اعمال قانون 93 هزار موتورسیکلت متخلف
بهمن ۱۴۰۲: سرهنگ مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که در طی ۱۵ روز از اجرای طرح "پلیس ۱۰ راهور"، ۹۳ هزار راننده موتورسیکلت مخالف قوانین، تحت تأثیر اجرای قانون و با ارائه آموزشهای مختلف، هدایت شدند.
زمینهی ساماندهی و انضباط در تردد موتورسیکلتسواران در شهر تهران به نام طرح ۱۰ شناخته میشود که از تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری شروع شده و همچنان ادامه دارد. در طی این مدت، بیش از ۹۳ هزار موتورسیکلت سوار که به قوانین ترافیکی خلاف کرده بودند، مورد نظارت و پیگیری قرار گرفتند.
سرهنگ مومنی اظهار داشت که حدود پنج هزار موتورسیکلت در اجرای این طرح، که تخلفات حادثهآفرین انجام داده بودند، به پارکینگ منتقل شده اند. بین این تخلفات میتوان به عبور از محل ممنوع، تردد خلاف جهت، عبور از خطوط ویژه و مخدوشی پلاک اشاره کرد. این موتورسواران به پارکینگ هدایت شده اند. همچنین حدود هفت هزار موتورسیکلت نیز در طرح توقیف ساعتی حضور داشته و آموزش و توجیه دریافت کردهاند تا دیگر تخلف نکنند.
توقیف 800 موتورسیکلت در طرح 10 پلیس
در حال حاضر، دو روز از اجرای طرح 10 پلیس راهور می گذرد. سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، در مورد پیشرفت این طرح توضیحاتی ارائه داد. تخلفاتی مانند عبور از محدوده ممنوع، تردد در خطوط ویژه، حرکت برخلاف جهت و استفاده از پلاک مخدوش باعث توقیف موتورسیکلت و انتقال آن به پارکینگ می شود.
در 48 ساعت اجرای طرح 10 در شهر تهران، ما موفق شدیم 800 دستگاه موتورسیکلت متخلف را که تخلفات فوق را داشتهاند به پارکینگ منتقل کنیم. در مورد توقیفات ساعتی، موتورسیکلتها به پارکینگ منتقل نمیشوند، با این حال ما مکانهایی در کنار خطوط ویژه خیابان ولیعصر (عج) را پیش بینی کردهایم که این موتورسیکلتها حداقل یک ساعت و حداکثر سه ساعت در آنجا متوقف میشوند. در مدت زمان دو روز اجرای طرح 10، 680 دستگاه موتورسیکلت متخلف در سرتاسر شهر تهران توقیف ساعتی شدند.
سرهنگ مومنی گفت که در حال اجرای طرح 10 هستیم. این طرح شامل موتوریار است که موتورسواران متخلف در کنار همکاران پلیس قرار میگیرند. پس از یک آموزش 10 دقیقهای، این موتورسواران به عنوان همکاران پلیس فعالیت میکنند و در ترافیک روان و پیگیری تخلفات موتورسواران دیگر به پلیس کمک میکنند. در این طرح، در 10 روز اول، 1500 موتورسوار متخلف آموزش دیدهاند. اقدام بعدی، آشکارسازی موتورسیکلتها است. به دلیل اندازه کوچک موتورسیکلتها، آنها گاهاً دیده نمیشوند و خودروهای دیگر ممکن است با آنها برخورد کنند. بنابراین، ارسال برچسبهای شناسایی به جلو و عقب موتورسیکلتها اهمیت دارد.
به علاوه، درباره توقیفات ساعتی و طرح موتوریار نیز با کسانی که علاقهمند بودهاند، گفتگو شده و به آنها خبر داده شده است. به طور کلی، 2 هزار و 300 دستگاه موتورسیکلت مخالفت کننده در طول این 48 ساعت شناسایی و ثبت شدهاند.
طرح 10 پلیس راهور چیست؟
در سال 1402، سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، درباره ترافیک شهر تهران توضیح داد که بارها از ممنوعیت تردد موتورسواران در داخل تونلها هشدار دادهاند. دلیل این ممنوعیت، احتمال واژگونی و تصادف موتورسواران با دیواره تونلها به دلیل انباشت گازهای آلاینده میباشد که منجر به وقوع حوادث وحشتناکی میشود.
در همین باره، آقای وی خبر داد که از ۱۸ دی ماه (۹ ژانویه) آغاز به کار میکنند طرحی با عنوان "۱۰ پلیس راهور تهران بزرگ" برای تنظیم تردد موتورسواران و پیروان قوانین راهنمایی و رانندگی در تهران. او همچنین اعلام کرد که ارائه برنامههای آموزشی در شهر تهران برای تربیت فرهنگ ترافیکی در میان موتورسواران تأثیرگذار بوده است و تعداد زیادی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده میکنند.
هدف اصلی اجرای این طرح، کاهش تصادفات و حادثهها برای موتورسواران است. این طرح به خانوادهها نشان میدهد که عدم رعایت قوانین توسط موتورسواران چه خطراتی را به دنبال دارد و صنوفی را برای کمک به کاهش تصادفات در شهر تهران ورود به عمل میآورد. هدف از این تلاش، کاهش تعداد تصادفات در شهر تهران است.