آمار خودروهای فرسوده در سال 1402
به گزارش آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور راهاندازی شده است. از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۵۱ هزار دستگاه به حالت فرسوده و نیازمند تعمیر و تجدیدسازی است. به این ترتیب، تقریبا ۵۹ درصد از کل خودروها در ایران به فرسودگی دچار شدهاند و نیازمند بهبود و بازسازی هستند.
در کل جمعیت وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلتها بیشترین سهم را با نسبت 90 درصد به خود اختصاص میدهند. در کشور، تعدادی بیش از 12 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت در حال تردد هستند. از این تعداد، تقریباً 11 میلیون و 200 هزار دستگاه به مرحلهی فرسودگی رسیدهاند و تنها حدود 300 هزار موتورسیکلت در حال حاضر هنوز به مرحلهی فرسودگی نرسیدهاند.
رتبههای بعدی فرسودگی به ترتیب به مینیبوسها با 86 درصد، اتوبوسهای درون شهری با 82 درصد، اتوبوسهای برون شهری با 57 درصد و تاکسیها با 48 درصد تعلق دارد. این موجودیتها بیشترین سهم در فرسودگی را به خود اختصاص دادهاند.
به علاوه، در کشور ما 21 میلیون خودرو سواری وجود دارد که حدود 6 درصد یا حدود 1.3 میلیون دستگاه از آنها به عنوان خودروهای قدیمی و فرسوده شناخته میشوند. براساس این گزارش، حدود 10 میلیون خودرو سواری و 8 میلیون موتورسیکلت در شهرهای بزرگ کشور در حرکت هستند و موتورسیکلتها بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را به خود میگیرند.
آمار فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور
بهتر است تعداد خودروهای فرسوده در کشور به طور سالانه کاهش یابد. طبق لایحه برنامه هفتم، باید ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده هر سال از رده خارج شوند. در حال حاضر، ۴۵ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور از خودروهای فرسوده تشکیل شده است. بر اساس آمارها، حدود ۱۷ میلیون خودرو از کل ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور فرسوده هستند که معادل ۴۵ درصد میشود. علاوه بر این، از ۱۲ میلیون موتور سیکلتی که در حرکت هستند، ۱۱ میلیون آنها نیز فرسوده هستند. در ناوگان عمومی کشور، ۸۰ درصد خودروها فرسوده هستند. این آمارها، همراه با آلودگی بالا و مصرف سوخت زیاد خودروهای فرسوده و تعداد زیاد تصادفاتی که ناشی از تردد این خودروهاست، نیازمندی جدی به جایگزینی خودروهای فرسوده را نشان میدهند.
در مورد قوانین "هوای پاک" و "ساماندهی صنعت خودرو" که توسط مجلس تصویب شدهاند، میتوان بهبودهایی انجام داد. لازم است قانونگذار به منظور خروج خودروهای قدیمی و ضایع شده، تدابیر مناسبی را اتخاذ کند. مسئولان نیز باید با اجرای دقیق این قوانین، مشکلات مربوط به این حوزه را حل کنند. بهتر است خودروها و موتورسیکلتهایی که قابلیت استفاده ندارند، اسقاط شوند. در غیر این صورت، اسقاط خودروهای رها شده، هدف قانون هوای پاک را به دست نخواهد آورد. امیدواریم که مسئولان تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.
خانم رفیعی میگوید با تصویب مجلس، ورود خودروهای دست دوم به کشور به بخشی از خودروهای مجاز تبدیل شده است. او امیدوار است که این قانون باعث جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نسل جدید شود و به علت افزایش این خودروها، آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور کاهش یابند. او همچنین امیدوار است که دولت تدابیر لازم را اتخاذ کند و تسهیلات لازم را فراهم کند تا واردات خودروهای دست دوم به اولویت برسد. در عین حال، صنعتخودروسازان داخلی، به ویژه خودروسازان تجاری، باید به سمت تولید این نوع خودروها حرکت کنند. همچنین، باید تلاش شود که خودروهای عمومی و موتورسیکلتهای خدماترسان در کلانشهرها به سرعت الکتریکی شوند.
تعداد خودروهای فرسوده در تهران
در بهمن ماه سال ۱۴۰۱، آقای مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، تعداد تقریبی ۲۷ تا ۲۸ میلیون خودرو سبک و سنگین که در سراسر کشور درحال تردد هستند، با معضل آلودگی هوا مواجه هستند. بخشی از این خودروها احتراق کامل ندارند و بخشی دیگر نیز با استفاده از بنزین استاندارد، آلاینده هوا تولید میکنند. همچنین، آقای اسلامپناه به مشکل تردد خودروهای قدیمی اشاره کرده و اظهار داشته است که در تهران تنها، بیش از ۲.۹ میلیون خودروی قدیمی در حال استفاده هستند.
آمار خودروهای فرسوده در سال 1401
مطلب ویرایش شده:
بر اساس گزارش حسابرسی زیست محیطی اخیر که در مردادماه 1401 منتشر شده است، بیش از 10.4 میلیون وسیله نقلیه در کشورمان در شرایط سنگینی باقی مانده اند.
نوع وسیله | تعداد خودروهای فرسوده |
---|---|
سواری دولتی | 7,663 دستگاه |
سواری شخصی | 650,092 دستگاه |
تاکسی | 131,899 دستگاه |
وانت | 517,721 دستگاه |
اتوبوس شهری | 9,487 دستگاه |
مینی بوس | 65,606 دستگاه |
کشنده | 44,891 دستگاه |
کامیون | 189,649 دستگاه |
کامیونت | 15,609 دستگاه |
موتورسیکلت | 8,782,256 دستگاه |
مجموع وسایل فرسوده | 10,429,553 دستگاه |
در قسمت فوق، اطلاعات مربوط به تابستان سال 1401 ذکر شده است.
افزایش تعداد خودروهای فرسوده تا 1404
در ماه مرداد سال ۱۴۰۱، آقای ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس، آمارهای جالبی در مورد وضعیت اسقاط خودرو در کشور ارائه داده است. وی بیان کرد که فرآیند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده از سال ۱۳۸۵ شروع شده است اما تنها ۲ میلیون دستگاه تجدیدسازی شدهاند. بر اساس آمارها، از کل تعداد وسایل نقلیه در کشور حدوداً ۱۱.۵ میلیون دستگاه در سن فرسودگی قرار دارند. از این تعداد، ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت هستند و بقیه به انواع خودروها تعلق دارند.
به گفته آقای ایزدخواه، تا سال 1404 حدود 4 میلیون خودرو به سن فرسودگی میرسند، در صورتی که روند فعلی ادامه پیدا کند.
اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده
مطالعه هشتمین گزارش درباره خودروهای فرسوده در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. این گزارش جزئیات وضعیت کنونی خودروهای قدیمی و فرسوده در کشور را پوشش میدهد. این مقاله تحلیلی از وضعیت خودروهای فرسوده و تاثیر آنها بر جامعه و محیط زیست را ارائه میدهد. مطابق با اطلاعات ارائه شده در گزارش، تعداد خودروهای فرسوده در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته است و این وضعیت نگرانیهای بسیاری را در مورد تاثیر آنها بر زندگی روزمره و محیط زیست برانگیزانده است. گزارش شامل آمار و ارقام دقیق از تعداد خودروهای فرسوده در ایران است که نشان میدهد این تعداد در حال افزایش است. عوامل متعددی از جمله روند رشد جمعیت، نبود سیاستهای مؤثر در قابلیت بازیافت خودروها و محدودیتهای مالی برای مردم، از دلایل اصلی افزایش این تعداد به حساب میآیند. یکی از عواقب ناخوشایند این وضعیت، آلایندگی هوا و آب است. خودروهای فرسوده که اکثراً به تنهایی تولید رانندگان عادی برمیگردد، دارای مشکلات عمدهای هستند که شامل استهلاک سوخت، بازتاب نوری و صداهای غیرطبیعی است. همچنین، این ماشینها دیاکسیدکربن و آلایندههای دیگری را به محیط زیست منتشر میکنند که منجر به اثرات کشنده و زیانباری برای انسانها و حیات وحش میشوند. گزارش همچنین به اهمیت مدیریت مناسب پسماندهای خودروهای فرسوده اشاره میکند. در صورت عدم دفع صحیح این پسماندها، ممکن است خطری جدی برای محیط زیست و انسانها به وجود آید. ضرورت ایجاد یک سیستم مناسب و برنامه ریزی برای جمع آوری، بازیافت و دفع صحیح خودروهای فرسوده باید در اولویت قرار گیرد. در کل، وضعیت خودروهای فرسوده در ایران نگرانیهای زیادی را به وجود آورده است. این گزارش تأکید میکند که برنامههای جدیتری برای جلوگیری از افزایش تعداد خودروهای فرسوده و مدیریت صحیح پسماندهای آنها وجود داشته باشد. ارائه سیاستهای بیشتری برای تشویق مردم به خرید خودروهای کمتر آلوده و بازیافت صحیح خودروهای فرسوده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
همانطور که ماهیت صعب العبور سرانه می تواند در مواجهه با چالش های مختلف مثل تحریم ها و امکانات محدود باشد، غیر قابل تحقق نیست. در این صدد، بسیاری از کشورها و شرکت ها به جهت کاهش ریسک های سرمایه گذاری در راه هایی برای ترویج صادرات و سرمایه گذاری در صنایع داخلی و خارجی بسیاری تلاش کرده اند. آنها از برنامه های تحقیق و توسعه، تسهیلات مالی، تسهیلات جمع آوری مالیات و محافظتی، تسهیلات تجاری وانتقال فناوری استفاده می کنند تا پتانسیل های بالقوه صادراتی را بهبود بخشند. علاوه بر این، بهبود بخشی بنگاه های صنعتی و نیز توسعه پیشرفته ترین فناوری های مورد نیاز درگیر شده است. با این همه، تاکنون پیشرفت های محقق شده برای ترویج صادرات و سرمایه گذاری، همچنان به یک تحدیده اساسی روبرو هستند. این امر ممکن است به علت مشکلاتی مانند برونسپاری تجربی، تجهیزات ناکافی، مدیریت ضعیف و جفت پیچی ناروعکس بازار، نظارت ناکافی از سوی دولت و نقاط قوت و ضعف دیگر با شرایط خاص کشورها مرتبط باشد. از این رو مشکلات موجود باید هرچه سریعتر تعیین گردند و آن راه حل های لازم برای آن ارائه شود تا بتوان امیدوار بود به طور جدی تصمیم های لازم قابل اعتماد را در راستای تحقیق راه های بسط صادرات و سرمایه گذاری ها بگیریم. هدف این پژوهش مطالعه و تحلیل راه های لازم برای تسهیل بازاریابی و فروش کالاها و خدمات و همچنین ایجاد شرکت ها و تسهیلات برازندگی واحد صنعتی در مبنای عرضه و تقاضا در کشورهای در حال توسعه است که با بازار خارجی راه هار را پیدا می کنند.