیمه اول سال 1403، به تدریج در خودروهای این شرکت استفاده خواهد شد.

ایران خودرو در نمایشگاه، برای اولین بار اعلام کرد که در سال 1402 قصد دارد مدل توسعه یافته‌ی تاجو را با موتور 3 سیلندر تنفس طبیعی 3F3L تولید کند. این موتور با استاندارد آلایندگی یورو6، حدود 120 اسب بخار و 185 نیوتن متر قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و با گیربکس MT6 استفاده می‌شود. از طریق شبیه‌سازی‌های انجام شده، این موتور از لحاظ عملکرد و مصرف سوخت نسبت به موتور فعلی خودروی تارا بهبود یافته است و مصرف خودرو را به 5.7 لیتر کاهش داده است. موتور سه سیلندر 3F3L، اولین عضو از خانواده‌ی موتورهای سه سیلندر ایران خودرو است که به تولید انبوه وارد می‌شود.

رونمایی موتور 3 سیلندر ایران خودرو
رونمایی موتور سه استوانه ایرانی

آقای پیمان شرقی، مدیر پروژه موتورهای سه استوانه ایران خودرو اعلام کرده است که موتورهای این شرکت بدون نیاز به تعمیر اساسی، بیش از 240 هزار کیلومتر را طی می‌کنند. برای دستیابی به این هدف، در طراحی این موتورها از زنجیره‌های نسل جدید به نام "زنجیر بی‌صدا" به جای تسمه تایم استفاده شده است.

تولید آزمایشی موتور 3 سیلندر توربو ایرانی

در دسامبر 2021، پیمان شرقی، مدیر طرح خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو، اعلام کرد که موتور توربوشارژ 1.3 لیتری در حال انجام آزمون‌های احتراقی است. او همچنین اظهار داشت که نمونه اولیه موتور 1.3 لیتری با تنفس طبیعی، در اردیبهشت 1400 تولید شده است.

مشخصات فنی آن‌ها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که موتور تنفس طبیعی، قدرت 86 اسب‌بخار و گشتاور 122 نیوتن‌متر دارد. همچنین، با توربوشارژ، موتور دوم توانایی تولید 120 اسب‌بخار قدرت و 185 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. اما موتور سوم با توربوشارژ و پاشش مستقیم سوخت (GDI) می‌تواند قدرت 148 اسب‌بخار و 240 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند، که این مشخصات بسیار قابل تحسین هستند.

موتور سه سیلندر توربو

در تولید موتورهای جدید، زنجیر به جای تسمه تایم استفاده شده است، که به طول عمر موتور افزوده است. قدرتمندترین نسخه این سلسله موتورها به زودی معرفی خواهد شد. آقای شرقی با اشاره به این موضوع، بیان کرد که موتور یک لیتری سه استوانه‌ای مناسب استفاده در خودروهای هیبرید است. این موتورها از قطعاتی استفاده می‌کنند که با هم مشترک هستند و این امر منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. آقای شرقی همچنین اظهار داشته که این موتورها قابلیت فروش و صادرات به شرکت‌های دیگر را دارند که این نکته به عنوان یک مزیت برای صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شود.

به طور میانگین، او بیان کرد که موتورهای ساخته شده توسط ایران‌خودرو، در کفی‌های در دست توسعه آنها حدوداً 5.5 لیتر برای هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند و این موتورها تا اواخر سال 1401 بر روی محصولات جدید این خودروساز نصب خواهند شد.

براساس گزارش‌های شرقی، تولید موتور باید در یک دوره زمانی شش ساله به دو میلیون و 780 هزار دستگاه برسد. این به این معنی است که در سال اول 50 هزار دستگاه، سال دوم 150 هزار دستگاه و در نهایت در سال 1404 تولید آن به 800 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

یکی از اولویت‌های اصلی در تولید این موتور، کیفیت قطعات آن بود. این موتور از مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت، عمر طولانی تا 240 هزار کیلومتر بدون نیاز به تعمیرات اساسی، کاهش آلایندگی و ایجاد فرصت‌های شغلی برخوردار است. در این پروژه، 34 شرکت دیگر نیز در فعالیت‌های مرتبط شرکت دارند. در نهایت، پیمان شرقی موتور سه استوانه را برگ برنده اصلی شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد.

شروع تست موتور سه استوانه توربو

مرداد 1400: تا سال 1402، موتورهای فعلی شرکت ایران خودرو قادر به اتباع استانداردهای مصرف سوخت مورد نظر نیستند. بنابراین، شرکت در دستور کار دارد تا تمام موتورهای خود از جمله موتورهای جدید سه استوانه را توسعه دهد. آقای مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو، اعلام کرده است که تست‌های موتور سه استوانه توربوشارژ به زودی آغاز خواهد شد.

در خانواده موتورهای سه سیلندر ایران خودرو، یک نسخه با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت به نام GDI نیز وجود دارد. این نسخه قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور EF7TC دارد و مصرف سوخت آن تنها 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. اما تولید و صنعتی‌سازی این موتور GDI حداقل 18 ماه زمان می‌برد.

رونمایی موتور سه استوانه ایران خودرو

در دسامبر 2020، موتور ملی سه سیلندر ایران خودرو، که به نام "موتور سه استوانه" شناخته می‌شود و با کد 3FX معرفی شده است، قرار است از زمستان سال 1401، نسخه یک لیتری خود را وارد مرحله تولید انبوه کند. همچنین، نسخه 1.3 لیتری این موتور از زمستان 1402 تولید خواهد شد.

موتور سه استوانه ایران خودرو
موتور سه استوانه ایران خودرو

موتور ملی سه استوانه شرکت ایران خودرو در آینده به طور کامل بر روی بیشتر خودروهای این شرکت نصب خواهد شد. این امر به دلیل قابلیت بالای انطباق موتور 3FX با انواع خودروهاست. ایران خودرو اعلام کرده است که این موتور می‌تواند در دسته‌های مختلف خودروها از جمله سگمنت A، سگمنت B، خودروهای کراس‌اور (CUV) و حتی خودروهای شاسی بلند (SUV) مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات موتور 3 سیلندر ایران خودرو

خانواده موتور 3FX ایران خودرو به صورت 4 نسخه مختلف تولید می‌شود. دو نسخه از آن به‌صورت گازسوز و دو نسخه دیگر به‌صورت بنزینی موجود هستند. مشخصات این چهار نسخه مختلف در جدول زیر آورده شده است:

کد موتور 3F0N 3F3N 3F3L 3F3H
استاندارد آلایندگی یورو 6
تعداد سوپاپ 12
نوع سوخت موتور بنزین بنزین CNG CNG
نوع تنفس موتور طبیعی توربو توربو توربو
حجم تقریبی موتور 1048cc 1299cc 1299cc 1299cc
فشار موثر (BMEP) 11.8bar 11.8bar 17.9bar 23.9bar
حداکثر قدرت موتور 72hp 87hp 120hp 148hp
حداکثر گشتاور موتور 98nm 122nm 185nm 240nm

اطلاعات جدول بالا بر اساس داده‌های رسمی ایران خودرو است.

هنوز ایران خودرو سگمنت موردنظر برای این چهار نسخه موتور 3FX را مشخص نکرده است. اعلامات اخیر ایران خودرو نشان می‌دهد که گیربکس مورد استفاده در برخی از این موتورها ممکن است متفاوت باشد.

در ادامه، چند نکته جالب درباره موتور سه استوانه ایران خودرو باید به شما بگویم:

موتور ملی سه سیلندر مناسب برای استفاده در خودروهای هیبریدی است. در صورتی که در آینده خودروهای هیبریدی ایرانی تولید شوند، احتمالا از این موتور استفاده خواهند کرد.

شرکت ایران خودرو امکان همکاری و اشتراک‌گذاری موتور ۳ سیلندری خود را با دیگر خودروسازان ایرانی دارد. اما واقعیت این است که بیشتر خودروسازان شخصی، از جمله مدیران خودرو و کرمان موتور، مجبورند موتورهای خود را از شرکت مادر بخرند. همچنین قرار است شرکت تیوان به زودی تولید موتور‌های ۳ و ۴ سیلندری خود را آغاز کند. بنابراین، احتمالاً این اظهارات آقای مقیمی به خودروسازان سایپایی اشاره دارد؛ شرکتی که در روند تولید موتور با مشکلات زیادی روبرو شد و در نهایت از موتور M15 بهبود یافته در آن استفاده کرد.

با داخلی‌سازی موتور ملی 3 سیلندر ایران خودرو به نرخ 97%، تنها 8 از 250 قطعه موتور از خارج تأمین می‌شوند.

ایران خودرو قصد دارد تا سال 1405 بیش از 1.2 میلیون دستگاه از این موتور سه سیلندر تولید کند. این تولیدات، علاوه بر کاهش 25 درصدی گازهای گلخانه‌ای، می‌توانند منجر به صرفه‌جویی 684 میلیون دلاری در مصرف ارز شوند.

پس از پنج سال از آغاز تولید موتور سه استوانه، ایران خودرو قدرت تولید 700 هزار واحد از این نوع موتور را در سال خواهد داشت.

موتور سه استوانه یا به عبارت دیگر نسل دوم موتورهای EF ایران خودرو، به منظور دستیابی به اهداف خاصی طراحی و تولید شده است.

  • بهبود استاندارد آلایندگی،
  • کاهش مصرف سوخت،
  • بهبود قدرت و گشتاور،

بنا به برنامه ریزی، در سال‌های آینده، موتور سه استوانه ایران‌خودرو به‌عنوان جایگزین برای همه موتورهای کنونی این شرکت معرفی خواهد شد.


شرایط فروش ایران خودرو

به منظور دریافت جدیدترین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و آشنایی با جدیدترین طرح‌های پیش‌فروش و فروش ویژه ایران خودرو، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

معرفی انواع پیشرانه ایرانی

برای مطالعه آخرین اخبار ماشین‌های ایرانی و مشاهده اطلاعات فنی جدیدترین مدل‌های موتورهای خودروهای ایرانی از شرکت‌های خودروسازی مختلف، به مقالات منتخب زیر مراجعه کنید:

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم