
نخستین آینه جانبی دوربینی روی تارا برقی
شرکت شفق دانا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات پلیمری و آینه خودرو در ایران است. شرکت با بیش از ۴۳ سال سابقه فعالیت در زمینه تولید قطعات خودرو، در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، آینه های جدیدی برای جانبی خودروها معرفی کرد. این آینه ها به صورت الکتریکی-دوربینی طراحی شده اند و جایگزین آینه های سنتی شده اند. شرکت شفق دانا این نوآوری را روی تارا برقی ایران خودرو نمایش داد.
آینههای جدید که در خودروهای الکتریکی استفاده میشوند، یک مقوله مدرن هستند و به عنوان جایگزینی برای آینههای سنتی خودروها مطرح هستند. این آینهها از نظر کاربردی و ایمنی، بهبودهای قابل توجهی به ارمغان میآورند.
شرکت شفق دانا، به عنوان نخستین تولیدکننده آینههای جدید در ایران، از این تکنولوژی در سدان الکتریکی ایران خودرو استفاده میکند. آینههای جانبی با لنزهای عریض، به طور کلی نقاط کور را پوشش میدهند و تصاویر دریافتی را در نمایشگرهایی که در پشت سر راننده قرار دارند، نمایش میدهند. این آینههای دوربینی شبکه در شب با استفاده از تکنولوژی دید در شب، تصاویری واضح و دقیق از محیط اطراف را نمایش میدهند و در شرایط هوای بارانی، مه و هر شرایط غیر استاندارد دیگر، تصاویری بهتر از وضعیت هوا به راننده ارائه میدهند.
طراحی این آینههای مدرن بهبود داده شده است و مقاومت آنها در برابر باد و آیرودینامیک خودرو را بهبود میبخشد.
رونمایی تارا الکتریکی با امکانات جدید
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، شرکت ایران خودرو به طور مجدد خودروی تارا برقی را معرفی کرد. اما این بار، ویژگیهای جدید و منحصر به فردی در این نسخه ارائه شده بود که قبلاً در تارا برقی وجود نداشت.

صفحهٔ جلویی این خودرو تغییرات جدیدی را نشان میدهد، از جمله یک پنجرهٔ قابل بسته شدن که مشابه بسیاری از خودروهای الکتریکی دیگر است. با اینحال، بنظر میرسد طراحان ایرانی به اهمیت کافی به طراحی این پنجره اختصاص ندادهاند، زیرا طراحی آن ساده و بدون هیچ زیبایی و ظرافتی است و در حالت باز، به صورت برقی قابل باز و بسته شدن است.
یک ویژگی دیگر جالب توجه در تارا برقی، آینه بغلهای دیجیتال آن است. این ویژگی معمولاً در مدلهای مفهومی با طراحی مدرن و بدنه آیرودینامیکی استفاده میشود. بنابراین، استفاده از آینههای بغل دیجیتال در تارا کمی تعجببرانگیز است.
اما با وجود تمامی عیوب ذکر شده، ارزش توجه ویژهای همچنان در آینههای جانبی قابل مشاهده است. این آینهها به دوربین مجهز است و نمایشگر مربوط به آنها در بالای داشبورد قرار دارد. طراحان ایران خودرو، در جایگزین کردن داشبورد اصلی با داشبورد جدید، روش سادهتری را انتخاب کردهاند. آنها ترجیح دادهاند دو نمایشگر در طرفین داشبورد نصب کنند اما این طراحی به راننده زاویه دید مناسبی نمیدهد. برخی ویژگیهای دیگر مانند مانیتور عمودی در کنسول مرکزی، صفحه کیلومتر دیجیتال و شیفتر چرخی گیربکس (که حالتهای مختلف گیربکس با آن قابل انتخاب است) در نسخه جدید تارا برقی نیز مشاهده میشود.

به گفته ایران خودرو، نگارش جدید تارا برقی دارای باتریهای 45 کیلوواتساعت است و قادر است موتور الکتریکی خودرو را به توان 160 اسببخار و گشتاور 300 نیوتنمتر ارتقا دهد. همچنین، زمان شتاب صفر تاصد را به 9.8 ثانیه کاهش میدهد.
با یک بار شارژ، میتوان ۳۰۰ کیلومتر را به عقب و به جلو پیمود. اضافه کردن پکیج شارژ سریع همچنین امکان دارد در ۴۵ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ کند. هنوز زمان تجاری سازی ایران خودرو تارا الکتریکی اعلام نشده است، اما احتمالا در سال ۲۰۲۵ خبر خوبی درباره این خودرو الکتریکی به گوشمان خواهد رسید.
تولید آزمایشی تارا برقی
در مراسم رونمایی از خودروی نیمه صنعتی تارا برقی، آقای کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو، اعلام کرد که ساخت این خودرو برقی برای ایران خودرو 45 میلیارد تومان هزینه داشته است. اما برای کسب مجوزهای شمارهگذاری و استانداردهای زیست محیطی، باید در طی ماههای آینده 20 دستگاه از خودروی تارا برقی را تولید کنیم و برای این منظور به بودجه نیاز داریم.
آقای مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرده است که تولید انبوه خودروی برقی تارا در سال 1402 برنامهریزی شده است. همچنین، مشتریان میتوانند خودروی خود را براساس سلیقه خود از طریق شرکت آپکو سفارشیسازی کنند.
چه شرکت هایی در ساخت تارا برقی همکاری کردند؟
در مراسمی با حضور مدیران ارشد و رسانهها، شرکت ایرانخودرو محصول جدید خود را معرفی کرد. این محصول نسخه برقی سدان تارا است که با نام تارا EV شناخته میشود.
تارا برقی، اولین خودروی الکتریکی شرکت ایران خودرو، به مدت کوتاهی در بازار عرضه میشود. همانطور که میدانیم، در صورت عرضه خودروهای برقی، نیاز است که ارگانها و تأمینکنندگان با فراهم کردن جایگاههای شارژ و ساختار مناسب، پشتیبانی کنند. به علاوه، جوانان باید با مشوقهای مناسب برای استفاده از خودروهای الکتریکی و تغییر در فرهنگ مصرف، تشویق شوند.

از طریق فعالیتهای گسترده شرکت تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو یا جتکو، زیرمجموعههای ایران خودرو توانستند خودروی الکتریکی تارا را با طراحی و ساخت شتابدهندههای الکتروموتور، پک باتری، درایو و سیستم مدیریت حرارت آن، رأساً با همکاری شرکتهای موتورژن و رادسا، صبا باطری، پرتو صنعت و مانا، فرزانگان، دانشگاه صنعتی شریف و کوشش رادیاتور و سندن تولید و عرضه کنند.
تارا برقی انرژی خود را از یک موتور برقی دریافت میکند و با حداکثر قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتنمتر عمل میکند. این خودرو در 9 ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد و سرعت لحظهای آن تا 140 کیلومتر در ساعت میباشد. با یک بار شارژ، باتری تارا برقی میتواند مسافت 300 کیلومتر را طی کند و با استفاده از شارژر سریع، میتوان آن را در کمتر از 30 دقیقه یا با شارژر خانگی در 10 ساعت به صورت کامل شارژ کرد.
در مراسم رونمایی از محصول جدید، کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو، به سرمایهگذاری بزرگی که این شرکت در کشورهای جهان انجام داده است، اشاره کرد. میگوید که مبلغی حدود 400 میلیارد دلار توسط این شرکت در سراسر جهان سرمایهگذاری شده است و نیمی از این مبلغ توسط شرکتهای چینی صورت گرفته است.

وی یک نوع تارا برقی را با برند خود معرفی کرد. او گفت که دو قطعه بسیار حیاتی برای ماشینهای برقی، باتری و درایور هستند و امیدوار است که از سال آینده تولید این دو بخش به صورت مستقل در کشور انجام شود.
یکی از مقالات اقتصادی مورد نظرتان را بفرستید تا من آن را بازنویسی کنم.
تفاوت تیپ های تارا برقی
در ماه شهریور 1401، شرکت جتکو ایران خودرو به طور رسمی اعلام کرد که در نوبت اول تولید خودروی برقی تارا ، دو نسخه مختلف را به بازار عرضه کرده است. این خودروها تحت عنوان "تارا الکتریک" عرضه شده و دارای تفاوتهایی در جدول زیر آورده شده است.
مدل | تیپ A | تیپ B |
---|---|---|
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 134 | 161 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | 200 | 300 |
پیمایش (کیلومتر) | 200 | 300 |
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) | 45 | 45 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1600 | 1550 |
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) | 100 | 140 |
شتاب (ثانیه) | 15 | 9 |
حداکثر شیبروی (درجه) | 15 | 25 |
بازده (کیلووات ساعت در 100 کیلومتر) | 22.5 | 15 |
اطلاعات بالا از سوی شرکت جتکو منتشر شده است.
شرط ایران خودرو برای تولید تارا برقی
در تیر ماه سال 1401، آقای کیانوش پورمجیب، معاون توسعه و تولید شرکت خودروسازی ایران، اعلام کرد که در نیمه اول سال 1402، دو محصول جدید دیگر را عرضه خواهیم کرد.
خودرو تارا برقی، که تا پایان سال 1401 در حال تولید است، نتیجه تلاش سه ساله مهندسان ایران خودرو است. با این حال، آقای پورمجیب نیز تاکید کرده است که ساخت خودروهای برقی به زیرساختها و ارائه تسهیلات خرید نیازمند است که در ایران وجود ندارد.
مشکلات تولید تارا برقی در ایران
آقای خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرده است که تولید نسخه صنعتی تارا برقی آغاز شده است و از پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر، نسخه آزمایشی این محصول در تابستان سال ۱۴۰۰ ساخته شده است. او بیان کرده است که تولید انبوه تارا برقی تنها در صورت فراهم شدن زیرساخت های شهری و ارائه تسهیلات خرید و امکانات ساخت قابل انجام است.
طبق آخرین اطلاعات موجود، توانایی پیمایش تارا برقی در هر بار شارژ به حدود 300 کیلومتر خواهد بود. علاوه بر این، توانایی شتاب آن نیز کمتر از 10 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن میتواند 140 کیلومتر بر ساعت باشد.
رونمایی تارا برقی در بهمن 1400
در ماه تیر سال ۱۴۰۰، نسخه آزمایشی خودرو الکتریکی تارا توسط شرکت جتکو معرفی خواهد شد. آقای خسروی، مدیر عامل شرکت جتکو، اعلام کرده است که پلتفرم برقی جتکو قابل استفاده در تمامی خودروهای بنزینی ساخت ایران خودرو است و در نتیجه در پاییز سال ۱۴۰۰ ابتدا بر روی خودرو تارا ایران خودرو نصب خواهد شد.
مقاله اصلاح شده:
آقای خسروی، اطلاعاتی درباره زمان تجاریسازی خودروی برقی تارا ارائه نداده است. اما او به یک نکته جالب اشاره کرده است و اعلام کرده است که ایران خودرو پروژه بهبود و اصلاح طراحی داخلی خودروی تارا را به شرکت جتکو سپرده است. به نظر میرسد که جتکو در حال طراحی نسخه جدیدی از خودروی تارا میباشد؛ احتمالاً این نسخه جدید همان خودروی برقی جدید ایران خودرو خواهد بود.
ساخت خودرو برقی ایران خودرو توسط جتکو
شرکت تحقیق و توسعه فناوری خودرو، با نام تجاری جتکو، در سال ۱۳۹۷ با تعلق به ایران خودرو تأسیس شد. جتکو در پاییز ۱۳۹۹ مدعی شد که اولین خودروی الکتریکی تولیدانبوه را برای ایران خودرو ساخته است. مدیرعامل جتکو آقای خسروی بود.
جتکو برای تولید خودرو برقی خود از پلتفرم K132 یا پلتفرم تارا ایران خودرو استفاده می کند. طبق برنامه ریزی این شرکت، ایران خودرو قصد دارد تا در سال 1401 میلادی خودرو برقی خود را معرفی کند و اگر قطعه سازان داخلی آمادگی تامین قطعات را اعلام کنند، تولید آن تا یک یا دو سال بعد امکان پذیر خواهد بود.

در بهار سال ۱۴۰۰، شرکت جتکو اعلام کرد که نسخه برقی خودروی تارا ایران خودرو را تولید کرده است. با دقت به عبارتی که بر روی پلاک خودروی تارا نوشته شده است، متوجه می شویم که اهداف جتکو تنها محدود به فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای ارائه یک پلتفرم برقی به ایران خودرو نیست. به عبارت دیگر، خودرویی که در آینده ای نزدیک تولید خواهد شد، احتمالا از تارا بهتر خواهد بود.
خودرو برقی جتکو؛ همزاد تارا برقی
در پاییز سال ۱۳۹۹، هنگامی که نمایندگان مجلس در حال بازدید از نمایشگاه دستاوردهای ایران خودرو بودند، یک ماکت کوچک از یک خودرو به نمایش گذاشته شد که عبارت "پروپوزال شماره ۳" روی آن حک شده بود. احتمالاً این خودرو یکی از سه محصولی است که شرکت جتکو برای ایران خودرو طراحی کرده است. تصاویر این ماکت در زیر مشاهده میشوند.

در اواخر زمستان ۱۳۹۹، شرکت جتکو تصویر ابتدایی از این سدان را منتشر کرد. تصویر نشان داد که مراحل طراحی خودرویی که قبلاً به صورت ماکت نمایش داده شده بود، اکنون به پایان رسیده است.

اگر تمام قطعات این پازل را به هم وصل کنیم، تنها به یک نتیجه میرسیم: سدان برقی ایران خودرو، با استفاده از پلتفرم بهبود یافته تارا، اما ظاهر آن، احتمالاً شبیه به خانواده تارا نخواهد بود.
بهتر است متن را به صورت زیر بازنویسی کنیم: شرکت جتکو متمایل است نسخه دوم خودروهای میان رده ایران خودرو را تولید کند علاوه بر طرح و توسعه خودروی الکتریکی ایران خودرو. این خودروها بعنوان جایگزینی برای خودرو سمند، با طراحی مدرنتر و بهتر، در چند سال آینده معرفی خواهند شد. با این حال، این تصور وجود دارد که تصویر نشاندهنده نسل دوم محصولات ایران خودرو باشد، اما با توجه به اطلاعات موجود همچنان بایستی منتظر بمانیم تا نقشه های بعدی ایران خودرو را بیان کند.
تلاش خودروسازان خصوصی برای ساخت خودرو برقی
تلاش اولین خودروسازان خصوصی برای تولید و عرضه خودروهای برقی در دهه 90 شمسی آغاز شد. شرکت خودروسازان جنوب، با استفاده از یک پلتفرم چینی، مدل هاچبک برقی "مینور" را معرفی کرد. این مدل به تعداد محدودی تولید شد، اما به دلیل ضررهای مالی، تولید آن متوقف شد و خودروهای تولید شده به شرکتها و نهادهای دیگر ارسال شدند. با گذشت حدود یک دهه از آن زمان، خودروسازان جنوب هنوز علاقه مند به تولید خودروهای برقی هستند، که میتوان از تولید مدل جدید آنها در سال 1399 استنتاج گرفت.
شرکت خودروسازی کارمانیا، به عنوان دومین شرکت خصوصی در ایران، برای عرضه محصولات برقی در بازار محلی نقش مهمی را ایفا کرده است. در سال ۱۳۹۵، این شرکت مدل ون الکتریکی BYD e6 را رونمایی کرد، اما به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم و قیمت بالای آن، نتوانست آن را به خط تولید برساند. در سال ۱۳۹۹، کارمانیا از مدل دیگری به نام (نام مدل موجود در پاراگراف ارسالی کاربر) رونمایی کرد و اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۱۴۰۰ آن را به صورت انبوه تولید کند.
تلاش خودروسازان دولتی برای ساخت خودرو برقی
ساخت خودروهای برقی برای خودروسازانی که به منابع بیپایان سرمایههای دولتی متصل نیستند، چالشهای مالی زیادی دارد. به همین دلیل، شرکتهای خصوصی علاقه زیادی به تولید خودروهای برقی ندارند. با این حال، دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران، تلاشهای خوبی برای توسعه خودروهای برقی کردهاند. مثلا، شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ خودروی برقی رانا را معرفی کرد. از آن زمان به بعد، شرکت مشخصات فنی آن را بهبود و به تغییر داده است.
در اواخر سال 1396، شرکت سایپا با همکاری تیمهای دانشجویی و شرکت پانچ بلژیک، خودروی برقی اول خود را با نام Saina EV معرفی کرد. در آن زمان، قیمت کامل ساینا الکتریکی تقریباً 2 الی 3 برابر قیمت ساینا بنزینی بود. همچنین، در همان سال، ایران خودرو محصول سبز دوم خود را معرفی کرد؛ اما این خودرو نهایتاً یک خودروی هیبرید بود و نام آن Dena Plus Hybrid بود.
بررسی انواع تارا ایران خودرو
تا اطلاع بعدی با خبرهای جدید درباره خودروی تارا از جمله نسخه های مختلفی که در بازار به فروش می رسد و تفاوت بین نسخه های دنده ای و اتوماتیک، مشخصات فنی و آزمون های منحصر به فرد بر روی تارا آشنا شوید.
شرایط فروش ایران خودرو
برای در جریان قرار گرفتن از آخرین اخبار فروش شرکت و جدیدترین طرح های پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی، طرح فروش فوق العاده و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقالات زیر را مرور کنید.
- (طرح عادی)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح خودروهای سنگین)