سهم موتورسواران در آمار تصادفات رانندگی
در سال 1402، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، اطلاعاتی درباره آمار کشته شدگان تصادفات در تهران ارائه داد. او اعلام کرد که بر اساس آمارها، 50 درصد از کشته شدگان تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران است. این تخلفاتی که از سوی موتورسیکلت ها مشاهده میشود، باعث میشود که تعداد متوفیان در تصادفات عمدتاً مربوط به این گروه شود.
با اعلام بهداشت جهانی از آمار کاهش 12 درصدی کشتههای تصادفات در سال 2022 تا 2023 ، شاهد یک بحران جدی در کشورمان هستیم. در حالی که در سال 2022 تعداد کشتههای تصادفات در ایران به 15 هزار و 200 نفر میرسید ، در سال 2023 این آمار به حدود 20 هزار نفر افزایش پیدا کرد. بنابراین ، در شورای شهر و شهرداری تهران نیاز به اقدامات منسجم و ترویجی حس میشود تا این روند منفی متوقف شود.
13 هزار مجروح در تصادفات موتورسیکلتها
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که برای مقابله با تخلفات موتورسیکلت سواران در پایتخت، برنامهای تشدید شده در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه قوانین عمومی حمل و نقل عبور و مرور وسایل نقلیه برای موتورسیکلت ها هم صادق است، تأکید کرد که تمامی موتورسواران موظف هستند این قوانین را رعایت کنند.
روشن شد که یکی از تجاوزات رایج در بین رانندگان وسایل نقلیه، حرکت در پیادهروها است. وسایل نقلیهی این رانندگان در پلیس راهور تهران بزرگ، که در برنامه تشدید برخورد با موتورسواران خلافکار است، توقیف و جریمه میشود. همچنین، حرکت خلاف ترافیک، ایجاد صداهای نامناسب، حمل بار نامناسب، حرکت نمایشی، حمل اجساد، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، و تردد در خطوط ویژه نیز با جریمه و توقیف وسایل نقلیه همراه است. بر طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هر گونه تغییر در پلاک یا پوشش آن جرم شناخته میشود و معتاد این جرم مجازات خواهد شد. این ماده قانونی به سه بخش تقسیم میشود: تغییر در اعداد و مشخصات وسایل نقلیه، نصب پلاک یک وسیله نقلیه بر روی شماره و مشخصات وسایل نقلیه دیگر، و استفاده از پلاک های تقلبی. تمامی این اقدامات به عنوان جرم شناخته شده و متخلفین با جریمه و مجازات روبرو خواهند شد.
رئیس اداره اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ، به تحلیل و گزارش آمار تصادفات مهلک موتور سیکلت سواران در پایتخت پرداخت و اعلام کرد که ۳۹ درصد از تصادفات مرگباری که در سال ۱۴۰۱ رخ دادهاند، به موتور سیکلت سواران تعلق دارد. از این تعداد، ۲۱ نفر ترک نشین بودهاند و ۱۸۷ نفر راننده موتور سیکلت. به طور کلی، ۶۱ درصد تصادفات موتور سیکلت سواران باعث آسیب و جراحت جدی به حدود ۱۳ هزار نفر شدهاند. بسیاری از این جراحتها از محل سر رخ میدهد که به ضرورت استفاده از کلاه ایمنی مجدداً تاکید میشود.
خطرناکترین معابر برای موتورسواران
در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۲، سرهنگ حمید طریقت، فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، به اهمیت رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران تاکید کرد. او بیان کرد که اگر موتورسواران در هر محل و معبری این قوانین را رعایت نکنند، این مکان میتواند به یک منطقه خطرناک و ایجاد کننده حوادث تبدیل شود. از طرف دیگر، رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران میتواند بهبود ایمنی آنها را به ارمغان بیاورد.
متن بازنویسی شده:
این مقاله اشاره می کند که در شهر تهران، دو معبر خطرناک برای تردد موتورسواران وجود دارد. اولین معبر بزرگراه است که به دلیل سرعت زیاد و وسایل نقلیه سریع عبور کننده، خطرناک است. هنگامی که موتورسواران در این معبرها قرار می گیرند، تغییر ناگهانی همتاهای دیگر ممکن است ریسک خطرناکی برای آنها به وجود آورد زیرا موتورسواری با ضریب ایمنی پایین است. معبر دیگری که برای موتورسواران خطرناک است، تونل ها هستند. در داخل تونل ها، گازهای آلاینده تجمع می یابند و عبور موتورسواران از خط اضطراری تونل می تواند سبب ورود مستقیم این گازها به خون و بروز عدم تعادل و موجبات برخورد و گاهی حتی تلفات جانی شود. بنابراین، توجه به این دو معبر و وقایع بیشتری که در آنها رخ می دهد و در نتیجه، اتخاذ تدابیر ایمنی مناسب، برای حفظ سلامتی موتورسواران ضروری است.
منطقه بعدی که موتورسواران نباید از آن عبور کنند، خطوط ویژه است. قانون ممنوعیت ورود موتورسواران به تونل ها و خطوط ویژه را تعیین کرده است. در صورت تخلف، پلیس می تواند موتور را توقیف کند و آن را به مدت یک هفته تا یک ماه در پارکینگ نگه دارد. تصادفات در خطوط ویژه خطرناک تر است، زیرا معمولا مقابل موتور سوار یک اتوبوس قرار می گیرد و این باعث ایجاد آسیب های جدی و حتی فوتی می شود.
کاهش آمار تصادف موتورسیکلتها در سال 1401
در برنامه تلویزیونی اخیر، سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور پایتخت، نقش و اهمیت پلیس راهنمایی و رانندگی را بررسی کرد و توضیحاتی در این زمینه ارائه داد. او تأکید کرد که این دسته از افراد نقش بسیار مهمی در حفظ نظم و امنیت راهها و هدایت رانندگان در شهرها دارند. همچنین، وی به مهارتها و آموزش لازم برای پلیس راهنمایی تأکید کرد و بر اهمیت برخورد مودبانه و حرفهای این افراد با رانندگان تأکید کرد. این برنامه تلویزیونی زمینهای مناسب بود تا عموم مردم با نقش و اهمیت افراد پلیس راهنمایی و رانندگی آشنا شوند و بیشتر بدانند که این افراد به خدمت عموم مردم اختصاص داده شدهاند و در زمینههای مختلف با رانندگان همکاری میکنند.
پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در 3 سال گذشته رویکرد خود را در قبال تخلفات جاده ای تغییر داده است. آنها هم اکنون بر اقدامات ایجابی و سپس سلبی و اقدامی تاکید می کنند. این سیاست در طی زمانی که کارگروه های میدانی آموزش دیده راهبری را اعمال می کنند، نتایج قابل توجهی داشته است. به طور خلاصه، این سیستم تغییر کرده است. به جای توقیف و بردن موتور، راننده ها به مدت 1 الی 12 ساعت در محل توقف می شوند. ارتباط نزدیکی بین پلیس، بیمه و دستگاه قضایی برقرار شده است. نتیجتاً تعداد تنش ها و آسیب های اجتماعی کاهش یافته و تعداد تصادفات و فوت ها در سال جاری نسبت به سال قبل کمتر شده است.
با کمک شهرداری تهران، بیش از 486 نقطه خطرناک و پرتصادف در شهر اصلاح شده است. برنامه توسعه سامانه هوشمند در سال آینده توسط شهرداری قرار است اجرا شود. معاونت حمل و نقل و حوزه فناوری این طرح را پذیرفته و قول داده اند که در سال 1402 آن را عملیاتی کنند.
در گذشته، فقط بین ساعت 10 صبح تا 6 عصر امکان تردد خودروهای سنگین وجود داشت، اما امروزه با تدابیر ایجاد شده، تردد در طول روز در مسیرهای مجاز امکان پذیر است. این تدابیر باعث کاهش 20 درصدی در حوادث رانندگی شدهاند.
معاینه فنی خارج از تهران ممکن است باعث تردد خودروهای بیکیفیت شود. همچنین، خودروهایی که در داخل تهران معاینه شدهاند نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند. البته پلیس کنترلهای رندمی در این زمینه انجام میدهد و دستگاه پرتال معاینه فنی توسط این پلیس رصد میشود. اما این فرآیند، که به صورت دستی انجام میشود، کافی نیست و معاینههای انجام شده نیز باید مورد کنترل قرار گیرند.
برای جلوگیری از تخلفات رانندگی و بهبود نتایج تصادفات در شهر تهران، روش های جدیدی در نظر گرفته شده است. بیش از 8400 خودرو ، بجای اینکه به پارکینگ منتقل شوند، به صورت آموزشی در محل قرار گرفته و نکات آموزشی مورد نیاز را دریافت کرده اند. این تدابیر باعث کاهش تعداد تخلفات و افزایش آگاهی رانندگان درباره قوانین رانندگی شده است. نتایج این روش ها، از طریق بررسی های فیزیکی و سامانه ای، تایید شده است. بنابراین، این روش ها منجر به کاهش تعداد تصادفات در شهر تهران از سال 97 تاکنون شده است. این برنامه تنها در شهر تهران اثربخش بوده و به عنوان یک الگوی موفقیت برای شهرهای دیگر مطرح شده است. اما با این حال، تعداد کشتگان در سال گذشته به 549 نفر رسیده است و نیاز به بهبود بیشتر در این زمینه وجود دارد. با این حال، رکورد کاهش تصادفات در تهران نشان می دهد که پیشرفت و اصلاحاتی در حوزه رانندگی انجام شده است.
آمار بالای تصادفات موتورسیکلت در تهران
بهبود بخشی و بازنویسی:
در ماه شهریور سال ۱۴۰۰، سرهنگ زینیوند، رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران، آمار تصادفات در تهران در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۰ را ارائه کرد. نتایج این آمارها به شرح زیر است:
تهران در مناطق 6، 10 و 20 با دارا بودن بیشترین تعداد تصادفات، از سایر مناطق برجسته است. بزرگراهها محل روی دادن پنجاه و چهار درصد تصادفات هستند. از میان علل تصادفات در تهران، عدم توجه به جلو با 41 درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با 30 درصد بیشترین علل هستند. تقریباً 47 درصد تصادفات به موتورسیکلتها، 36 درصد به عابران پیاده و 18 درصد نیز به خودروها رخ داده است.