آیا خودرو فوتبالیستها بازپس گرفته میشود؟
طبق قوانین گمرکی، در سال 1402، خودروهایی که توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال وارد شدند، مجوز واردات دارا بودند و به ورزشکاران تحویل داده شده بودند.
قبلاً که منظور از این پیام را درست درک نمی کردم اما همین الان پیام شما را خواندم. به نظر می رسد که این یک مطلب قانونی در مورد واردات خودروهای وارداتی است. برای واردات یک خودرو وارداتی به کشور، باید ابتدا مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت و معدن دریافت شود. این مجوز به معنای اجازه ورود خودرو به کشور است. سپس، گمرک، به عنوان مجری واردات، وظیفه ترخیص واردات را برعهده میگیرد. این به این معنی است که گمرک تنها مسئول ترتیب ورود خودرو است و نقشی در سیاستگذاری یا قانونگذاری ندارد. همچنین، برای خودروهای وارد شده توسط بازیکنان فوتبال، مجوزها توسط دولت صادر می شوند و واردات این خودروها با رعایت قوانین و مقررات و آییننامههای مربوطه مجاز است. در طول فرآیند واردات، گمرک حقوق و عوارض گمرکی را محاسبه و دریافت میکند و به خودرو اجازه ورود به فرآیند شمارهگذاری را میدهد. برای اجرای قوانین و رعایت نظم، نیروهای انتظامی به عنوان دستگاه قانونگذاری کننده نقشی دارند.
پاراگراف بازنویسی شده:
خودروی فوتبالیستها، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، ترخیص و تحویل شده است، اما آیا شمارهگذاری شده است یا خیر، این دیگر به عهده گمرک نیست. اما در مورد خودروهایی که به گمرک اظهار نشدهاند، وابسته به افراد است که از پرداخت هزینههای عوارض و دستمزدها صرفهجویی کرده و یا به مشکلات مالی برخورد کردهاند. در نتیجه، این خودروها هنوز در گمرک پارک شده و ترخیص نشدهاند.
اما در صورتی که قصد بازیابی خودروهای تحویلی به دلیل ابطال مصوبه توسط دیوان عدالت را داریم، باید توجه داشت که این خودروها در زمان ورود به کشور مجوز داشته و مطابق مصوبه تحویل به ورزشکاران، قانونی و قول دولت عرضه شدهاند. با انتقال این مسئله به گمرک، آنها میتوانند، بر اساس آنچه که قانونگذار یا سیاستگذار به گمرک اعلام میکند، خودروها یا هر کالا دیگری که ترخیص شده است را در صورت لغو مجوزها، بازپسگیری کنند. همچنین، در صورتی که عوارض و حقوق گمرکی مورد تعیین قرار گرفته نیست، صادرات به دلیل گذراندن دریافتیها ممکن است متوقف شود. از این رو، برای حل این مشکل، ابتدا باید به صورت دقیق تصمیمگیری درباره مصوبه انجام شود.
ابطال مصوبه واردات خودرو توسط بازیکنان فوتبال
تصمیم دیوان عدالت اداری برای ابطال تصویب نامههای هیات وزیران در مورد واردات خودروهای خارجی توسط فوتبالیستها در آذر ۱۴۰۲ اعلام شد. این تصمیم به دلیل ایجاد تبعیض ناروا بین ورزشکاران از سوی دیوان عدالت اداری اتخاذ شده است.
امتیاز واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی، با اعتراضات گسترده ورزشکاران سایر رشتههای ورزشی روبرو شد. این موضوع به دیوان عدالت مراجعه کرد و در نهایت تصویب نامه هیات وزیران لغو شد.
قبلاً چند بازیکن تیم ملی خودروهای خود را به ایران وارد کردهاند، اگرچه نامعلوم است که آیا آنها پلاک شدهاند یا نه. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، تصریح کرده بود که مجوز پلاک شدن خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال بدون مصوبه رسمی دولت صادر نمیشود. او اشاره کرد که خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر هستند، پلاک نمیگیرند. هرچند برخی از این خودروها مشکلات گمرکی دارند، اما تا این لحظه هیچکدام به پلاک نرسیدهاند.
آیا خودروهای وارداتی بازیکنان پلاک میشود؟
جمعه، 11 آذرماه 1402: سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در مورد عدم پلاکگذاری خودروهای وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال توضیح داد. او اعلام کرد که تا زمانی که مصوبه قطعی دولت در این خصوص صادر نشده باشد، اجازه پلاکگذاری برای این خودروها صادر نخواهد شد. هادیانفر گفت: "ما خواهرخواندهای نیستیم که بخواهیم خودروهای لوکس و آمریکایی را پلاک کنیم. علاوه بر این، بعضی از این خودروها مشکلات گمرکی دارند و تا کنون هیچکدام از آنها پلاکگذاری نشده است."
ترخیص 13 خودرو وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال
به گفته علی سلیمانی، مدیرکل گمرک بوشهر، در ماه مهر سال ۱۴۰۲، صدور مجوز واردات خودروهای خارجی از گمرک بندر دیر انجام شد. وی افزود که اکنون در چهار گمرک بوشهر، کنگان، گناوه و دیر مجوز ترخیص خودروهای خارجی صادر میشود.
ورزشکاران تیم ملی فوتبال ایران میتوانند با داشتن مجوزی که توسط ملی پوشان فوتبال ایران صادر شده است، خودروهای وارد شده از خارج را ترخیص کنند. طبق این مجوز، وارد کننده باید کلیه عوارض و هزینههای گمرکی را پرداخت کند.
سلیمانی اعلام کرد که تیم ملی فوتبال ایران اجازه دارد خودروهای وارداتی خود را از گمرک ویژه ترخیص کند. تا به حال 32 مجوز برای واردات خودرو برای بازیکنان تیم ملی فوتبال صادر شده است و تاکنون 13 خودرو ترخیص شده است. هشت مورد هنوز در مرحله تشریفات گمرکی قرار دارند و 11 خودرو تاکنون هنوز وارد نشده اند.
100 میلیارد تومان برای خودروی فوتبالیستها
آخرین خبرها حاکی از این است که یک رنجروور ولار پلاک ملی وارد یکی از نمایشگاههای تهران شده است. این خبر در فضای مجازی بسیار طرفدار پیدا کرده بود و مهمترین دلایل این محبوبیت، قرارگیری این خودرو در رده اول شرکتهای خودروسازی جهان و جزو محصولات پرفروش آنان است. همچنین دیگر بازیکنان نیز اعلام کردهاند که خودروی رنجروور ولار خود را در آیندهای نزدیک با پلاک ملی دریافت خواهند کرد.
قرار دادن علامت اصلاحی، تغییر ترتیب جملات و کمی تغییر در دستور زبان:
ولار رنج روور به عنوان یکی از خودروهای میانرده لندروور محسوب میشود و با اینکه یک خودروی لوکس و گران قیمت نیست، همچنان قیمت آن بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان است.
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی، مدعی است که هدف اصلی از واردات خودروها این است که افراد به خرید خودروی سرمایهگذاری نپردازند. او مثال فوتبالیستها را مطرح کرده که لندروور به ارزش ۳ میلیارد تومان وارد کردهاند و آن را با قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان به فروش میرسانند. اگر بازار خودروهای خارجی به اندازهای است که خودروها با قیمت درست پیدا کنند، هرگز خودروی ۳ میلیاردی با قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان وجود نخواهد داشت. با وجود رقابت در بازار خودرو، ماشینها به صورت سرمایه گذاری محسوب نخواهند شد. وقتی بازار خودرو اشباع شود، قیمتها نخواهد افزایش یافت. وقتی واردات به درستی صورت پذیرد و عرضه و تقاضا همخوانی داشته باشد، مردم خودرو را برای استفاده شخصی خود وارد خواهند کرد.
خودرو فوتبالیستها هنوز ترخیص نشده است
دو ماه از ورود خودروهای بازیکنان تیم ملی به گمرک بوشهر گذشته است و هنوز آنها ترخیص نشدهاند. بر اساس قانون امور گمرکی، اگر ظرف یک ماه اداره گمرک امکان ترخیص خودروها را مستقر نکند، ممکن است خودروها متروکه شوند. با این حال، گمرک ایران ضمانت محدودیت زمانی را دارد و هنوز نامشخص است که چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.
معاون فنی گمرک ایران، آقای فرود عسگری، اعلام کرد که طبق تصمیمی که در آبان ماه 1401 توسط هیئت دولت اتخاذ شده است، مجاز است تا یک دستگاه خودرو به وسیله روش مسافری ترخیص شود. همچنین، این خودروها پس از پرداخت هزینهها و عوارض، به بازیکنان تیم ملی اهدا میشوند. در نهایت، در تصمیم حکومت، تاکید شده است که این خودروها باید با رعایت دیگر قوانین و مقررات مربوطه، ترخیص شوند.
در مورد ضوابط ترخیص خودرو، دو نکته حیاتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. اولین نکته این است که بر اساس تصمیم هیئت دولت در سال ۱۳۹۹ ،واردات خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار غیرمجاز شده است. این مسئله موجب به وجود آمدن چالش های جدی در روند ترخیص ماشین ها شده است زیرا اکثر این خودروها ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار دارند. دومین نکته این است که منبع ارز واردات این خودروها باید توسط بانک مرکزی تصویب شده باشد، طبق قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز. به عبارت دیگر، اگر ارز مورد نیاز برای واردات خودروها از طریق معاملات بانکی تامین نشده باشد، ترخیص آن ها امکان پذیر نیست.
امتیاز واردات خودرو به پیشنهاد وزارت ورزش
موقعیت ترخیص خودروهای لوکس بازیکنان تیم ملی از بندر بوشهر در تیر 1402، هنوز روشن نیست. مسائلی از جمله عدم رعایت سقف 40 هزار دلاری واردات خودرو و استفاده از ارزهای نامشروع، به عنوان مبدأ ارز توسط مسئولان گمرک، در فرایند ترخیص خودروها پیش آمده است.
طبق پیگیریهای صورت گرفته، امتیاز تخصیص خودروهای مذکور در حدود یک سال پیش با پیشنهاد وزارت ورزش به دولت نهایی شدهاست و تصویب شدهاست. بر اساس این پیشنهاد تصویب شده، هر بازیکن تیم ملی مجوز ورود یک دستگاه خودرو به کشور از طریق روند مسافری دریافت کردهاست و لیست بازیکنان مشمول این امتیاز خاص نیز از طریق وزارت ورزش در دسترس وزارت صمت و اقتصاد قرارگرفتهاست. مهلت قانونی برای انجام اقدامات قانونی درباره خودروهای مذکور تا اواسط مرداد ماه به پایان خواهد رسید.
مطابق مفاد ماده 7 تبصره 3 اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ تصویب شد، تمامی واردکنندگان کالا ملزم هستند که منشأ ارز کالای وارداتی خود را قبل از ترخیص و پس از ثبت سفارش، اعلام کنند. بانک مرکزی موظف است پس از دریافت اطلاعات منشأ ارز، آنها را بررسی کند و در صورت درستی اطلاعات اعلام شده، یک شناسه رهگیری معتبر به اطلاعات ارائه شده اختصاص دهد. مجازات ترخیص کالا قبل از دریافت شناسه رهگیری معتبر، توسط گمرک قابل قبول نیست.
واردات خودروهای لوکس به صورت مسافری
تیر ۱۴۰۲: ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت، درباره ابهامات مربوط به ترخیص خودروهای لوکس بازیکنان تیم ملی توضیح داد. در حال حاضر، تعدادی از این خودروها در انبارهای بندر بوشهر نگهداری میشوند و طبق مصوبه ای که هیئت دولت در این زمینه ابلاغ کرده، مشکلی برای ترخیص خودروهای مذکور وجود ندارد. در این مصوبه هیئت دولت، مجوز ورود یک خودرو برای بازیکنان تیم ملی حاضر در مسابقات جام جهانی صادر شده است و در این خصوص، نیازی به بررسی منشا ارز وجود ندارد.
به طور کلی، از آنجایی که واردات خودروهای مذکور به عنوان خودروهای مسافری انجام میشود، هیچ مشکلی در ثبت سفارش و تعیین منشا ارز برای این خودروها وجود ندارد. در آینده نزدیک، این خودروها به طریق رسمی از طریق گمرک ترخیص خواهند شد.
هر فوتبالیست از واردات خودرو چقدر سود میکند؟
براساس تصاویری که از گمرک بوشهر منتشر شده است، در تیر ماه ۱۴۰۲ خودروی بازیکنان تیم ملی فوتبال به ایران وارد شده است. زیرا با توجه به محدودیتهای بازار خودرو، هر بازیکن میتواند خودروی خود را در بازار آزاد با قیمتی بالاتر از مبلغی که برای خرید آن صرف کرده است، به فروش برساند و سود کسب کند.
- مهدی ترابی یک دستگاه مازراتی گریکاله با هزینه 8 میلیارد و 775 میلیون تومان وارد کرده که با فروش خودرو میتواند حدود 20 میلیارد تومان سود کند.
- نوراللهی، نیازمند، قلیزاده و ... با هزینه 8 میلیارد و 762 میلیون تومان، خودرو پورشه ماکان را وارد کردهاند که سود حاصل از فروش آن به 16 میلیون تومان میرسد.
- سردار آزمون نیز یک دستگاه رنجرور ولار را با هزینه 8 میلیارد و 586 میلیارد تومان وارد کرده که با فروش این خودرو میتواند حدود 42 میلیارد تومان سود کند.
خودروهای بیرانوند و محرمی در گمرک
با توجه به اسناد موجود، در تیر ماه سال 1402، خودروهای ملی پوش علیرضا بیرانوند و صادق محرمی نیز وارد کشور شدند. این خودروها شامل پورشه ماکان 2023 با موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میباشند.
پورشه، مازراتی و رنجروور بازیکنان تیم ملی
در خرداد ۱۴۰۲، حواله واردات خودرو به عنوان یکی از پاداشهای ارائه شده به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پس از صعود به جام جهانی ۲۰۲۲، در نظر گرفته شد. این مجوز به بازیکنان و برخی از همراهان آنها اجازه میدهد که یک خودروی خارجی را به انتخاب خودشان به کشور بیاورند.
بر اساس اطلاعات جدیدی که دریافت کردهام، خبر رسیده است که پنج بازیکن مشهور تیم ملی ایران ماشینهای خود را از گمرک بوشهر عبور دادهاند. بر اساس مدارک و تصاویری که به تازگی در شبکههای اجتماعی منتشر شدهاند، مشخص شده است که پیام نیازمند، علی قلیزاده و احمد نوراللهی پورپەیکان را وارد کردهاند.
مهدی ترابی با اخذ مجوز، خودروی مازراتی گریکاله را به کشور وارد کرده است. سردار آزمون نیز خودروی رنجروور ولار را وارد کرده است. سایر بازیکنان تیم ملی نیز از این امکان برخوردار هستند که با در دست داشتن مجوز واردات، یک خودرو وارد کشور کنند.
اخبار واردات خودرو به ایران
محتوای داده شده: آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، جدیدترین خبرها درباره ثبت نام ماشین وارداتی، جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده به همراه شرایط نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و همچنین واردات اتوبوس را در مقالات زیر مطالعه کنید. بهترین شکل و بازنویسی: آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات آنها در سال جدید، جدیدترین خبرها درباره ثبت نام خودروهای وارداتی، جزئیات طرح واردات خودروهای کارکرده بر همراه شرایط نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و همچنین واردات اتوبوس را در مقالات زیر مطالعه نمایید.