توقف تولید پارس تا پایان 1402
بهبود شده:
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، آقای رادمنش معاون تحقیقات شرکت ایران خودرو، اعلام کرد که پلتفرم پژو ۴۰۵ از خط تولید پژو پارس خارج میشود و خودروی پژو پارس در نهایت تولید آن در پایان سال ۱۴۰۲ متوقف خواهد شد. به جای آن، خودروی سورن XUV به عنوان جانشین پژو پارس معرفی خواهد شد.
رادمنش تأکید میکند که در گذشته، سورن با استفاده از موتور EF7 در ایران خودرو تبریز تولید میشد. اما با برنامه خروج این محصول و بهبود موتور به مدل XU7P، به زودی خودروی سورن با موتور XU7P در کارخانههای تولیدی کرمانشاه، فارس و خزر تولید خواهد شد.
آخرین نفسهای پژو پارس در ایران خودرو
در ماه شهریور سال 1402، مشتریان مدل پژو پارس در مرحله اول سامانه یکپارچه، هنوز خودروی خود را دریافت نکردهاند. این امر با توجه به اینکه تحویل چندین دستگاه از این محصول در تابستان قرار بود، به این معنی است که متقاضیان هنوز فراخوانی برای تکمیل وجه و دریافت خودرو را دریافت نکردهاند.
مهلت پلاکگذاری این محصول تا تیرماه ۱۴۰۲ بوده است. اما اکنون پژو پارس دچار یک مشکل استاندارد سازی شده است. پس از لازم شدن اجرای استانداردهای بیش از هشتاد و پنج مورد برای تولیدکنندگان خودرو، این محصول در حال تطابق با استانداردهای مقرر میباشد و به همین دلیل، دعوتنامه های این خودرو برای تحویل موعد در ماه های آینده ، صادر نشده است.
به گفتههای غیررسمی، به نظر میرسد به دلیل فروش بسیار بالای این محصول، توافقی صورت گرفته است که این خودرو تا زمانی که تعهدات پیشفروش آن به اتمام نرسد، پلاک صادر شود و پس از آن، تولید آن متوقف شود. احتمالا تولید پژو پارس ایران خودرو تا پایان سال 1402 ادامه خواهد یافت.
تصاویر فیس لیفت جدید پژو پارس
در ماه تیر سال ۱۴۰۲، سکوت ایران خودرو درباره انتشار اولین تصاویر از فیس لیفت پژو پارس در فضای مجازی، برای ما بیان میکند که تولید پژو پارس معمولی ممکن است متوقف شود. طبق ابلاغیه، در سال ۱۴۰۲ و طبق برنامه زمانبندی، خودرو سازان باید سیستم روشنایی خودروها را ارتقا دهند و استانداردهای جدید عابرپیاده را پیگیری کنند لذا ایران خودرو ممکن است از نسخه فعلی پژو پارس خداحافظی کند.
از دست دادن محبوبیت پژو پارس، به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای خانواده ایران خودرو، به طور قطع برای رانندگان خطرناک است. به همین دلیل، به جای قطع تولید این خودرو، تصمیم به بهبود و بهروزرسانی آن گرفته شده است. این تصمیم منجر به ایجاد مدل جدیدی از پژو پارس، با نام "فیسلیفت پژو پارس"، در تابستان سال 1402 شد.
با توجه به تصاویر منتشر شده، به نظر میرسد که ایران خودرو تصمیم به اصلاح نورهای اتومبیل پارس نگرفته است. به دلیل محدودیت زمانی، این شرکت تصمیم گرفته است از نورهای وانت آریسان 2 استفاده کند. با این ترفند، نورها به دیلایت مجهز شدند و همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع را از داخل کابین دارند.
در فیسلیفت جدید پژو پارس، علاوه بر تغییر در چراغها، ایران خودرو از سپر آریسان استفاده کرده است. با جزییات بیشتر نگاه کنیم، متوجه میشویم که محل مهشکنهای سپر نیز با سپر آریسان تفاوت دارد. همچنین، سپر عقب در پژو پارس جدید تغییر یافته و زه مشکی داخل آن حذف شده است. علاوه بر این، زه مشکی نیز روی دربهای جانبی دیگر مشاهده نمیشود.
مشخصات فنی نسخه LX از خودروی پژو پارس سال، از موتور TU5 بهره میبرد که به طور جایگزینی در جایگاه موتور TU5 قبلی قرار گرفته است. این موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپورودی و فناوری پمپ روغن متغیر مجهز است. همچنین، سیستم پاشش سوخت این موتور نیز با ساختار جدیدی ارائه میشود. این بهبودها به کارایی و عملکرد خودروی پژو پارس سال در مقایسه با نسخههای قبلی، ارتقا میبخشد.
تا به حال اطلاعات دقیقی درباره بروزرسانی قابلیت های ویژه در خودروی پژو پارس جدید منتشر نشده است، اما بر اساس گفته منابع مطلع، به نظر می رسد تجهیزاتی مانند کنترل کروز، سنسور فشار تایر (TPMS) و سیستم کنترل پایداری (ESP) در نسخه های مختلف این خودرو نصب شوند.
بررسی انواع پژو پارس ایران خودرو
برای آشنایی بیشتر با نسخههای جدید خودروی پژو پارس و افزایش دانش فنی و کاربردی خود درباره خانواده پژو پارس ایران خودرو، مطالعهی مطالب زیر را توصیه میکنیم.