حضور ریرا برقی در نمایشگاه تهران
بهمن ۱۴۰۲: "ریرا" یک خودروی بومی است که نسخه برقی آن برای اولین بار در اوایل پاییز ۱۴۰۲ معرفی شد. همچنین، در اواسط زمستان همان سال، ایران خودرو دوباره نسخه کاملاً برقی این خودرو را معرفی کرد.
ویندوز ریرا برقی، نسخه الکتریکی و ارتقا یافته ویندوز بنزینی است. فاصله بین پرچمداران بنزینی و الکتریکی از جهت بستن کاملاً متفاوت است. ریرا برقی با یک موتور برقی عرضه شده است و گزینه پیشانداز الکترونیکی دارد. قدرت این خودرو به 161 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر میرسد و با یک باتری 52 کیلووات ساعتی تجهیز شده است. ایران خودرو اعلام کرده است که ریرا برقی میتواند تا فاصله 420 کیلومتری حرکت کند.
اولین رونمایی از ریرا الکتریکی
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، خودروی کراساور تمام برقی ایران خودرو، که بر اساس ماشین جدید ریرا ساخته شده است، رونمایی شد. ایران خودرو، اطلاعات فنی بیشتری در مورد این خودرو را به رسانهها ارائه داده است. هنوز جزئیات دقیقی درباره مشخصات فنی و زمان عرضه این خودرو به بازار کشور نامعلوم است.
ری را برقی ایران خودرو شباهت بسیار زیادی به نسخه بنزینی خود دارد. تنها تفاوتهای قابل مشاهده آن شامل بسته شدن ورودیهای جلوپنجره و حک شدن عبارت IKCO در قسمت جلویی خودرو و حذف اگزوزها در قسمت عقبی خودرو است. در جمعبندی، میتوان گفت که تغییرات ظاهری ری برقی نسبت به نسخه بنزینی آن به حداقل رسیده است.
حال به قسمت فنی میپردازیم. ایران خودرو با استفاده از باتریهای با ظرفیت ۵۲ کیلوواتساعت، توانسته از خودروی ریرا الکتریکی با قدرت حدوداً ۱۶۱ اسببخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر بهره ببرد. برای مقایسه، نسخه بنزینی ریرا با موتور ۱.۷ لیتری توربو، توانایی تولید ۱۶۰ اسببخار و ۲۴۰ نیوتن متر را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، میتوانید مقاله مربوطه را مشاهده کنید.
خبر خوب دیگر این است که ریرا الکتریکی می تواند با یک بار شارژ حداکثر 420 کیلومتر را بپیماید. این عدد بسیار هیجان انگیز است. هرچند 80% ظرفیت باتری ها را می توان در کمتر از یک ساعت شارژ کرد، اما در صورت استفاده از ولتاژ عادی، شارژ کامل باتری ها تقریباً 10 ساعت طول می کشد.
تولید نسخه برقی ریرا در سال 1403
مهر ۱۴۰۲: حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو)، خبر از رونمایی نسخه برقی مدل ری در آینده نزدیک داد. وی درباره این موضوع، به موارد زیر اشاره کرد:
پلتفرم دوگانه معرفی شده در این مقاله، اولین پلتفرم خودرو در کشور است که توانایی توسعه بر اساس قدرت محرکه بنزینی و الکتریکی را دارد. در حال حاضر، گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان اولین خودروساز، حقوق کامل مالکیت یک پلتفرم خودروی الکتریکی را نیز دارد، علاوه بر دانش فنی زیرسیستم ها و محصولات خودروهای الکتریکی.
گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر تولید محصول نیمهصنعتی تارای الکتریکی، در پروژه تولید و توسعه خودروی الکتریکی دستاوردهای مهمی را کسب کرده است. این دستاوردها شامل دانش طراحی زیرسیستمها، شناسایی زنجیرهی توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی، و دانش طراحی سیستمی خودروی الکتریکی است.
در سال ۱۳۹۸، گروه صنعتی ایران خودرو با شرکت جتکو در نظر داشت تا پروژه خودروی تارای تمام الکتریکی را آغاز کند که این اقدام تا به امروز بزرگترین تلاشی در صنعت خودروسازی ایران به منظور الکتریکی کردن خودروها است. در سال ۱۴۰۱، بعد از مراحل موفقیتآمیزی در تستهای تعریف شده، این خودرو به عنوان یک محصول نیمه صنعتی تولید و به نیمه صنعتی انجام پذیرفت. هدف اصلی تولید این خودرو، بومیسازی دانش و خودکفایی در بخش قوای محرکه الکتریکی بود.
در پروژه تارای الکتریکی، مجموعه ای از زیرسیستم های حیاتی شامل موتور الکتریکی، واحد کنترل موتور، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی خودرو، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری و سیستم مدیریت حرارت، بومی سازی شده اند. در طول این پروژه، تمرکز بر طراحی زیرسیستم ها بر اساس توانایی های تولیدکنندگان داخلی بوده است.
خودروی تارا با دارا بودن باتری 45 کیلو وات-ساعت، توانایی پیمایش حدود 350 کیلومتر در سیکل ترکیبی NEDC را دارد. این مقدار بسیار نزدیک به پیمایش خودروهای متداول با قیمت مشابه در سراسر جهان است. علاوه بر این، در مواردی مانند شیب، توان موتور، حداکثر سرعت و شتابدهی، خودروی تارا با خودروهای مشابه در بازار قابل مقایسه است.
در زمینه تولید خودروهای برقی، ایران خودرو برنامه همکاری با شرکای خارجی را برای ترویج و گسترش بازار و زیرساخت ها در نظر گرفته است. این همکاری به منظور توسعه مشترک، انتقال فناوری و تعمیق داخلی سازی صورت خواهد گرفت و توافقاتی با شرکای خارجی نیز در این خصوص انجام شده است. علاوه بر این، ایران خودرو برنامه هایی برای توسعه داخلی بر اساس پلتفرم های بومی خود را به طور جدی پیش میگیرد و در آینده نقش مهمی در توسعه خودروهای برقی در منطقه خواهد داشت.
امکان شارژ و ایستگاههای شارژ نقاط ضعف اصلی در توسعه خودروهای برقی هستند. اما در سطح کشور، شرکت مپنا و سایر شرکتها به این مسئله علاقه مند شدهاند و نمونههایی از این سیستم در حال نصب و اجرا هستند. این تلاشها به واسطه پیشرفتهای فناوری در این زمینه انجام میشود.
دولت اکنون برنامههای توسعهای را در دست بررسی دارد، که یکی از آنها شامل ایجاد یک شبکه توزیع اختصاصی برای شارژ خودروهای الکتریکی است. بنابراین، مسئله ایستگاه شارژ نمیتواند مانع توسعه بازار و تولید خودروهای الکتریکی شود. در صورت برطرف شدن مشکلات اقتصادی و افزایش تیراژ، امکان تولید تقریباً تمامی اجزا و ماژولهای اصلی خودروهای الکتریکی داخلی در کشور وجود خواهد داشت.
ایران خودرو با برنامهریزی دقیق و هوشمندانه، کارخانهها و شرکتهای وابسته خود را در یک مسیر مشخص قرار داده است. در زمان کوتاهی، به مدت دو سال آینده، برنامههای CBU و CKD، اولویت اصلی برنامه تأمین خودروهای الکتریکی کشور خواهد بود.
با توجه به افزایش باتری داخلی سازی در خودروهای برقی و توجه به تولید محلی، تجارت خودروهای برقی به طرز قابل توجهی ارزانتر خواهد شد. استفاده از زیرساختهای تولید باتری لیتیم در کشور میتواند تفاوت کمی در ارزش تجارت خودروهای برقی و بنزینی ایجاد کند. با افزایش استفاده از خودروهای برقی، امکان صادرات بنزین و کاهش هزینه های عمومی شهرداریها و دولت به طرز قابل توجهی بهرهوری کشور را افزایش خواهد داد.
گلوگاه اصلی در تولید انبوه خودروهای برقی در داخل کشور، قیمت تمام شده و جذابیت بازار است. بدون شک، شرکت ایران خودرو به عنوان یک تولید کننده و بنگاه اقتصادی، نیاز به تأمین ارزان قیمتی محصول و همچنین جلب توجه بازار دارد. در حال حاضر، خودروهای برقی در سراسر جهان هنوز در مقایسه با خودروهای بنزینی به دلیل هزینه تولید باتری، هزینه بیشتری دارند. بنابراین، در بسیاری از کشورها، دولت تولید و استفاده از خودروهای برقی را با اعطای یارانه ها و تسهیلاتی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارجح می کند.
یکی از عوامل پررنگ در تعیین قیمت خودروهای برقی، تیراژ تولید آنها است. با توجه به محدودیت بازار در کشور و همچنین محدودیت تولید، انتظار نمیرود قیمت خودروهای برقی در ایران جذابیت زیادی برای مشتریان داشته باشند. ایران خودرو در نظر دارد از راههای مختلفی برای پیشبرد تولید و عرضه خودروهای برقی استفاده کند، و یکی از راههای مهم آن همکاری با شرکای بینالمللی تولیدکننده خود است.
در دراز مدت، با صرفهجویی در تعمیر و نگه داری، استفاده از خودروهای برقی میتواند به طور مستقیم به مزیتهای عمومی، اجتماعی و فردی منجر شود. این مزایا به دلیل کاهش فرسایش و استهلاک در خودروهای برقی بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، پیشبینی میشود که در کمتر از هفت سال آینده، بیش از 30 درصد از خودروهای تولید شده در جهان از نوع برقی باشند.