
رشد 155 درصدی تولید خودروهای دوگانهسوز
به گزارش آذر 1402، محسن جوهری، رئیس انجمن سیانجی کشور به افزایش تولید خودروهای دوگانهسوز توسط شرکتهای خودروسازی داخلی به میزان ۱۵۵ درصدی اشاره کرد.
به طور کلی، هزینهی دوگانه سوز کردن خودروها بستگی به نوع کیت و مخزنی که برای دوگانه سوز کردن خودرو استفاده میکنیم دارد. تنوع گستردهی کیت و مخازن مصرفی وجود دارد، اما در کشور ما، اکثراً از مخازن مصرفی فولادی استفاده میشود. یکی از مشکلاتی که در سالهای گذشته با آن مواجه بودیم، کاهش آمار خودروهای دوگانه سوز تولید شدهٔ توسط خودروسازان داخلی بود. طبق آمار امسال، در مجموع 22 هزار و 311 دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور تولید شده است. این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 8 هزار و 736 دستگاه بود.
در ماه های اول امسال، تولید خودرو های دوگانه سوز داخلی در کشور با یک رشد 155 درصدی روبهرو بوده است. به منظور استفاده بهینه از منابع ملی، خودروسازان ما باید تلاش کنند تا تولید این نوع خودروها را افزایش دهند. در نظر داشته باشید که استفاده از خودرو های دوگانه سوز نسبت به خودروهای بنزینی بهبود چشمگیری در کیفیت هوا دارد. هزینه تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز بین 18 تا 25 میلیون تومان تخمین زده شده است. همچنین، به طبق آخرین ویرایش مصوبه شورای اقتصاد، مخازن منقضی شده و فرسوده تاکسی ها به صورت رایگان تعویض خواهند شد. اجرای این طرح که به دلیل مشکلات مالی به تاخیر افتاده بود، اکنون به صورت رسمی آغاز شده است.
تولید 45 هزار دوگانه سوز در نیمه اول 1402
بر اساس آمار تولید خودروها در نیمه ابتدای سال جاری، تولید خودروهای گازسوز تقریبا به پایان رسیده است. همینطور، فقط یک خودرو سواری به نام ساینا به عنوان یک گزینه شخصی برای مصرف کنندگان قابل تهیه است و سایر خودروهای دوگانه سوز به محصولات وانت و تاکسی اختصاص داده شده است.
به گزارش وزارت صمت، در نیمهی اول سال جاری، خودروسازان کشور ۴۵۴۰۵ خودروی دوگانه سوز ساختهاند. این آمار نشان میدهد که تولید این نوع خودروها نسبت به نیمهی اول سال گذشته، 187 درصد افزایش داشته است. در همان بازه زمانی سال قبل، تولید خودروهای دوگانه سوز ۱۵۷۸۸ دستگاه بوده است.
در ماه شهریور سال جاری، تولید خودروهای دوگانهسوز و گازسوز نسبت به همان ماه در سال گذشته، رشد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. تعداد تولیدی این خودروها در شهریور سال گذشته 3,134 دستگاه بوده است، در حالی که در ماه پایانی تابستان سال جاری به 6,869 دستگاه افزایش یافته است. این میزان تولید حاکی از افزایش 119 درصدی نسبت به سال قبل است.
در نیمه ابتدایی سال جاری، تنها چهار نوع خودروی گازسوز و دوگانهسوز تولید شده است. این چهار نوع شامل سورنپلاس گازسوز تاکسی، آریسان گازسوز، وانت نیسان انژکتوری دوگانهسوز و ساینا 232 گازسوز است. این محصولات عمدتا به منظور استفاده در صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرند و تنها ساینا مناسب استفاده شخصی تولید میشود. در سالهای گذشته، مدلهای دوگانهسوز تقریبا برای همه خودروهای محبوب و پرفروش در بازار تولید میشدند. با این حال، به نظر میرسد تقاضای عمومی برای خرید خودروهای دوگانهسوز کاهش یافته است و به همین دلیل آمار تولید این نوع خودروها نیز کاهش یافته است.
عواملی مانند فاصله قیمت بنزین و گاز، گرانتر بودن این نوع خودروها و اشغال شدن بخش قابل توجهی از فضای صندوق عقب خودرو با مخازن گاز، باعث کاهش تقاضا برای خودروهای گازسوز شده است. علاوه بر کاهش تقاضا، تغییر رویکرد تولید خودرو در سطح جهانی نیز یکی از عواملی است که تولید خودروهای دوگانه سوز را محدود کرده است.
در بازار جهانی خودرو، تقاضا و توجه بیشتری برای خودروهای الکتریکی وجود دارد، در حالی که خودروهای گازسوز و دوگانه سوز به میزان کمتری توجه میشوند. با این حال، برای استفاده در مشاغل هنوز هم خودروهای گازسوز و دوگانه سوز تولید و مورد استفاده قرار میگیرند و تیراژ آنها به شکل تصاعدی رو به رشد است. دلیل این امر این است که استفاده تجاری از این خودروها هنوز برای مصرفکننده سودآور است. بر اساس آمار وزارت صمت، فقط 232 دستگاه از خودروی شخصی دوگانه سوز ساینا در شهریور ماه سال جاری تولید شده است، در مقابل 5 دستگاه تولیدی در همان دوره از سال گذشته. به طور کلی، تعداد تولید خودروهای دوگانه سوز بین 6 ماه ابتدایی سال گذشته و مدت مشابه امسال از 5 دستگاه به 18 هزار و 203 دستگاه افزایش یافته است.
در نیمه اول سال 1402، تعداد تاکسیهای گازسوز سورن پلاس تولید شده توسط شرکت ایرانخودرو به 7,501 دستگاه رسید. تنها در ماه شهریور امسال تعداد 1,555 تاکسی ساخته شده است. علاوه بر این، تعداد تاکسیهای گازسوز آریسان نیز در نیمه اول سال جاری به 7,949 دستگاه افزایش یافت. در ماه شهریور سال جاری، تولید آریسان نسبت به ماه مشابه سال قبل پنج برابر شده و به عدد 1,702 دستگاه رسیده است.
تولید وانت نیسان انژکتوری دوگانهسوزدر اولین نیمه سال گذشته انسبت به سال قبل افزایش یافت و به 11 هزار و 752 دستگاه افزایش یافت. اما در آخرین ماه های سال گذشته، تعداد تولید کاهش یافت و به 1506 دستگاه رسید. همچنین در نیمه اول سال قبل 2407 دستگاه پژو 405 تولید شده بود که در همان سال توقف یافت.
آمار تولید خودرو گازسوز در بهار 1402
در چند ماه اول سال 1402، شرکتهای ایران خودرو و سایپا، به تولید دو نوع خودروی گازسوز و دوگانهسوز پرداختهاند. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت، در این بازه زمانی، این دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در کل 22 هزار و 311 دستگاه خودروی گازسوز تولید کردهاند؛ در حالی که در سال گذشته در همان بازه زمانی، تعداد تولید 8 هزار و 736 دستگاه بوده است. بنابراین، تولید خودروهای گازسوز یا دوگانهسوز در بهار سال 1402 نسبت به سال قبل با رشد 155 درصدی افزایش یافته است.
مدل | بهار 1402 | بهار 1401 | میزان تغییر |
---|---|---|---|
ساینا اس گازسوز | 9,036 دستگاه | عدم تولید | - |
وانت نیسان گازسوز | 6,665 دستگاه | 3,780 دستگاه | 76% افزایش |
سورن پلاس گازسوز | 3,036 دستگاه | 2,485 دستگاه | 22% افزایش |
آریسان گازسوز | 3,514 دستگاه | 71 دستگاه | 458% افزایش |
بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط وزارت صمت، بیش از نیمی از جمعیت کشور در گروه سنی 18 تا 35 سال قرار دارند. این عدد نشان می دهد که جوانان به عنوان یکی از طبقات اصلی جامعه، به نسبت بزرگی دست به دست هم داده اند. مهمترین دلایل این تاکید بر روی جوانان، شامل اتخاذ تصمیمات مهم برای آیندگی، عضویت و فعالیت در سازمان ها و نهادها، تعیین حکمران برخی از مسائل اجتماعی، تشکیل نیروهای کاری و اقتصادی و تعیین تولید و توزیع منابع میباشد. بهبود شرایط زندگی و سطح آموزشی و کاری جوانان می تواند نقش مهمی در توسعه پایدار کشورها و جوامع داشته باشد. بنابراین به دلیل اهمیت و تأثیر چشمگیر جوانان بر جامعه، نیازمند برنامهریزی و توجه ویژهای هستند.
الزامی شدن تولید خودروهای دوگانه سوز
با تصمیم جدید هیئت دولت در مهر ماه سال ۱۴۰۱، خودروسازان موظف شدهاند تا ۲۰ درصد از تولید سالانه خود را به خودروهای دو سوخته اختصاص دهند. این تصمیم با واکنشهای مختلف همراه بوده است، زیرا هیچ یک از مصرفکنندگان و خودروسازان به خوشحالی و رغبت کامل در استفاده از خودروهای دو سوخته CNG ندارند.
مشتریان معتقدند که هیچ تفاوت قابل توجهی در قیمت و کیفیت گاز وجود ندارد. همچنین، برخی از مردم مشکلاتی در پیدا کردن جایگاه های CNG در شهرها دارند. واحد خروجی پیشرانه در حالت گاز نیز در حال حاضر به بخشی از توان خروجی در حالت سوخت مایع نمی رسد. همچنین، تولیدکنندگان خودرو نیز ترجیح نمی دهند خودروهایشان را به سوخت گاز مجهز کنند. آنها به تحریم های اقتصادی که به واردات تجهیزات مورد نیاز برای گازسوزی خودروها مرتبط است را بیشتر می پردازند. همچنین، بر اساس تعیین قیمت آخر مصرف، نمی توانند خودروهای دو سوختی را با قیمت واقعی به فروش برسانند که این موضوع منجر به ضرر آنها می شود.
آمار تولید خودروهای دوگانهسوز در سال ۱۴۰۰ بهوضوح نشان میدهد که خودروسازان ایران علاقهای به تولید خودروهای دوگانهسوز ندارند. در این سال، بیش از ۸۶۸ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شد، اما تنها ۱۲.۳ هزار دستگاه دوگانهسوز بودند. بهعبارت دیگر، تنها ۱.۴ درصد از تولید خودروهای سواری در این سال، دوگانهسوز بودند. این مسئله مطرح میشود که چگونه خودروسازان میتوانند درصد تولید خودروهای دوگانهسوز را از ۱.۴ به ۲۰ افزایش دهند؟!
راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو
در این مقاله، به بررسی طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودروهای حمل و نقل عمومی میپردازیم. این طرح که به تازگی معرفی شده است، به صاحبان خودروهای حمل و نقل عمومی این امکان را میدهد که خودروهایشان را به گازسوز تبدیل کنند و به ازای انجام این تغییر، هزینه تبدیل خودرو به گازسوز به آنها تسویه شود.
آمار تولید خودرو در ایران
در این مقاله میتوانید جدیدترین آمار وضعیت تولید انواع خودروهای سواری، خودروهای ون، خودروهای وانت و خودروهای سنگین را بررسی کنید.
با عرض پوزش، من چنانچه مطالب موردنظر را در دسترس داشته باشم، میتوانم به شما کمک کنم تا متن موردنظرتان را بهبود بخشیده و بازنویسی کنم. لذا لطفاً متن موردنظرتان را ارسال کنید تا بتوانم به شما کمک کنم.