ترخیص خودرو از گمرک در سال 1402

مقالات خودرویی

ترخیص خودرو از گمرک فرودگاه پیام

در اسفند ماه سال 1402، گمرک ایران اعلام کرد که گمرک فرودگاه پیام به لیست گمرکات تخصصی ترخیص خودروها اضافه شده است.

گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرد که گمرک فرودگاه پیام به عنوان گمرک تخصصی ترخیص خودرو فعالیت خود را آغاز کرده است. این تصمیم به دلیل آمادگی و زیرساخت‌های لازم در استان البرز اعلام شده است و با موافقت معاونت امور گمرکی صورت گرفته است.

ترخیص خودروهای وارداتی ادامه دارد

در مهر ماه سال 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، درباره‌ی فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی توضیحاتی ارائه کرد. وی اظهار داشت که بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودروها، محصولات خود را از گمرکات ترخیص کرده و اطلاعات مربوط به خودروها را به سازمان حمایت ارسال کرده‌اند. این اطلاعات پس از بررسی توسط سازمان، به شورای رقابت ارسال خواهد شد. ضیغمی افزود: "تا کنون در مرحله شورای رقابت، تأخیری در اعلام قیمت‌ها تجربه نکرده‌ایم."

اطلاعات ارسالی از برخی شرکت‌های واردکننده ممکن است ناقص باشد و این می‌تواند باعث کندی در فرآیند قیمت‌گذاری شود. فعلاً شرکت‌های واردکننده هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی مدارک لازم را ارسال کرده و خودروهایشان را از گمرکات ترخیص کرده‌اند. سایر برندها نیز در حال ترخیص محصولات خود هستند. سامانه یکپارچه خودرو در حال به‌روزرسانی است تا آماده عرضه خودروها در طی هفته آینده باشد. پس از تکمیل اطلاعات و ارسال آن‌ها به سازمان حمایت، لیست خودروها در سامانه بارگذاری شده و مشتریان می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند.

صاحب کالا و گمرک باید در ارزش‌گذاری توافق کنند

در ماه شهریور سال 1402، تعدادی از خودروهای وارداتی در گمرکات به دلیل عدم توافق بین صاحب کالا و گمرک درباره ارزش آن‌ها، در دپو‌های گمرکی منتظر مانده‌اند. در این صورت، این خودروها به مناقصه گذاشته می‌شوند تا به فروش برسند. اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اظهار داشت که عدم توافق مربوط به ارزش‌گذاری، عامل اصلی تأخیر در ترخیص این خودروهاست. به عبارت دیگر، ابتدا باید ارزش این خودروها مشخص شود تا بتوان آن‌ها را اظهار و ترخیص کرد.

تعداد 1217 دستگاه خودرو تجاری و سواری وارداتی در گمرک بندر شهید باهنر وجود دارد. برخی از این خودرو‌ها از گذشته در گمرک نگهداری شده‌اند و برخی دیگر اخیراً وارد شده‌اند. دلیل نگهداری این خودروها در گمرک اختلافات بین صاحبان کالا و گمرک در مورد ارزش‌گذاری آنها است. در یک جلسه‌ای اخیر در استان هرمزگان، برای رفع موانع ترخیص خودروهای رسوبی در گمرک تصمیم گرفته شد که در صورت عدم توافق بین صاحبان کالا و گمرک، خودروها به عنوان اموال متروکه اعلام و به حراج عمومی گذاشته شوند تا شرایط ترخیص آنها از گمرکات فراهم شود. از طرفی، سازمان استاندارد ایران حمایت کامل خود را از واردات خودروهای با کیفیت و رقابتی اعلام کرده است، اما برخی افراد اشتباها باور دارند که سازمان استاندارد مخالف واردات خودروها است. برخی از افراد حقیقی و حقوقی اعتقاد دارند که نقاط ضعف و مشکلاتی که در زمینه واردات خودروها وجود دارد، ناشی از آن‌ها نیست و بنابراین تمایل به پذیرش مسئولیت ندارند. به عبارت دیگر، آن‌ها سعی می‌کنند نقاط ضعف خود را با پوشاندن زیر مسائل جانبی، مخفی کنند.

وی تاکید کرد که سازمان ملی استاندارد با واردات خودروهای با کیفیت و رقابتی موافق است. برخی افراد ادعا می‌کنند که سازمان استاندارد مخالفت می‌کند، اما این ادعا صحیح نیست و باید توجه داشت که برخی از واردکنندگان ظرفیت لازم برای مدیریت این واردات را ندارند.

الزام پذیرش ضمانتنامه بانکی برای ترخیص خودرو وارداتی

در ماه شهریور سال 1402، واردات خودروها به صورت آزاد شد، اما هنوز مانع‌های زیادی برای این فرآیند وجود دارد. این مشکلات شامل استانداردها، مشکلات ناشی از شماره گذاری، تاخیرها در تامین ارز و مسائل جانبی مختلف می‌باشد. تنها در برخی از موارد، اقدامات تصمیم‌گیری از سوی مقام‌های مسئول، بهبود چشمگیری در این زمینه ایجاد نکرده است.

یکی از موانع عجیب، کاهش تسریع ترخیص کالاها است. قبلاً با ارائه ضمانتنامه بانکی، ترخیص کالاها را آسان می‌کردند. اما بعد از آزادسازی واردات خودرو، این روش لغو شده و باعث کاهش سرعت تحویل خودروهای وارداتی به بازار شده است.

واردات خودروها به صورت کنترل شده جهت تنظیم بازار خودرو و پاسخگویی به نیازهای مشتریان بسیار حیاتی است. در شرایط فعلی، ارائه ضمانتنامه بانکی و سایر تسهیلات می‌تواند بهبودی در فرایند عرضه خودروهای وارداتی ایجاد کند.

ترخیص قطعی 1218 خودرو از ابتدای سال جاری

در ماه شهریور سال 1402، بر اساس گزارش گمرک ایران، 1218 دستگاه خودرو خارجی پس از تشریفات گمرکی، وارد کشور شده‌اند. ارزش این 1218 خودرو تقریبا 25 میلیون و 371 هزار دلار بوده است.

در 5 ماهه ابتدای سال 1402، 11 گمرک واردات خودرو سواری انجام دادند. از این گمرک‌ها، گمرک شهید باهنر بندرعباس با ترخیص 485 دستگاه در رتبه اول، و گمرکات غرب تهران با 431 دستگاه و گمرک شهریار (تهران) با 131 دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در این بازه زمانی، کلیه خودروهای سواری جدید، همکاران در سراسر ایران، به تعداد 2323 دستگاه در گمرک ها ثبت شده‌اند. از این تعداد، 1218 دستگاه ترخیص شده و وارد شده‌اند و 1105 دستگاه هم در صف ترخیص قرار دارند و در حال پردازش هستند. بیشترین تعداد خودروهای سواری وارداتی در صف ترخیص به گمرک غرب تهران با 760 دستگاه است و گمرکات شهریار (تهران) با 193 دستگاه و قزوین با 72 دستگاه از جایگاه‌های بعدی بهره می‌برند.

ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک

در تاریخ 29 مردادماه 1402، مهدی اسلام پناه، رییس سازمان استاندارد کشور، و مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، بازدیدی از خودروهای وارداتی موجود در بنادر هرمزگان انجام دادند.

یکی از شحنه‌ها شامل ۴ نوع محصول هیوندای مختلف، از جمله النترا و توسان است. به دلیل نقض استانداردهای مربوط، هنوز اظهار نشده‌اند و با دستور رییس سازمان استاندارد، این خودروها به زودی اظهار و از گمرک ترخیص خواهند شد.

خوش است که احتیاجات خودروهای وارد شده به کشور با سرعت بخشی به ترخیص آنها رفع شود. این اقدام باعث تخلیه سریع‌تر شمار بیشتری از خودروها در بنادر استان خواهد شد و به نوسازی ناوگان حمل و نقل کمک می‌کند. ترخیص هزار دستگاه خودروی النترا و استفاده از آنها در حمل و نقل کشور، در توازن بازار خودرویی کشور تاثیرگذار خواهد بود. براساس اطلاعات وارد شده، این اقدام بعد از درخواست صاحب کالا انجام شده است و کارشناسان استاندارد نیز حاضرند اطمینان حاصل کنند که تمامی مراحل ترخیص به درستی صورت گرفته است.

وی بیان کرد که در صورت وجود مشکلاتی برای واردات، تمام تلاش خواهد شد تا این موانع برطرف شده و فرآیند ورود کالاها به کشور به شکلی آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود.

نماینده شرکت کرمان موتور اعلام کرد که بیش از ۹۰۰ دستگاه خودروی هیوندای این شرکت در بندر شهید باهنر تخلیه شده‌اند. همچنین او اعلام کرد که به دستور رییس سازمان استاندارد کشور، برای رفع مشکلات واردات این خودروها تلاش می‌شود.

هزار دستگاه النترا ترخیص می‌شود

در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، مهدی اسلام پناه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد، از بندر شهید باهنر بندرعباس دیدار کرد و اعلام کرد که هزار دستگاه خودروی النترا در روز 29 مردادماه ترخیص خواهد شدند و به بهبود ناوگان حمل و نقل کشور کمک خواهند کرد.

وی توضیح داد که ترخیص این خودروها می‌تواند بازار را تنظیم کند. این موضوع قبلا اعلام نشده بود که از صاحب کالا درخواست شده است و کارشناسان استاندارد نیز حاضر هستند تا تطابق‌های لازم برای ترخیص را بررسی کنند. در صورت وجود مشکلات در واردات، تلاش خواهیم کرد تا موانع را برطرف کرده و فرایند را تسریع دهیم. دولت به نظارت‌های میدانی و اقدامات عملیاتی تاکید دارد تا موانع مختلف را از بین برد و راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهد.

آمار ترخیص خودرو از گمرک تا مرداد 1402

در مورخ یکم مرداد ماه 1402، آقای محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، درباره وضعیت ترخیص کالا از گمرکات کشور اظهار نموده‌اند. او به آسیب‌های اساسی در ایستایی کالا در گمرکات کشور اشاره کرده است که بیشتر به دو موضوع برمی‌گردد.

در حوزه گمرک، مواردی وجود دارد که به قبل و بعد از اظهار کالا مربوط می‌شود. یکی از مسائل مطرح، رسوب و ماندگاری مرتبط با بعد از اظهار کالا است، و دیگری زمانی است که با وجود اظهار کالا، کالا از گمرک خارج نمی‌شود. از طرفی، شروع تشریفات گمرکی نیازمند داشتن اسناد مالکیت است و در صورت عدم وجود اسناد مربوط به حمل یا ثبت سفارش، نمی‌توان کالا را به گمرک اظهار کرد. ارائه اسناد مورد نیاز می‌تواند باعث آغاز تشریفات گمرکی شود، به علاوه، به توجه به اهمیت پاسخگویی سیستمی دستگاه‌های مرتبط با وضعیت استعلامات، باید در مدت زمان مشخص (حداکثر 7 روز) به استعلامات پاسخ داد تا تشریفات گمرکی به درستی انجام شود.

در مورد کد ساتا یا کد تخصیص ارز مشکلات دیگری نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که بشرطی کالاهای اساسی مشکلی نخواهند داشت، اما بیش از 3000 کد تعرفه بدون تخصیص کد ساتا وجود دارند که به آن‌ها تخصیص ارز صورت نمی‌گیرد.

محمد رضوانی فر؛ رئیس کل گمرک کشور

بنا به اظهارات رئیس کل گمرک، تاکنون 1621 دستگاه خودرو به گمرکات ارسال شده است. از این تعداد، تقریباً 928 دستگاه در مراحل مختلف گمرکی قرار دارند و حدود 690 دستگاه نیز به اتمام رسیده و ترخیص شده‌اند.

براساس سقف واردات خودروهای به ارزش 2 میلیارد دلار در سال جاری، تقریباً 40 میلیون دلار حقوق ورودی پرداخت شده است. این به این معناست که ما به آهستگی از ظرفیت واردات خودرو استفاده می کنیم و حقوق ورودی به مرور پرداخت می شود. اما این آمار نشان می دهد که در حوزه حقوق ورودی خودرو، پیشرفت کمی صورت گرفته است که نیاز به رسیدگی فوری دارد. تا تاریخ 20 مرداد، تقریباً 59 میلیون دلار حقوق ورودی پرداخت شده است، که این میزان دو برابر میزانی است که در همان دوره مشابه سال گذشته پرداخت شده بود. اما در عین حال، تعهدات بودجه در این حوزه به تأخیر افتاده است.

ترخیص خودروهای هیوندای از گمرک هرمزگان

در ماه مرداد سال 1402، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های دریافتی، حدود یک هزار دستگاه خودروی سانگ‌یانگ و هیوندای (شامل النترا، توسان، کریتا، اکسنت) به کشور وارد شده‌اند و در بنادر استان هرمزگان منتظر ترخیص مانده‌اند. به همین منظور، وی از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواسته است تا با صدور دستور ویژه قضایی، فوراً اقدام به تعیین تکلیف و ترخیص این خودرو‌ها نمایند.

وی برای جلوگیری از احتکار و سوء استفاده‌های احتمالی با ورود به موضوع تأخیر در ترخیص خودرو‌های وارداتی، به دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مأموریت داده شده است. او باید شرکت‌های واردکننده را الزام دهد که به نحوی عمل کنند که فرآیند ترخیص خودرو‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

خودروهای هیوندای در گمرکات جنوب

قهرمان با تأکید بر اینکه انبارهای گمرکات نباید به محل تجمیع و انباشت کالا تبدیل شوند، تصریح کرد که در صورت اثبات هر گونه تخلف و تعطیلی بدون دلیل مشخص که هدف آن احتکار و افزایش قیمت کالاهای وارداتی یا کسب منافع غیرقانونی باشد، متخلفان مورد تعقیب قرار خواهند گرفت و پرونده‌های قضایی برای آن‌ها تشکیل داده خواهد شد.

ترخیص خودروهای چانگان وارداتی از گمرک

در تاریخ 9 مرداد 1402، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با حضور در گمرک غرب تهران، دستور ترخیص یک هزار و 133 خودرو وارداتی در این گمرک را صادر کرد. این خودروها که بدلیل عدم تطابق با استانداردها در پارکینگ گمرک دپو شده بودند، پس از اخذ تعهد قانونی از سوی واردکننده و تطابق با اظهاریه، توسط رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ترخیص شدند.

در حین بازدید، اسلام‌پناه بیان کرد که خودروهایی که تاییدیه نوع و تطابق تولید را دارند، در کمتر از 24 ساعت پس از اظهار ترخیص از گمرک آماده تحویل به مشتریان خواهند بود. وی اضافه کرد که به واردکننده‌ها مجوز واردات صادر شده و پس از ورود و انجام امور اظهار ترخیص و انتظار قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت، خودروها به بازار منطقه و شبکه توزیع عرضه می‌شوند.

خودروهای چانگان در گمرک تهران

وی اظهار داشت که خودروهای وارداتی باید قابلیت پاس خواندن استانداردهای قانونی معتبر و مورد توجه را داشته باشند. اگر واردکنندگان مدارک تاییدیه اصالت و تعهد در مورد نوع خودرو از مبدا را داشته باشند و با اخذ تعهدات قانونی وارد کننده یا روش­های دیگر، ترخیص انجام می­شود. اسلام پناه افزود: عدم ترخیص خودرو فقط به مسائل استاندارد و گمرک مربوط نیست و گاهی دیگر عوامل نیز تاخیر ایجاد می­کنند.

تکذیب خبر توقف ترخیص خودروهای کره‌ای

در اردیبهشت 1402، وزارت صمت اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و اخباری در فضای مجازی که مدعی محدودیت و توقف واردات خودروهای کره‌ای بودند را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده بود که هیچگونه محدودیت یا توقفی در واردات خودروهای کره‌ای تصمیم گرفته نشده است.

«به اطلاع می‌رساند که شرکت‌های واردکننده خودروهای کره‌ای در حال حصول ارز و انجام فرآیند گمرکی هستند. اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها بدون تایید دقیق و قابل اعتماد نیستند.»

در یک خبر تکذیب شده آمده بود که طبق تغییرات جدیدی که هنوز رسماً منتشر نشده اند، سقف ارزش واردات خودروها از ۲۰ هزار یورو به ۳۵ هزار یورو افزایش خواهد یافت. همچنین، تعرفه‌ها نیز افزایش خواهند یافت و واردات خودروهای کره‌ای ممکن است متوقف شود. اما وزارت صمت هنوز هیچ اعلام رسمی در این زمینه نکرده است و فقط با اشاره به ادامه تخصیص ارز و ترخیص خودروهای کره‌ای، موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

شرط گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی

در بهمن 1401، معاون گمرک ایران توضیح داد که مصوبه ساماندهی واردات خودروها توسط دولت ابلاغ شده است. در این مصوبه، مبالغ سود بازرگانی برای واردات خودروها به صورت علی‌الحساب مشخص شده است و دولت موقتا ارزش سود بازرگانی را بر اساس قدرت موتور و ارزش خودروها تعیین کرده است.

وی توضیح داد که پس از ترخیص خودروها، آنها باید در بورس قرار داده و به فروش برسند. تفاوت قیمت فروش باید به حساب گمرک واریز شود و پس از این مرحله، پروانه ترخیص نهایی صادر خواهد شد. به عبارت دیگر، در صورت عدم فروش خودرو در بورس، پروانه ترخیص برای خودروهای نگهداری شده در گمرک صادر نخواهد شد.

ترخیص 200 دستگاه تویوتا هایس

در آذر ماه سال 1401، بر اساس مکاتباتی که بین مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران و مدیر کل گمرک بوشهر صورت گرفته است، 220 دستگاه ون تویوتا هایس که در گمرک نگهداری می‌شوند، به زودی ترخیص خواهند شد. این ون‌ها متعلق به شرکت تولیدی مزین خودرو فراز، زیرمجموعه‌ای از شرکت ایران‌روور، می‌باشند و بعد از انجام تجهیزات و تبدیل آنها به خودروهای امدادی و خدمات شهری، به نیروهای اورژانس، شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های مربوطه تحویل داده خواهند شد.

وضعیت پرونده‌ ایرتویا و نگین‌ خودرو

در اکتبر 2022، دادستان تهران، علی صالحی، اعلام کرد که تا به این لحظه 234 خودرو از شرکت‌های ایرتویا و نگین‌خودرو به مشتریان تحویل داده شده‌اند و 180 خودرو دیگر نیز در حال آماده‌سازی برای تحویل به مشتریان هستند.

وی اشاره کرد که دادستانی پرونده‌های خاصی از شرکت‌های ایرویا و نگین‌خودرو را هفتگی بررسی می‌کند. افرادی که خودرو از این شرکت‌ها را دریافت نکرده‌اند و تمایل به بازگرداندن وجه پرداختی دارند، می‌توانند بر اساس شاخص بانک مرکزی پرداخت خود را انجام دهند. فرآیند ثبت‌نام حتی در تعطیلات هفتگی نیز ادامه دارد و مزایده بر روی ۵۲ دستگاه خودرو از این شرکت‌ها در روزهای آینده برگزار خواهد شد. تصمیم گرفته شده است که این پرونده تا جلوگیری از هرگونه تاخیر با تلاش فعال همکاران، به نتیجه خوبی منجر شود.

مجوز ترخیص هزار دستگاه آمبولانس 

در مهر ماه سال 1401، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه‌ای را که برای ورود و ترخیص یک هزار دستگاه آمبولانس برای سازمان اورژانس کشور لازم است، ابلاغ کرد تا اجرا شود.

در راستای بهره‌مندی از خدمات خیرین و سازمان‌های بین‌المللی، هیئت وزیران تصمیم گرفته است برای تأمین تجهیزات و توزیع عادلانه آن‌ها در مناطق کم‌برخوردار کشور، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، بهبود ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی و سلامت به شهروندان را تحقق بخشد. بنابراین، با درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هیئت وزیران به صدور مجوز برای ثبت سفارش، ورود، ترخیص و شماره‌گذاری یک هزار دستگاه آمبولانس اهدایی از سازمان‌های بین‌المللی و خیرین پیشنهاد داده و این پیشنهاد توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفته شد.

این اقدام به منظور استفاده در پایگاه‌های اورژانس کشور بوده است. این اقدام بدون رعایت شرایط مقرر در ضوابط فنی واردات خودرو، بدون پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی انجام شده و همچنین از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شده است. این فعالیت با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط به موضوع انجام گرفته است.

چگونه دو هزار خودرو دپو شده ترخیص می‌شوند؟

تا شهریور ماه سال 1401، از کلیه 12 هزار خودروی قرار داده شده در گمرکات کشور، تقریباً 10 هزار خودرو ترخیص شدند. اما حدود 2 هزار خودرو هنوز هم در بنادر و گمرکات منتظر ترخیص هستند.

به گفته روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، حدود 2200 خودرو در اماکن بندری و گمرکی به نگهداری مانده‌اند. این خودروها به سه دسته تقسیم می‌شوند: حدود 900 خودرو بدون ثبت سفارش، حدود 1000 خودرو با ثبت سفارش اما دارای پرونده قضایی و حدود 200 خودرو که براساس مشخصات مشخص شده، از منطقه آزاد اروند، با مواصفات خاص و یا ساخت آمریکا می‌باشند. از این 200 خودرو، چند مورد قبل از سال ۱۳۹۳ تولید شده‌اند.

بر اساس گفته‌های ایشان، اگر سیاست‌گذاران امکان ثبت سفارش برای 900 دستگاه خودرویی که در حال حاضر سفارش ندارند ولی ارزششان قبل از بحران ارزی سال 97 پرداخت شده، فراهم کنند، این خودروها می‌توانند وارد فرایند ترخیص شوند. لازم به ذکر است که در صورتی که کالا ثبت سفارش، منشأ ارز یا قبض انبار معتبری نداشته باشد، نمی‌تواند در گمرک اظهار شود؛ با این حال، بیشتر این خودروها قبض انبار و منشأ ارزشان تأیید شده‌اند و تنها به دلیل عدم ثبت سفارش قابل استفاده نیستند.

آقای لطیفی توضیح داد که بیش از هزار خودرویی که در برابر پرونده‌های قضائی قرار دارند، باید از طریق قوه قضائیه پیگیری شود. صاحبین این خودروها، در صورت دریافت رای برائت، قادر خواهند بود خودروهای خود را ترخیص کنند. پیشتر تعدادی از این خودروها رای برائت گرفته و ترخیص شده‌اند، اما این فرایند هر ماه با تعداد کمی انجام می‌شود. همچنین، ورود خودروهای با ظرفیت 2500 سی‌سی به بالا واگذاریده به آمریکا یا سفارش آمریکا، بر اساس قوانین کشور ممنوع است. اما برای ترخیص این خودروها، نیاز به تصمیم سیاست‌گذاران داریم و اگر اجازه داده شود، گمرک آماده است ترخیص این خودروها را انجام دهد.

و در پایان، آن بیان کرد که اگر خودروهایی دارای مشکلات قانونی باشند و به عنوان کالاهای قاچاق شناخته شوند و اثبات شود که واردات آن‌ها غیرقانونی بوده است، آن‌ها به سازمان اموال تملیکی منتقل خواهند شد و تصمیمات لازم در خصوص آن‌ها توسط این سازمان انجام خواهد شد.

120 خودرو لوکس اموال تملیکی بندرعباس تعیین تکلیف شدند

در ماه شهریور سال 1401، مجتبی قهرمانی، رئیس دادگستری استان هرمزگان، از ستاد مدیریت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان بازدید کرد.

در یک جلسه با حضور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، مدیران و کارکنان اموال تملیکی استان، مسئولان بنادر و دریانوردی، و نمایندگان شرکت‌های کانتینری بزرگ، موضوع تعیین سرنوشت 120 خودرو لوکس خارجی موجود در انبار اموال تملیکی بندرعباس بررسی و پیگیری شد.

آقای قهرمانی اعلام کرد که پرونده 120 دستگاه خودرو لوکس وارداتی، که متعلق به شرکت نگین‌خودرو است، در حال بررسی توسط مسئولان قضایی و سازمان اموال تملیکی قرار دارد. برای تسریع در ترخیص 100 دستگاه خودرو دیگر، تدابیر لازم اتخاذ شده و خودروها به تدریج به صاحبانشان تحویل داده می‌شوند.

مسئله مهمی که رئیس قوه قضاییه در سفر استانی به بوشهر بر آن تأکید کرده است، تعیین وضعیت خودروهای وارداتی خارجی و اموال موجود در انبارهای گمرکی و تملیکی است. او به این موضوع در حین بازدید از گمرک و انبار تملیکی این استان توجه ویژه‌ای داشته است.

پیگیری قضائی برای خودروهای ترخیص نشده

در تاریخ 6 مردادماه 1401، آقای اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، در حین سفر خود به بوشهر، از مدیران این استان خواسته است تا بررسی کنند که چرا هنوز برخی از خودروها در گمرکات کشور ترخیص نشده‌اند و خودروهای داخل دپوها و بنادر و سازمان اموال تملیکی بررسی شوند و تکلیف آن‌ها تعیین شود.

ترخیص خودرو از گمرک
انبار سازمان اموال تملیکی در بوشهر

بعد از وقوع این اتفاق، آقای روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، توضیح داد که مشکلات خودروها در واردات، مربوط به گمرک نیست و باید مقامات بالاتر درباره ترتیب مرحله‌به‌مرحله ترخیص آن‌ها تصمیم بگیرند. او همچنین وضعیت فعلی خودروهایی که هنوز ترخیص نشده‌اند را شرح داد که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید:

پس از اعلام ممنوعیت واردات خودروها در اوایل سال 1397، حدود 12 هزار دستگاه از خودروها قادر به ترخیص از گمرک نشدند. در حالی که دولت یازدهم، واردکنندگان خودروها را به انجام مراحل تشریفات و دریافت مجوزهای لازم تشویق می‌کرد.

در چندین بار، اکثریت از خودروهای موجود در انبار گمرک، ترخیص شده و از میان حدود 12 هزار دستگاه، بیش از 10 هزار دستگاه به بازار عرضه شدند.

در حال حاضر، تقریباً 2000 خودرو در گمرکات کشور منتظر ترخیص هستند، اما از این تعداد، 900 خودرو به دلیل مشکلات در ثبت سفارش، اجازه ترخیص ندارند. اکثر این خودروها مدل‌های قدیمی تر از سال 2017 هستند و حدود 300 خودرو در آنها ثبت سفارش شده است. اما به دلیل اعلام ممنوعیت ورود این خودروها به کشور، آن‌ها هنوز ترخیص نشده‌اند. اگر دولت مصوبه‌ای جدید اعلام کند، این خودروها نیز می‌توانند از گمرک ترخیص شوند.

تقریبا 1000 دستگاه دیگر نیز به دلیل مشکلات حقوقی قادر به ترخیص از گمرک نیستند و باید منتظر رای دادگاه باشند. اگر برای این خودروها رای صادر شود، آنها سلب امتیاز خواهند شد و به سازمان اموال تعلق خواهند گرفت. اما در صورت صدور رای برائت، واردکنندگان می‌توانند بدون تأخیر به ترتیب روال گمرکی را انجام داده و خودروها را ترخیص کنند.

۵- تعداد خودروهای دیگری که در دپو قرار دارند، قبل از سال ۱۳۹۳ وارد کشور شده‌اند و مطابق با مصوبات مربوطه توزیع می‌شوند.

تعداد خودروهای دیگری که در انبار قرار دارند، یا خودروهای با موتور بیش از 2500 سی‌سی هستند یا خودروهای تولید یا سفارش آمریکا می‌باشند که امکان واردات آنها وجود ندارد. برای مثال، تقریباً 140 خودرو به دلیل این دلیل در انبار منطقه آزاد اروند نگهداری می‌شوند.

شرایط ترخیص خودروهای دپویی در گمرک

در آذر ماه سال ۱۴۰۰، پس از تصویب طرح آزادسازی واردات خودروها توسط مجلس، آقای ارونقی (معاون فنی گمرک ایران) اعلام کرده است که پیش‌نویس دستورالعمل ترخیص خودروهای نگهداری شده در دپوهای گمرکات کشور آماده شده است.

انبار سازمان اموال تملیکی در بوشهر

این پیش‌نویس به وزارت اقتصاد ارسال شده است و پس از تصویب توسط هیئت وزیران، اجازه ترخیص خودروهای رسوبی در گمرکات کشور را خواهد داد. اصلی‌ترین نکته در این پیش‌نویس، فعال شدن مجدد ثبت سفارش است. این امر به دلیل امکان تعیین تکلیف بسیاری از خودروها توسط گمرک بوده و این خودروها پس از باز شدن ثبت سفارش، امکان ترخیص را خواهند داشت. شرایط دیگر مورد نیاز برای ترخیص خودروهای دپو شده به شرح زیر است:

- ثبت سفارش برای واردات خودروهایی که قبض انبار آن‌ها تا تاریخ 16 دی ماه 1397 صادر شده باشد، در صورت تایید منشأ ارز توسط بانک مرکزی، مجاز است.

تا تاریخ 27 دی 1397، ثبت سفارش برای خودروهایی که قبض انبار گرفته، اما ارز بانکی دارند و پرداخت اختلاف ارز با ارز نیمایی می‌تواند انجام شود. اختصاص هر ارز جدیدی برای این گروه خودروها ممنوع است.

سفارش خرید خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار، با پرداخت 40% مالیات اضافی بر تعرفه گمرکی، مجاز است.

خودروهای با موتور بیشتر از 2500 سی‌سی به جز آن‌هایی که سهمیه جانبازان را دارند و پیش از شهریورماه 1393 وارد کشور شده و دارای ثبت سفارش هستند، قابل ترخیص نیستند.

خودروهای با موتور بزرگتر از 2500 سی‌سی که تا تاریخ 31 مرداد 1397 وارد مناطق آزاد شده‌اند و قبض انبار آن‌ها صادر شده است، می‌توانند در این مناطق ترخیص و تردد کنند.

خودروهایی که دارای پرونده قضایی هستند، باید شرایط زیر را داشته باشند: رای قطعی از مرجع رسیدگی‌کننده صادر شده باشد و مشمول «منع پیگیرد» یا «برائت از پیگرد» باشند. در این صورت، این خودروها قابلیت ترخیص دارند و هیچ محدودیت زمانی برای انجام این عملیات وجود ندارد.

آمار خودروهای ترخیص نشده از گمرک

در آبان ماه 1400، گزارش جدید گمرک به وزارت اقتصاد منتقل شد که نشان می دهد بیش از دو هزار دستگاه خودرو هنوز در دپوهای گمرکی قرار دارند و وضعیت ترخیص آن‌ها از سال 1397 تاکنون مشخص نشده است. براساس این گزارش، وضعیت فعلی خودروهای سواری که در دپوهای گمرکی قرار دارند به گونه‌ای زیر است:

  1. تعداد 1089 خودرو، بدلیل داشتن پرونده قضایی، امکان ترخیص ندارند. البته در برخی از این پرونده‌ها، با ترخیص خودروها موافقت شده است.
  2. تعداد 927 خودرو، زیر 2500 سی‌سی هستند اما بدلیل نداشتن ثبت سفارش، امکان ترخیص ندارند.
  3. تعداد 100 خودرو، بالای 2500 سی‌سی هستند و امکان ترخیص ندارند.
  4. تعداد 82 خودرو در گمرک خرمشهر دپو شده‌اند که از این تعداد، 73 خودرو به علت سفارش‌گذاری آمریکا و 9 خودرو نیز به علت بالای 2500 سی‌سی، امکان ترخیص ندارند.
  5. تعداد 51 خودرو نیز با اینکه کمتر از 2500 سی‌سی هستند و اظهار گمرکی شده‌اند اما بدلیل عدم صدور پروانه، امکان ترخیص ندارند.

تکلیف خودروهای ترخیص نشده از گمرک چیست؟

در تاریخ ۱۴۰۰ تیر، وضعیت خودروهای باقی‌مانده در گمرکات کشور مشخص شده و در انتظار تصویب هیئت دولت قرار دارد. آقای میرمعینی، معاون فروش سازمان تملیکی، اعلام کرده است که جزئیات ترخیص خودروهای دپویی در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است و برای انجام این تصویب، انتظار اصلاحیه ماده ۱۷ قانون واردات خودروها از سوی دولت می‌رود. طبق طرح، خودروهای باقی‌مانده در گمرکات باید به شرح زیر مورد بررسی قرار بگیرند:

  • برخی از خودروها، امکان واگذاری به اورژانس یا ناجا را دارند.
  • برخی از خودروهای زیر 2500 سی‌سی، به شرط فروش در داخل، امکان فروش و واگذاری را دارند.
  • برخی از خودروهای بالای 2500 سی‌سی، به شرط تردد در مناطق آزاد، امکان فروش از طریق مزایده را دارند.
  • خودروهای آمریکایی و خودروهایی که فاقد نمایندگی هستند نیز باید امحای فنی شوند. 

اخبار ترخیص وسایل نقلیه

لطفا جزییات جدید در مورد روند ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک و همچنین شرایط ترخیص خودروها و موتورها از پارکینگ پلیس را در مقالات زیر بخوانید:

برای بهتر کردن متن، ابتدا حذف کنید که دو نقطه نقطه. سپس متن را به صورت زیر بازنویسی کنید: "من از روی دوستی و نگرانی به شما اطلاعاتی ارسال کرده‌ام. امیدوارم از آن استفاده کنید."

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم