نوسازی اتوبوس فرسوده و طرح جایگزینی اتوبوس قدیمی (1402)

مقالات خودرویی

واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس تا بهار 1403

در تاریخ آبان ۱۴۰۲، علیرضا احمدی فینی، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت، در مورد برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور توضیحاتی ارائه کرد. طبق این برنامه، در سال جاری و بهار سال آینده، حدود ۱۰ هزار ناوگان مسافری و جاده‌ای قرار است نوسازی شوند. بر اساس برآورد‌ها، از این تعداد، ۲ هزار اتوبوس در بخش مسافری و ۸ هزار ناوگان باری به ناوگان حمل و نقل کشور افزوده خواهند شد.

بر اساس طبقه‌بندی ماده 8 قانون هوای پاک، تعدادی از ناوگان باری در بخش جاده‌ای کشور سالخورده می‌باشند و تنها یک قسمت کوچک از آنها توانسته است به روز شود. برآیند بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای بهبود و نوسازی این ناوگان باری، نیاز به حدود 37 هزار میلیارد تومان سرمایه داریم که قابلیت تامین آن وجود ندارد؛ بنابراین، برنامه ریزی شده است که طی 5 سال آینده حداقل نصف از ناوگان باری فرسوده نوسازی شود. از سال 1395، تصمیمات مورد نیاز برای تأمین کشنده‌ها و خودروهای باری کارکرده اتخاذ شد و در سال‌های 1397، 1401 و 1402، حدود 23 هزار و 800 کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد. البته این خودروها با یک سوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده کار می‌کنند و طبق ارقام پلیس، میزان تصادف آنها تقریبا صفر است.

علاوه بر این، در حوزه حمل و نقل عمومی برون‌شهری، برنامه‌های جدیدی تدوین شده است که بخشی از آن‌ها در حال عملیاتی شدن است. به تازگی مجوز واردات خودروهای حمل و نقل مسافری بین‌شهری صادر شده است. طبق قانون بودجه امسال، خودروهایی که کمتر از 5 سال به کار افتاده‌اند، می‌توانند به ناوگان حمل و نقل مسافری بین‌شهری و درون‌شهری افزوده شوند؛ زیرا تولیدات داخلی در این بخش کافی نیست و حدود 7 هزار اتوبوس از کل 14 هزار اتوبوس فعال در جاده‌های کشور، فرسوده هستند. همچنین، به منظور بهبود شرایط حمل و نقل عمومی برون‌شهری، مصوبه شورای اقتصاد مقرر کرده است که با استفاده از صرفه‌جویی در سوخت، شرایط نوسازی برای حدود 85 هزار وسیله حمل و نقل عمومی برون‌شهری در یک برنامهٔ پنج ساله فراهم شود.

آقای احمدی فینی اظهار داشتند که اینکه سرمایه‌گذاران و متقاضیان بتوانند با استفاده از سامانه جامع تجارت، سفارش واردات انواع ناوگان باری و مسافری با سن کمتر از 5 سال را ثبت کنند، در دسترس است. ناوگان مسافری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون می‌شود. در حال حاضر، تعدادی از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای (حدود 7 هزار اتوبوس) قدیمی است ، در حالی که حدود 14 هزار اتوبوس در حال ارائه خدمات هستند. برای تامین نیازهای ناوگانی به حدود 17 هزار و 800 اتوبوس، برنامه‌ریزی شده است که 3500 اتوبوس از طریق واردات با استفاده از بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال جاری و سایر اتوبوس‌ها از طریق مصوبه 85 هزار تایی که توسط شورای اقتصاد صادر شده است، تأمین شود.

جزئیات برنامه‌های نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سال 1402

در ماه مهر سال ۱۴۰۲، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، آقای مهدی علیزاده، اظهار داشت که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از ۱۰ سال قبل در فرآیند نوسازی دچار توقف شده است. این مدیریت شهری جدید، با بهره‌گیری از تمام توان و ظرفیت موجود، در تلاش است تا این تاخیر در نوسازی را برطرف کند. حضور ورود ۶۶۳ دستگاه ناوگان جدید در این مدیریت شهری، شاهدی قوی برای صحت ادعاهای ارائه شده است.

وی توضیح داد، برای تحقق این اهداف، گام‌هایی را با انعقاد قراردادهای کم سابقه در این مسیر برداشته‌ایم. از جمله این اقدامات، قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و اتوبوس برقی و همچنین قرارداد خرید ۴۰ دستگاه ناوگان ویژه جانبازان و معلولان است. این اقدامات تا پایان سال ۱۴۰۲ به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه می‌شوند.

از ابتدای سال جاری تا کنون، 344 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده است. از این تعداد، 237 دستگاه اتوبوس نوسازی و 107 دستگاه بازسازی شده اند. همچنین، با همکاری همکاران در حوزه فنی، 2 دستگاه از 4 دستگاه متروباس موجود در اتوبوسرانی اورهال وارد چرخه خدمات رسانی شده اند.

ورود 23 دستگاه اتوبوس گروه بهمن به ناوگان حمل و نقل

در تاریخ 10 مهر 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که ۲۳ دستگاه اتوبوس شهری شرکت اسنا به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه خواهد شد. این تصمیم بر اساس قراردادی بین شهرداری تهران و گروه بهمن اتخاذ شده است.

هم اکنون، اتوبوس‌های پیشرفته و مدرنی که به منظور افزایش تقاضای سفرهای شهری طراحی شده‌اند، توسط شهرداری در آستانه شروع سال تحصیلی بهره‌برداری می‌شوند.

جلیل هاشمی، مدیرعامل شرکت اسنا، در حاشیه این مراسم بیان کرد که ما با شهرداری تهران قراردادی برای تأمین 500 دستگاه اتوبوس شهری 12 متری داریم. تاکنون، ما 23 دستگاه از این اتوبوس‌ها را به شهرداری تحویل داده‌ایم و طبق برنامه ریزی، ما در اردیبهشت و خردادماه سال آینده بقیه اتوبوس‌ها را نیز تحویل خواهیم داد. شرکت اسنا با داخلی سازی اتوبوس‌های شهری، نقش مهمی در بهبود ناوگان حمل و نقل شهری ایفا کرده است.

اتوبوس شهری اسنا با طول ۱۲ متری، یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین اتوبوس‌های شهری در ایران است که توسط شرکت اسنا طراحی و تولید شده است. این اتوبوس فضای بسیار مناسبی برای جابجایی مسافران در محیط شهری فراهم می‌کند با ابعادی که به ترتیب ۱۱.۹۸ متر طول، ۲.۵۵ متر عرض و ۳.۲ متر ارتفاع دارد. همچنین برای افزایش ایمنی، این اتوبوس با اقدامات متعددی مجهز شده است، از جمله نصب دوربین‌های مداربسته در داخل و خارج اتوبوس برای نظارت بر عملکرد راننده و مسافران، استفاده از شیشه‌های ایمنی لمینت شده، نصب سیستم اعلام و اطفای حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی، و همچنین نصب دکمه‌های اضطراری.

اتوبوس شهری ۱۲ متری اسنا، یک گزینه مناسب برای حمل و نقل عمومی در کشور است و می‌تواند نیازهای جامعه شهری ایران را برطرف کند. درطراحی داخلی این اتوبوس، تمام تلاش برای ارائه بالاترین استانداردهای راحتی به مسافران صورت گرفته است. اتاق راننده دارای صندلی قابل تنظیم و تکیه گاه دست و کمربند ایمنی سه نقطه است و فضایی ارگونومیک برای کار راننده فراهم شده است. پیش از این، شهرداری تبریز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری از اسنا خریداری کرده بود که همه آنها در زمان مقرر تحویل شدند. همچنین، اخیراً اتوبوس ۱۸ متری از اسنا در شهر مشهد وارد خط منتهی به حرم امام رضا (ع) شد تا کارآیی و فناوری‌های آن ارزیابی شود. خوشبختانه، عملکرد اتوبوس و فناوری‌های آن بسیار رضایت بخش بوده و به زودی این اتوبوس‌ها در شهر مشهد دیده خواهند شد.

ورود 3 هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان تهران

مهر ۱۴۰۲: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال و سال آینده ۳ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه خواهد شد. از تعداد اشاره شده، یک هزار دستگاه اتوبوس برقی خواهند بود. در ماه آینده، خطوط اتوبوسرانی ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید دریافت خواهند کرد. هدف این برنامه این است که به تدریج از اتوبوس‌های دیزلی و سوخت‌های فسیلی استفاده کمتری کنیم و به سمت اتوبوس‌های برقی پیش رویم.

وی درباره ورود اتوبوس‌های سه‌کابین (متروباس) صحبت کرد. او اعلام کرد که در گذشته چهار دستگاه از این اتوبوس‌ها در حال خدمت با بوده‌اند، اما به دلایلی در دوره مدیریت پنجم بی تاثیر باقی ماندند. در حال حاضر، در دوره مدیریت شهری فعلی، دو دستگاه اتوبوس سه‌کابین نوسازی و وارد چرخه حمل و نقل شده‌اند و اعلام کرد که در آینده نزدیک دو دستگاه دیگر نیز وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد. همچنین، او گفت که صد دستگاه اتوبوس سه‌کابین به سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه خواهند شد. طی همکاری با یکی از شرکت‌های داخلی که با یک گروه خارجی همکاری دارد، تفاهمنامه‌ای امضا شده است و در نتیجه ، اتوبوس‌های جدید به سیستم حمل و نقل وارد خواهند شد. در حال حاضر، این اتوبوس‌ها، متمایز از نسخه‌های پیشین (یورو5) و به تطابق با استانداردها ساخته شده‌اند. او توضیح داد که تمام اتوبوس‌ها در یک فرایند پلاک گذاری جدید ثبت خواهند شد و هرماه تعدادی از این اتوبوس‌ها به سیستم حمل و نقل اضافه خواهند شد. این اتوبوس‌ها در محور جمهوری به کار خواهند رفت.

برنامه‌ریزی برای نوسازی 10 هزار دستگاه اتوبوس

شهریور 1402: در مناسبت اربعین حسینی، احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد که بعد از مدتی از توقف، حالا دولت سیزدهم قصد دارد مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری را حل کند. وی اعلام کرد که 470 دستگاه اتوبوس و 626 دستگاه ون ایران خودرو دیزل به وزارت کشور و شهرداری‌ها واگذار شدند و قراردادهای با شرکت‌های خودروسازی برای بهبود و نوسازی ناوگان بسته شده است. این تدابیر در نهایت به بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی در شهرها و خارج از آن کمک خواهند کرد.

طبق برنامه ریزی انجام شده، در مرحله اول، پیش‌بینی شده است که حدود 10 هزار اتوبوس نوسازی شود و در حال حاضر نوسازی حدود 5 هزار ون نیز در دستور کار قرار دارد. در مرحله بعدی نیز، تمرکز بر روی نوسازی تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها قرار دارد. به علاوه، طرح برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار قرار دارد و بنابراین، قراردادهایی برای تهیه 5 هزار اتوبوس برقی به امضا رسیده است. این برنامه همچنین در نظر دارد که حدود 50 هزار تاکسی و به نسبت دو تا سه برابر موتورسیکلت‌ها به خودروهای برقی تبدیل شوند. تحویل خودروهای موسوم به برقی‌سازی، یک راه حل بزرگ برای بهبود حمل و نقل مردم است، به ویژه در شهرهایی که با مشکلات جدی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، این خودروها می‌توانند به حمل و نقل زائران اربعین نیز کمک کنند. برخورداری از اتوبوس‌ها برای شهری درون شهر، کمک کمتری به این زمینه خواهد داشت، اما در زمان‌های استفاده محدود، همچنان به حمل و نقل افراد کمک خوبی می‌کنند. به علاوه، ون‌ها برای حمل و نقل برون‌شهری بسیار مؤثرتر هستند و این طرح به طور عمده در این زمینه تمرکز دارد.

ساخت 3000 اتوبوس توسط سازندگان داخلی

تیر ۱۴۰۲: جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که در ۱۰ سال گذشته بیش از ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان افزوده شده است، اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب برای نوسازی، تعداد آن به ۲ هزار دستگاه کاهش یافته است. این امر همچنین به خاطر کمبود تسهیل‌گری در تولید اتوبوس‌های داخلی، از بهبود وضعیت ناوگان جلوگیری می‌کند.

دولت در جهت تسهیل در تأمین هزینه‌های خرید اتوبوس و بلیت‌های اتوبوس و مترو، قراردادی برای ساخت ۳ هزار دستگاه اتوبوس با شرکت‌های داخلی منعقد کرده است. شهرداری تهران نیز با تأمین ۱۰۰ درصد منابع مورد نیاز، به صورت مستقل در این زمینه فعالیت می‌کند. عواملی مانند تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولید اتوبوس‌ها تأثیرات منفی داشته است. با این حال، سازندگان داخلی با تأمین بیش از ۶۰ درصد استانداردهای لازم، از جمله معیارهای محیط زیست، به تولید اتوبوس‌های با کیفیت می‌پردازند. از دولت انتظار می‌رود با تسهیل‌گری و ایجاد ثبات در سیاست‌ها، به ویژه در حوزه استاندارد، در همکاری با شهرداری تهران در حل مسائل حمل و نقل عمومی کمک کند. آینده‌نگری در برنامه‌ریزی و انعقاد قراردادها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا مشکلات امروز در آینده رخ ندهد.

معاون شهردار تهران ضمن تأکید بر این موضوع، اعلام کرد که از تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس موجود در شهر، یک هزار دستگاه به‌طور کامل الکتریکی هستند. او اظهار کرد: "به دنبال آن هستیم که در آینده، تمام اتوبوس‌های خریداری شده برای تهران نیز الکتریکی باشند. به این ترتیب، در سال‌های آینده نیز با مشکلات و مسائلی که امروز در ارتباط با این وسایل وجود دارد، روبه‌رو نشویم." این اقدام قصد دارد که مشکلات زیست‌محیطی و انرژی مربوط به حمل و نقل عمومی را به حداقل برساند.

قرارداد خرید 3000 دستگاه اتوبوس برای تهران

در ماه تیر سال 1402، مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، از برگزاری و انجام قرارداد برای تامین 3000 اتوبوس و مینی‌بوس به طور قطعی و رسمی خبر داد. در این قرارداد، مبلغ 1500 میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت، پرداخت شده است. ارزش ریالی این 3000 اتوبوس، 28 هزار میلیارد تومان است که با تلاش های شهرداری تهران و حمایت شورای شهر، این تامین مالی ممکن شد.

با توجه به برنامه زمانبندی، تعداد 1400 اتوبوس تا انتهای سال جاری به تحویل شهرداری تهران می‌رسد. برنامه ریزی‌ها نشان می‌دهد که بقیه اتوبوس‌ها نیز تا شهریور ماه سال آینده تحویل خواهند شد.

قرارداد خرید 500 اتوبوس امضا شد

در تیر ماه سال 1402، مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اعلام کرد که قرارداد خرید 500 اتوبوس و 500 مینی بوس جهت توسعه ناوگان شرکت به انعقاد رسیده است.

با توافقاتی که در این قراردادها صورت گرفته، بخشی از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها تا پایان سال و مابقی تا سال 1403 به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اضافه خواهد شد. شهردار تهران با نگاه ویژه‌ای و بودجه‌ای مناسب، توسعه ناوگان حمل و نقل، به‌ویژه اتوبوسرانی را برای خود مشخص کرده است. از ابتدای سال جاری، چهار قرارداد با تولیدکنندگان داخلی منعقد شده است که به طور کلی 2000 اتوبوس و 500 دستگاه مینی‌بوس از طریق نوسازی به شبکه خدمات رسانی اتوبوسرانی افزوده خواهد شد. اقداماتی نیز مانند بازسازی، اورهال و مهندسی مجدد خطوط برای افزایش توان اتوبوسرانی تهران انجام خواهد شد. امیدواریم با تحقق این برنامه‌ها و اقدامات، خدمات رسانی بهتری به شهروندان ارائه شود.

به منظور ارتقای سرویس اتوبوسرانی، بخش تعمیر و بازسازی اتوبوس‌ها طبق برنامه‌ی تعیین شده، تا اوایل ماه مهر انجام خواهد شد. قبل از بازگشایی مدارس، حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری، بخش ملکی، در اولویت قرار دارند و تعمیر و بازسازی خواهند شد. همچنین، در تلاش هستیم تا با ارائه یارانه، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی نیز قابل استفاده شوند و به خدمات اضافه شوند. در این راستا، طرح مهندسی مجدد در نظر گرفته شده است و خطوط کم تقاضا با توجه به بهره‌وری به خطوط با تقاضای بیشتر منتقل خواهند شد و برای ارائه خدمات در این خطوط از مینی بوس‌های اصلاح شده استفاده خواهد شد.

قیمت اتوبوس ایرانی به 7 میلیارد تومان رسید

خرداد ۱۴۰۲: جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که در حال حاضر ۱۴ کیلومتر و ۱۰ ایستگاه جدید در سامانه متروی تهران به بهره‌برداری رسیده است. در سال ۱۴۰۰، ۲۴۸۰ دستگاه تاکسی فرسوده تعویض شدند و در سال ۱۴۰۱، ۱۵۸۵ دستگاه نیز تعمیر و بازسازی شدند. همچنین، ما هزینه‌های مربوط به ۶۳۰ دستگاه ون را پرداخت کرده‌ایم، اما تنها ۱۹۸ دستگاه از آن‌ها به ما تحویل داده شده‌اند. تعمیر و بازسازی ۵۲۳ دستگاه تاکسی نیز با پرداخت نقدی انجام شده و برای ۴۶۵ دستگاه دیگر پولی واریز شده است. در مجموع، در طول ۲۰ ماه، ۵۵۸۵ دستگاه تاکسی به‌روز رسانی شده‌اند.

سال گذشته قیمت اتوبوس 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده، اما پس از تصویب بودجه، قیمت به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین، با تغییرات ارزی، قیمت اتوبوس تا 7 میلیارد تومان افزایش یافته است. رئیس جمهور چند بار دستور آنی را برای ارتقای استانداردهای اتوبوس‌ها صادر کرده بود، اما وعده‌ها برآورده نشدند. علاوه بر این، از تعداد کل اتوبوس‌هایی که باید تحویل داده می‌شد، تنها 170 دستگاه تحویل گرفته شده و قرار است تا پایان دوره ششم مدیریت شهری تعداد 10 هزار دستگاه اتوبوس برای ارتقا داده شود. ابتدا به تأمین نیاز اولیه 3 هزار دستگاه اتوبوس تا نیمه اول سال 1403 می‌پردازیم و سپس به تأمین اتوبوس‌های برقی متمرکز خواهیم شد.

بهرامی اعلام کرد که برای تهیه 10 هزار دستگاه اتوبوس، نیاز به 70 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. تا به حال با تمام تولیدکنندگان برای تأمین اتوبوس مذاکره کرده‌ایم و در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر سایپا دیزل، وزارت دفاع، زامیاد و دیگر تولیدکنندگان در لیست مذاکرات ما هستند. استاندارد اتوبوس برقی توسط دستور رئیس جمهور تأیید شده و شرکت مپنا و شرکت دیگری قرار بوده‌اند 1200 دستگاه اتوبوس برقی را تأمین کنند، به علاوه امسال علاوه بر 200 دستگاه متعهد شده هستند، اما توانایی تأمین 500 دستگاه را هم دارند.

تاکنون 82 دستگاه اتوبوس بازسازی شده است

در مراسم رونمایی از ۴۰ دستگاه اتوبوس اورهال شده در تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه، حمیدرضا عزیزی، مسئول بازسازی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار داشت که در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، بازسازی نیز انجام می‌شود. او با توجه به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، وارد بحث بازسازی شد و بیان کرد که تلاش‌ها برای بهبود شرایط فنی اتوبوس‌ها باعث آرامش نسبی برای شهروندان خواهد شد. به همین دلیل، رونمایی از دستگاه‌های اتوبوس اورهال، یک گام مهم در جهت بهتر شدن شرایط ناوگان حمل و نقل اتوبوسی است.

این پروژه از ابتدای سال شروع شده است و حالا حدود ۱۲۰ دستگاه در دو مرکز در حال بازسازی قرار دارند. در انتخاب مراکز، اولویت به خودروسازها داده می‌شود. با این حال، با توجه به شرایط، از مراکزی استفاده می‌شود که توانایی لازم را داشته باشند. اولین مرکز که در حال حاضر تحت بازسازی است، شرکت شهاب خودرو و یک شرکت دیگر از طرف اتوبوسرانی است.

به گفته وی، از ابتدای سال ۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اند. در گذشته، ۴۲ دستگاه در مناطق تحویل داده شدند و با این افزودنی جدید، تعداد کل اتوبوس ها به ۸۲ دستگاه رسیده است. برای بهبود کارایی، سطوح کار مختلفی اعمال شده است. برخی اتوبوس ها نیاز به بازسازی کامل داشتند که این مورد به سطح یک اشاره دارد. سطح دو شامل تزیینات و نوسازی داخلی ماشین و مسائل الکترونیکی است و سطح سوم با نقاشی و صاف کردن ماشین مربوط می شود. با تعریف این سه سطح، اتوبوس ها بازسازی شدند. اکثر اتوبوس ها دارای دو کابین هستند و با توجه به شرایط هر سطح، بازسازی شدند. تقریبا ۵۰ درصد از ناوگان به سرعت باسواری فرسوده هستند و بدون شک باید به سمت بازسازی حرکت کنند.

گفته شده که به دلیل استفاده از یونیت‌های اصلی اتوبوس‌های دوکابین از برندهای خاص اروپایی و آلمانی، در روند کار تاخیری رخ داده است. تعمیر و تعویض برخی اجزا از جمله یونیت‌ها انجام می‌شود. درصورت لزوم، تعویض نیز انجام می‌شود.

نویسنده آمده است که برنامه‌ریزی و خرید اتوبوس‌های مدرن به منظور جایگزینی اتوبوس‌های قدیمی در شهرستان اورهال در جریان است. قرار است حداکثر ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در طول دو ماه آینده به این شهرستان ارائه شود. هزینه هر دستگاه اتوبوس در سطح یک حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و در سطح سه حدود ۳۰۰ میلیون ریال است. شرایط فنی خطوط شیب‌دار مانند خطوط ۱ و ۴ باعث فرسودگی اتوبوس‌های قدیمی می‌شود. خطوطی مانند خط دو با تردد بالا باعث افزایش سریع فرسودگی این اتوبوس‌ها است.

بدین ترتیب، برای انجام این کار، قراردادی با یک شرکت پیمانکار منعقد می‌شود. بر اساس چک لیست‌ها، تمامی کارهای پیمانکار مشخص است. بعد از ترخیص، ماشین از طریق سامانه تندرو چک و گارانتی می‌شود. بنابراین، ادعای اینکه اتوبوس در حین حرکت جوش می‌آورد، صحت ندارد. این درحالی است که هر اتوبوس در هر لحظه احتمال داشتن نقص فنی را دارد. با این حال، کولرهای تمام اتوبوس‌های اورهال شده به سلامتی کار می‌کنند. علاوه بر این، بازسازی اتوبوس‌ها امری بسیار عادی و معمولی است و این اتفاق همواره در تعمیرگاه‌های پایانه‌ها رخ می‌دهد.

ورود اتوبوس های دوکابین به تهران

در اردیبهشت ماه سال 1402، مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اعلام کرد که مجموعه مدیریت شهری قصد دارد تا با دعم دولت و به خصوص شورای شهر که ۴۵ درصد از بودجه سال جاری را برای حمل و نقل عمومی اختصاص داده است، اقدام به توسعه حمل و نقل عمومی نماید. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است تا پایان سال جاری، قرارداد ساخت ۲۰۰۰ اتوبوس به نتیجه برسد و در ادامه طبق زمانبندی معین، به ناوگان افزوده شود. به همین منظور، قرارداد ساخت ۱۰۰۰ اتوبوس با شرکت عقاب افشان منعقد شده است. طبق زمانبندی ارائه شده در این قرارداد، تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۳، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین به ناوگان اضافه خواهد شد.

براساس دستور شهردار تهران، در سال جاری باید 500 دستگاه اتوبوس از مجموعه شرکت واحد تهران واحد اورهال خریداری شود. همچنین قرار است قرارداد ساخت 1000 دستگاه اتوبوس تولید داخل نیز به زودی نهایی شود، که از این تعداد، 600 دستگاه دو کابین 18 متری است. بر اساس برنامه زمانبندی، اتوبوس‌های جدید پس از انعقاد قرارداد به ناوگان اضافه می‌شوند. علاوه بر این، 500 تا 700 دستگاه اتوبوس قدیمی نیز بازسازی و به ناوگان اضافه می‌شوند. همچنین قرارداد با وزارت کشور برای تولید 900 دستگاه اتوبوس نیز بسته شده است. از این تعداد، تاکنون 174 دستگاه تحویل داده شده است و امیدواریم که بقیه این تعداد از اتوبوس‌ها نیز هر چه زودتر به عملیاتی شدن برسند. برای اینکه این اتوبوس‌های جدید به ناوگان اضافه شده در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند، شرکت واحد به عنوان ناظر فعال خواهد بود. همچنین اتوبوس‌هایی که توسط وزارت کشور یا شرکت‌های خودروساز وارد ناوگان می‌شوند، اتوبوس‌هایی نو و تولید داخلی هستند.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، دستگاه هایی که به قطعات نیاز دارند، باید قطعات مورد نیاز را تکمیل کنند و به ناوگان بپیوندند. اما اتوبوس ها که با مشکلات در موتور خود دست و پنجه نرم می کنند، باید برای جلوگیری از وقوع حوادث، قبل از پایان سال جاری برای تعمیر و نگهداری کامل به ناوگان دوخته شوند. در حال حاضر، تعداد اتوبوس های عملیاتی حدود 2000 عدد است. اما بر اساس برنامه های ارائه شده، در سال جاری باید به ناوگان تعداد 3000 اتوبوس جدید اضافه شود. این مقادیر، منطقه تهران با توجه به تراکم جمعیت و فشار مسافرین را مورد بررسی قرار داده است. با این حال، برای سرعت دادن به حرکت اتوبوس ها و کاهش معطلی مسافران در ایستگاه ها، از 5 هزار اتوبوس هم می توان استفاده کرد.

ورود 2000 اتوبوس جدید در سال 1402

بر اساس اعلام جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، بودجه امسال شهرداری تهران 27 هزار میلیارد تومان است که 36 درصد از کل بودجه شهرداری را شامل می‌شود. این افزایش در بودجه به طور قابل توجهی تمامی مبالغ مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل را پشتیبانی می‌کند. امیدواریم که با در نظر گرفتن این افزایش بودجه، تحولات بسیاری در این حوزه و در نهایت بهبود کیفیت زندگی شهروندان تهران انجام شود.

برنامه اصلی این است که بیش از 90 درصد بودجه به توسعه و نگهداری حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد. در این راستا، دو هدف دنبال می‌شود؛ اولی طرح‌های زودبازده که شامل تقویت ناوگان اتوبوسرانی، ون و تاکسیرانی است. در سال پیش‌رو، در شش ماهه اول، قصد داریم یک گام اساسی در تقویت سامانه اتوبوسرانی برداشته شود و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بیشترین تعداد اتوبوس‌ها در این شش ماهه به بهره‌برداری خواهند رسید. در این راستا، تعداد 2 هزار دستگاه اتوبوس به شبکه حمل‌ونقل شهری اضافه خواهد شد.

مقاله ارائه شده توسط کاربر درباره نیاز شهر تهران به اتوبوس های جدید است. طبق تحلیلها، شهر تهران برای تامین نیاز خود حداقل 9 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. با اینکه نیاز به اتوبوس در شهر مشهود است، اما به علت کمبود این وسیله نقلیه در شهر، برای برآورده کردن نیازهای جمعیت از اتوبوس های قدیمی، اضافه و حتی اتوبوسهای موجود در مناطق دیگر نیز استفاده می شود. با این حال، هنگامی که ظرفیت استفاده از اتوبوس های شهری به حداکثر برسد، اتوبوس های قدیمی تر به تدریج از خدمت استفاده خارج خواهند شد.

تحویل 500 اتوبوس ایران خودرو به وزارت کشور

در تاریخ آبان ماه ۱۴۰۱، مراسمی برگزار شد که در این مراسم ۵۰۰ دستگاه اتوبوس توسط شرکت ایران خودرو دیزل واگذار شد. این مراسم با حضور وزیر کشور و مدیران عامل شرکت‌های ایران خودرو در روز سه شنبه، بیست و چهارم آبان ماه برگزار شد.

انتقادات جواد توسلی‌‌مهر، مدیر عامل شرکت ایران خودرو دیزل، به تحولات بالقوه صنعت حمل و نقل عمومی شهری پرداخته است. وی اظهار کرده است که حدود 20 هزار اتوبوس شهری و 20 هزار ون نیازمند بهبود و نوسازی هستند. آقای توسلی‌‌مهر همچنین بیان کرده است که به توافق با وزارت کشور اعتقاد دارند و متعهد شده‌اند تا در 18 ماه 2500 اتوبوس شهری و در 14 ماه 5 هزار ون جدید تحویل دهند.

مراسم واگذاری 500 اتوبوس به ناوگان شهری

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، جزئیات جالبی را درباره ظرفیت تولید این شرکت ارائه داده است. در ادامه، خلاصه این جزئیات را می‌خوانید.

  • نمونه نخست اتوبوس مورد تأیید قرار گرفته و طبق قرارداد 500 دستگاه تا پایان ماه جاری، تحویل می‌شود.
  • تاکنون هیچگونه قراردادی در حوزه ون، به مرحله اجرایی نرسیده است اما ایران خودرو دیزل، در حال حاضر 900 دستگاه ون آماده تحویل دارد. 
  • ایران خودرو دیزل، هم اکنون بزرگترین خودروساز تجاری در منطقه خاورمیانه است.
  • در حوزه اتوبوس‌های بنز، این شرکت می‌تواند در یک شیفت کاری، حدود 1500 دستگاه اتوبوس بنز را به تولید برساند.
  • ظرفیت تولید اتوبوس‌ها بصورت CBC نیز معادل 2000 دستگاه در هر سال است.
  • ایران خودرو، توانایی تامین سالانه 2000 دستگاه اتوبوس 18 متری را برای وزارت کشور دارد.
  • ظرفیت تولید سالانه ون در این شرکت، معادل هفت هزار دستگاه در یک شیفت کاری است که در صورت نیاز، افزایش آن به دو برابر نیز می‌رسد.
  • ظرفیت تولید سالانه میدل باس در این شرکت، معادل 2000 دستگاه است. 

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل بیان کرده است که بهره‌برداری از ظرفیت بالای تولید، تامین و بازآفرینی ناوگان حمل و نقل عمومی ایران خودرو دیزل، دیگر نیازی به واردات خودروهای سنگین ندارد. او بر این باور است که برای تأمین نیازهای تعداد 350 دستگاه اتوبوس برقی همچون درخواست شده، شرکت قادر به تأمین و تامین سریع این تعداد می‌باشد.

نوسازی 10 هزار اتوبوس فرسوده در کشور

به تازگی، وزیرکشور احمد وحیدی اعلام کرد که در حال حاضر، در سراسر کشور حدود 22 هزار و 700 اتوبوس در حال عملکرد هستند. با این حال، از این تعداد تنها 6000 دستگاه در جریان است و بقیه آنها قدیمی و نیازمند تعمیر و تجدید نشده‌اند. از این تعداد 14 هزار دستگاه دیگر خدمات عمومی ارائه می‌دهند، اما بسیاری از آنها همچنان در شرایط نامساعدی قرار دارند و باید به روز شوند.

با توجه به اظهارات وی، قرار است برای حدود 10 هزار اتوبوس جدید قرارداد بسته شود و تا به حال پنج هزار اتوبوس قرارداد نهایی شده است. همچنین، در حال حاضر حدود 320 هزار تاکسی وجود دارد که 240 هزار تکه از آن‌ها بیش از 10 سال عمر دارند و نیاز به بازسازی دارند. علاوه بر این، حدود 12 هزار ون وجود دارد که همگی فرسوده شده و بیش از 13 سال عمر دارند. قراردادهایی برای نوسازی در این بخش نیز منعقد شده است و در حوزه مینی‌بوس‌ها نیز 90 درصد مینی‌بوس‌ها نیازمند نوسازی هستند.

وزیر کشور اعلام کرد که در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی در کشور 35 درصد است اما باید به 45 درصد افزایش یابد. در این راستا، نوسازی هشت هزار اتوبوس و پنج هزار مینی‌بوس قرار داده شده است. همچنین، برای کاهش قیمت‌ها نیز اقداماتی باید صورت بگیرد و این تنزیل قیمت‌ها باید با در نظر گرفتن سایر شاخص‌ها اتفاق بیفتد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور آمادگی خود را برای تولید 9 هزار و 800 دستگاه خودرو حمل و نقل عمومی، از جمله اتوبوس و ون توسط شرکت‌های تولیدی داخلی اعلام کرده است. او اضافه کرده که در مرحله اول، 820 دستگاه از این خودروها به سازمان‌ها و شهرداری‌ها واگذار خواهند شد.

قرارداد ایران خودرو برای نوسازی اتوبوس فرسوده

در شهریور ماه سال 1401، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، در یک مراسم تحویل، اعلام کرد که طبق قرارداد منعقده، تعداد 2500 دستگاه اتوبوس به وزارت کشور تحویل داده خواهند شد. از این تعداد، 100 دستگاه برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین در مرزها در حال حاضر به وزارت کشور تحویل شده‌اند و تا پایان ماه شهریور 200 دستگاه دیگر تحویل خواهند شد. قرارداد مذکور مدت 18 ماهه است و در هر مرحله 100 دستگاه تولید و تحویل می‌شود.

جواد توسلی مهر؛ مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل

این مقاله به قیمت رقابتی اتوبوس‌ها اشاره کرده است. همچنین، با توجه به این‌که شهرداری‌ها عمده مشتریان اتوبوس‌ها هستند و ناوگان حمل و نقل عمومی در حال نوسازی است، درصد سود کم‌تری از مجوزهای دریافتی در نظر گرفته شده است. همچنین، مجموعه‌ی قطعات تولیدی داخلی اتوبوس‌ها مطلوب است و بیش از ۶۴ درصد از قطعات توسط سازندگان داخلی طراحی و تولید می‌شود، به استثنای گیربکس و برخی قطعات الکترونیکی.

آقای توسلی‌مهر، نماینده وزارت کشور، تشکر خود را از تولید داخلی و سفارش خرید محصولات بومی به نمایش گذاشت. او به این نکته اشاره کرد که در دهه گذشته، هیچ اتوبوسی که به طور محلی تولید شده است وارد ناوگان حمل و نقل عمومی نشده است و هیچ توجه و حمایتی از این صنعت به وجود نیامده است. اما با اقدامات وزیر کشور در این زمینه، تولید اتوبوس‌ها به شرایط مطلوبی دست یافته است و دولت فعلی به احسن‌ترین شکل به محصولات داخلی حمایت می کند.

در ادامه، نویسنده به واردات اتوبوس‌های دست دوم به کشور انتقاد کرده و بیان کرده است که این اتوبوس‌ها بیش از پنج سال استفاده شده‌اند و قادر به ارائه خدمات نیستند. همچنین، قطعات یدکی این محصولات در دسترس نیست.

آمار فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی ایران

در مراسم رونمایی از مرحله اول واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی و ماشین‌آلات و تجهیزات عمرانی و خدمات شهری ، احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد که در حال حاضر ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارند. برنامه نوسازی نیز در حال پیشروی است و برای آن ۱۰ هزار اتوبوس قرارداد بسته شده است و ایجاد تغییر و بهبود در ناوگان حمل و نقل عمومی را هدف قرار داده است.

با توجه به اظهارات وی، در حال حاضر تقریباً 29,700 اتوبوس فرسوده در کشور وجود دارد. از این تعداد، 6,000 اتوبوس قدیمی مورد از دست دادن قرار گرفته اند. به طور کلی، می توان گفت که 80 درصد از ناوگان اتوبوسرانی لرزه ای عاری از بروزرسانی است و باید اقدامات لازم برای نوسازی این ناوگان انجام شود.

احمد وحیدی؛ وزیر کشور دولت سیزدهم

فعالیت‌های وزیر یک مقاله می‌تواند در حوزه‌های حمل و نقل عمومی و تجهیز ماشین‌آلات خدمات شهرداری وجود داشته باشد. تولیدکنندگان در این صنعت نقش کلیدی را ایفا می‌کنند و از اهمیت استراتژیک برخوردارند. تولید در حوزه حمل و نقل عمومی در صورت ارائه خدمات به مردم، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین، اگر این خدمات به اقشار محروم و کم‌برخوردار نیز ارائه شود، اهمیت دوچندانی خواهد داشت. در پایان سخنان خود، وزیر کشور به تولیدکنندگان داخلی در حوزه حمل و نقل عمومی قدردانی کرده است.

تهران به بیش از 7 هزار اتوبوس نیاز دارد

به مرداد ۱۴۰۱، مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، اعلام کرد که در هفته دولت طرحی در نظر گرفته شده است که در آن بخشی از اتوبوس‌های جدید به تهران وارد شوند، و در بخش‌های بعدی برنامه نصب اتوبوس‌های جدید در سایر شهرها نیز اجرا شود. با این طرح، هر ماه ۲۰۰ اتوبوس جدید به شهرهای مختلف، از جمله تهران، افزوده خواهد شد.

به طور قبلی، شهردار تهران اعلام کرده بود که تعداد 3350 اتوبوس جدید به فلوت ترابی لند تهران اضافه می‌شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همچنین اعلام کرد که تا شروع سال ۱۴۰۰، نصب ۱۴۰۰ اتوبوس جدید در تهران آغاز خواهد شد و حمل و نقل عمومی قبل از باز شدن مدارس آماده خواهد بود.

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در مورد وضعیت اتوبوس‌ها صحبت می‌کند. او بیان می‌کند که تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران بیش از 2 هزار دستگاه است، اما برای رسیدن به سطح مورد نیاز، حداقل 7500 دستگاه اتوبوس در تهران لازم است. برنامه‌ریزی باید انجام شود تا به عقب‌ماندگی در این بخش پاسخ داده شود. البته، تعداد اتوبوس‌ها هنوز کافی نیست و برای دستیابی به سهم 25 درصدی اتوبوسرانی در جابجایی مسافر، لازم است که تعداد 10 تا 11 هزار دستگاه اتوبوس در دسترس قرار گیرد.

بهرام نکاحی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

با توجه به گفته‌های وی، در بودجه سال 1401 اعتبارات مناسبی برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها درنظر گرفته شده است. ازاین‌رو، برای فراهم کردن اتوبوس‌های جدید و به‌روز، تحولات مثبتی در حوزه تأمین و اورهال اتوبوس‌ها قابل انتظار است. در سال‌های قبل، حدود 3 هزار اتوبوس از کل 5 هزار اتوبوس موجود در تهران به دلایلی مانند استفاده طولانی و عمر کم مخازن گاز، از چرخه خدمات‌رسانی خارج شده‌اند.

جاری استاندار تهران در نظر دارد تا راه‌حل‌هایی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت به دست آورد. وی بر این باور است که در سال‌های گذشته اقدامات کافی در حوزه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی صورت نگرفته است و لذا نیاز است تا در سال جاری واقعاً در این زمینه تلاش حرفه‌ایی صورت گیرد. در این راستا، شهرداری تهران به عنوان مسئول اصلی، باید با همکاری دیگر دستگاه‌های دولتی و مجلس، در بهبود و توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت مشارکت کند.

تحویل 500 اتوبوس شهرداری تا پایان 1401

مرداد ۱۴۰۱: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره تأمین اتوبوس‌ها و منابع مالی برای اورهال و خرید اتوبوس‌های جدید، توضیحاتی ارائه کرد. او اعلام کرد که شهرداری تهران قصد دارد حداقل ۵۰۰ دستگاه از کیفیت بالای اتوبوس‌هایی که تا پایان سال به شهرداری تحویل داده می‌شوند، را تأمین کند. در همه قراردادهای مربوط به خودروسازان داخلی که قسمتی از آنها مشارکت شهرداری تهران نموده است، شهرداری اعلام آمادگی کرده است و سهم پیش پرداخت این قراردادها نیز آماده واریز است.

به تدریج اتوبوس‌ها از نیمه دوم سال وارد شهر تهران خواهند شد. شهرداری با بخش خصوصی نیز قراردادی امضا کرده است که 50 دستگاه اتوبوس برقی نیز به معابر سطح شهر اضافه خواهد شد. این اتوبوس‌ها از ماه شهریور به شهرداری تحویل داده خواهند شد.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

با توجه به اظهارات شفیعی، برای افزایش تعداد اتوبوس‌های اورهال شهر تهران، چندین کانال منابع در نظر گرفته شده است. این منابع شامل تسهیلات مالی از صندوق کارآفرینی امید با همکاری دولت می‌باشند. مشکلات مربوط به تضمین‌های مورد نیاز برای دریافت تسهیلات در چند هفته گذشته حل شدند و در حال حاضر اظهار شده که تسهیلات به زودی در دسترس قرار خواهند گرفت. هدف از این برنامه بود که تعداد اتوبوس‌های قابل اورهال در تهران به ۱۴۰۰ دستگاه رسیده و در این حال حاضر تعدادی ۲۳۰۰ اتوبوس در دسترس هستند. در سال جاری قرار نیست تعداد ۲۳۰۰ اتوبوس اورهال شوند، اما هدف برای امسال، اورهال کردن ۱۴۰۰ دستگاه است.

ایشان توضیح دادند که شرکت اتوبوسرانی با شرکت خودروسازی قرارداد اورهال انجام داده است و پرداخت منابع آن به سرعت انجام خواهد شد. همچنین بخشی از اورهال توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و آنها آمادگی کرده‌اند که هزینه‌های خود را پرداخت کنند و از بخش یارانه‌ای که ماهانه دریافت می‌کنند، سهم آنها جبران شود. علاوه بر این، منابع مالی برای اورهال اتوبوس‌ها از سه کانال (شهرداری، صندوق کارآفرینی امید و دولت و بخش خصوصی) به صورت همزمان دنبال می‌شوند.

نوسازی اتوبوس با کمک شرکت عقاب افشان

تیر ماه سال 1401: سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران، اعلام کرد که در امسال 1400 اتوبوس اورهال برای تهران تهیه خواهند شد. بودجه مورد نیاز نیز توسط شورای شهر برای شهرداری در نظر گرفته شده است. این تصمیم عمده ایجاد تحولی چشمگیر در حوزه حمل و نقل اتوبوسی خواهد داشت. علاوه بر این تصمیم، نیز حدود 1600 اتوبوس از منابع نفتی وارد تهران خواهند شد که این موضوع بهبود چشمگیری در تامین اتوبوس ها به معنای واقعی رقم خواهد خورد.

نوسازی اتوبوس با کمک شرکت عقاب افشان

با توجه به گفته‌های ارائه شده، حدود هزار اتوبوس در حاجت به داشتن یک مخزن بودند. اما این مشکل با موفقیت برطرف شد و به این ترتیب تعداد اتوبوس‌ها افزوده خواهد شد. البته بخشی از این اتوبوس‌ها با 1400 اتوبوسی که پیش از این ارائه شدند، تداعی می‌کنند. همچنین، طبق قرارداد موجود برای تأمین 2 هزار دستگاه اتوبوس در سراسر کشور، 900 عدد از این اتوبوس‌ها برای تهران در داخل تولید خواهند شد و از ماه خرداد به تدریج وارد عملیات حمل و نقل خواهند شد. شرکت "عقاب‌افشان" مسئول تأمین این دستگاه‌ها است.

شهردار تهران به اطلاع رساند که تعداد اتوبوس‌ها در سال جاری به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. بر اساس آمار اعلام شده، تعداد اتوبوس‌ها تا پایان سال از ۲ هزار دستگاه به ۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت که نشان از افزایش ۱۵۰ درصدی آن می‌دهد. برای دست‌یابی به این هدف، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است که شامل افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید است. از این تعداد اتوبوس‌ها، ۲ هزار دستگاه به وسیله وزارت کشور تأمین می‌شود و بقیه به تهران محدود می‌شود، که هزینه ۲۰ درصد آن به عهده شهرداری است. علاوه بر این، مجوز‌های لازم برای واردات یا تامین داخلی برای هزار دستگاه اتوبوس دیگر در دست است. در نهایت، همچنین قراردادی برای راه‌اندازی ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به عقب‌نشینی نکرده است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده

با خواندن موارد منتخب زیر، شما می‌توانید اطلاعات جدیدترین و مهم‌ترین اخبار مربوط به خودروهای قدیمی در ایران و وضعیت این نوع خودروها را به دست آورید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ