نسخه تولید نهایی ایگل معرفی شد
بهمن ۱۴۰۲: پنجمین نسخه، به کرمان موتور فرصتی بسیار خوب داد تا برای اولین بار نسخه نهایی کرمان موتورز ایگل را به نمایش بگذارد.
با وجود اینکه ظاهر کلی خودرو تفاوت چندانی نسبت به نسخه مفهومی آن ندارد، اما اصلیترین ویژگی آن، طراحی داخلی آن است که برای اولین بار به نمایش گذاشته شده است. تا به حال، در کمپانی ماشینسازی کرمان موتور، با روکش مشکی بر برابر شیشهها برای پنهان کردن داخل خودرو در نمایشگاهها کار شده بود، اما اینبار تصمیم گرفته شده تا در نمایشگاه جدید، شیشهها بدون روکش مشکی نمایش داده شوند.
رونمایی خودرو ایگل در نمایشگاه تحول 1402
شرکت خودروسازی کرمان موتور، در آبان ماه سال ۱۴۰۲، برای بار چندم از نسخه آزمایشی خودرو ایگل رونمایی کرد. جالب است بدانید که در سال گذشته و در طی نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز همین محصول به همین شکل معرفی شده بود. با این حال، طبق وعدهای که مدیران کرمان موتور دادهاند، نسخه تولید نهایی ایگل که تفاوت ظاهری اندکی با نسخه آزمایشی دارد، تا پایان سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی معرفی خواهد شد. اما شروع تولید آن احتمالا برای سال ۱۴۰۳ است.
ایگل جی ۴ مدلی است که بر اساس پلتفرم JAC J4 ساخته شده است و به همین دلیل به آن جی ۴ ایرانی نیز میگویند. این خودرو حتی در قسمت فنی نیز تفاوت خاصی با جی ۴ ندارد. به همین دلیل، موتور تنفس طبیعی جک جی۴ که به توان ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر قادر بود، همچنان در ایگل استفاده شده است. به علاوه، شیشههای ایگل به رنگ مشکی درآمده تا طراحی داخلی کامل خودرو به خوبی پنهان بماند.
ایگل؛ نام اولین خودرو کرمان موتور
به تاریخ فروردین 1402 و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروی جدید کرمان موتور که بر پایه مدل جک جی۴ تولید شده است، اقتصادیتر شده است و طراحی آن نیز توسط یک شرکت ایتالیایی بهبود یافته است. این خودرو با نام تجاری "ایگل" در نیمه دوم سال 1402 وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.
نام خودرو آیگِل (ایگُل)، که براساس نظرسنجی عمومی انتخاب شده، در فرهنگ لغات فارسی به همین شکل نوشته میشود. اگرچه این نام از نام یکی از روستاهای گردشگری شهر شمیرانات در استان تهران الهام گرفته شده است، اما هنوز شرکت کرمان موتور دلیل اصلی انتخاب این نام را توضیح نداده است.
اولین رونمایی خودرو جدید کرمان موتور
پاراگراف اصلاح شده:
شهریور 1401: شرکت کرمان موتور در یک مراسم، با حضور آقای سامان فیروزی (مدیرعامل این شرکت) برای اولین بار پروتوتایپ سدان جدید خود را رونمایی کرد.
نسخهی ارائه شده در نمایشگاه، صرفا یک ماکت اولیه است و احتمال وجود تغییرات کوچکی در نسخه نهایی وجود دارد. همچنین، قابل ذکر است که طراحی داخلی این خودرو به نظر نرسیده است و به همین دلیل، عکسهایی از داخل کابین در دسترس نیست.
مدیرکل شرکت کرمان موتور ضمن اعلام احتمال تولید خودروی جدید، اعلام کرد که این خودرو به صورت دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد و در رنج قیمتی 400 تا 500 میلیون تومان عرضه خواهد شد. طبق برنامه ریزی شرکت کرمان موتور، تولید این خودروی سدان جدید در فصل زمستان 1401 آغاز خواهد شد.
با حضور آقای سامان فیروزی در مراسم معرفی، وی اقدام به پردهبرداری از خودروی جدید کرمان موتور نمود و بیان کرد که نسخه تولید نهایی این خودرو و سایر محصولات جدید کرمان موتور تحت برند کرمان موتور عرضه خواهند شد و دیگر لوگوی JAC در آنها به کار نخواهد رفت.
جزییات تولید اولین خودرو کرمان موتور
در ماه مرداد سال ۱۴۰۱، آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، اعلام کرد که شرکت آن با موفقیت پلتفرم جی4 را بهدست آورده است. او همچنین خبر داد که بزودی خودروی اول کرمان موتور با استفاده از این پلتفرم و با داخلیسازی 100 درصدی، در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به بازار ایران وارد میشود. در ادامه مصاحبه، آقای فیروزی توضیحات جالبی درباره این خودرو ارائه کرده است.
در سال 1396، شرکت کرمان موتور یک جلسه با استاندار استان آنهویی چین (محل واقع شدن کارخانه جک) برگزار کرد. هدف از این جلسه، تشکیل یک فاز جوینت ونچر بین شرکت کرمان موتور و جک بود. ابتدا قصد داشتند یک شرکت مشترک تاسیس کنند تا خودرویی از صفر طراحی و تولید کنند. اما در سال 1397، تحریمهای صنعت خودرو این اقدام را ناممکن کردند.
بعد از تحریمها، خودروسازی جک اعلام کرد که آماده است با شرکت کرمان موتور همکاری خود را ادامه دهد و به این منظور پلتفرم خودرو جک J4 را به کرمان موتور فروخت. به علاوه، بر اساس این توافق، جک علاوه بر فروش پلتفرم، تمام دانش فنی و قالبهای قطعات خودرو را نیز به کرمان موتور منتقل خواهد کرد.
فرآیند خریداری پلتفرم J4 به همراه انتقال دانش فنی و ساخت قطعات حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه داشت. همچنین، شرکت کرمان موتور، هزینههای مربوط به خریداری دانش فنی را طی زمان پنج ساله به چینیها پرداخت میکند.
هزینه مذکور در بالا، شامل هزینههای طراحی یک محصول جدید بر پایه این پلتفرم نیست ولی باید توجه داشت که شرکت کرمان موتور یک شرکت ایرانی است که طراحی اتاق جدید برای محصول جدید خود را به یک شرکت ایتالیایی سپرده است و طبق برنامه زمانبندی بین دو شرکت، این طراحی در دیماه ۱۴۰۱ آماده میشود.
با توجه به برنامهریزی کرمان موتور، در نیمه اول سال ۱۴۰۲، محصول جدید آن به بازار ایران عرضه خواهد شد. این محصول سدانی نو با لوگوی طراحی شده جدید کرمان موتور و به احتمال زیاد با برند جدیدی عرضه خواهد شد.
شرکت کرمان موتور قطعات خودروی جدید خود را با داخلی سازی ۱۰۰٪ تولید می کند. حتی پیشرانه خود هم توسط شرکتهای ایرانی تولید و داخلی سازی می شود. این شرکت تاکنون بیش از ۴۶۰ قالب قطعات خودروی جدید خود را به ایران ارسال کرده است و همچنین جزئیات فنی بیش از ۱۲۰ قطعه خودرو را به تولیدکنندگان ایرانی تحویل داده است. بخشی از قطعات الکترونیکی هنوز به مرحله داخلی سازی نرسیده است.
خودروی جدید شرکت کرمان موتور در سه نسخه برقی، بنزینی دندهای و بنزینی اتوماتیک عرضه خواهد شد. شرکت مپنا شریکی است در تولید این خودرو به کمک کرمان موتور و قیمت آن تقریبا 16 هزار دلار خواهد بود. علاوه بر این، کرمان موتور در تلاش است تا مدلهای بنزینی دندهای و بنزینی اتومات را با قیمتی رقابتی به بازار ایران عرضه نماید.
برنامه نهایی شرکت موتورسازی کرمان این است که هر سال توانایی تولید 24 هزار دستگاه از این خودروی جدید را داشته باشد. این موضوع به این معنی است که شرکت قادر است با خودروهایی مانند تارا، دنا پلاس، شاهین و ... رقابت کند.
شروع داخلی سازی موتور جک در ایران
در آذر ماه ۱۳۹۹، شرکت کرمان موتور 800 میلیارد تومان برای داخلیسازی خودروی جک J4 سرمایهگذاری کرده است. شرکت در حال حاضر اعلام کرده است که تا پایان سال ۹۹، تلاش خواهد کرد تا بیش از ۵۰٪ از مواد اولیه مورد نیاز جک J4 را داخلیسازی کند و تا پایان بهار ۱۴۰۰ نیز این درصد را به بیش از ۷۰٪ افزایش دهد.
شرکت کرمان موتور برای داخلیسازی بیشتر خودرو جک J4، اقدامات بلند مدتی انجام داده است. در تاریخ 18 آذرماه 99، اعلام شد که شرکت با یک شرکت دانشبنیان ایرانی قراردادی به ارزش 1200 میلیارد تومان بسته است تا موتور جک J4 را در ایران تولید کنند. با انجام این قرارداد، برند کرمان موتور تا زمستان سال 1400 توانسته است بیش از 80% از اجزای داخلی جک J4 را تهیه کند. بنابراین، تلاش شرکت کرمان موتور در جهت داخلیسازی خودرو جک J4 با تولید موتور در ایران به اوج خود رسیده است.
احتمالاً به دلیل استفاده مشترک از موتور J4 با موتور اس3، شرکت کرمان موتور برنامهریزی بلندمدتی برای تولید داخلی سایر محصولات جک در سالهای آینده دارد. این شامل عرضه پیکاپ تی8 و همچنین کراساور کی7 خواهد بود.
تجربه رانندگی با جک جی 4
در این مقاله، شما میتوانید اطلاعات کاملی درباره سدان اقتصادی کرمان موتور در بازار ایران را به دست آورید. همچنین میتوانید با مشخصات فنی این خودرو آشنا شوید و تصاویر اختصاصی جک J4 را مشاهده کنید.
اخبار شرکت کرمان موتور
برای آشنایی با آخرین اخبار شرکت کرمان موتور، از جمله طرح های پیش فروش خودروها، فروش فوری و فروش اقساطی محصولات، میتوانید به منتخبی از مطالب زیر مراجعه کنید:
همچنین در این مقاله، شما میتوانید آخرین اخبار درباره سرویس محصولات کرمان موتور، جدیدترین شرایط گارانتی و آخرین اخبار خدمات پس از فروش شرکت کرمان موتور را مطالعه کنید. اگر همچنین شما یکی از مالکان محصولات شرکت کرمان خودرو هستید، توصیه میشود که مقالات زیر را هم مطالعه نمایید: