شرکتهای بزرگ خودروسازی به منظور افزایش سهم بازار، تنوع محصولات خود را افزایش میدهند تا بتوانند نیازهای مختلف مشتریان با سلیقههای گوناگون را برآورده کنند. این روش در صنعت خودرو هم قابل مشاهده است و نه تنها خودروهایی با تناژها و اندازههای مختلف ساخته میشود، بلکه حتی جهت و مسافتی که یک کامیون باید طی کند هم در نظر گرفته میشود. مدل MAN TGS در نقش کشنده برادر کوچکتر خود، به زودی وارد جادههای کشور میشود و به عنوان یک کامیون و کشنده با کاربریهای متنوع عرضه میشود.
آشنایی با کشنده مان TGS
تلاش برای ساخت خودروهای کوچکتر و با ابعاد کوچکتر و موتورهای ضعیفتر با هزینه نگهداری و عملیاتی کمتر، بخشی از فلسفه ساخت کامیونهای دورتا دوشسری است. این رویه، در گذشته توسط تولیدکنندگان خودروها برای ساختن کامیونهایی با ابعاد کوچکتر و موتورهای ضعیفتر استفاده میشده است. اما در حال حاضر، شرکتهایی مانند مرسدس بنز، ولوو، داف و من، با ساخت خودروهایی با ابعاد کوچکتر و موتورهای ضعیفتر، در این زمینه به رقابت میپردازند.
این روزها، کلاس این نوع وسیله نقلیه در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این به دلیل هزینه های بالایی است که ماشین های سنگین و قدرتمند به همراه دارند و اصلا با استفاده هایی که برای آن ها درنظر گرفته شده است، شامل هستند. همچنین، این نوع وسیله نقلیه معمولاً شامل قابلیت های خاص و مختلف برای استفاده های دیگر نیز می شود. برعکس، در شرکت هایی مانند مرسدس بنز، ایویکو، رنو، داف، اسکانیا و ولوو، تمرکز بیشتری بر روی محصولات خاص مانند آروکس، FMX و یا XT و غیره وجود دارد. اما، شرکت ما از سری TGS نیز برای در میان راه های بلند و بلند استفاده می کند و همچنین برای استفاده های خاص مانند معدنی و خارج از جاده.
مشخصات فنی کشنده مان TGS
سری TGS مان یک کشنده با کاربریهای مختلف است که میتواند برای فواصل میان برد و بلند برد، کامیون و کمپرسیهای معدنی و راهسازی استفاده شود. با این حال، با توجه به اینکه بازار اصلی خودروهای تجاری در کشور ما برای کشندههای جادهای است، نسخه TGS وارداتی به همین نوع خواهد بود. در نمایشگاه حمل و نقل سال ۱۳۹۵، نمونهای از کشنده TGS در کنار TGX به نمایش گذاشته شد و در آینده ممکن است نمونههای سه و چهار محوره و شاسی متنوعی برای کاربریهای دیگر نیز به بازار عرضه شوند.
مدل TGS در تیپهای مختلف ساخته میشود. این مدلها از دو محوره 2×4 شروع شده و تا چهار محوره تک دیفرانسیل یا چهار دیفرانسیل متنوع هستند. بنابراین، کامیون TGS برای کاربریهای متنوعی مناسب است. موتورهای استفاده شده در این کامیونها به دو نوع 12.4 لیتری و 9 لیتری محدود میشوند. ممکن است نسخههای وارداتی با قدرتهای 440، 480 یا حتی 520 اسب بخار به کشورمان عرضه شوند. به دلیل اشتراک فنی با مدل TGX، خدمات دهی به این کامیونها راحتتر است و تنوع قطعات فنی کاهش مییابد که در صنعت خودروسازی رواج دارد.
گیربکس نصب شده بر روی کشندههای سری TGS نیز، مانند سری TGX، از نوع Tipmatic هستند که یک نوع گیربکس نیمه اتوماتیک است. در این گیربکس، راننده میتواند بر اساس نیاز خود، در دندهکشی شرکت کند. آنها دارای برنامههای مختلفی هستند و حتی در یک مرحله میتوانند تا سه دنده را تعویض کنند که به کاهش استهلاک گیربکس کمک میکند. علاوه بر این، این گیربکسها دارای برنامه تعویض دنده بر اساس توپوگرافی و مسیر جاده هستند تا در شکل مسیر و پیچ و خم و فراز و نزول جاده، یک تعویض دنده بهتر و دقیقتر انجام دهند.
تریلرهای وارداتی سری TGS توسط کابین TM ساخته شده اند. این کابین، بزرگترین کابین در سری TGS است و اندازه هایی متفاوت با برادر بزرگتر، یعنی TGX دارد. ابعاد خارجی این تریلر 2280 در 2240 میلیمتر است و ارتفاع تونل موتور آن 280 میلیمتر است. فاصله بین کف و سقف درون اتاق 1690 میلیمتر است. این تریلر دارای سیستم تعلیق بادی در عقب و تعلیق پارابولیک در جلو است.
دو خودروی مرسدسبنز آکسور و ولوو FM، که به شناختهشدهترین بازیگران در بازار خودروهای کشنده محسوب میشوند، قرار دارند. متاسفانه، نسخههای کمکار این دو خودرو در ایران موجود نیستند. اما خودروی TGS میتواند جای دیگری را برای خود بدست آورد. افرادی که به دنبال یک خودروی کشنده اروپایی مدرن هستند ولی تمایلی به پرداخت مبالغ بالا برای خودروهای بزرگ مانند FH و یا رنو T و... ندارند، میتوانند TGS را انتخاب کنند. البته این وابسته به کاربری و نیازهای فرد است. اگر قیمت TGS به طور رقابتی و جذابی عرضه شود، میتواند با بازار رقابت کند. وگرنه ممکن است شکست بینی روبرو شود.
تفاوت اصلی سری TGS و TGX در چیست؟
سری TGS در واقع یک نوع کابین کوچکتر از سری TGX است که بهعنوان محصول پرچمدار مان شناخته میشود. این کابینها در شرکتهای تجاری ساز برای مسافتهای نسبتاً کوتاه استفاده میشوند. اما به دلیل راحتی استفاده و هزینههای نگهداری کمتر، بسیاری از مشتریان این کابینها را برای مسافتهای بلند هم استفاده میکنند.
رقبای مان TGS در ایران
رقبای خودروی TGS تماماً از خارج واردات میشوند و در این بازار محصولات نو و نیمه استوک قریبالوقوع نبوده و وجود ندارد. با توجه به این واقعیت، میتوان گفت که رقبای اروپایی وارداتی در حال حاضر تنها رقبای واقعی TGS هستند. اما در انتخاب بین یک کامیون حجیم و یک کامیون متوسط، قیمت خدمات و قطعات ، تأثیرگذار است و میتواند عامل تصمیمگیری خریدار باشد.