حذف خودروهای صفر ارزان از بازار آمریکا

مقالات خودرویی

خداحافظی با خودروهای ارزان‌تر از 20 هزار دلار

به پایان سال آینده، احتمالاً حتی یک خودروی صفر کیلومتر از قیمت 20 هزار دلار پایین‌تر در بازار یافت نخواهد شد. برندهای میتسوبیشی، کیا و نیسان با خروج از بازار آمریکا، چندین خودروی سریع‌فروش را با قیمت‌های پایین‌تر از 20 هزار دلار به لیست خودروهای خود اضافه کردند. این شرکت‌ها از سال 2019 تاکنون بازار خودرو آمریکا را ترک کرده‌اند.

قبل از شیوع ویروس کرونا در سال 2019، متوسط قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا به 38 هزار دلار می­‌رسید. با امکان فروش خودروهای اقتصادی، قیمت‌های این خودروها به این میزان رسیده بود. اما از سال 2020، با شیوع کرونا و مشکلات زنجیره تولید، شرکت‌های خودروسازی مجبور به تولید مدل‌های کمی اقتصادی‌تر در بازار شدند.

این موج حذف خودروها با حذف فورد فیستا، شورولت کروز و اسمارت آغاز شد و پس از آن، خودروهایی مانند هیوندای اکسنت، فورد اکو اسپرت، فولکس واگن بیتل، و دوو ماتیز (که به شورولت اسپارک تغییر نام داد) نیز از بازار کشیده شدند. در حالی که شورولت اسپارک، زمانی به عنوان ارزان‌ترین خودروی خریدنی در ایالات متحده شناخته می‌شد.

با توجه به آقای تایسون جومینی، که در موسسه جی‌دی پاور به عنوان معاون بخش تجزیه و تحلیل داده‌ها فعالیت می‌کند، توقف تولید خودروهای ارزان نتیجه‌ای از کمبود تراشه نیست. این مشکل باعث شده که شرکت‌های خودروسازی تصمیم بگیرند مدل‌های گران‌قیمتتر را به عنوان اولویت تولید در نظر بگیرند. علاوه بر این، بر اساس نظر آقای جومینی، بعضی از شرکت‌ها مانند هوندا پس از بهبود شرایط بازار، شروع به عرضه تیپ‌های ارزان‌تر خود کردند، اما حتی سیویک که به عنوان یک خودروی ارزان و مقرون به صرفه شناخته می‌شود، در سال 2024 به قیمت نزدیک به 25 هزار دلار عرضه می‌شود. آکورد هوندا با قیمت 28 هزار دلار، 4 هزار دلار گران‌تر از سال 2019 است و CR-V هم با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار بدون‌دستر به دستر قیمت موجود نیست.

به غیر از این موارد، آینده بازار خودروهای ارزان‌تر از 20 هزار دلار چیست؟ احتمالاً این بخش از بازار به سرعت کاهش خواهد یافت. فروش 15.5 میلیون خودرو صفر کیلومتر در سال گذشته در آمریکا، نشان می‌دهد که حتی با افزایش قیمت‌ها، تقاضا برای خودروها همچنان قوی است. به همین دلیل، تولیدکنندگان خودرو به هیچ انگیزه‌ای برای تولید خودروهای ارزان‌تر از 20 هزار دلار نخواهند داشت.

میانگین قیمت خودروی صفر در آمریکا

به همین دلیل، میانگین قیمت خودروهای جدید در بازار آمریکا با یک افزایش 36 درصدی نسبت به سال 2019 به 46 هزار دلار رسیده است. با در نظر گرفتن اینکه میانگین درآمد سالانه در ایالات متحده در سال 2023 حدود 60 هزار دلار است، به نظر می‌رسد که بسیاری از آمریکایی‌ها بدون دریافت وام پنج‌ساله، نه قادر به خریداری خودرویی با قیمت 46 هزار دلار هستند. این در حالی است که میانگین درآمد سالانه در این کشور در سال 2019 بیش از 68 هزار دلار بود.

با توجه به گفته آقای جومینی در گفتگو با Motor1، امسال برای اولین بار از شیوع کرونا، میانگین قیمت خودروها در آمریکا کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد. جی‌دی پاور تصور می‌کند که قیمت خودروهای صفر کیلومتر تا سال ۲۰۲۴ با میانگین کاهش ۱۱۰۰ دلاری به ۴۴٫۹۰۰ دلار برسد. همچنین، برای ماه فوریه امسال، پیش‌بینی شده که قیمت خودروها بیش از ۱٬۹۰۰ دلار کاهش یابد و به میانگین ۴۴٬۰۴۵ دلار برسد.

در حالی که خبرهای خوبی برای مشتریان خودروهای صفر کیلومتر وجود دارد، اما باید پذیرفت که بازار خودروهای استفاده شده نیز با مشکلات ذاتی روبرو است. این شرایط نامنظم از اواخر سال 2021 شروع شده و در سال 2022 ادامه پیدا کرده است. پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده، تعداد کمتری از خودروهای کارکرده برای فروش در بازار قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، تعداد خودروهای با سن پنج سال یا بیشتر که در سال 2024 به 13.7 میلیون دستگاه و در 2025 به 12.5 میلیون دستگاه کاهش یافته‌اند، باعث کاهش تعداد خودروهای کارکرده موجود برای خریداران می‌شود.

از آنجا که تعداد مدل‌های ارزان‌قیمت روزبه‌روز افزایش می‌یابد، بازار خودروهای صفر کیلومتر با قیمت کمتر از 30 هزار دلار ، فرصتی جدید برای شرکت‌های خودروساز فراهم می‌آورد. به گفته‌ی آقای جومینی، قبل از شیوع کرونا، 47 درصد از بازار خودروهای نو به مدل‌های ارزان‌تر از 30 هزار دلار تعلق داشتند که امروزه به فقط 17 درصد کاهش یافته است.

امید به عرضه خودروهای ارزان با نفوذ چین

خودروسازان معتبری مانند چری، بی‌وای‌دی و گریت وال، رشد چشمگیری در بازار خودروهای ارزان‌تر از 30 هزار دلار داشته‌اند، به‌طوری‌که تعداد فروش آن‌ها در اروپا تا سال 2023 به بیش از 400 هزار دستگاه افزایش یافته است. با این وجود، ورود خودروهای چینی به بازار می‌تواند رقابت را برای آن‌ها سخت‌تر کند. این شرکت‌ها در حال حاضر حدود 8 درصد از بازار اروپا را در اختیار دارند، اما توقع می‌رود که این رقم تا سال 2025 به 15 درصد افزایش یابد.

به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین، چری قصد دارد در آینده‌ای نزدیک وارد بازار آمریکا شود. این شرکت در حال حاضر برخی از محصولات خود را در مکزیک با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار عرضه می‌کند. برایان وو، معاون اجرایی چری در مکزیک در یک گفتگو با نشریه موتورترند در سال گذشته اهمیت بازار آمریکا برای این برند را تأکید کرد و اشاره کرد که شرکت برنامه‌هایی برای ورود به این بازار دارد. چری تلاش‌هایی برای ورود به بازار آمریکا در سال‌های 2005 و 2020 داشته است که موفق نبوده است، اما به‌نظر می‌رسد این شرکت از تصمیم خود دست نکشیده است.

جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم