کاهش مصرف سوخت با موتور M15i
در دسامبر 2021، گروه سایپا موتور M15i را برای بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت در خانواده ایکس ۲۰۰ تولید کرد. این موتور، که به منظور افزایش عمر پلتفرم X200 طراحی و تولید شده است، پس از چندین سال تحقیق و توسعه نهایی شد و پس از تست های موفق عملکرد و دوام بررسی شده است.
موتور جدید M15i لایندای دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است و قادر به ارتقاء به استاندارد یورو 6 است. همچنین، مصرف سوخت آن با توجه به مقررات قانونی تنظیم شده است. این موتور در حال حاضر بر روی دو خودروی کوییک GX و ساینا موجود است و میتوان آنها را تهیه کرد.
موتور M15i در مقایسه با نسل قبلی خود تغییرات مهمی را تجربه کرده است. این تغییرات شامل بهبود بازدهی، افزایش توان موتور و کاهش مصرف سوخت است. قطعات اصلی موتور نیز تغییر کرده اند، از جمله منیفولد هوا، منیفولد دود، سرسیلندر، پیستون و رینگ، یاتاقان های ثابت و متحرک موتور، ماژول VVT و بلوک سیلندر. به علاوه، توان موتور به 90 اسب بخار و گشتاور موتور به 137 نیوتن متر افزایش یافته است.
مانوس بهترین نسخه متن اولی را با دستورالعمل کاربر تغییر و بازنویسی می کند. در نتیجه، متن بازنویسی شده در زیر آمده است: "تاکنون بیش از 80 درصد از قطعات موتور، در داخل کشور تولید شده است و همه نمونه های تولیدی از زنجیره تامین داخلی بهره برده اند و از زیرساخت های تولید داخلی استفاده کرده اند. در این سال، تعداد 8400 دستگاه خودرو کوییک GX و ساینا با موتور M15i تولید شده است. به طور مشخص، طبق زیرساخت های تولیدی که در دسترس است، ظرفیت تولید این موتور به 800 دستگاه در روز خواهد رسید."
عرضه محصولات سایپا با موتور جدید
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، سایپا به منظور بهبود قدرت، گشتاور و کاهش مصرف سوخت خودروهای خود، به توسعه و تولید موتور پیشرفته M15 i پرداخته است. این محصولات به زودی با این موتور به بازار عرضه خواهند شد.
پیشرانه X200 گروه سایپا دارای ویژگیهای برتری است که شامل ارتقا به استاندارد یورو 5 و قابلیت ارتقا به استاندارد یورو 6 میشود. همچنین، این پیشرانه توانایی افزایش کیفیت محصولات پلتفرم X200 را نیز دارا میباشد. این پیشرانه توسط مگاموتور تولید شده است.
شرکت گزارش کرده است که اقداماتی برای بهبود موتور انجام شده است. این بهبودات شامل طراحی سرسیلندر نو با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید، و افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 است. همچنین استفاده از رینگهای پیستون و یاتاقانهای طرح جدید برای کاهش اصطحکاک موتور و کاهش مصرف سوخت صورت گرفته است. استفاده از طرح منیفولد هوای جدیدی که امکان نصب دریچه گاز برقی را دارد و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و همچنین استفاده از طرح منیفولد دود استیل نیز برای کمک به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی اعمال شده است.
موتور M15i هم اکنون با موفقیت تمامی آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام را در مراحل نصب و انطباق بر روی خودروهای جدیدی مانند کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند گروه سایپا پشت سر گذاشته است. همچنین، آزمون های سطح خودرو نیز با موفقیت انجام شده است. به همین دلیل، موتور M15i آماده به بازار عرضه و به مشتریان عرضه شده است.
با قدرت 137 نیوتن متر و توان 90 اسب بخار، این پیشرانه عملکردی حدود 7 درصد بهتر و مصرف سوخت حدود نیم لیتر کمتر نسبت به موتور M15 فعلی دارد. خودروهای ساخته شده با این موتور به زودی در بازار خودروهای سایپا عرضه خواهند شد.
موتورهای جدید سایپا با مصرف سوخت کم تر
در سال ۲۰۲۲، هفته پژوهش با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و نمایندههایی از شرکتهای دانشبنیان برگزار شد. در این مراسم، به طور کلی ۱۷ تفاهمنامه و قرارداد پژوهشی با شرکتهای دانشبنیان منعقد شدند. یکی از تفاهمنامهها، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت بهبود عملکرد و راندمان موتور و برنامهریزی تولید ۱۰۰ هزار خودرو ساینا دوگانهسوز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بود.
گروه خودروسازی سایپا و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، دو تفاهم نامه منعقده را در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل برای بهبود عملکرد و راندمان موتورهای تکسوز و دوگانهسوز CNG و به دنبال آن توسعه همکاری در سطح خودروها، امضا کردهاند. هدف این تفاهم نامهها، کاهش مصرف سوختهای فسیلی، کاهش آلودگی محیط زیست، تضمین تأمین پایدار سوخت و استفاده از سوخت CNG اقتصادی در تولید موتورهای گروه خودروسازی سایپا است.
در مراسم حضورمان در جشنواره هنری نجوم، آقای تیموری، مدیرعامل سایپا، به یادآوری موارد زیر پرداختند:
- یکی از سیاستهای گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر، ایجاد زیرساخت برای تولید خودروهای سیانجیسوز است که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایینتر خواهد داشت.
- تولید 100 هزار خودرو سواری ساینا دوگانهسوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد.
- در سال آینده 65 هزار خودرو نیسان دوگانهسوز در برنامه تولید سایپا قرار دارد. همچنین نیسانهایی با ظرفیت حجمی بزرگتر و دوگانهسوز به منظور حمل بار بیشتر طراحی شده و در دست ساخت است که با تعبیه دو کپسول گازی سیانجی روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارد.
- پلتفرم ون 14 نفره دوگانهسوز دو کپسوله با 400 کیلومتر پیمایش در سطح شهر، سال بعد عرضه میشود.
- کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
- موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد. همچنین موتور M24 جدید نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کمتری دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.
- اولین قرارداد تولید موتورهای هیبریدی منعقد شده و تا دو سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهند شد که 80 درصد ساخت داخل هستند و علاوه بر سیانجیسوز، هیبریدی هم خواهند بود.
- خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد.
- در یک سال گذشته مراجعه مشتریان سایپا به نمایندگیها 400 درصد کاهش یافته است.
تغییر قلب ساینا و کوییک در آیندهای نزدیک!
احسان جابری، قائممقام اجرایی مدیرعامل مگاموتور، اعلام کرد که متخصصین مگاموتور توانستهاند با موفقیت و با توجه به پارامترهای رفتاری، سطح عملکرد موتور M15 سایپا را به طرز قابل توجهی ارتقا دهند.
با همراهی از کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و گشتاور موتور M15، بهبود در عملکرد موتور در زمینه خنککاری، روانکاری روغن و رفع مشکلات کیفی جاری موتور M15 هدف قرار گرفت. نتایج آزمونهای متعدد بر روی موتور جدید نیز نشان میدهد که سطح عملکرد این موتور به طرز قابل توجهی ارتقا یافته است.
موتور M15GSI، یک محصول توسعه یافته توسط گروه سایپا است که با هدف افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت، برای تولید خودروهای جدید به مرحله نمونه تولید رسیده است.
موتور مگاموتور، با تولید آن، می تواند تنوع قدرت محرکه محصولات گروه سایپا را بهبود بخشد و همچنین رضایتمندی از لحاظ استفاده از سوخت و کاهش آلودگی را فراهم کند.
تغییرات مهم در موتور M15GSI
موتور M15GSI که برای اتومبیلهای اطلس، سهند و همچنین ساینا GX و کوییک GX تولید میشود، به تکنولوژی VVT (زمانبندی متغیر سوپاپها) مجهز است. این موتور نسبت به موتور پایه، توان و گشتاور حدود 8 درصد بیشتری دارد و مصرف سوخت آن حدود 5 درصد کاهش یافته است. همچنین، گشتاور موتور در دورهای پایینتر نیز حدود 9 درصد بیشتر شده است. این تغییرات باعث افزایش لذت رانندگی و شتابگیری بهتر در مقایسه با موتور M15 اصلی میشود.
بر اساس گفتههای او، پروژه توسعه موتور M15 پلاس در سال ۱۳۹۶ شروع شد. این پروژه تاکنون با تلاش کارشناسان شرکت مگاموتور ادامه یافته و در حال حاضر، با پایان مرحله توسعه موتور و اجرای نقشه و مدارک مربوطه، مرحله تشکیل قطعات جدید از جمله سرسیلندر، منیفولد هوا، منیفولد دود استیل، میل سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ، هوزینگ یکپارچه ترموستات سپر حرارتی و قطعات دیگر با موفقیت به پایان رسیده است. در حال حاضر، حدود ۵۰ دستگاه موتور M15GSI تولید شده است و تمامی آزمونهای دوام با استفاده از قطعات جدید موفقیت آمیز بوده و در حال حاضر، مرحله به کیفیت رسانی حداکثری این قطعات است.
جناب آقای جابری، از طرف خودروساز مگاموتور، پیشبینی کرده است که موتور M15GSI در اوایل سال 1401 و به تناسب نیازهای مشتریان و برنامه تولید شرکت، در خط تولید عرضه شود.
معرفی انواع پیشرانه ایرانی
برای دسترسی به آخرین اخبار مربوط به موتورهای ایرانی و همچنین مشاهده اطلاعات فنی درباره موتورهای جدید ساخت ایران خودرو، سایپا و شرکتهای دیگر خودروسازی ایران، مقالات زیر را مطالعه کنید: