مزدا سال گذشته موتور چرخشی را برای کراس اوور MX-30 بازگرداند که در آن به عنوان افزایش دهنده برد عمل می کند. در سال 2023، ما همچنین شاهد این مفهوم خیره کننده نمادین SP بودیم که دارای یک موتور چرخشی بود که به عنوان یک ژنراتور برای شارژ باتری کار می کرد. امروزه شرکت Zoom-Zoom تعهد بلند مدت خود را به این فناوری با راه اندازی یک تیم اختصاصی اعلام می کند.
"گروه توسعه RE" جدید شامل 36 مهندس است که روی موتورهای دوار کار خواهند کرد. آخرین باری که مزدا یک تیم جداگانه مسئول این موتورهای دور بالا داشت در سال 2018 بود که گروه منحل شد. علاقه مندان آخرین خودروی اسپرت چرخشی را که در سال 2012 و زمانی که تولید RX-8 Spirit R انحصاری JDM پایان یافت، از خط مونتاژ خارج شد را به یاد خواهند آورد. در حال حاضر، مارک ژاپنی نوید یک خودروی پرفورمنس چرخشی جدید را نمیدهد، فقط میگوید هدفش ارائه «خودروهای جذابی است که مشتریان را با روحیه رقیب ما هیجان زده میکند». 23 عکس
با این حال، روزنهای از امید وجود دارد که چیزی در امتداد خطوط کوپه Iconic SP روشن روز تولید را ببیند. کاتسوهیرو مورو، رئیس و مدیر عامل مزدا، ماه گذشته در نمایشگاه خودرو توکیو 2024 به جانشین معنوی RX-7 / RX-8 اشاره کرد:
"من بسیار خوشحالم و عمیقا از حمایت ها و تشویق هایی که برای مفهوم ماشین اسپورت جمع و جور دریافت کردم، متاثر شدم. از این فرصت استفاده می کنم و از همه شما تشکر می کنم. با تشویق شما، ما یک گروه توسعه موتور چرخشی را در فوریه راه اندازی می کنیم. 1 برای نزدیک شدن به این رویا."
حتی اگر پروژه چراغ سبز دریافت کند، بیانیه مطبوعاتی که امروز منتشر شد کاملاً روشن می کند که موتور دوار به عنوان یک ژنراتور استفاده خواهد شد. به عبارت دیگر، مانند مدل های قبلی RX، چرخ ها را نمی راند. مزدا گفت که Iconic SP از یک موتور دو روتوری استفاده می کند که باتری را شارژ می کند. ICE می تواند با بنزین و همچنین با هیدروژن و سوخت های تجدید پذیر کار کند. بسته باتری نامشخص این خودروی اسپرت را می توان از سوکت خانگی نیز شارژ کرد.
Iconic SP دارای قدرت 365 اسب بخار در یک خودروی اسپرت با وزن 3197 پوند (1450 کیلوگرم) است که به طور مساوی بین محورها تقسیم می شود. طول این کانسپت 164.6 اینچ (4.18 متر)، عرض 72.8 اینچ (1.85 متر) و ارتفاع 45.2 اینچ (1.14 متر) بود. با این حال، مزدا قبلاً گفته است که ویترین توکیو عمداً بزرگتر از آنچه باید باشد ساخته شده است. در واقع، ماساشی ناکایاما، طراح ارشد، اعلام کرد که می توانند آن را به اندازه یک MX-5 میاتا کوچک کنند.
یک نسخه جاده ای از Iconic SP سیزدهمین خودروی مزدا خواهد بود که دارای موتور چرخشی است. از آنجایی که تیم اختصاصی به تازگی معرفی شده است، نسخه تولیدی بالقوه این کوپه شیک حداقل چند سال دیگر باقی مانده است، به شرطی که واقعاً اتفاق بیفتد…
در همین حال، مزدا با به روز رسانی میاتا برای سومین بار از زمان عرضه نسل ND یک دهه پیش، به طرفداران خودروهای اسپورت پذیرایی می کند.