اخبار اتوبوس برقی در ایران

مقالات خودرویی

اتوبوس‌های برقی چینی 5 میلیارد ارزان‌تر از تولید داخلی

در اسفند ماه سال 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که تفاوت قیمت بین اتوبوس‌های برقی چینی و اتوبوس‌های برقی داخلی تقریباً 5 تا 6 میلیارد تومان است. اتوبوس‌های چینی به طور چشمگیری ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.

شهرداری تهران در لایحه بودجه 1403 اخذ اجازه شده که به منظور الکتریفیکاسیون حمل و نقل عمومی، اقدام به خرید اتوبوس، تاکسی، ون، موتورسیکلت و زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان محلی و خارجی می‌کند. همچنین این اجازه به شهرداری این اختیار را می‌دهد که قراردادهای خود را به سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات شهری واگذار کند. برای تامین مالی، خرید، بازاریابی، بهره‌برداری و خدمات پس از فروش، شهرداری می‌تواند از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین از شرکت‌های بخش خصوصی خودرو شاپلکیت حداقلی (کمتر از 50 درصد) استفاده کند.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، درباره برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد که این اقدام بسیار مهم است و خرید اتوبوس‌ها وظیفه شهرداری است. او افزود که تاریخچه شهر تهران نشان داده که شهرداری هرگز اقدام به خرید تاکسی و موتور نکرده و تنها تسهیل‌گر بوده است. اگر شهرداری وارد عمل خرید موتور و تاکسی شود، این نشان‌دهنده توجه آنها به سود و ایجاد شرکت خودروسازی است که ممکن است در مسائل وزارت صنعت دخالت داشته باشد و خارج از وظایف اصلی شهرداری تهران باشد.

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم خودمان خودروسازی راه‌اندازی کنیم. از بعد از عبارت "خرید اتوبوس برقی" تا انتهای تبصره، این جمله حذف شود. ما باید به شهرداری تهران اجازه دهیم اتوبوس‌های برقی را خریداری کند و به خریداران موتورسیکلت و رانندگان تاکسی در ارائه کمک‌های فنی و مالی کمک کند. ما باید نظارت خود را به درستی انجام دهیم. در واقع، ایده‌ای ندارد که شهرداری و شورای شهر به کارخانه خودروسازی راه‌اندازی کنند. وزارت صنعت و معدن دارای وظیفه‌ای است که این کار را انجام دهد.

شهردار تهران اظهار کرد که وضعیت سوخت فسیلی و تامین آن در کشور بحرانی است و لازم است به سوی الکتریفیکاسیون حرکت کنیم، یک هدف که در برنامه چهارم شهرداری تعیین شده است. اقداماتی در زمینه اتوبوس‌های برقی آغاز شده است و تعدادی از آن‌ها با هزینه‌های تنوع‌طلبانه تهیه شده‌اند. قیمت کمترین اتوبوس 316 هزار یورو و بیشترین آن 347 هزار یورو بود و ما حتی قراردادی برای برخی از آن‌ها امضا کرده‌ایم. پس از مطالعه بیشتر در سفر به چین، متوجه شدیم که قیمت اتوبوس‌های برقی در چین بسیار پایین‌تر از قیمت‌های داخلی است. حاصل بررسی‌های ما این است که می‌توانیم اتوبوس‌های با کیفیت و مناسبی با قیمت 220 هزار یورو تهیه کنیم. تعدادی از این اتوبوس‌ها به بندرعباس ارسال شده‌اند و کارشناسان تایید کرده‌اند که این اتوبوس‌ها با کیفیت مناسبی هستند. هدف ما این است که قطعات اتوبوس‌های الکتریکی را نیز وارد کشور کنیم و فناوری تولید آن را به کشور منتقل کنیم. با تهیه 2500 دستگاه اتوبوس الکتریکی، حدود 15 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد شد.

آغاز فعالیت اولین اتوبوس برقی تهران

اخبار منتشر شده توسط روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره آغاز فعالیت آزمایشی یک اتوبوس برقی جدید اعلام شد. این اتوبوس، تولید کشور چین است و برای انجام تست های فنی و بررسی عملکرد و کارایی، به صورت آزمایشی در خطوط اتوبوسرانی فعال شده است. در صورت موفقیت این آزمایشات، برنامه انعقاد قرارداد با شرکت تولید کننده موجود است.

باتری این اتوبوس از نوع لیتیومی با ظرفیت 423 کیلووات ساعت است و با استفاده از استانداردهای اتحادیه اروپا ساخته شده است. این اتوبوس برای عبور از مناطق شیب دار تا 20 درصد مناسب است و با یک بار شارژ می‌تواند تا 200 کیلومتر حرکت کند.

اتوبوسی که روز 12 بهمن‌ماه در خط هفت تندرو از میدان بهارستان تا میدان جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرده است، برای بررسی فنی میدانی و جابجایی مسافران شهری مورد استفاده قرار گرفته است.

ورود دو اتوبوس برقی در بهمن ماه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محسن هرمزی اعلام کرد که در بهمن ماه، دو دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور می‌شود تا به عنوان نمونه برای سایر دستگاه‌ها خدمت کند. پس از آن، قرارداد خرید ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی از چین به مرحله اجرایی خواهد رسید. طبق توافقات موجود، انتظار می‌رود پس از آن دستگاه‌های بعدی در دسته‌های ۲۰۰ تایی هر ۲ ماه، به کشور وارد شوند.

با ورود اتوبوس‌های برقی جدید به تهران، با یک‌بار شارژ می‌توان یک شبانه‌روز کامل خدمات حمل و نقل عمومی را به شهروندان ارائه داد. شرکت‌های داخلی نیز می‌توانند از این تکنولوژی بهره برده و از آن بهره‌مند شوند. در حال حاضر، قرارداد‌های واردات ۲۵ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتور برقی به اتمام رسیده است. امیدواریم که این واردات به بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک شایانی کند. همچنین، همراه با این واردات، عملیات بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری بی‌آرتی انجام خواهد شد تا تا پایان امسال این پروژه به اتمام برسد. همچنین، از ابتدای سال ۱۲ قطارهای مترو نیز مورد اورهال قرار گرفته‌اند.

وی امیدوار است تلاش‌های انجام شده بتواند وضعیت حمل‌ونقل عمومی را تا سال آینده بهبود بخشد. با ورود تدریجی وسایل نقلیه جدید، این پیشرفت قابل مشاهده خواهد بود.

معاون شهردار تهران اعلام کرد که در هماهنگی با وزارت دفاع، قصد داریم بیش از ۱۰۰۰ کارتخوان جدید را در اتوبوس‌های خصوصی شهر نصب و راه‌اندازی کنیم.

تسهیل واردات 2000 اتوبوس برقی

در دسامبر 2023، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، در مورد برنامه‌های دولت برای گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران صحبت کرد. او اعلام کرد که پس از بازدید شهردار تهران از چین و انعقاد توافق‌نامه‌ها، یک توافق بین وزارت کشور و بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز برای واردات اتوبوس‌های برقی از چین بستن شده است. او تأکید کرد که دولت به تعهد خود برای اختصاص منابع ارزی مورد نیاز برای شهرداری تهران در زمان‌بندی معین پایبند است، تا فرایند واردات 2000 دستگاه اتوبوس برقی به روال خود ادامه دهد.

شهروندان تهران شهردار تهران را به خاطر تعامل مثبت با دولت در زمینه مدیریت شهری تحسین کردند. علاوه بر واردات، تولید داخلی نیز اهمیت دارد. شرکت‌های داخلی در حال حاضر ظرفیت تولید 4 هزار اتوبوس برقی در سال را دارند و بخشی از آن با همراهی دولت به شهرداری تهران اختصاص خواهد یافت. گسترش ناوگان تاکسی‌های برقی نیز از اولویت‌های دولت است و توسعه آن از طریق واردات و تولید داخلی انجام می‌شود. شهرداری تهران و البرز تاکسی‌های برقی وارداتی را در حاشیه قرار داده‌اند و ایستگاه‌های شارژ برقی نیز ایجاد شده است. همچنین، دولت به توسعه خودروهای برقی اهمیت می‌دهد و منابع ارزی لازم برای آن را تأمین کرده است. اخیرا، شهرداری تهران با هماهنگی وزارت کشور قرارداد واردات 791 واگن را امضا کرده است و دولت نیز برای کلان‌شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و قم 365 واگن را تأمین و تجهیز خواهد کرد.

اتوبوس‌های برقی سال آینده می‌رسند

در دسامبر 2023 ، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، بیان کرد که قرارداد تولید اتوبوس‌های برقی، ون‌ها و تاکسی‌ها در داخل کشور امضا شده و فرایند تولید آغاز شده است. او اظهار کرد که احتمالا تا پایان سال جاری هیچ وسیله نقلیه‌ای تحویل داده نخواهد شد و اتوبوس‌های برقی در دسترس مردم شهر تهران قرار خواهد گرفت.

درباره ورود ون‌ها و تاکسی‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی، منتظریم تا منابع مالی و زمینه‌های لازم برای این ورود فراهم شود. برای ورود 1000 دستگاه ون برقی و 1000 دستگاه ون دیزل مقرر شده، اما هنوز نمی‌دانیم وضعیت ورود آنها چگونه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار دارد که تمام ون‌ها برقی باشند و ما هم با این اصرار موافقیم. این ون‌ها مصرف برق کمی دارند و تنها باتری‌هایشان باید شارژ شود. مشکلی در مورد مصرف برق این ون‌ها وجود ندارد و می‌توان آنها را در سطح شهر نصب کرد. اتوبوس‌ها نیز با یک بار شارژ باتری می‌توانند روزی خدمات دهند. همچنین، برای شارژ خودروها در داخل منازل نیز امکاناتی وجود دارد که بیشتر از آن در سطح شهر نیز فراهم شود.

تامین ارز موردنیاز واردات اتوبوس‌های برقی

در آذر ماه سال 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خبر اعلام موافقت بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی برای وسایل حمل و نقل عمومی برقی را اعلام کرد. او افزود که در یک سفر به چین، قرارداد تأمین یک میلیارد و 40 میلیون یورو برای خرید 2000 دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی، 10 هزار دستگاه ون و 100 هزار موتورسیکلت برقی از دولت و بانک مرکزی انجام شده است. این معامله به تأیید رسیده و دستور تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی صادر شده است. انتخاب و تایید مدل‌های اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت برقی نیز این هفته انجام خواهد شد و قرارداد تأمین کالا برای ورود وسایل به ایران امضا خواهد شد. امیدوارم این توافقات منجر به ورود حجم زیادی از این وسایل به کشور بشود.

در طی سه ماه آینده، 50 درصد از حجم قرارداد وارد می‌شود و تا شش ماه آینده، کل حجم قرارداد به تهران منتقل خواهد شد. این مدل تأمین منابع مالی بر اساس یوزانس یکساله تا سه ساله است که به صورت خاص برای موتور (یکساله)، تاکسی و ون (18 ماهه) و اتوبوس برقی (3 ساله) اعمال می‌شود. نیز برای تأمین ارز، با کمک بانک مرکزی همکاری صورت گرفته است. همچنین ثبت سفارش این وسایل، پس از اعلام نهایی قرارداد، توسط شرکت‌ها و بانک‌های معتبر انجام خواهد شد. در طی شش ماه آینده، 2 هزار دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی برقی، 10 هزار دستگاه ون برقی و 100 هزار موتورسیکلت برقی به دسترس قرار خواهند گرفت و نیمی از این تعداد در همین بازه زمانی، وارد تهران خواهند شد.

زمینه ورود 2000 خودرو برقی فراهم شده است

در آبان 1402، مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در مورد ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور توضیحاتی ارائه کرد. گروه‌های مختلف، از جمله وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، اقدامات لازم را برای فراهم‌سازی زمینه ورود 2000 دستگاه خودروی برقی تا یکسال آینده انجام داده‌اند.

با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری‌ها در زمینه حفظ هوای پاک و نیز تاکید دولت سیزدهم بر الکتریفیکاسیون حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برنامه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی الکتریکی از جمله اتوبوس، وان و تاکسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

انعقاد قرارداد تامین هزار اتوبوس برقی 

در مهر ماه سال 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که زیرساخت برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در دست تأمین است. او اعلام کرد که قراردادهای لازم با شرکت‌های سازنده خودرو و موتورسیکلت برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی در سال آینده امضا می‌شود. همچنین، او اظهار کرد که در همکاری با دولت، اولین گام برقی‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت رفته است. تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین شهرداری تهران، وزارت صنعت و وزارت نیرو در خصوص برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران امضا شده است و اخیراً با وزیر صنعت، مفاد تفاهم‌نامه مذکور برای هماهنگی با شرکت‌های خودروساز به منظور تأمین به موقع اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، مورد بازبینی قرار گرفته است.

با حمایت دولت و همکاری وزارت نیرو و وزارت صمت، زیرساخت‌های برقی‌سازی حمل و نقل عمومی در تهران در سه حوزه اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت در حال پیگیری است. امیدواریم با تلاش‌های زیاد، سال آینده بتوانیم بخشی از ناوگان را برقی کنیم و اولین گام مهم را در مسیر برقی‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت برداشته باشیم.

آقای هرمزی بیان کرد که برای تأمین ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی، قراردادهای جداگانه انعقاد شده است. همچنین، برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، دو قرارداد امضا شده و قرارداد دیگری برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر در دست بررسی است. بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده، وزارت نیرو و وزارت صمت همکاری خواهند داشت؛ وزارت نیرو در زمینه تأمین زیرساخت و وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش و مدیریت شهری.

خرید اتوبوس برقی برای کرج

در ماه مهر سال 1402، شهر کرج به عنوان چهارمین کلانشهر کشور، با مشکلات جدی آلودگی هوا روبرو است. این مشکل از تردد فزاینده خودروها به دلیل مسیر آزاد راه تهران - کرج - قزوین در مرکز شهر، به همراه صنایع سنگین و نیروگاه منتظر قائم ناشی می‌شود. همچنین، وجود معادن شن و ماسه در منطقه، به‌خصوص در شهرستان‌های نظرآباد و ساوجبلاغ در غرب استان البرز، باعث تشدید آلودگی هوا در این منطقه شده و با بادهای متمایل به این سو، گرد و خاک را به خارج از کرج و تهران منتقل می‌کند.

از چند سال اخیر، ناوگان حمل و نقل عمومی کرج که قدیمی و فرسوده است، یکی از دلایل اصلی تشدید آلودگی هوا در این منطقه شده است. اگرچه بخشی از اتوبوس‌های قدیمی کرج با خودروهای جدید جایگزین شده‌اند، اما این مسئله مشکل اساسی را در حل مسئله آلودگی هوا ایجاد کرده است. اتوبوس‌های عمومی کرج قبل از دهه ۹۰ حدود ۲۵۰۰ دستگاه بودند. با تشدید تحریم‌ها، فرایند نوسازی این ناوگان متوقف شد و برخی از اتوبوس‌ها به دلیل فرسودگی و آلودگی به محیط زیست از حرکت خارج شدند. در حال حاضر، تعداد تقریبی ۵۵۰ اتوبوس در شهر کرج فعالیت می‌کنند و پیش‌بینی شده است که تا پایان سال حدود ۱۵۰ اتوبوس جدید به این ناوگان اضافه شوند.

با شیوه‌های مناسب مدیریتی، مسئولان اجرایی و شهرداری کرج از اوایل دهه 80 به سرعت با آلودگی هوا و ترافیک افزایش یافته مبارزه کردند. آن‌ها برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی متعددی را برای بهبود شرایط شهری ارایه دادند، از جمله احداث خطوط قطار شهری، بهبودی سیستم حمل‌ونقل عمومی و بازآراستی معابر. با این حال، مشکلات مالی به اجرای کامل این طرح‌ها جلو گرفت. برای مثال، پروژه خط 2 قطار شهری کرج، که از سال 1395 آغاز شد و در نظر بود تا سال 1390 بهره‌برداری شود، به دلیل مشکلات اجرایی تا دولت سیزدهم به تعویق افتاد.

بخش عمده بودجه شهر کرج در دور شورای ششم به توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق ریلی، نوسازی و ایجاد بزرگراه‌ها اختصاص یافته است. این شهر در فعالیت‌های عمرانی، اصلی‌ترین تمرکز خود را در حوزه حمل و نقل دارد. قسمت اول خط قطار شهری کرج در اسفند 1401 به بهره‌برداری رسید. حمایت‌های دولت سیزدهم در ارتقای این پروژه موثر بوده و باعث گسترش و تکمیل خطوط قطار شهری شده است. تاکنون 15 کیلومتر از تونل‌های آن حفاری شده و قرار است که بخش مهمی از این پروژه تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد. برنامه‌های شهری کرج شامل توسعه مترو و مدیریت ترافیک در جهت کاهش آلودگی هوا و تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی است. ایستگاه چهارراه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی کرج تا پایان امسال متصل خواهد شد. همچنین، نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها اخیرا توجه ویژه‌ای در مدیریت شهری کرج یافته است و تعداد زیادی اتوبوس جدید به ناوگان افزوده شده و خودروهای قدیمی از ناوگان خارج شده‌اند.

همچنین در یک اقدام دیگر، حدود 100 ون جدید خریداری شده است که برای جایگزینی ناوگان عمومی کلانشهر کرج تهیه شده‌اند. اما این اقدام نتوانسته است اثربخشی مطلوبی در کاهش فرسودگی ناوگان داشته باشد. در حال حاضر، بیشتر تاکسی‌های این کلانشهر، که تعداد آنها به حدود 13 هزار دستگاه می‌رسد، در وضعیت نیازمند به تعویض قرار دارند.

جلوآیی ناوگان شهری کرج با اتوبوس‌های برقی وارد یک مرحله جدید از خدمات شهری شده است. این توسعه نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب است که مدیران شهری کلان شهر کرج تصمیم‌گیری برای انجام این پروژه را انجام داده‌اند و اجرای زیرساخت‌ها بر اساس گفته مقامات اجرایی در دستور کار قرار دارد. با ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی هوای استان البرز و شهر کرج کاهش یافته و از نظرات مقامات مسئول، این پیشرفت یک راهکار مؤثر برای بهره‌وری از فناوری جدید و کنترل آلودگی‌ها از طریق روش‌های نوین است.

گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست البرز حاکی از این است که 62 درصد آلودگی هوای این استان به تردد خودروها برمی‌گردد. به طور کلی، استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی در شهرهایی مانند کرج، می‌تواند کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا و تمیز کردن محیط زیست این منطقه داشته باشد. برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از انرژی های تمیز در خودروها و تجهیزات صنعتی، می‌تواند باعث محدود شدن آلاینده‌های محیط زیست شود.

در حین بازدید از یک شرکت سازنده اتوبوس های برقی، شهردار کرج موافقتنامه خرید 40 دستگاه اتوبوس برای بهبود خدمات عمومی شهر امضا کرد. او اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون قراردادهای متعددی برای تأمین وسایل نقلیه عمومی به این منظور انعقاد شده است و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اولویت‌های شورای شهر و مدیریت شهری به شدت پیگیری می‌شود. استفاده از اتوبوس‌های برقی نیز در کرج و تهران به دلیل توجه ویژه به این موضوع، در آینده نزدیک ممکن است شروع شود.

شهردار کرج اعلام کرد که بشکه‌های نفتی که برای آتش‌نشانی استفاده می‌شوند، در حین آتش‌نشانی پر از کسری و گلوله هستند که بر افراد اطراف خطرناک است. او بیان کرد که شهرداری برنامه دارد اتوبوس‌های برقی را برای استفاده در کلانشهر اختصاص دهد و برای تامین هزینه آنها، از منابع مالی دولت و بودجه شهری استفاده می‌کند. این تدابیر جزئی از تلاش‌های شهرداری برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در شهر است.

همچنین پس از انعقاد تفاهم‌نامه خرید اتوبوس‌های برقی، طرح تجهیز مسیرهای شهری کرج به امکانات مناسب برای فعالیت اتوبوس‌های برقی در کرج راه‌اندازی شد. شهردار کرج اعلام کرد که توسعه امکانات برای فعالیت اتوبوس‌های برقی به عنوان اولویت اصلی این کلانشهر خواهد بود. مسئولان مدیریت شهری کرج باور دارند که ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر در دو سال اخیر تغییر کرده و فرآیند توسعه آن به سرعت پیش می‌رود. گسترش فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی پاک و ارزان باعث می‌شود تا مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی، از این ناوگان استفاده کنند و بهبود ترافیک در شهری چون کرج را تجربه کنند.


اخبار حمل و نقل برقی در ایران

این صنعت خودرو در ایران و همچنین خدمات حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ کشور، در حال تحولات اساسی است. ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، این تحول را به شکل قابل توجهی شتاب داده است. برای دریافت آخرین اخبار مربوط به خودروهای الکتریکی، ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران و وضعیت فعلی تولید موتورهای برقی در کشورمان، می‌توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

لطفا متن مورد نظر را مجددا وارد کنید تا بتوانم بهبود بخشی کنم و بازنویسی کنم.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ