آغاز فعالیت اولین اتوبوس برقی تهران
روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که شروع به آزمایش اتوبوس برقی در خطوط شرکت کرده است. این اتوبوس، که تولید چینی است، بهصورت آزمایشی در حال انجام تستهای فنی و بررسی عملکرد و کارایی است. اگر این تستها به طور مناسب پاسخ دهد، شرکت قصد دارد قراردادی با تولیدکننده اتوبوس برقی منعقد کند.
این اتوبوس دارای باتری لیتیومی است که توان آن 423 کیلووات بوده و با استانداردهای اتحادیه اروپا سازگار است. با در نظر گرفتن آب و هوای مناطق شمالی و جنوبی، قادر است در شیب 20 درصد حرکت کند و با هر بار شارژ، مسافتی تا 200 کیلومتر طی کند.
این اتوبوس در تاریخ 12 بهمنماه در حال فعالیت در خط هفت تندرو و در مسیر میدان بهارستان تا میدان جمهوری اسلامی بود. هدف اصلی این اتوبوس، جابجایی شهروندان عزیز بود. در این مسیر، اتوبوس نیز تحت بررسی فنی میدانی قرار گرفت.
ورود دو اتوبوس برقی در بهمن ماه
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که دو دستگاه اتوبوس برقی به عنوان نمونه در بهمن ماه وارد کشور خواهد شدند. پس از آن، قرارداد خرید ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی از چین به فاز اجرایی وارد میشود. طبق توافق بین طرفین، برنامهریزی شده است که سری های بعدی اتوبوس ها در هر ۲ ماه یکبار با پارت های ۲۰۰ تایی وارد کشور شوند.
اتوبوسهای برقی جدید تهران با یکبار شارژ، قادرند تمام شبانهروز به خدمت رسانی به شهروندان بپردازند. این واردات صرفا با شرط انتقال تکنولوژی به شرکتهای داخلی انجام خواهد شد. همچنین قرارداد واردات ۲۵ هزار تاکسی برقی، 10 هزار ون و 100 هزار موتور برقی نیز نهایی شده است. امیدواریم این واردات به بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کمک کند. و در عین حال با واردات اتوبوسهای برقی، اتوبوسهای قدیمی نیز از حالت عمرانی خارج شده و بهبودی یابند. هدف این است که تا پایان سال، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری بیآرتی بازسازی شوند. همچنین از ابتدای سال در مترو نیز به بازنشستگی قطارهای قدیمی پرداخته شده است.
با امیدواری به انجام اقدامات لازم، امکان بهبود وضعیت حملونقل عمومی در آینده نزدیک وجود دارد. به علاوه، اثر تدریجی واردات وسایل نقلیه جدید نیز قابل مشاهده خواهد بود.
معاون شهردار تهران اعلام کرد که در تعاون با وزارت دفاع، برنامه ای برای نصب و راه اندازی بیش از 1000 کارتخوان جدید در اتوبوس های خصوصی شهر درحال انجام است.
تسهیل واردات 2000 اتوبوس برقی
در سال 1402، علی بهادریجهرمی، سخنگوی دولت، اقدامات دولت در توسعه حملونقل عمومی در پایتخت را توضیح داد. او گفت که پس از سفر شهردار تهران به چین و توافقهای بسته شده، وزارت کشور و بانک مرکزی توافق کردهاند که ارز مورد نیاز برای واردات اتوبوسهای برقی از چین فراهم شود. دولت نیز متعهد شده است در زمان مقرر، منابع ارزی مورد نیاز را به شهرداری تهران اعطا کند تا فرآیند واردات 2000 دستگاه اتوبوس برقی را تسهیل کند.
تعامل مثبت بین دولت و مدیریت شهری تهران توسط شهردار تهران تحسین شده است. علاوه بر وارد کردن ماشینها، ما همچنین بر روی تولید داخلی نیز تکیه میکنیم. در حال حاضر، شرکتهای داخلی توانایی تولید ۴ هزار اتوبوس برقی در سال را دارند که یک بخش از آنها با همکاری دولت در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت. توسعه ناوگان تاکسیهای برقی نیز از طریق واردات و تولید داخلی از دیگر اولویتهای دولت است. در حال حاضر، بخشی از تاکسیهای برقی وارداتی در اختیار شهرداری تهران و البرز قرار گرفتهاند و ایستگاههای شارژ برقی نیز تأمین شدهاند. به طور کلی، اولویت دولت توسعه خودروهای برقی است و منابع ارزی لازم برای آن پیشبینی شده است. در افزودن به موارد ذکر شده، شهرداری تهران اخیراً با هماهنگی وزارت کشور قرارداد واردات ۷۹۱ واگن را از چین معلق کرده است. برای تأمین ارز این قرارداد، همکاری لازم با مدیریت شهری تهران صورت خواهد گرفت. همچنین، دولت در آینده نزدیک برای شهرهای بزرگ اصفهان، تبریز، شیراز و قم تعداد ۳۶۵ واگن را تأمین و تجهیز خواهد کرد.
اتوبوسهای برقی سال آینده میرسند
در سال 1402، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، درباره ورود وسایل نقلیه برقی مانند اتوبوسها، ونها و تاکسیها توضیح داد. او اعلام کرد که برنامه این است که این وسایل نقلیه داخل کشور تولید شوند و قراردادی برای این منظور منعقد شده است و کار تولید آنها آغاز شده است. اما او به احتمال زیاد فکر نمیکند که در امسال هیچ وسیله نقلیه برقی تحویل داده شود وبه تاخیر بیفتد و ممکن است ما تا سال آینده منتظر بمانیم تا اتوبوسهای برقی را در اختیار داشته باشیم.
امیدواریم که وودین و تاکسی ها هرچه زودتر به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند. با این حال، هنوز به مشکلات مالی و زیرساخت های لازم برای ورود آنها صبر می کنیم. بر اساس برنامه، ۱۰۰۰ دستگاه برقی و ۱۰۰۰ دستگاه دیزلی باید وارد شوند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار دارد که همه دستگاه ها برقی باشند و ما هم این اصرار را قبول می کنیم. با این حال، من نمی دانم که زمان ورود دقیق آنها چه زمانیست. این دستگاه ها مصرف انرژی بالایی ندارند و تنها باتری آنها باید شارژ شود، بنابراین مشکل با مصرف انرژی بروز نمی کند. برای شارژ کردن دستگاه ها، تعدادی از آنها در شهر نصب شده اند و باید در سایر نقاط شهر نیز دستگاه های شارژ نصب شود. اما برای اتوبوس ها مشکلی وجود ندارد، زیرا می توانند با یک بار شارژ باتری یک روز خدمات را ارائه کنند. همچنین، امکان شارژ خودروهای برقی در داخل خانه وجود دارد و با نصب دستگاه های شارژ در سراسر شهر، این امکان نیز فراهم خواهد شد.
تامین ارز موردنیاز واردات اتوبوسهای برقی
در آذر 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که بانک مرکزی به تامین ارز برای وسایل حمل و نقل عمومی برقی موافقت کرده است. او درباره یک قرارداد با ارزش یک میلیارد و 40 میلیون یورو برای تأمین منابع مالی برای 2000 دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی، 10 هزار دستگاه ون و 100 هزار موتورسیکلت برقی که در یک سفر به چین با دولت جدید تهران منعقد شده است، صحبت کرد. هرمزی افزود که قراردادب سریعاً امضا خواهد شد و امیدوار است حجم زیادی از این وسایل وارد شود.
به عبارتی دیگر، در طی سه ماه آینده، نیمی از حجم قراردادها وارد تهران خواهد شد و تا شش ماه آینده، تمام حجم قراردادها به تهران تحویل داده خواهد شد. تاکنون، مدل تأمین منابع مالی بر اساس یوزانس یک تا سه سال تعیین شده است که برای موتورهای یکساله به کار میرود. همچنین، برای تاکسیها و ونها مدت زمان تأمین منابع مالی 18 ماه و برای اتوبوسهای برقی 3 سال است. در این برنامه، ارز مورد نیاز با همکاری بانک مرکزی تأمین میشود و سفارش ثبت شده توسط شرکت و بانک پس از ابلاغ نماینده نهایی قرارداد در هفته آینده انجام خواهد شد. در نتیجه، تا شش ماه آینده، 2 هزار دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی برقی، 10 هزار دستگاه ون برقی و 100 هزار موتورسیکلت برقی آماده تحویل در تهران خواهند بود و تا سه ماه آینده، نیمی از این مقادیر وارد تهران خواهند شد.
زمینه ورود 2000 خودرو برقی فراهم شده است
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در رابطه با ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور، توضیحاتی ارائه داد. براساس این توضیحات، مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریها و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، با همکاری یکدیگر، قراردادی منعقده نمودهاند که تا یک سال آینده، زمینه مناسبی را برای ورود ۲۰۰۰ خودروی برقی به حمل و نقل عمومی کشور فراهم کنند.
وی با الهام از تکالیف وزارت کشور و شهرداریها در زمینه قانون هوای پاک و همچنین رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور در جهت برقی کردن حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداریها و دهیاریها پروژه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی را به خصوص اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداریها قرار میدهد.
انعقاد قرارداد تامین هزار اتوبوس برقی
در مهر ماه 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که برای بهبود زیرساختهای برقی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر، قراردادهایی با شرکتهای سازنده خودرو و موتورسیکلت منعقد خواهد شد. با انجام این قراردادها، در سال آینده، اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی در شهر عرضه میشود. محسن هرمزی بیان کرد که با کمک دولت، اولین گام برای الکتریکی کردن وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران برداشته شده است. تفاهمنامهای بین شهرداری تهران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو در خصوص الکتریکی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران، امضا شده است. همچنین به تازگی، با وزیر صنعت، معدن و تجارت، جزییات این تفاهمنامه را بررسی کرده و برای هماهنگیهای لازم با شرکتهای خودرو ساز منبع یابی کردهایم تا اتوبوسها و تاکسیهای برقی به موقع تأمین شوند.
به منظور برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران، در سه حوزه اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت، تلاشهایی انجام میشود. با حمایت خوب دولت و همکاری وزارت نیرو و وزارت صنعت، زیرساختهای مربوط به برقیسازی را آماده کردهایم. امیدواریم در سال آینده، بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی را برقی کنیم و در راستای برقیسازی وسایل حمل و نقل عمومی پیشرفت کنیم.
آقای هرمزی اعلام کرد که برای تهیه ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی، قراردادهای جداگانه امضا کردهایم. علاوه بر این، برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز، دو قرارداد دیگر امضا کردهبودیم و در حال حاضر در حال انعقاد قرارداد دیگری برای تهیه یک هزار دستگاه اتوبوس دیگر هستیم. براساس تفاهمنامه امضا شده، وزارت نیرو در تأمین زیرساختها و وزارت صمت در ثبت سفارشها و مدیریت شهری همکاری خواهند کرد.
خرید اتوبوس برقی برای کرج
مهر 1402: ترافیک چراغ قرمز و ترانزیت غیرقانونی از طریق جاده تهران - کرج - قزوین به علاوه مستقر شدن صنایع سنگین و نیروگاه منتظر قائم در نزدیکی شهر کرج، باعث شده است که آلودگی هوا در این شهر که یکی از بزرگترین شهرهای کشور است، به وفور رخ دهد. علاوه بر این، وجود معادن شن و ماسه در شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ در غرب استان البرز نیز، به تشدید آلایندگی منطقه و بازتاب گرد و غبار در کرج و حتی تهران منجر می شود.
در چند سال اخیر، ناوگان حمل و نقل عمومی قدیمی و فرسوده در کرج عاملی دیگر برای تشدید آلودگی هوا شده است. هرچند که تعداد بسیاری از اتوبوس های قدیمی کرج با خودروهای جدید جایگزین شدهاند، اما هنوز هم وجود اتوبوس های عمومی فرسوده و قدیمی، یک چالش بزرگ برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری است. در دهه 90، تعداد اتوبوس های عمومی کرج حدود 1500 دستگاه بود، اما با تشدید تحریمها، امکان نوسازی بخش عمده این ناوگان وجود نداشت و برخی از این خودروها به علت بیاستفادگی و آلایندگی آنها از استفاده کنار گذاشته شدند. در حال حاضر، حدود 550 اتوبوس در کرج در حال فعالیت هستند و تا پایان سال، قرار است حدود 150 اتوبوس دیگر به ناوگان اضافه شود.
آلودگی هوا و ترافیک روزافزون در کرج، باعث شده است که مقامات اجرایی و مدیران شهری از اوایل دهه ۸۰ تاکنون، طرحهای متعددی را برای بهبود وضعیت اقدام کنند. این طرحها شامل احداث خط قطار شهری، بازسازی و بهبود ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، و توسعه معابر شهری است. با وجود مشکلات مالی، پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با طول ۲۷ کیلومتر و ۲۷ ایستگاه از سال ۱۳۹۵ شروع به عملیات ساخت شد و برنامهریزی شده بود که در سال ۱۳۹۰ بهرهبرداری شود، اما به دلیل تأخیر در اجرا، به دولت سیزدهم کشور متوجه شد.
در دور ششم شورای مدیریت شهری کرج، مدیریت بودجه تمرکز عمده خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی مانند قطار شهری، نوسازی خودروهای عمومی و احداث بزرگراه ها قرار داده است. در اسفندماه سال ۱۴۰۱، بخش اول قطار شهری کرج به بهره برداری رسید. حمایت دولت سیزدهم ، اجرای این پروژه را تسهیل کرد و گامی بزرگ در طول توسعه و تکمیل قطار شهری کرج بود. ساخت تونل این پروژه تا به حال به طول ۱۵ کیلومتر صورت پذیرفته است و در طی دو سال آینده ، بخش اصلی آن به اتمام خواهد رسید. توسعه متروی کرج نیز یکی از برنامه های مدیریت شهری برای کنترل آلودگی هوا و ارائه تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی پاک و هزینه کم است. تا پایان سال جاری ، ایستگاه چهارراه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی کرج متصل خواهد شد. نوسازی و بهروزرسانی اتوبوس ها و تاکسی ها نیز بخشی دیگر از برنامه های مدیریت شهری کرج است. در ۲ سال گذشته ، تقریباً ۲۳۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اضافه شده و خودروهای قدیمی از این ناوگان خارج شده است.
علاوه بر این، تعدادی تاکسی جدید شامل حدود 100 ون خریداری شده است که به منظور جایگزینی ناوگان عمومی کلانشهر کرج استفاده میشوند. این اقدام باعث بهبود وضعیت ناوگان عمومی در این شهر شده است. با این حال، با وجود خریداری این تاکسیها، نیاز به جایگزینی بخش قابل توجهی از تاکسیهای موجود در این شهر است که تعداد آنها برآورده شده است و از فرسودگی بیتاثیر نیست.
تعداد اتوبوسهای الکتریکی در حوزه خدمات شهری کرج و سایر مناطق رو به افزایش است و البته برای این منظور نیاز به تأسیس زیرساختهای مناسبی است. مسوولان شهری کرج برای اجرای این طرح زیرساختی تصمیم قطعی گرفتهاند و تأمین این زیرساختها همانند گفته مسئولان اجرایی در دستور کار قرار گرفته است. ورود اتوبوسهای الکتریکی به نظام حمل و نقل عمومی کرج، به تنهایی قادر به کاهش آلودگی هوای استان البرز و شهر کرج به میزان زیادی نیست؛ اما استفاده کارآمد از فناوری جدید و مقابله با آلودگی ها با استفاده از روشهای نوین، راهکاری موثر است.
بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، تردد خودروها مسئول 62 درصد آلودگی هوای این استان است. بهبود این موضوع و کاهش آلودگی میتواند با استفاده گسترده از خودروهای برقی بهبود یابد. استفاده از خودروهای الکتریکی در شهرهایی مانند کرج، بهترین راه حل برای کاهش اثرات آلودگی هوا و تغییر سیمای غبارگرفته شهرها است. همچنین، استفاده از انرژی پاک در خودروها و تجهیزات صنعتی میتواند به کاهش آلایندهها کمک کند.
شهردار کرج به تازگی تفاهم نامه خرید 40 دستگاه اتوبوس برقی را برای بهبود خدمات عمومی و کاهش آلودگی در شهر امضا کرده است. او اعلام کرد که از سال گذشته تا به امروز، چندین قرارداد برای خرید اتوبوس و تاکسی با شرکتهای پیشرو در این حوزه منعقد شده است. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دوره شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری بسیاری از توجه ویژه را به خود جلب کرده است. کرج و تهران بزرگترین شهرهایی هستند که از اتوبوسهای برقی در کشور استفاده خواهند کرد.
کاربر یه پاراگراف از یک مقاله رو برات فرستاده متن رو بهبود ببخش و باز نویسی کن . شهردار کرج گفت که بخشی از هزینه خرید اتوبوس های برقی برای کلانشهر کرج از طریق وزارت کشور و حمایت مالی دولت سیزدهم تامین شده و بقیه مبلغ مورد نیاز از محل بودجه شهری پرداخت شده است. حفظ محیط زیست یکی از مسائل مهم در کلانشهرها محسوب می شود.
پس از امضای تفاهم نامه خرید اتوبوس های برقی، شهرداری کرج تصمیم گرفت به بهبود و تجهیز مسیرهای شهری برای استفاده بهینه از اتوبوس های برقی. هدف از این پروژه، توسعه زیرساخت های لازم برای راهاندازی این نوع ناوگان حمل و نقل پاک و پایدار است. مدیران مسئول شهرداری کرج بر این باورند که در سال های اخیر، ناوگان حمل و نقل عمومی کرج تحول زیادی داشته و با سرعت در حال توسعه است. افزایش قابلیت دسترسی به این نوع ناوگان، می تواند منجر به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و بهبود ترافیک در کلانشهری کرج شود.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو در ایران و حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ کشور در حال تغییرات اساسی است. با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، این تحول آغاز شده است. مقالات زیر جدیدترین اخبار درباره خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ آنها در ایران و وضعیت تولید موتورهای برقی در کشور را پوشش میدهند:
متأسفانه، شما پاراگراف مورد نظر را ارسال نکرده اید. لطفاً بازنشانی کنید و متن را ارسال کنید.