
شرکت هیوندای به نظر میرسد با کمک نوآوری خود، قادر است مشکلاتی که اغلب با استفاده از زنجیره چرخ به وجود میآیند را بهبود ببخشد. طرح جدید این شرکت این امکان را فراهم میکند که با فشار یک دکمه، عملکرد زنجیره چرخهای معمولی را شبیهسازی کرد.
در این فناوری جدید، که با نام "زنجیر چرخ آلیاژی حافظهدار" شناخته میشود، میلههای کوچک فلزی از جنس آلیاژ حافظهدار، با فشار یک دکمه از کانالهای درون تایر بیرون میآیند و با ایجاد اصطکاک بیشتر، عملکردی مشابه زنجیر چرخ را ارائه میدهند.
آلیاژهای حافظهدار یا SMA، آلیاژهایی هستند که در طی یک چرخه تنشی یا حرارتی، به شکل اولیهشان باز میگردند. به عبارت دیگر، آنها توانایی دارند در دما و سطح تنشی خاص، شکل متناظر با آن تغییرات را نشان دهند. بین انواع مهم آلیاژهای حافظهدار، مس-روی-آلومینیوم، مس-آلومینیوم-نیکل و نیکل-تیتانیوم (Ni-Ti) نام برده می شوند. با این حال، آلیاژ نیکل-تیتانیوم بیشتر از سایر انواع مورد استفاده قرار میگیرد.

در تکنولوژی جدید هیوندای، قطعات فلزی درون تایرها به شکل حرف J ساخته شدهاند تا چسبندگی بهتری داشته باشند. البته در صورت عدم نیاز، این قطعات به موقعیت اولیه خود در درون تایر بازمیگردند.
یک نکته مهم این است که استفاده مداوم از این عملکرد در طول مسیرهای روزمره، باعث سریع فرسودگی تایر خودرو می شود و تنها راه حل معمولاً تعویض آن است.
هیوندای در حال توسعه فناوری زنجیره چرخ آلیاژ حافظهدار در خودروهای خود است
هیوندای اعلام کرده است که اخیراً گواهی ثبت اختراع برای فناوری زنجیره چرخ آلیاژ حافظهدار در کره جنوبی و ایالات متحده دریافت کرده و در حال توسعه و بهبود آن است. این فناوری جدید میتواند در آینده نزدیک در تولید انبوه خودروهای هیوندای و کیا مورد استفاده قرار گیرد.

اولاً، نمیتوان در حال حاضر درباره قیمت این فناوری جدید اظهارنظر کرد. اما میتوان بهرهوری بالا و کارایی بهتر از نمونههای معمول را برای این فناوری پیشبینی کرد، زیرا از آلیاژ حافظهدار استفاده میشود.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.